Monday, June 11, 2018

Låga fasta kostnader

Utdelningsseglaren skrev ett inlägg om sina låga fasta kostnader vilken ledde till stor aktivitet på Twitter där många jämförde och förundrades över andras höga eller låga fasta kostnader. Att folk räknade lite olika gjorde stundtals förvirringen rätt stor.

Boende är för många den stora fasta kostnaden så tänkte titta lite närmare på den och hur vi tänkt. För det första tycker jag låga fasta kostnader är extremt värdefullt om man vill leva ett fritt liv där avkastning på börsen är grundbulten i försörjningen. Som jag skrev i inlägget om strategier för uttag är förmågan att parera upp- och nedgångar på börsen väldigt värdefullt när det kommer till möjligheten att leva på kapitalet. Det vill säga det kan vara ok att lyxa till det och göra lite större uttag i goda tider bara man klarar av att också begränsa uttagen i sämre tider. Att behöva sälja en stor del av portföljen (för att få loss en på förhand bestämt fast årlig summa) under flera år i rad av börsnedgång tär hårt på kapitalet.

Det är mycket lättare att boka en billigare semester, äta mindre ute eller köra mindre bil under en period än att flytta till ett billigare boende.

Vår boendekostnad som inkluderar avgift, ränta på bolånet, el och hemförsäkring för vår lägenhet på ca 60 kvadrat ligger på strax under 4000 kr per månad. Vilket ska delas på två personer. För att ge en rättvis bild så har vi då runt 2 miljoner kronor bundet i lägenheten, pengar vi kunde fått avkastning på om vi tex hade hyrt eller bott i billigare bostad. Om man nu inte vill räkna med fortsatt värdestegring på bostäder.

Vi bodde under ett antal år på strax över 40 kvadrat i en betydligt äldre lägenhet när min fru flyttat in hos mig och även det funkade helt ok. Den nuvarande större lägenheten binder upp lite mer kapital och kostar runt en tusenlapp mer i månaden. Men känns som vi hittat en lagom nivå för oss.

När vi för 1,5 år sen höjde våra kostnader var det aldrig aktuellt att flytta igen, utan det var tex bil och semesterresor som prioriterades. I vår budget finns det utrymme för att på sikt höja kostnaderna ytterligare men inte heller då finns ett dyrare boende i Sverige som ett alternativ.

Lite kul är att jag alltid bott för 1500-3000 kr i månaden sen jag flyttade hemifrån för 17 år sen. Standarden har dock aldrig varit högre än idag och då ligger alltså kostnaden i nedre delen av spannet. Under samma period gick inkomsten från studiemedel till 45.000 i lön och tillgångarna från 50.000 till 6 miljoner.

Låga fasta kostnader är grunden för frihet. Lyxa hellre till det med aktiva köp som du själv väljer än räkningar som återkommer varje månad och som du snabbt glömmer njuta av.

9 comments:

  1. Vi bor väldigt stort men också väldigt billigt. Ca 3000kr per person, så det är ändå ok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det låter ju klart överkomligt. Hoppas ni har något bra att fylla ytan med också.

      Delete
  2. Anonymous10:51 PM

    Boendet borträknat så har familjen fasta månadskostnader runt 40000 kr.

    ReplyDelete
  3. Anonymous4:39 AM

    Också drygt 40 000 kr/månad för att få familjen att gå runt. Men då inkluderas allt, inkl stor lägenhet, bil, mat, återkommande barnvakt och hämtmat samt flera semestrar per år. Bara lägenheten skulle gå på cirka 10 000 kr / månad med cirka 2 miljoner bundet.

    Är nöjd med den frihet som ett lössläppt och svenssonslösigt liv ger. Och besparingarna ökar ändå sakta. Kommer kunna leva på utdelningar någon gång kring vanlig pensionsålder.

    ReplyDelete
  4. Jag och sambo bor i ett hus på ca 90 kvm med fin tomt nära kusten för sammanlagt ca 4000 kr per månad, inklusive allt. Fint läge. Mycket låg belåning. Skulle kunna komma närmare jobbet med lägenhet eller hus i närliggande ort, men det är det inte värt.

    ReplyDelete
  5. Anonymous5:43 PM

    Mat tycker jag inte bordes räknas in i fasta kostnader då det är en varierande utgift som man kan påverka mycket själv. Fasta kostnader ser jag som det man oundvikligen måste ut med varje månad, det vill säga i stort sett räkningar. Kanske också en viss summa för bensin eller kollektivtrafik om man är helt beroende av sådant för att ta sig till jobbet.

    Själv har jag tyvärr ganska höga fasta kostnader eftersom jag stora CSN-lån och hög hyra. Tycker dock att det är värt det för jag bor mycket bra i hyresrätt centralt i Stockholm, och tror att jag utan större bekymmer skulle kunna halvera hyran genom ett byte till en mindre attraktiv lägenhet om mina ekonomiska förutsättningar ändrades.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller helt med om att det främst är boende och nödvändiga räkningar som är fasta kostnader.

      Delete
  6. Anonymous4:22 PM

    Jag har låg lön och äger inte min bostad, dags att ta av sig offerkoftan och söka ett nytt jobb. 4 år på universitetet bör inte vara helt bortkastade...

    ReplyDelete
  7. Anonymous10:02 AM

    Klokt! Vår boendekostnad för 140kvm hus är i rådande ränteläge 6500kr delat på 2. (lån cirka 2,4milj) Mycket bra anser jag. Men det som kostar multum för oss är renoveringar/underhåll och det måste man ta med i beräkningen även om det inte är fasta kostnader.

    ReplyDelete