Thursday, September 28, 2017

Q3-avstämning mål

Någon dag för tidigt, men jag tänkte det kunde vara intressant att stämma av hur jag ligger till med målen för 2017 efter 3 av 4 kvartal. Är det något som behöver styras upp så är det lika bra att lägga fokus på det i så god tid som möjligt.

Målen för 2017 som ni kan läsa mer om i det här inlägget är:

>300.000 i sparande
Det kommer vara avklarat redan i samband med oktoberlönen. Så innan året är slut kommer jag med god marginal slå 2016 års siffra. Förra året landade jag på 320.000 kr i sparande. Att slå 2016 är jag mycket nöjd med, då jag samtidigt ökat mina kostnader kraftigt. Förklaringen är lite högre lön och betydligt högre intäkter i min firma.

I sparandet räknar jag bara insättningar till ISK/KF dvs pengar jag köper aktier eller fonder för. Buffertsparande tex bygga upp kassa efter bilköpet eller att vi stoppar undan pengar varje månad till resor ser jag inte som sparande. Det är bara kostnader som kommer lite ojämnt fördelade över tid.

>113.000 i konsumtion
Här kommer jag nog landa ganska precis enligt plan. Och då räknar jag av det jag nu sätter av varje månad för att bygga upp buffert efter bilköpet. Men inte själva köpet av bilen som ju skedde i somras. Det går säkert att argumentera för flera sätt att se på ett bilköp, men det är inget som kommer ske varje år så föredrar att sätta av pengar varje månad för köp av bil var 3e till 4e år. Jag ser bilens värdeminskning som en månatlig återkommande kostnad. 

Överlag trivs jag väldigt bra med min nya livsstil med kostnader på knappt 10.000 kr i månaden. I januari var det lite av en omställning men efter det så gick det snabbt att vänja sig. Nu känns det väldigt lagom och jag har ingen ångest när jag bränner pengar som kunde ha sparats.

Det finns ju luft i budgeten för att kunna höja omkostnaderna ytterligare i framtiden (om vi tror på 4% regeln). Men för närvarade känns det som en precis lagom nivå så kommer inte stressa fram höjningar.

>300 träningspass
Det här målet hade jag ju även 2016 och misslyckades då. Det såg även lite mörkt ut en bit in på 2017. Men tränade bra under sommarens semester och september ser ut att bli en fantastisk månad. Kör nu styrketräning på lunchen några dagar i veckan och då även konditionspass efter jobbet dessa dagar. Så nu taktar jag på 8-10 pass i veckan. Och träningen går bra!

Jag tror träningen kommer bli riktigt rolig när jag får mer tid till återhämtning men också mer tid att träna. Bara att hoppas jag får vara skadefri. Löpningen är min akilleshäl när det kommer till skador. Men finns ju annan bra konditionsträning än löpning om det skulle bli problem med ökad träningsmängd när jag slutar jobba.

>3000 sålda ex av min bok
Detta tog ju bara ungefär en månad att nå upp till. Nu går försäljningen lite långsammare men vi har passerat 4000 böcker och det går iväg några varje dag. Med en bra julförsäljning kanske 5000 kan vara möjligt?

Jag har just signerat 100 nya böcker så det finns fortfarande en chans att köpa signerad bok via förlaget.

>10.000 följare på Twitter
Både det minst viktiga och vad jag trodde skulle bli det svåraste målet att klara. Började året med ca 5.700 följare. Idag är det runt 9.600. Det betyder att det ökat med ca 1.300 personer per kvartal hittills i år. Det räcker alltså med 1/3 av den takten sista kvartalet för att jag ska nå 10.000 innan årsskiftet.

Vill ni följa mig på twitter så hittar ni mig här https://twitter.com/miljonarinnan30 eller under namnet  @MiljonarInnan30

Tack alla som följer. Jag försöker vara duktig på att svara på kommentarer, frågor, meddelanden etc.

Under året börja diskutera möjlig nedtrappning på jobbet med min chef
Tack vare att bokförsäljning och sparande överträffat målet så har jag även överlevererat på denna punkt. Det vill säga jag har inte bara börjat diskutera utan diskussionerna är slutförda och det är bestämt att jag jobbar till sista januari nästa år. Varav januari på distans i egen takt. Dvs sista dagen på kontoret blir runt jul.

Totalt sett är jag väldigt nöjd med de 3 första kvartalen av 2017, ser ju faktiskt ut som alla 6 målen kan bli uppfyllda. Men gäller att inte slappna av utan jobba på. Både för att klara de som ännu inte är i hamn men samtidigt försöka överleverera på de mål som redan är uppnådda. Jag nöjer mig inte utan siktar på 350.000 kr i sparande och 5.000 sålda böcker.

Jag tror också att mål blir ännu viktigare från början av nästa år när jag inte har jobbets alla krav. Vill ju inte riskera att slöa till bara för att jag inte ska jobba. Jag upplever samtidigt en enorm skillnad på dessa mål som jag hittar på själv och som är inom områden som jag tycker är roliga. Jämfört med målen på jobbet som ofta hittas på av någon annan och dessutom är inom områden jag inte brinner för på samma sätt (visst de försöker få det att låta som att vi sätter målen ihop på de årliga samtalen). Till råga på allt har jag ingen bonus på jobbet så det enda som händer om jag klarar dom är att några chefer har större chans på sin bonus. Värdelöst, skönt att det snart är slut på vansinnet med att jobba som anställd.

Nu kör vi ända in i kaklet under Q4. Men först ska jag och min fru fira lite i helgen. Det har varit fullt upp på slutet så vi har inte hunnit fira att jag har sagt upp mig och hon har haft framgångar på sitt jobb. Vi kör även vår årliga kick-off i helgen där vi går igenom livet, planer etc lite mer grundligt än man kommer sig för vid middagsbordet i vardagen.

10 comments:

  1. Anonymous10:25 PM

    Jag är nyfiken på hur det gick med biblioteket. Kan du som anonym svensk författare ta del av potten som författarna delar på? Din bok ser ut att lånas frekvent i min kommun fortfarande så kan tänka mig att det skulle kunna bli en del. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra fråga. Läste något i stil med att boken var tvungen att lånas ut 2000 gånger om året för att man skulle komma över en brytpunkt och få ca 1 kr per lån.

      Ska följa upp det och om det kan betalas ut via förlaget. 2000 lån låter visserligen mycket...

      Delete
  2. Stora mål du har och kul att det gått så bra! Intressant att du inte räknar in "buffertsparande" i ditt sparande. Förstår tanken med det och ska nog också bortse bufferten från mitt sparmål fram över. Tex resesparande är ju som du säger uppskjuten konsumtion.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ang att räkna buffertsparande eller inte beror ju helt på hur man själv definierar sparande. Om du räknar insättningar till ett buffertkonto som sparande så får du ju även räkna uttag ur detsamma som negativt sparande (konsumtion). I det långa loppet tar det ju ut vartannat. I början av ens sparkarriär kan det dock vara lite roligare att räkna med det då du får upp sparkvoten innan bufferten är fylld. Mindre roligt när du behöver göra ett uttag :)

      /Frilosofen

      Delete
  3. Kul att du lyckats så bra med bokförsäljningen - välförtjänt!

    Hälsar Seglarn

    ReplyDelete
  4. Tack för inspirationen! Vilken grymt härlig tid du har framför dig nu. År av hårt jobb kommer att börja bära frukt och du kan äntligen kliva ur det där ekorrhjulet. Än en gång, tack för inspirationen:)

    MvH Pengaregn

    ReplyDelete
  5. Anonymous10:11 AM

    Hej,

    Hur funkar det med courtage? Jag ska sälja alla mina aktier. Har olika bolag.
    Betalar jag för summan eller summan per aktie? Tänkte vilken courtageklass jag ska välja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Varje bolag du säljer får ett courtage.

      Delete
    2. Alla köp/sälj av en aktie under en dag räknas som ett courtage.

      Delete
  6. Anonymous6:38 PM

    Vad duktig du är! Väldigt kul att följa din blogg.

    ReplyDelete