Saturday, June 23, 2018

Ett halvår som fri

Jag ligger i sängen efter en trevlig midsommarafton och inser att det idag är exakt 6 månader sen jag gjorde min sista arbetsdag. Det har blivit lite vin och öl idag, men ingen nubbe, så hoppas jag ska lyckas få ihop ett någorlunda begripligt inlägg.

Jag har också fått lite frågor som kommentar på senaste inläggen om hur jag upplever livet utan jobb så det passar bra att försöka sammanfatta mina upplevelser.

Arbetskamrater
När jag jobbade träffade jag rätt mycket folk varje dag. Säkert 20-30 människor per dag som jag hade någon typ av personlig kontakt med och cirka 5 som jag jobbade riktigt nära. Jag hade inget emot dessa människor men heller inga jag direkt saknar eller skulle umgås med nu när jag inte behöver. Men här är det en jätteskillnad i hur många personer jag träffar och interagerar med en vanlig dag.

Kompisar
När det kommer till privata kompisar utanför jobbet umgås vi mer nu än när jag jobbade. Dels för att jag tar mer initiativ och hör av mig men också att jag är så mycket mer flexibel med tider. När alla jobbade så pratade vi ofta om att ses men datum och tider krockade eller någon avbokade med kort varsel för att något akut dök upp. Nu anpassar jag mig mycket mer till tid och plats som passar den andre vilket gör det hela enklare.

När någon är pappaledig, blivit arbetslös eller har lugnare på jobbet slår jag till och hör av mig. Jag har också käkat lunch och joggat med bloggläsare och Twitterkontakter något jag nog inte tagit mig för om jag jobbat heltid.

Telefon/mail
När jag jobbade fick jag 50-100 mail per dag och 5-10 telefonsamtal. Något jag upplevde som rätt stressande bitvis då det oftare var problem än lösningar och de som ringde oftare ville ha än ge. Nu ringer det kanske 1 gång om dagen och jag får 3-4 mail dessutom med trevligare innehåll. Mycket skönare känsla i magen nu när telefonen blinkar till.

Tid
Alla har vi väl skrattat åt någon gammal släkting som sagt något i stil med att "på torsdag kan jag inte för då ska jag till banken och betala en räkning". Riktigt så illa är det ju inte men när jag förut klämde in något på väg till eller från något annat eller på lunchen så vill jag numera gärna ha en rejäl lucka mellan om det ska bokas in flera aktiviteter samma dag.

Jag har inte alls upplevt att omgivningen förväntar sig att jag ska ställa upp och göra saker som passa barn eller hundar eller planera kompisresan för att de vet att jag har massa tid. I den mån jag har tagit lite mer ansvar så är det för att jag själv erbjudit mig.

Omgivningens reaktioner
Alla i min nära omgivning vet ju om att jag slutat jobba heltid tack vare någon form av ihopsparat kapital. Men detaljer är inget jag pratat så mycket om och de flesta verkar inte vilja/våga fråga så mycket. Då jag inte skyltar med blogg och bokskrivande som tar upp lite tid händer det att jag överdriver konsultdelen i mitt företagande. Så om verkligheten är att jag jobbar 5-10% av en heltid så tror jag många fått uppfattningen att jag jobbar 40-50%. Vilket gör att frågorna blir färre.

Till folk jag inte känner tex en granne som nyligen kommenterade att han sett mig hemma mycket på dagarna orkade jag inte diskutera utan sa att jag bytt jobb och numera jobbade hemifrån.

Ekonomi
När det kommer till våra månatliga kostnader har det inte ändrats så mycket sen jag slutade jobba. Vi lever precis som under 2017 på ca 20.000 i månaden ihop för 2 personer. Det är mindre än vad vi kan göra baserat på vårt befintliga kapital och dessutom jobbar ju min fru fortfarande och jag drar in lite extrapengar. Det betyder alltså att vi fortfarande är i en ackumuleringsfas där vi strävar mot att bygga upp ett större kapital.

Jag upplever att det på vissa saker går åt mindre pengar än när jag jobbade. Kläder är en sån sak då jag slet ut en del skjortor, byxor och skor på jobbet medans jag numera går mer i bekväma och slitstarka kläder till vardags som inte slits på samma sätt som långärmad skjorta och kostymbyxor. Å andra sidan står jag själv för tex mobil numera.

Jag vet också att många ifrågasätter om det är värt att leva sparsamt bara för att slippa jobba. Som jag ser det har vi byggt upp en grund som möjliggör ett uttag på minst 30.000 i månaden, utan motprestation. Tycker vi det räcker så är vi helt fria med hur vi spenderar vår tid. Tycker vi livet vore bättre med 35.000 i månaden behöver vi tjäna 5.000 kr netto per månad på något sätt. Vilket innebär lite jobb och låg skatt. Dvs det är inte hugget i sten att man måste leva på en viss ekonomisk standard resten av livet för att man slutat jobba heltid på ett fast jobb.

Har ni några frågor på ämnet som jag missat är det bara att ställa dom så ska jag försöka svara.

38 comments:

  1. Herregud! 50-100 mail per dag. Jag som tycker att det är mycket med 10 :D Själv har jag nog aldrig upplevt att det går mer pengar när jag jobbar, brukar oftast vara tvärt om för mig.

    Grymt inlägg!

    Kronan till Miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Behövde givetvis inte agera på alla mail. Men det var ändå någon typ av info som jag förväntades ta del av.

      Delete
    2. Anonymous2:13 PM

      Jo, redan för dryga tio år sedan hade jag 100 email om dagen. Intressanta var ju med svenska helgdagar då man kanske kände eller ville vara ledig och eftersom resten av företaget befann sig utanför Sverige visste man att första arbetsdagen så fanns en backlogg på 100 mail och så under arbetsdagen tillkom de vanliga 100.

      Efter tre veckors semester ,mailen inställd på autoreply om frånvaro naturligtvis, så väntade i storleksordningen 500 olästa email på uppmärksamhet.

      Vad sägs om de här medarbetarna som skriver långa uppsatser, typ tre A4 sidor, till email, bifogar tre mycket svåröverskådliga Excelark och som omedelbart efter de skickat emailet ringer och vill i detalj diskutera frågeställningen och få ett välunderbyggt svar omedelbart. Först direkt i telefon, och sedan snarast i text som svar på emailet.

      Och, du sköna corporate world, du är fantastisk.

      Delete
  2. Hej Miljonären! Jag undrar om du räknar med utlandsresor och dylikt i de 20 000 som ni lever för per månad? Det vill säga sätter du av en del av de pengarna till ett separat resekonto, eller hur gör du om du får lust att boka en resa som kostar till exempel 10 000kr?

    Mvh Ekorren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja i de 20.000 kr ingår det att vi för över pengar till ett konto för kostnader som kommer i klump. Tex resor. Så de faktiska kostnaderna är ibland högre och ibland lägre än 20.000. Men över ett år ska det bli runt 240.000.

      Delete
  3. Intressant med uppföljning. Ha en go helg miljonären!

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    ReplyDelete
  4. Anonymous4:28 PM

    Hej Miljonären!
    När tror du att din nästa bok blir klar?

    Mvh LK

    ReplyDelete
  5. Har du ca 10 mkr på ISK med 3% dir avkastning som du lever för nu ist för att återinvestera?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej mindre än 10. Men räknar på 4% uttag per år.

      Delete
  6. Anonymous5:31 PM

    Vad har du för marginal mellan inkomst och utgift? ”Buffertsparar” du varje månad?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om man räknar med 4% uttag är marginalen 8-10.000 per månad. Som man kan säga sparas iom att det inte tas ut. Räknar man in min frus lön och mina extrainkomster så sparar vi kanske 50.000 i månaden nu. Men pengarna som inte tas ut ur fonderna enligt 4% regeln är ju lite svårt att se som sparande.

      Sparar inte i någon speciell buffert.

      Delete
    2. Anonymous8:40 PM

      Spar ni 50 000 i månaden nu? Hur går det ihop? Kanske väl nyfiken fråga, men plockar du/ni ut pengar nu från ISK att leva för eller återinvesteras de? Bra svarkvot annars.

      Har räknat ut att vi som par om vi lever på ca 20 000 månaden kan spara 52 000 på våra kommande inkomster och löner.

      Kommer då har 2-3 jobb, aktieutdelning på ca 9100 månaden (4% som får återinvesteras), uthyrning.
      Pusslar lite här i livet och ska göra det som krävs med flytt till billigare boende, etc, för att nå dit.

      Känner oss däremot osäkra på hur mycket vi behöver för att börja känna oss fria och kanske bara jobba 20-30%.

      Delete
    3. 50.000 i månaden är en lite hypotetisk siffra som jag baserade på att jag inte tar ut något från mina fonder. Vilket man skulle kunna säga att de 4% jag hade kunnat ta ut återinvesteras. Min fru tar varken ut aktieutdelning eller något från fonderna eftersom hon har lön. Dessutom har hon ett bra sparande på sin lön.

      Så räknar man bara insättningar av min frus lön blir det mycket mindre. Men tillåter man att räkna det vi inte tar ut plus hennes insättning blir det ungefär 50.000.

      Delete
    4. Anonymous12:08 AM

      Är så snurrig, haha..
      Det låter toppen, men hänger inte med. Förlåt:)
      Om du känner för det vid tillfälle vore det jättekul med ett blogginlägg som beskriver lite mer.
      Kanske en uppställning.
      Behöver ju inte vara exakta siffror för att behålla anonymiteten. Även hur mycket man ska satsa på. Eller låta sig plågas för :-) Även om inte alla dagar är plågsamma förstås ..

      Delete
  7. Anonymous8:30 PM

    I starten av ledigheten måste det ha känts som att ha semester. Hur länge varade den känslan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1 månad kanske. Fast kändes bättre än semester då, eftersom jag slapp tänka varje vecka på hur få veckor som var kvar.

      Nu tänker jag inte på det utan känns helt normalt att vara ledig.

      Delete
  8. Hur är det med dygnsrytm när du är fri? Den brukar förskjutas en del när man är ledig beroende på ens situation.

    Behöver du använda disciplin för att inte sova bort dagarna?

    Mvh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det har inte varit några problem. Går upp innan min fru åker till jobbet. Däremot händer titt som rätt att jag sover 30 till 60 min mitt på dagen.

      Delete
  9. Anonymous7:49 PM

    Så nu när du är fri, är du hemma så mycket att grannarna kommentarer det. Är det hur du såg friheten? Varför är du hemma så mycket? Så intressanta väggar har du knappast.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om jag satt inne i lägenheten skulle nog inte grannarna märka det. Men jag har hemmet som bas och det är sällan jag är ute från 8 till 18 som när jag jobbade. Utan jag går ofta ut och in några gånger per dag samt är en del på balkongen.

      Så det blev som planerat.

      Delete
  10. Anonymous8:44 PM

    Tack för svar. Var en av de som undrade. Låter som du har väldigt bra disciplin och bra vänner.

    ReplyDelete
  11. Låter som ett härligt liv och vad skönt du kan skylla på egenföretagande:)
    Blir du aldrig sugen på att berätta sanningen för någon som inte står dig nära?

    ReplyDelete
  12. Anonymous5:00 PM

    Jag har inte orkat räkna efter Miljonären, men hur mycket får du i utdelning totalt på 1 år från samtliga dina aktier du äger nu? Antar att du har det nedskrivet till öret i någon excel :-)
    Kanske står i någon inlägg som jag har missat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lite över 130.000 i år.

      Delete
    2. Anonymous7:11 PM

      Det är det jag inte fattar. Efter skatt blir det inte mycket i månaden. Och säkerhetsmarginal för sänkta utdelningar verkar lysa med sin frånvaro. Eller har du garanterat tänkt sälja av fonder?

      Delete
    3. Planen är att sälja av 4% av fonderna per år. Skatten på utdelningen är dessutom låg. Detta är bara min del min fru har ett bra sparande också som fortfarande fylls på.

      Vi kan leva på ca 30.000 i månaden i dagens penningvärde resten av livet vilket räcker långt för oss två vuxna utan barn. Behöver vi mer kan vi tänka oss jobba lite ibland.

      Delete
    4. Anonymous1:18 AM

      Är fonderna bara tänkt att matcha index och/eller KPI? Är eventuell avkastning på dem bara bonus?
      Är 130000/år i utd. bara från aktierna?

      Är planen med att alltid göra lite jobb? Jag menar det är bra på många sätt för att optimera sin livsstil men är tanken att du fortsätter skriva/jobba/konsulta eller vad du nu vill kalla det?

      Om man ser till marginalskatten så finns klara fördelar med att jobba lite, men inte för mycket.
      https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Din-marginalskatt/

      135.000/år i jobb med 17% skatt låter helt ok i min bok men kanske inte är något för alla eller tror du det skulle begränsa din frihet att jobba så mycket?
      Är planen kanske bara 60.000/år vardera för er med endast 7% skatt för den där lilla guldkanten.
      Observera att jag räknar allt ovan baserat på att AB och inte enskild firma.

      Sitter själv och ser när mina egna mål kan uppnås men har dock dubbla dina mål som minimum för att jag ska vara nöjd.

      Delete
    5. Har försökt svara på frågorna och några andra som dykt upp i dagens inlägg. Hoppas det klarnade.

      Delete
  13. Anonymous1:54 PM

    Hur jag fick min man tillbaka ... Jag heter LISA. Jag bor i Kanada, och jag blev gift för fyra månader sedan.
    Min man och jag har levt ett mycket lyckligt och härligt liv. Så som tid
    fortsatte jag började märka denna konstiga attityd som min man var
    besitter. Han gick nu ut med andra tjejer, i den mån han
    Jag hämtade inte längre mina samtal, och han sov inte ens i
    hus längre. Jag blev förvirrad och visste inte vad jag skulle göra. Så blev jag
    orolig och strandsatt, som medför så många tankar i mitt sinne, för jag
    har aldrig upplevt någonting som detta tidigare i mitt liv.
     Så jag bestämde mig för att besöka en stavbräda för att se om han kan hjälpa mig. Så
    omedelbart gick jag till internet där jag såg ett fantastiskt vittnesbörd om a
    spell caster som förde någons ex-älskare tillbaka, så jag
    kontaktade honom omedelbart och jag förklarade för honom alla mina problem och han
    berättade för mig att det blir väldigt lätt för honom att lösa, jämföra med dem
    som han har gjort tidigare. Och han gav mig också ett bevis på att jag verkligen är säker
    av hans arbete, och han försäkrade mig om att min man kommer tillbaka till mig
    omedelbart är han igenom med stavningen. Och han berättade också att jag skulle sätta alla mina
    lita på honom, och jag lydde honom verkligen. Så det var 8:00 på nästa
    på morgonen när jag var på väg att jobba, när jag fick min mans telefonsamtal,
    och han berättade för mig att han kom hem, och han bad om ursäkt för mig och
    berättade för mig att han är mycket ledsen för smärtan som han har kostat mig. Och efter
    några timmar senare kom han verkligen hemma, och det var så vi fortsatte
    vårt äktenskap med mycket kärlek och lycka, och vår kärlek var nu starkare
    än hur det var förut.

     då berättade han också för mig att en gång mitt hjärta har blivit lust till mig
    att jag borde gå och berätta om sitt arbete här på internet. Höger
    nu är jag den lyckligaste kvinnan på jorden idag när jag skriver detta vittnesbörd,
    och jag vill verkligen tacka dig för att få tillbaka min man och för
    föra glädje och kärlek till min familj. Han kan också kasta andra stavar som,
    stava för att bli gravid,
    stavar för pengar,
    stava för att få jobb,
    botemedel mot hiv-hjälpmedel,
    säkerhetsförlopp,
    stavar för läkning av sjukdom,
    och så så många andra

    KONTAKTA HEM NU PÅ DENNA E-POST

    Tack så mycket för att du tar dig tid att läsa igenom
    ,e-post. kahunahelp@yahoo.com ring eller meddela honom på sin direktlinje +2348147400259

    ReplyDelete
  14. Good-day friends, my name's Antonio Laura from Lund-Sweden, I'm a medical Doctor by profession, 45 years of age. Kindly read my true life testimony, i have a positive intention that this information will help someone reading this article right now to restore back broken marriage and recover lost love relationship within 2 days. After being in relationship with Abeg Erickson for years, he broke up with me, I did everything to get him back to love me, but everything i did was in vain, I wanted him back so much because of the love I have have for him, I asked him with everything, I made promises but he refused. I explained my problem to my colleague at work friend and she suggested that I would rather contact a love spelling rock that could help me to spell it back, but I am the type of person who never thought love spell portion existed or work, I had no choice but to try it, I emailed the spelling channel and he told me that it was no problem that everything will be fine before three days, that my ex will come back to me before three days, he threw the Love spelling portion into air and surprisingly the second day it was around 6.00AM. My ex love partner called me on my mobile phone, I was so surprised that I answered the Phone call and all he said was that he was so sorry for everything that happened that he wanted me to return to him, that he loves me so much. I was so happy and went to him that was how we started living together happily. (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    ReplyDelete
  15. Hej !
    Letar du efter ett lån för att starta om din verksamhet eller för ett projekt, eller att köpa en lägenhet, men banken ställer villkor som du inte kan respektera? Inga fler bekymmer, jag är en person och jag beviljar lån upp till 100.000.000 KR till alla personer som kan respektera mina villkor och att återbetala mig. Räntan är 3% per år. Eller behöver du pengar av andra skäl? Vänligen kontakta mig bara via e-post eller whatsapp för mer information.

    E-post: simondurochefort@gmail.com
    Whatsapp: +33 7 56 94 93 46

    ReplyDelete
  16. Hey Gina, I saw your comment about Dr. Onokun medication concerning Fibroid sometime ago and you were right, I tried it and it worked like magic for me. It was like hell living with FIBROID all this years until now, no more pains, bleeding and no miscarriage and I would've come with my testimony before now but I have to wait for a couple of months to see if it will regrow again but there's still no sign of fibroid, I also went to the hospital for test and still i was tested negative. All thanks to Dr. onokun  and to you too Gina. And for anyone out there who wish to try can reach the doctor through  Email: Dronokunherbalcure@gmail.com or WhatsApp +2349064844957  

    ReplyDelete
  17. Hey Gina, I saw your comment about Dr. Onokun medication concerning Fibroid sometime ago and you were right, I tried it and it worked like magic for me. It was like hell living with FIBROID all this years until now, no more pains, bleeding and no miscarriage and I would've come with my testimony before now but I have to wait for a couple of months to see if it will regrow again but there's still no sign of fibroid, I also went to the hospital for test and still i was tested negative. All thanks to Dr. onokun  and to you too Gina. And for anyone out there who wish to try can reach the doctor through  Email: Dronokunherbalcure@gmail.com or WhatsApp +2349064844957  

    ReplyDelete
  18. I'M TOTALLY CURED OF HIV FROM DOCTOR JAMES HERBAL MEDICINE   Does anyone still doubt natural herbs? I've seen the great importance of natural herbs and the wonderful work they have done in people's lives. I wonder why people still spend their money on surgery, injections and drugs each time they are sick. Natural herbs can cure all kinds of illness including herpes,Cancer,Vaginal burning, diabetics, asthma,EBV, HIV, hepatitis,Enlargement, etc. I've seen it with my own eyes. I was Cured of Hiv/aids and my aunt and her husband were cured from herpes by Dr James who uses natural herbs to cure different kinds of illness. Even Dr James proved to the whole world countless times that natural herbs can cure all kinds of diseases and he cured countless people using natural herbs. I know it is hard to believe but am a living testimony. He prepared herbal medications and sent it to me through DHL COURIER DELIVERY SERVICES and I took it as he instructed. 11days later, I went to the hospital to do a checkup, the result came out and I tested NEGATIVE. There is no harm in trying herbs, it will only get you cured from what you are, so why don't you give herbs a try and see its effectiveness..His herbal medicine it's easy to drink with no side   Contact Dr James on Email .... drjamesherbalmix@gmail.com..

    ReplyDelete
  19. Do you need Personal Finance?
    Business Cash Finance?
    Unsecured Finance
    Fast and Simple Finance?
    Quick Application Process?
    Finance. Services Rendered include,
    *Debt Consolidation Finance
    *Business Finance Services
    *Personal Finance services Help
    contact us today and get the best lending service
    personal cash business cash just email us below
    Contact Us: financialserviceoffer876@gmail.com
    call or add us on what's app +918929509036

    ReplyDelete
  20. Det går bara upp för mig att jag inte har gjort rätt sedan när min man kom tillbaka till mig, jag är på den här bloggen för att tacka vem den förtjänar. För några veckor sedan var mitt liv i ett fruktansvärt skick eftersom min man lämnade mig och jag tror aldrig att jag skulle få tillbaka honom. Men med hjälp av denna kraftfulla trollformler som heter Dr. Ekpen är mitt liv nu på ett glatt humör, jag måste rekommendera Dr. Ekpens tjänster till alla där ute att de ska kontakta Dr. Ekpen genom dessa uppgifter nedan: ( ekpentemple@ gmail.com ) eller whatsapp +2347051979135 eftersom genom Dr. Ekpen hjälp återupprättades mitt äktenskap.

    ReplyDelete
  21. Det här är så kul. Jag har följt bloggen sedan start och du har verkligen varit en stor källa till inspiration. Framförallt med ditt tänk kring balansen mellan vad man behöver och inte för att kunna leva ett rikt liv men utan alldeles för stort kapitalbehov.

    ReplyDelete