Saturday, September 23, 2017

Min allokering

Fin titel. Men hittade inget bättre namn. Det jag tänkte beskriva är hur jag tänkte fördela mina finansiella tillgångar nu det närmaste året då jag kommer gå från löneslav till pensionär.

Fokus för mitt sparande de senaste 2 åren har varit nästan uteslutande utdelningsaktier. Med hjälp av månatliga köp för i snitt 25.000 kr plus återinvestering av utdelningen har aktieportföljen och den årliga utdelningen haft högsta prio.

Såhär tänker jag lägga upp det den närmaste tiden:

AktieportföljenHär kommer fokus ligga även fortsättningsvis. Huvuddelen av lönen kommer gå in här och precis som tidigare är utdelning ett krav. Hösten utdelning på ca 25.000 kr kommer återinvesteras. Målet är helt enkelt att ta den sista chansen att få upp årliga utdelningen som ska vara min huvudsakliga inkomstkälla närmaste åren.

Fondportföljen:
Här har det varit klent med insättningar senaste åren. Fokus här är indexfonder och detta är en försäkring mot dåliga beslut och aktieval för min del. Här kommer jag göra en liten förändring närmaste månaderna som ytterligare ska försäkra mig mot dumma beslut. Återkommer kring det i nästa vecka. Fondportföljen ska vara ungefär hälften så stor som aktieportföljen och här kommer jag sälja fonder varje månad för att komplettera upp utdelningarna.

IPS:
Här har jag givetvis inte gjort några insättningar sen avdragsrätten försvann för ett par år sen. Men nu gör jag ett rätt stort överskott i min firma (mest tack vare min bok men även lite andra konsultuppdrag) samtidigt som jag redan ligger över brytpunkten för statlig skatt via mitt vanliga jobb. Jag kommer första sätta av 30% av överskottet i periodiseringsfond. Maximalt 35% av de 70% som därefter är kvar får jag sätta in i min IPS. Insättningen måste göra innan årsskiftet och jag kommer göra insättningen i december då jag ser var resultatet ser ut att landa. Jag skulle tro att det handlar om ca 50.000 kr som kommer sättas in i år. Pengarna kan tidigast användas när jag fyllt 55 år, men då räknar jag med att ha betydligt lägre lön (och därmed skatt) än i år.

I min IPS har jag sen tidigare indexfonder men nu är tanken att komplettera med en aktie som jag tycker känns intressant på 10-15 års sikt. Men som inte har utdelning vilket snarast är en fördel då det blir så lite pengar att återinvestera att det knappt är lönt, bättre att bolaget får växa på i godan ro. Jag kommer återkomma till vilket bolag det blir.

Sparkonto:
Här kommer jag sätta in ett par tusenlappar i månaden under slutet av 2017. Då bufferten just nu är låg. Sen kommer hela lönen för januari 2018 och all sparad semester som jag får ut när jag slutar jobba sättas på sparkontot. Även bokförsäljning som betalas ut efter årsskiftet går oavkortat hit. Dessa pengar kommer räcka för att leva på hela 2018.

All utdelning som sker under 2018 kommer även den sättas in på sparkontot. Dvs ingen återinvestering sker efter årsskiftet. Dessa pengar ska jag sen börja leva på 2019. Tanken med detta har jag beskrivit många gånger tidigare, det är helt enkelt för att skapa mig själv en förvarning på ungefär 1 år vid händelse av att många bolag sänker utdelningen. Blir utdelningen 2018 lägre än beräknat har jag ända till slutet på 2019 på mig att kompensera detta genom att sänka utgifterna eller dra in extra pengar.

Jag tycker upplägget känns klockrent. Med en enda stor nackdel. Att jag kommer sakna de regelbundna aktieköpen och uppesittarkväll extremt mycket. Men vi får se hur det kommer gå. Nu kan jag glädja mig åt att det är dags för #Uppesittarkväll redan imorgon i alla fall. Och efter det är det 3 stycken till innan årsskiftet.

27 comments:

  1. Anonymous7:43 PM

    Hur mycket har du avsatt i IPS sedan tidigare? Tänker du plocka ut allt därifrån så fort du blir 55 eller hur ser planen för de medlen ut? Hälsar Lars D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har ca 130.000 kr i min IPS. Siktar på att plocka ut det och tjänstepension under 5-7 år efter 55.

      Delete
    2. Tror du att det kommer vara möjligt att ta ut pengarna när du fyller 55?

      Du tror inte att reglerna ändras med tanke på att man lever längre. Eller är IPS annorlunda i jämförelse med tjänstepension etc?

      Delete
    3. Svårt att sia om. Men inte hela världen att få pengarna något år senare. Då får jag ta ut lite mer per år då istället.

      Delete
  2. Var kan jag läsa mer om avsättningar till IPS om man har egen firma (AB)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Med AB finns det ju större möjligheter att ha kvar pengarna i bolaget och ta ut de som lön/utdelning i lämplig takt. Men också spara i IPS som ersättning för tjänstepension som de flesta anställda har. Lite kort info här:

      https://www.pensionsmyndigheten.se/monicas-pensionsblogg/monicas-pensionsblogg/pensionsfallan-for-dig-som-har-aktiebolag

      Det jag tycker var bra var att jag fick sätta av till IPS trots att jag redan har tjänstepension på vanliga jobbet. Plötsligt blev marginalskatten på extrajobb via enskild firma under 2017 överkomlig för min del.

      Delete
  3. Hur gammal är du nu, är du 40 som målet frön början var?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har ett par år kvar till 40 så det har gått lite snabbare än planerat.

      Delete
  4. Anonymous7:49 AM

    Verkar din utdelningsprognos för 2017 stämma?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2017 kommer överträffas. 2018 ser också lovande ut. 2019 kommer bli tuffare då det blir betydligt färre aktieköp under 2018 och 2019.

      Delete
    2. Anonymous8:33 AM

      Härligt!

      Bara börja fila på manus för "Så kan du också bli elitmotionär innan 40 och vinna veteran VM innan 50".

      Delete
    3. Vore riktigt kul. Både att vinna veteran VM och att skriva boken.

      Delete
  5. Anonymous10:43 AM

    Förstår inte vad det är för mening att sätta in pengarna i en IPS. Sätt hellre av dem till expansionsfond i den enskilda firman och ha dessa som ett reservkapital, bättre skattemässigt samtidigt som du behåller kontrollen över pengarna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Är det verkligen bättre skattemässigt? Tycker jämn fördelning mellan periodiseringsfond (som tas ut om 2-5 år) och IPS som tas ut mellan 55 och 60 känns ganska bra.

      Delete
  6. Anonymous11:14 AM

    Då kommer du inte uppnå de mål i antal aktier som du har satt upp? Hur tänker du om du ser ett nytt bolag värt att äga? Sälja av någon aktie du redan äger som kanske framöver går åt helt fel håll?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej kommer inte nå målet. Inte under närmaste året. Men är inte främmande för roliga extrajobb under 2018 och framåt. Och då alla kostnader är täckta är chansen stor att extrajobb kan leda till nya aktieköp.

      Så har inte gett upp drömmen om att någon gång nå målet.

      Om nya bolag tillkommer kan jag minska målet på andra bolag. Och i undantagsfall även sälja befintligt innehav i något bolag.

      Delete
  7. Anonymous6:23 PM

    Kan vi inte återinföra det gamla fina ordet rentier istället för att prata om pensionärer hela tiden? Det låter värdigare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kände inte till rentier. Men det var ju klockrent. Kanske ska försöka sprida det. Hur uttalar man det?

      Delete
  8. Jag vet att du vill vara full investerad i aktier, men jag förstår inte varför du tar en del av fonderna och flyttar över de till ränte- eller obligationsfonder.

    Om börsen faller 70% och det tar 10 år innan den kommer tillbaka till nuläget gissar jag att du kommer att tycka att det är jobbigt att sälja fonder och dessutom får du ut 70 % mindre för dem (som värst). Du behöver inte sälja alla fonder, men så passa mycket att du har en bra marginal.

    OMX 30 ser ut att ha ett högre börsvärde nu än både år 2000 och 2007.

    ReplyDelete
    Replies
    1. För att ha råd att sluta jobba nu behöver jag avkastning på mina pengar. Runt 3% plus inflation. Det får jag inte i räntefonder. Därför vill jag hålla ner den andelen pengar som ligger där. Ett års utgifter på sparkonto får räcka.

      Delete
    2. Om börsen faller med 70 % så kommer räntefonderna vara rena vinstlotten även om de bara avkastar 2 %, men visst du har din utdelning som du kan ta av istället för fonderna.

      Ta en titt på hur lång tid det tog innan man fick tillbaka pengarna om man investerade dem år 2000. Enligt tabellen nedan tog det 15 år.

      Jag kan tycka att det blir svettigt att inte kunna röra fonderna på 15 år.

      OMX 30
      6 mars 2000 index = 1504 (toppen 2000)
      28 maj 2007 index = 1292 (toppen 2007)
      20 jan 2015 index = 1573

      Delete
    3. OMX 30
      30 sep 2002 index = 448 (Botten)
      20 okt 2008 index = 593 (Botten)

      Delete
    4. Det fina är ju att jag köpt utspritt under många år. Så blir inte riktigt jämförbart med att stoppa in alla pengar i OMX 30 just den 6 mars 2000.

      Hade man månadsspara 6 mars 1995 till 6 mars 2000 hade det sett bättre ut. Även om man hade otur att sluta spara just i mars 2000.

      Delete
  9. Anonymous10:31 AM

    Avsätt en liten summa att daytrada/swinga med då? Som en hobbey. Du har ju hela ditt liv investerat klokt och "relativt passivt". Avsätt 10-50tkr att swinga med i förhoppningsbolag eller korttidsspekulationer. Enbart för att det är roligt.

    Grattis en tolfte gång!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja tanken har slagit mig. Kan framförallt tänka mig att om jag gör något extrajobb och drar in lite pengar som kan ses som ren bonus så kan jag sätta dessa pengar i en pott att leka med. Ungefär som att köpa en annan upplevelse för pengarna.

      Delete
  10. Anonymous12:31 PM

    Kika gärna in på vår blogg.. Vi är i börjar av vår resa mot miljonen. densomsparhenhar.blogspot.com

    ReplyDelete
  11. Kul läsning! Börjat bevaka några av dina aktier och tänkte härma dig lite, även om jag aldrig hade vågat ha så stor % av mitt kapital i aktier :)

    /Miljonista – min väg mot miljonen vid 25 år

    ReplyDelete