Monday, June 18, 2018

Äntligen VM

Då är det äntligen dags för Sverige att göra entré i VM. Skönt att vara ledig så man slipper fundera på hur man ska lösa det med att se matchen utan lönebortfall. Det är 12 år sen senast Sverige spelade en match i herr-VM så jag tänkte igår tillbaka på vad som hänt sen jag var på plats i Tyskland och såg Sverige mot Paraguay. (Ja jag var på plats på VM då och det var egentligen hösten 2006 som jag började spara på allvar och sänkte mina kostnader lite extra. Så hade VM gått 2007 istället hade jag nog inte hängt med ner till Tyskland.)

Så man kan säga att perioden mellan Sveriges VM-matcher stämmer in väldigt bra med den period som jag använde för att bygga upp ekonomisk frihet. Ibland känns 12 år jättemycket men på andra sätt är det en kort period där man kan uträtta mer än man tror.

Vad har då hänt på 12 år?

Jag hade då 2006 jobbat ett tag och visst sparade jag pengar då jag levde vidare på ungefär studentbudget. Så en normal månad 2006 sparade jag ungefär 6000 kr. En siffra som skulle stiga snabbt när lönen ökade och kostnaderna minskade under de kommande åren.

Mina finansiella tillgångar har 100-dubblats sen dess. Från 55.000 till 5,5 miljoner. Vilket jag hoppas kan inspirera några av er som just börjat spara.

2006 hade jag varken smartphone, Facebook eller en blogg. Mitt sparande skedde på samma bank där jag hade lönekontot i ganska dyra och dåliga fonder.

Sedan dess har jag flyttat 3 gånger, separerat, träffat ny tjej, förlovat och gift mig.

Inte utan att man undrar hur livet och ekonomin ser ut om 12 år 2030. Nu hejar vi på Sverige!

10 comments:

  1. Kalle9:07 AM

    Ja hela Sverige! Tror tyvärr det blir tufft, Mexico var ju hyfsat vassa.

    Men ja om 12 år kan rätt mycket ha ändrats i ekonomin - både globalt och privat. Eller så är det business as usual.

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:09 AM

    Hur myckat har du i genomsnitt sparat per månad under perioden?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gissar på runt 17.000 kr. Några år på slutet med över 25.000 höjer upp snittet.

      Delete
    2. Anonymous7:05 PM

      Lättast är att titta på totalt inbetalt till avanza eller resp. bankkonto man har. Vad är ditt totala inbetalda belopp?

      Delete
    3. Jag har haft olika banker under dessa år. Har dessutom ibland amorterat på bolån för att sen flytta tillbaka pengar till börsen i samband med flytt och stoppat in lånade pengar. Så insättningen på Avanza är inte det samma som månadssparande från lönen.

      Delete
  3. Anonymous9:40 AM

    Så inspirerande läsning för en som börjat från noll, hankat sig fram med ett sparande på 1500kr/månad men nu lämnar studietiden bakom sig och precis har kommit upp i 75k investerat.

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:07 AM

    Rolig läsning! Det var en underbar stämning på arenan i Berlin! Just nu jobbar jag hemifrån med Sverigetröja på.

    ReplyDelete
  5. Spännande match just nu. Jag sitter och tjuvkikar lite på arbetstid :S

    Skapade upp min Utdelningselva om någon kan vara sugen på att läsa
    https://www.kronantillmiljonen.se/utdelningar/utdelningselvan-stabila-utdelare-for-ett-tryggt-vm/

    ReplyDelete
  6. Anonymous6:15 PM

    Hade möte hela eftermiddagen men dörren var öppen och flera kontor körde P4 på högsta volym, så det gick inte att undgå :) Spännande att Sverige spelar VM, och det bästa är att vi knep platsen för italienarna

    ReplyDelete
  7. Anonymous6:24 PM

    Jag har turen att jobba på ett företag som jobbar med sport så vi körde matchen på våra tv skärmar idag, precis som alla andra dagar vilket är en riktig lyx!

    ReplyDelete