Monday, June 13, 2016

Köpt H&M

Har länge suktat efter fler H&M nu runt 250 kr. Men då bolaget stått för runt 20% av min aktieportfölj har jag försökt stå emot och välja andra köp.

Idag kunde jag dock inte stå emot längre. Blev 200 nya H&M på 243,50 här under förmiddagen. Det gör att jag nu bara har kvar 450.000 kr på sparkontot.

Under de snart 15 år jag varit intresserad av aktier har det varit ett antal nedgångar i H&M och då tänker jag inte bara på att kursen gått ner i allmänna börsnedgångar utan även att bolagets lönsamhet varit ifrågasatt, marginalerna gått ner, bomullspriserna gått upp, nya koncept varit ifrågasatta etc. Så min enkla analys är att även denna gång kommer H&M gå vinnande ur dessa frågetecken kring försäljning per kvm, onlineförsäljning och marginaler under en period då dollarkursen gått emot.

4% direktavkastning i H&M tycker jag är bra!

24 comments:

  1. Anonymous3:45 PM

    Var ligger ditt GAV nu? Jag gjorde missen att tanka på 300 och höjde då mitt egna GAV till 278.

    ReplyDelete
  2. Det är rejält frestande att fylla på mer nu där kursen fortsätter nedåt men jag har hitills inte gjort några köp. H&M väger rätt tungt i min lilla portfölj så jag har valt att fylla på med annat istället;)

    MvH Pengaregn

    ReplyDelete
  3. Köpte också mycket på 300 och 298. Så i denna omgång ägande har jag högt GAV. Har dock tidigare köpt en hel del långt under 200 som jag sålde ungefär på dagens nivå. Så GAV beror lite på hur man räknar.

    ReplyDelete
  4. Anonymous7:18 PM

    Liknar mig. Sålde av mina 1490 aktier på 294.60kr. Gjorde en fin vinst. Amorterade av min lägenhet för pengarna. Nu har jag 350 aktier och ett gav på runt 270. Men planen är att försöka köpa tillbaka dessa aktier så för mig är det positivt om priset håller sig nere för ett bättre återköpspris.

    ReplyDelete
  5. Skulle du kunna förklara vad GAV innebär för en okunnig? =)

    ReplyDelete
  6. Genomsnittligt anskaffningsvärde. Dvs vilken kurs man betalat i snitt för en aktie.

    ReplyDelete
  7. Anonymous8:43 AM

    Jag är ny till vägen mot en hög utdelning. Det pratas mycket om 4% DA. Är det DA räknat på ens GAV?

    ReplyDelete
  8. @Anonymous DA beräknas genom att du delar utdelningen med aktuell kurs. För H&M blir det alltså 9.75 delat med 241.50, vilket ger en direktavkastning på 4,03%.

    ReplyDelete
  9. Anonymous10:52 AM

    Du fortsätter att fylla på antar jag: nu 239 nej, 238...

    ReplyDelete
  10. Anonymous12:28 PM

    Du har inte funderat på att säkra portföljen med någon form av hedge mot kraftiga börsras? Om man vet att det kommer bli oroligt på börsen vid vissa tillfällen som: Brexit, president val eller en historisk svag månad som oktober. Kan man säkra portföljen genom att köpa x*Bear som motsvarar portföljvärdet.

    ReplyDelete
  11. Anonymous2:23 PM

    Fyller också på men när utvecklingen är negativ som den nu är så lyckas man alltid fylla på lite för snabbt känns det som. Mentalt jobbigt också när portföljvärdet sjunker men fokuserar på utdelningar så jag försöker att lägga mitt fokus där i stället. Brexit är jobbigt men oavsett så kommer världen inte gå under om det nu blir så att dom lämnar EU. Det kommer att förhandlas fram avtal, etc. Risken är väl att det blir fler länder som vill lämna, vilket inte vore så bra. Spännande samt nervösa tider som sagt.

    ReplyDelete
  12. Nej inte köpt något idag.

    Tror inte på hedge. Då kan jag lika gärna strunta i aktier som att äga både aktier och bear.

    Håller med om att risken är att man köper för fort då det känns superbilligt efter 5% nedgång. Men kan ju vara 45% kvar då. Fast om det vänder upp efter 10% nedgång vilket det ofta gjort är det bra att man varit lite snabb på köpknappen.

    ReplyDelete
  13. Har riktig nybörjarfråga till någon här som kanske vet bättre. Ibland (som t.ex. nu onsdag kl 08:19) som jag ska handla på Avanza så får jag en kurs som är inställd på 0,00 kr. I regel brukar den vara inställd på nuvarande kurs så det direkt är att skriva in anatalet, se summan och sedan trycka köp. Vad händer om jag manuellt skriver in något där? Känns som det är något jag inte riktigt förstått :)

    ReplyDelete
  14. Oliver9:56 AM

    Hur tänker du angående oron kring Brexit? Antar att du sitter stilla i båten, och inte agerar på särskilt sätt i någon riktning?

    ReplyDelete
  15. Nej, har ingen åsikt om hur man ska tjäna pengar på ja eller nej till Brexit. Men än att jag passade på att köpa i slutet på förra veckan och början på denna när det gick ner en del delvis på Brexit-oro. Men om det blir verklighet kanske det blir ännu billigare efter midsommar. Och då köper jag lite mer då. Så gör ingen större spekulation kring Brexit och har ingen åsikt som är bättre än spelbolagens gissning på utfallet.

    ReplyDelete
  16. Oliver6:53 PM

    Säkert klokt att inte Brexit-spekulera. Passade själv på att köpa lite andelar i en svensk indexfond igår tisdag, och kommer möjligen att göra några mindre köp till efter ett eventuellt NEJ. I övrigt stilla i båten, med händerna knäppta på magen. För de långsiktiga (oss), bör det ena eller det andra utfallet inte påverka slutmålen så särskilt mycket alls.

    ReplyDelete
  17. Har du räknat på hur mycket dina mål i antal aktier skulle ge dig i utdelning/år vid nuvarande utdelningsnivå? HM till dessa nivåer tror jag för övrigt är en utmärkt investering!

    ReplyDelete
  18. Christoffer9:19 AM

    Hej miljonären och tack för en väldigt inspirerande blogg. En offtopic fråga, men jag hoppas att du eller någon av dina förnuftiga läsare kan hjälpa mig.
    Jag bor och jobbar som ingenjör i Norge och försöker klura ut hur jag ska lägga upp mitt långsiktiga aktiesparande. Just nu har jag ett ISK på Avanza dit jag månadsvis för över pengar i storleksordningen 5k-10k från mitt norska lönekonto, ca 25kr per transaktion.

    Min strategi är långsiktigt presterande svenska aktier på large cap, med bra utdelningshistorik för köp och behåll. Svenska aktier för att jag tycker dom är enklare att övervaka, speciellt med tanke på alla bra svenska aktiebloggar.

    Mitt problem är att jag inte riktigt kan bestämma mig för om jag ska fortsätta med upplägget att kontinuerligt föra över pengar från Norge till ISK på svenska Avanza eller om jag borde starta norsk aktiedepå för inköp av svenska aktier. ISK finns inte som alternativ i Norge, men nordnet.no har ett investeringskonto zero där endast uttag utlöser skatt, men jag har rätt till avdrag vid förlust. (https://www.nordnet.no/tjenester/kontotyper/investeringskonto-zero.html) Courtage är liknande som i Sverige, men en annan nackdel med svenska aktier i Norge är att utdelning utlöser källskatt.

    Jag har svårt att bilda mig en uppfattning om vad som blir bäst. Är det någon läsare som är i liknande situation? Jag bor i Norge långsiktigt, men det är sannolikt att jag har flyttat hem till Sverige innan pengarna ska användas.

    ReplyDelete
  19. Jag har också HM på bevakning, inte köpt än dock. Avvaktar lite till, trenden är fortfarande nedåt som jag ser det, men kommer helt klart hamna i min långsiktiga portfölj.

    ReplyDelete
  20. Olle: Med dagens utdelning skulle det ge ca 190.000 kr per år i utdelning med det målantal jag har i varje aktie. Räknar med att det stiger med ca 3% per år i snitt. Så runt 210.000 känns som en rimlig gissning om 3-4 år.

    Christoffer: Precis som i Sverige borde väl det väl vara en ren uträkning av vilken % skatt det är som utlöses vid försäljningen/utdelningen. Samt vilken årlig avkastning du räknar med att få. Men jag har ingen detaljkoll på norska kontotyper eller källskatt för svenska bolag om du bor i Norge.

    ReplyDelete
  21. Anonymous1:59 PM

    Kronan till miljonen:
    Att det står 0 beror på att börsen öppnar först 9.00, och du testade att köpa före öppning.

    ReplyDelete
  22. Anonymous2:22 AM

    Om jag får säga vad min mage säger, inte HM nu!

    ReplyDelete
  23. Intressant. Tycker det känns precis tvärt om med H&M. Men om 2 år vet vi mer...

    ReplyDelete
  24. Samuel12:41 PM

    Köpte mina första HM när de gick under 270:- och hade tänkt köpa varje månad så länge de ligger under 270 men nu kom det en nyemission i Elanders som kräver allt mitt kapital så det får bli en paus.

    Men jag undrar -hur hållbar är utdelningsnivån? Har HM tidigare delat ut mer än vinsten? Känns som att de inte kommer upp i 9,75 i vinst för 2016.

    ReplyDelete