Wednesday, June 29, 2016

Lugnat mig med köpen

Efter försöket att fånga den fallande kniven Investor under Brexitraset i måndags har jag tagit det lite lugnt. Det blev för övrigt tydligt att det är svårt att kombinera heltidsjobb med kortsiktiga aktieaffärer (hade säkert varit jättesvårt även med heltidstrading). Målet var ju att köpa 400 Investor ca 5-6% ner från torsdagens stängning. Missade första 40 minuterna efter börsöppning pga möte. Sen hade jag möjlighet att logga in snabbt och börsen hade studsat upp lite. Köpte därför bara halva mängden, 200 aktier. Sen jobb igen och börsen vände ner under morgonens nivå. Tänkte ev fylla på lite mer på tisdagen men då öppnade börsen istället rätt ordentligt upp och jag lurades att tycka det kändes dyrt och avstod 200 nya Investor.

Men köper ju på 60 års sikt så är inte så beroende av att lyckas tajma kortsiktiga svängningar. Ett större problem är min oförmåga att snitta upp mig dvs fylla på i aktier som ligger kraftigt plus och handlas nära ATH. Hade jag börjat köpa H&M 1990 hade det inte blivit många köp fram till idag då den förmodligen verkat dyr för det mesta. Just nu har jag stora problem att ta mig in i Johnson&Johnson som jag skulle vilja ha som ett av mina största innehav. Hade tur att komma in strax över 90 dollar. Och nu är det omöjligt att förmå mig att köpa på över 110.

Blir lättare när jag får minicourtage 1 dollar om ett par veckor. Då kan jag lättare köpa 1-2 aktier i månaden och strunta i kursen. Senaste nytt om ändrat courtage för private banking på Avanza är nämligen 13 juli.

8 comments:

  1. Halloj!

    Blev lite intresserad av det du oftast skriver om din courtageklass. Jag ligger nämligen på courtageklass START nu men efter det att jag nått 50000 är syftet att gå över till courtageklass Mini (1kr per köp eller 0.25%).

    Vad är anledningen att du idag inte kan byta till den? Är det för att det skulle missgynna dig på något annat sätt som jag inte är införstådd i eller är det bara att du inte "får"?
    Tycker nämligen att du borde ha ännu mer gynsamt avtal då du har så mycket pengar hos Avanza :)

    Har funderat på den här frågan länge och är tacksam för svar.

    ReplyDelete
  2. Han har ett lån på Avanza och är Private Banking-kund (nåt man blir när man har en viss förmögenhet på Avanza) och då för att få Private Banking-förmånerna så har man tidigare behövt låsa sig till en högre courtagenivå!

    ReplyDelete
  3. Exakt. För att få bolån till 0,79% så har jag tvingats till 69 kr i minsta courtage men till väldigt lågt rörligt courtage. Dvs bra för de som har över 3 miljoner och köper och säljer i poster på runt 100.000 kr.

    Men Avanza har nu insatt att många kommit upp i 3 miljoner genom att göra många regelbundna små köp. Och har därför lovat ge oss samma chans som alla andra att välja courtage som passar.

    ReplyDelete
  4. Ska bli intressant att följa dig när du kan börja köpa i mindre poster (intressant nu med men lite svårt att relatera till storleken på köpen:)

    Tycker det är märkligt att inte Avanza vaknat angående courtagenivån tidigare men skönt att det är på gång en ändring.

    MvH Pengaregn

    ReplyDelete
  5. Anonymous5:44 PM

    Vore kul om du kunde simulera din portfölj och framförallt införskaffandet av den genom denna feghet kontra att dundra in pengarna i de aktier/fonder du vill ha "ASAP". Teorin säger att det vore det bästa och du säger ju själva att HM hade varit svårköpt ända sedan 1990 ;)

    Har absolut inte samma erfarenhet som dig eller många andra följare, men det känns för mig "fel" då perspektiven är långa och risken att göra missar blir rätt stor när man ska "tajma".

    Ett vassare förhållningssätt skulle antagligen göra dina Courtagebekymmer till icket existerande också?

    För egen del (med otroligt mycket mindre medel såklart) var jag ca 25% likvid i min pension och 15-20% i min ISK i måndags pga att jag mot bättre vetande inte köpt för mitt månadssparande och sålt av innehav som jag velat byta, men väntat lite med att trycka på köp.... så i måndags eftermiddag tryckte jag in allt jag hade på marknaden - visst kan det sjunka mer när som helst egentligen resten av året - men å andra sidan fick jag ju nästan 8% rabatt (jämfört med att jag gått in löpande) men det är ju lätt att säga nu - vid en Bremain hade jag ju potentiellt missat ett glädjerus och en prisjustering uppåt.

    Får inte klart för mig riktigt hur miljonaren resonerar - kanske inte är meningen heller :)

    ReplyDelete
  6. Att köpa allt pang bom är ju mer försök att tajma än att sprida ut köpen på ungefär ett år som jag gör. Om några månader är jag fullinvesterad och då kommer jag köpa månadsvis för lika mycket som jag sparar dvs noll försök till tajming och maximal tid med pengarna exponerad för risk/avkastning.

    Så tycker inte det borde vara så omöjligt att förstå. Att köpa aktier för 1,5 miljon vid ett och samma tillfälle vore riskabelt i mina ögon. Det man kan diskutera var att jag sålde i förstaläget och råkade få så mycket likvider. Det ska jag inte göra fler gånger i framtiden.

    ReplyDelete
  7. Anonymous12:11 AM

    Först vill jag tacka för en bra och inspererande blogg!
    Har du någon gång räknat på hur mycket av din totala förmögenhet som kommer från insättningar och hur mycket som kommer från värdeökningar/utdelningar (inkl. bostad)?

    ReplyDelete
  8. Faktiskt inte räknat på det. Men väldigt grovt huvudräknat skulle jag tro att jag satt in ca någonstans strax över 2 miljoner kronor. Och har ju nu ett värde inkl bostad på en bit över 5 miljoner.

    ReplyDelete