Tuesday, September 19, 2017

Uppsagd och klar

Nu är det efterlängtade samtalet, där jag meddelat min chef att jag önskar sluta på jobbet, genomfört. Som jag skrivit tidigare är jag 99,99% säker på att chefen aldrig läst bloggen. Men kommer ändå vara lite svävande på vissa punkter så det inte blir alltför tydligt för andra personer på jobbet eller om någon pratar med någon som pratar med någon som kanske läser bloggen.

Jag har nämligen landat i beslutet att jag kommer behålla min anonymitet även efter att jag slutat jobba. Beslutet är taget ihop med min fru som inte känner sig bekväm med att vi fläker ut vår ekonomi på det sättet som jag vill göra för att bloggen ska bli fortsatt intressant. Så jag kommer fortsätta blogga anonymt, jag kan nog tänka mig att vara med i någon pod, föredrag i mindre grupp eller liknande, så ingen katastrof om någon känner igen min röst eller kommer på vem jag är. Men kommer hålla en fortsatt låg profil privat.

Åter till samtalet med min chef: Jag har ju jobbat i över 10 år på mitt nuvarande jobb och haft flera olika roller och chefer. Min nuvarande chef har jag haft i några år. Det har väl funkat ok, men har trivts bättre på på jobbet tidigare. 

Planen fram till för bara någon dag sedan var att säga upp mig med mina 3 månaders uppsägningstid nu i slutet av september för att kunna sluta jobba innan jul. Sen vet jag att det finns en hel del uppgifter i början av nästa år som jag tidigare varit ansvarig för och som det kommer vara enklast att jag sköter även i början av 2018. Då det kommer ta en hel del tid att lära upp någon annan med kort varsel. Till 2019 är det enklare för då kan en ny person sätta upp hela strukturen från början. Därför var min tanke fram till i slutet av förra veckan att jag skulle få gå ner i tid och jobba mer fritt redan under oktober, november och december i utbyte mot att hjälpa till på distans med det som behöver göras i januari och februari. Jag är ju väldigt trött på jobbet och har haft svårt att tagga till sen sommarens semester och mest räknat ner dagarna till jul.

Men tack vare er läsare på bloggen insåg jag det dumma med att göra min sista arbetsdag innan jul och få sparad semester utbetald antingen under dec 2017 eller få semester som vanligt under januari och februari med lön 2 månader nästa år. Nackdelen med att få semesterpengarna under 2017 är ju att det blir väldigt hög skatt då det läggs på toppen av min nuvarande lön där jag redan betalar statlig skatt. Fördelen med att få pengarna i dec 2017 är att det enligt vänliga läsare tydligen är så att det ska betalas ut tjänstepension även på semester som betalas ut i pengar. 

Men genom att jobba till januari 2018 och få den innestående semestern i samband med sista lönen den 25 januari så får jag det bästa av två världar. En hög lön i januari vilket ger hög inbetalning till tjänstepensionen eftersom det betalas in en mycket högre % av lönen över en brytpunkt på runt 40.000 kr. Det gör att inbetalningen blir mycket högre av att få 120.000 kr en månad än 40.000 kr i månaden i 3 månader. Skatten för 2018 beräknas dock på hela årets inkomst inte en enskild månad.

Detta gjorde att jag nu önskade att få sluta jobba som vanligt till årsskiftet utan att få gå ner i tid och jobba mindre sista kvartalet. Jag kör alltså på i full fart och jobbar som vanligt till årsskiftet. Men jag erbjöd mig fortfarande att hjälpa till med det specifika arbetet på distans under första månaderna i utbyte mot att jag officiellt avslutar min anställning någonstans runt 20-30 januari. 

Även om jag är trött på jobbet så blev det så väldigt många 1000-lappar i skillnad för att jobba några dagar extra på distans i januari att det hade varit vansinne att tacka nej till det.

Min chef har fullt mandat att ta denna typ av beslut och vi kom överens på sittande möte. Däremot behöver detaljerna stämmas av med vår HR-chef så det är ok därifrån också. Ser det dock mer som formalitet. Men huruvida jag får den sparade semestern i en klumpsumma på sista lönen är en fråga som ska stämmas av med HR. Efter att ha kollat runt lite verkar det ju vara standard, så jag är inte så orolig.

Jag vet att intresset varit stort runt min chefs reaktion. Men det blev inte några stora utsvävningar kring det här med pension, ekonomisk frihet, vad jag ska göra på dagarna eller hur mycket pengar jag har sparat. Jag fokuserade på att framföra mitt budskap att jag ville sluta och få de praktiska bitarna på plats. Min chef är en arbetsnarkoman gift med en annan arbetsnarkoman med 14 miljoners villa, flera barn, 2 bilar och städhjälp. Så vågar lova att hen tror att jag ska börja jobba någon annanstans eller starta eget. Om jag skulle vilja göra en större grej av det här med att jag slutar jobba för gott så finns det ju tid till det de kommande 3-4 månaderna.

Sammanfattningsvis kunde det inte gått bättre idag på mötet!

64 comments:

  1. Anonymous9:06 PM

    Grattis!

    /Christoffer

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:28 PM

    Grattis! Kudos till att verkligen ha genomfört allt det här från a till ö och inte bara prata som (alla) andra!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous9:38 PM

      Vad är förresten portföljens totala värde nu vid exit, (för den som inte vill sitta och multiplicera aktieantalet med respektive kurs)?

      Delete
    2. Anonymous9:38 PM

      Fast fram tills han verkligen genomförde det har det väl varit prat ?
      Förstår inte riktigt vad du menar ?

      Hur insatt är du i "alla" andra ?

      Delete
    3. Förstod inte heller? :) Tror det finns en del som gör det här utan att ens skriva om det faktiskt.

      Delete
    4. Anonymous10:09 PM

      Jag menar naturligtvis att det är allmänt utbrett att prata om hur man borde/ska genomföra tex en sådan här sak, eller säga upp sig från ett jobb man hatar och leva ett enklare liv etc, men att få faktiskt genomför det i praktiken. I synnerhet inte så här uthålligt målmedvetet och långsiktigt.

      Delete
    5. Ok då är jag med, ja tyvärr är det rätt vanligt, håller med!

      Delete
  3. Anonymous9:37 PM

    Fantastiskt!

    ReplyDelete
  4. Snyggt, grattis till ett liv i frihet! :)

    ReplyDelete
  5. Grattis! Har du fortsatt klippa av måttbandet?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åkte aldrig till IKEA och hämtade måttband. Vilket kanske var tur nu när det blev några veckors extra jobb.

      Delete
  6. Anonymous9:58 PM

    Stort grattis!

    ReplyDelete
  7. Fy fasen va härligt! Ser fram mot att ha det samtalet med min chef även om det i mitt inte skulle bli frihet efteråt utan snarare jobba med det jag brinner för.

    Kör hårt!

    MvH Pengaregn

    ReplyDelete
  8. Grattis! Säkert skönt att få mötet undanstökat!
    Lifsnjutarn

    ReplyDelete
  9. Grattis! Ska bli spännande vad som händer till våren! Hoppas de sista månaderna går bra. :)

    ReplyDelete
  10. Häftigt miljonären, nu börjar snart din dröm!

    ReplyDelete
  11. En milstolpe inom svensk blogghistoria!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och så även i mitt eget liv.

      Delete
    2. Ja verkligen, din hängivenhet och disciplin är imponerande.

      Du har nu bockat av två uppsatta mål, blir det ett nytt så småningom tror du?

      Delete
    3. Tveksamt om det blir fler mål i stil med pensionär innan 40, vilket ju var ett mål på över 10 års sikt.

      Men delmål och planer för 1-3 års sikt blir det! Jag har ju haft delmål på vägen som tex att träna 300 pass, få 10.000 följare på Twitter och sälja 3000 böcker under 2017. Såna blir det roliga fortsättningar på redan 2018. Ska bara klara av de som inte är i hamn för 2017 först.

      Delete
  12. Skall bri riktigt spännande att följa hur du trivs med friheten. Känns som Farbror fri hellre skulle äta upp sin hatt än att erkänna att det börjar bli långtrågikgt att vara ledig men när det gäller dig tvekar jag inte en sekund på att du är ärlig och delar med dig vad som än händer.

    ReplyDelete
  13. Vad härligt. Grattis till att du är i mål och bra gjort hörru.

    Mvh petrusko

    ReplyDelete
  14. Grattis!

    Har bara svårt att se att du får sparad senester utbetald i januari. Det normala är att det kommer månaden efter, dvs i februari. Se till att göra en skriftlig deal med HR om de exakta detaljerna tex via mail. HR och löneavdelningar tenderar enligt mig att vara stelbenta i frågor som undviker från det normala.

    Lycka till

    ReplyDelete
  15. Skulle aldrig sluta jobba, har prövat det förut och jag blir as-deppad över att inte ha en struktur och syfte med min vardag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beklagar att ditt syfte med livet/vardagen är att jobba. Får se hur det går för mig.

      Delete
    2. Underbart svar. Djupt tragiskt att inte se någon annan mening med livet än att lönearbeta.

      Delete
    3. Anonymous6:49 PM

      Ser inget fel i att lönearbeta om det nu är det man gillar. Tragiskt blir det väl ändå först när man lever ett liv man inte vill ha.

      Delete
    4. Om man jobbar endast för att få lön så är det tragiskt, men många har ett intresse och en hobby som sammanfaller med yrket och jobbet. Ska man då sluta med det för att man kan klara sig utan lönen?

      Delete
  16. Anonymous3:32 AM

    Ser framemot om du ställer upp i Podradion Prata Pengar med Philip och Nicklas!!
    Tror det hade blivit grymt bra!!
    //Kalle

    ReplyDelete
  17. Jane 834:44 AM

    Oj, vad spännande!! Grattis�� Ska bli kul att följa ditt nya liv också! Lycka till!

    ReplyDelete
  18. Anonymous5:34 AM

    Hos oss, en av börsens elefanter, får man slutlönen månaden efter sin sista månadslön. Så kolla upp det. I övrigt, Grattis till att ha nått målet och tack för en inspirerande blogg.

    ReplyDelete
  19. Anonymous7:40 AM

    Stort grattis och kul att höra att allting gick i lås! DÅ är det bara resten kvar som man brukar säga :) Ser fram emot många härliga rapporter från livet på "andra sidan" hehe.

    ReplyDelete
  20. Anonymous7:43 AM

    Stort grattis till friheten! Du har varit en stor inspirationskälla till att jag kommit igång med sparande. Kul att se att du verkligen kommer genomföra detta, ser fram emot att se vad du gör med friheten!

    Med vänlig hälsning
    Viktor

    ReplyDelete
  21. Grattis! Du är en sann inspirationskälla! /Nybörjerskan

    ReplyDelete
  22. Jojje9:45 AM

    Lycka till!!

    ReplyDelete
  23. Anonymous9:52 AM

    Grattis och verkligen bra jobbat! Har följt dig länge så det är ju tydligt att du jobbat hårt både på jobbet och privat för att förverkliga detta så det är välförtjänt och måste kännas riktigt bra!

    Lite konstigt att chefen inte var mer inresserad av vad du skall göra istället?

    Jag är lite nyfiken på vad du sagt/kommer att säga till arbetskamraterna? De flesta utgår ju ifrån att man måste jobba/driva företag tills man är minst 65:-).

    MVH
    Henrik

    ReplyDelete
  24. Anonymous10:29 AM

    Grattis och tack för all inspiration! Ser fram emot dina inlägg från andra sidan.

    ReplyDelete
  25. Vad roligt att du nått ditt mål/delmål! Grattis!

    ReplyDelete
  26. Grattis! Vilken resa du har gjort och gör. Grymt jobbat miljonären!

    ReplyDelete
  27. Stort grattis! Jag har följt bloggen sedan starten och tagit mycket inspiration härifrån.

    ReplyDelete
  28. Stort grattis! Måste kännas befriande!!

    /Miljonista - min väg mot miljonen vid 25 år

    ReplyDelete
  29. Grattis! Vilken målmedvetenhet. Bra jobbat! Ska bli riktigt roligt att fortsätta följa dig och höra hur du nu väljer att leva.

    ReplyDelete
  30. Grattis miljonären :) Riktigt imponerande resa du har gjort. Har följt din blogg några år och tycker den är intressant på många sätt och vis. Jag hoppas du trivs i friheten och fortsätter uppdatera bloggen med jämna mellanrum.

    Mvh Slimis

    ReplyDelete
  31. Grattis, vilken känsla antar jag!!
    Men jag vet själv, vad jobbigt det är att jobba under uppsägningstiden, motivationen är verkligen noll. Så blir nog lite mentalt jobba månader nu.
    Men sen du!!

    ReplyDelete
  32. Anonymous6:19 PM

    Grattis

    ReplyDelete
  33. Upplivande läsning :) Stort GRATTIS!

    ReplyDelete
  34. Anonymous9:43 PM

    Grattis!
    Två saker (det ena kanske "finansierar" det andra)
    * Gå på Gnaget.
    * Ät rejält med korv, köpt till halva priset på grund av nära utgånget bäst före datum.
    Du kommer bänka mer och kuta milen snabbare än någonsin.
    /Korv till miljonerna

    ReplyDelete
  35. Grattis och lycka till i friheten! Ser framemot framtida inlägg!

    ReplyDelete
  36. Anonymous11:12 PM

    Grattis! Kul! Tack vare din blogg började jag själv spara på riktigt. Målet är en halv miljon till kommande årsskifte. Känns bra :)

    ReplyDelete
  37. Anonymous8:06 AM

    Beklagar:)

    ReplyDelete
  38. Anonymous9:10 AM

    På samma företag i 10år? Har du inte haft fundering på att byta jobb oftare för att optimera lönen? Jag har som regel att byta var 3:e år och kan hittills ofta räkna med 20-30% i löneökning per jobbyte.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo tanken har väl funnits. Men ingen annan har velat ha mig. Dessutom får väl resan från 20.000 till 46.000 i bruttolön på 11 år anses ok?

      Jag har bytt avdelning, roll och tjänst flera gånger. Så det har varit tillräckligt omväxlande för min smak.

      Delete
  39. Det bästa med det här för oss andra är att hela resan går att följa via bloggen, från start till mål. Har ju själv följt den sedan den startade men överväger starkt att läsa om hela bloggen från start till slut i framtiden. Bortsett från intressant och givande läsning tror jag det skulle öka på ens egen motivation än mer!

    Återigen grattis till att ha nått dit mål och tack för att du inspirerar tusentals andra att göra samma sak.

    /Jakob

    ReplyDelete
    Replies
    1. Först och främst
      Grattis!! Vilken resa du gjort.
      Håller med Jacob, blir lite småsugen på att läsa hela bloggen ifrån början till slut igen.
      Dock lite krångligt att läsa den "baklänges" om du förstår vad jag menar? Hade varit guld om du kunde fixa till (om möjligt) att man på ett enkelt sätt kan läsa första inlägget först, sen vidare och sist inlägget slutligen sist. Förstår du önskemålet?? Är det möjligt?
      Återigen, grattis!

      Delete
    2. Förstår önskemålet. Vet dock inte hur man löser det. Kanske läge att göra en lättläst pdf av hela bloggen.

      Hade en gång i tiden tanken på att ge ut hela bloggen som en bok. Men känns lite överkurs.

      Delete
    3. En pdf vore ju kanon. Önskemålet är då också att alla kommentarer är inkluderade. Roligt att läsa gamla kommmetater, nu när man i efterhand har svarat på vissa delar. Jag tänker främst på lånet när börsen stod som lägst i finanskrisen samt när du gick in rejält i Ryssland härom året.

      Delete
  40. Anonymous10:19 AM

    Kul. Nu ser vi fram emot ännu fler blogginlägg om hur du upplever det är att leva på kapital.

    Vete tusan om jag skulle våga göra samma sak, även om jag har möjligheten att gör det just här och nu.

    Själv jobbar jag 25 procent, tycker det är en bra lösning med det bästa av två världar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hade det funnit möjligheten att jobba 25% på mitt jobb och dessutom välja vilka 25% det skulle vara hade jag gått ner i tid redan för 1 år sen. Men tyvärr funkar det inte riktigt.

      Långt ifrån omöjligt att jag väljer att jobba 5-25% under någon period framöver. Om jag hittar något kul.

      Delete
  41. Oj vad roligt och häftigt att du äntligen sagt upp dig! Ser själv fram emot den dagen =) Grattis!

    ReplyDelete
  42. Wow - grattis och lycka till framöver. Jag hoppas få läsa om hur det är att leva på kapital, även om frun fortfarande jobbar(?).

    Mvh

    Egon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Min fru är ung och oförstörd och kommer därför jobba ett tag till. Men målet är att vi båda så snart som möjligt ska vara fria.

      Delete