Sunday, June 26, 2016

Varför inte bara investmentbolag?

Får ofta frågan varför jag dubbeläger bolag som ABB, Atlas Copco och Volvo både via de stora investmentbolagen Industrivärden och Investor men också separat.

Frågan är befogad och jag tror det skulle funka jättebra för mig att bara ha Industrivärden, Investor och H&M i portföljen. Ev lägga till Lundbergs eller något rent fastighetsbolag.

Jag ser det främst som ett sätt att risksprida. Då både Investor och Industrivärden är tunga i var sin bank köper jag hellre lite Nordea separat. Och istället för mer Astra Zeneca så köper jag Johnson&Johnson. Sen kan jag också minska exponeringen mot vissa av portföljbolagen som inte köps separat som tex SSAB.

Men i grunden är som sagt frågan helt berättigad. Planerar att öka mycket i främst Investor närmare tiden. Och tror man kommer väldigt långt utan att köpa något av innehaven separat.

7 comments:

  1. Anonymous5:52 PM

    Har du koll på hur mycket man förlorar i overheadkostnader på att äga investmentbolagen jämfört med att replikera deras portföljer? Vore intressant om någon sitter på siffrorna. Courtage är ju billigt numera.

    ReplyDelete
  2. Förvaltningskostnaderna ligger på 0,1-0,2% på de största investmentbolagen och 0,5-1% på de mindre.

    Men rabatten är ju mycket större än så dvs replikera bolagen helt kommer bli mycket dyrare även om man har helt gratis courtage.

    ReplyDelete
  3. Anonymous8:01 PM

    0.1-0.2 är prisvärt. 1% blir ju dock mycket pengar på lång sikt om du ska ha dem livet ut. 10% på tio år. Då vill det till att man får en rejäl substansrabatt. Hur stor rabatt har du som krav när du köper?

    Hur ser du på investmentbolagen jämfört med billiga eller gratis indexfonder? Du får bättre diversifiering i indexen och portföljnnehaven är ju ändå inte optimala för dig. HM som du gillar är tex indextungt. Är det mest substansrabatten du är ute efter eller är förvaltningen värd att betala något för? Är inte de stora investmentbolagen bara maktbolag som sitter med sina röststarka aktier av andra skäl än att maximera aktieägarvärde?

    ReplyDelete
  4. Historisk sett har ju förvaltningen varit värd något. Så den i kombination med rabatten gör att jag gillar investmentbolag. Sen att det är lättare att hitta dessa än billiga fonder med utdelning gör att jag väljer bort fonderna.

    ReplyDelete
  5. Anonymous8:48 PM

    Det år ju väldigt svårt att replikera EQT, och det är ju ett sv de främsta skölen att äga Investor vs Industrivärden

    ReplyDelete
  6. Anonymous10:26 PM

    Fast EQT är bara 5% av substansen.

    Som exempel har Xact en utdelande ETF på ett bredare index OMXSB baserat på float med 0.15 i avgift.

    ReplyDelete
  7. Anonymous7:17 PM

    Mina investfavoriter är Bure och Öresund!

    ReplyDelete