Wednesday, June 08, 2016

Ryssland

Har ju drygt 1,2 miljoner kronor i Rysslandsfonder som jag köpt till en kurs runt 20% under dagens. Planen har länge varit att börja sälja av i ganska rask takt typ 200.000 i veckan när (om) vi passerar 50 kr i Carnegie Rysslandsfond. Har sålt i ett par korta omgångar runt den nivån tidigare men har inte hunnit ur speciellt mycket då det varit korta stunder över 50 kr.

Nu är vi återigen nära då vi idag bröt igenom 48 kr. Så kommer bevaka öppningen imorgon och troligtvis lägga en mindre säljorder på 50.000 kr redan på denna nivå om vi inte går ner kraftigt innan lunch imorgon. Planen kvarstår dock att invänta 50 kr för ordentlig försäljning.

12 comments:

  1. Anonymous8:29 PM

    Sälj nu du har ju redan en fin vinst :)

    ReplyDelete
  2. Du pratar med mannen med stans bästa tålamod och bloggvärldens mesta orädde börsspekulant. Men vem vet t o m Miljonärens tålamod kanske har börjat tryta vid det här laget. Sen finns det ju inga skäl att bara hålla fast vid ett tidigare beslut bara för att. Ibland finns det riktiga skäl att ändra sitt beslut - t ex som med frågan om summan 10 miljoner vid 40 år.

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:00 PM

    Måste erkänna att jag älskar din syn på investeringar, du har en kyla att hålla fast vid din plan men vågar ändå se över dina beslut. Är övertygad om att det är och kommer vara din väg till framgång snarare än din så kallade snålhet. Du kommer säkert ta det beslut som passar dig bäst kring Rysslandsfonderna men personligen hade jag legat kvar med småförsäljningar om kursen ligger kvar nära din tänkta nivå och öka upp när den går över. Agerar på samma vis för köp/sälj och jag räknar iaf inte med att kunna tajma någon topp/botten utan mer öka påverkan av de avslut jag gör som är mer i min långsiktiga fördel. Helt enkelt att försöka ha en mer flytande skala en svart eller vitt.

    ReplyDelete
  4. Som sagt, det är bra att ibland se över besluten.
    Antar att du legat i positionen ett tag.

    ReplyDelete
  5. Anonymous9:50 PM

    Varför är det bråttom ut om nu kursen går uppåt? Det är långt kvar till nästa års utdelningar.

    Kan du sammanfatta dina inköp i rysslandfonden, så förstår man bäst hur du har aggerat. Detta då den gått ner så länge och så fort den faktiskt vänder uppåt så säljer du.

    ReplyDelete
  6. Gick in tungt för ett par år sen när konflikten mellan Ryssland och Ukraina trappades upp. Tyvärr kom ett oljepris som rasade med typ 70% emellan.

    ReplyDelete
  7. Har snittköpkurs runt 39 kr nu som sagt lite över 48 kr.

    ReplyDelete
  8. Anonymous1:17 AM

    Ja, varför inte sälja av en hel del?
    Oljepriset är bättre nu än för ett tag sedan men fortfarande förvånansvärt lågt, sanktioner och Putins egna förlängning av importstopp från EU talar MOT Ryssland.
    Vad talar för Ryssland?
    Personligen hade jag kammat hem vinsten och sålt rubb och stubb.
    Pär

    ReplyDelete
  9. Lite minus idag. Så blev väldigt litet sälj idag. Klurigt eftersom det tar lite tid att sälja. Men bevakar noga och säljer i små poster i väntan på kurs över 50.

    ReplyDelete
  10. Anonymous8:32 AM

    Vill bara dela med mig av att du har fått mig att tänka på sparandet. Jag äger idag 3st Industrivärden och 1st HM
    Samt lite på ett sparkonto.
    Hela 16,7öre/dag passivt!
    Ser fram emot när det är en hel krona! /24år

    ReplyDelete
  11. Anonymous11:30 AM

    HM nu runt 249:- Köper du?

    ReplyDelete
  12. Inte just H&M, men köpt annat idag. H&M kan mycket väl bli nästa köp. Men bolaget utgör 18% av min aktieportfölj så försöker lugna mig lite med H&M.

    ReplyDelete