Thursday, September 21, 2017

Samarbeten på bloggen

Jag vill börja med att tacka för det stora stödet i samband med min uppsägning. Runt 600 st som gillat tweeten som länkade till förra inlägget och mycket trevliga kommentarer här på bloggen. Även om jag måste erkänna att jag många gångar i bloggens historia sett viss glädje i att provocera vissa läsare och tagit de flesta negativa kommentarer med gott humör så är det ändå kul när alla är glada och stöttande! Tack!

Det är nu snart 11 år sedan det första inlägget från en ung kille som nyss fått sitt första fasta jobb och hade 70.000 kr i dyra Nordea-fonder och 20.000 kr i aktier. Sen dess har det hunnit bli en bra bit över 1000 inlägg. Bloggen har under hela tiden varit en rolig hobby som jag ibland lagt mycket tid på och ibland lite mindre.

I takt med att bloggen har vuxit och därmed ökat kännedomen om mig som "profil" har jag fått fler och fler förfrågningar om olika typen av reklam, sponsring och samarbeten. Vilket jag kategoriskt tackat nej till. Trots att det i vissa fall varit frågan om ganska lätta pengar i form av att publicera ett färdigskrivet gästinlägg i utbyte mot ett par tusenlappar (vilket ju ändå får betraktas som lätta pengar i jämförelse med att plocka pantburkar i soprummet). Men då jag sett bloggen som en rolig hobby som jag inte velat förstöra genom att tappa läsare och trovärdighet har valet varit lätt att tacka nej till allt sånt. Det tog även ett bra tag i bloggens inledning innan jag började med automatiska annonser från Google. Sen har dessa hängt kvar, men det är ju inte som påverkat innehållet. Och inte heller upplevelsen av bloggen tror jag.

Bloggen och mina allt fler följare på Twitter har ändå varit något som skapat värde i min mentala balansräkning, även om jag inte genererat kassaflöde och resultat i samma utsträckning som jag hade kunnat. Någon som jag också lyckades realisera när jag tidigare i år släppte min bok. Den hade ju aldrig kunnat sälja 4000 ex på några månader utan bloggen. Troligtvis hade inte ens förlaget nappat på min idé om en bok om jag inte hade bloggen i ryggen. Så precis som Facebook troligtvis har räknat hem strategin att vänta med annonser och bygga volym så kanske bokens försäljning har betalat för alla gånger jag tackat nej till reklaminlägg (inga ytterligare jämförelser mellan bolaget Facebook och min blogg).

Nu kanske ni undrar vad denna långa utläggning ska leda till. Jo det är nämligen så att jag har bestämt mig för att öppna upp för samarbeten med företag i bloggen. Det kommer dock ske under väldigt strikta och begränsade former. Vilket jag vill vara tydlig och ärlig med i ett separat inlägg innan det första samarbetet offentliggörs.

Bloggen kommer även fortsättningsvis vara främst en hobby som ska vara rolig och inget jobb eller företag där vinsten ska maximeras. Samarbetena kommer vara under väldigt strikta former allt för att säkerställa att bloggen känns seriös och värd att läsa. För full transparens kommer här mina kriterier kring företagssamarbeten:

- Jag kommer bara samarbeta med företag som jag kan stå för till 100%. Lovar på hedersord!

- Jag kommer alltid vara helt ärlig i mina inlägg. Dvs är det en vara/tjänst som jag inte kan skriva ärligt positivt om så kommer jag inte göra samarbetet. Oavsett ekonomisk ersättning.

- Jag kommer alltid skriva inläggen själv utifrån min egen syn på saken. Inga gästinlägg eller inlägg där samarbetspartnern styr hur eller vad jag skriver.

- Jag kommer inleda max ett nytt samarbete i kvartalet. Det kan också bli betydligt färre, beroende på hur många företag som känns 100% rätt för bägge parter. Att samarbeta med bloggen "Miljonär innan 30" ska kännas exklusivt även för samarbetspartnern.

- Jag kommer undvika affiliate-upplägg. Då jag själv tycker dessa ofta blir onödigt "säljiga" för att driva maximal trafik. Även om man har en god intention så är det lätt hänt att hamna snett som bloggare om man drivs av jakt på klick och leads.

- Alla inlägg som skrivs som del av ett samarbete med ett företag kommer givetvis vara tydligt markerade så det framgår att det är sponsrat innehåll.

Hoppas det känns bra och tydligt även för er läsare. Annars är det bara att säga till. Ni är viktigast för mig!

21 comments:

  1. Det låter vettigt tycker jag! Har du klickat nåt samarbete i dagsläget?

    ReplyDelete
  2. Låter bra, inte mer än rätt att du får lite "betalt" för åratal av arbete. Med tanke på hur många andra människor du gjort till miljonärer eller blivande miljonärer är det inte mycket begärt att du själv ska få lite lön för mödan.

    För mig är det skillnad på reklam och reklam, jag avskyr reklam som blinkar, låter, kör script som får webbläsaren att börja sega och totalt dränker en webbsidai bannners. Det är pga sådana sidor jag använder en addblocker.

    Är mängden reklam däremot rimlig och utformandet smakfyllt, diskret, ärlig och känns relevant för sidan tycker jag det är helt okej.

    ReplyDelete
  3. Helt rätt! Instämmer med Jacob ovan!

    ReplyDelete
  4. Anonymous6:10 PM

    Skriva om saker man tycker om och få extra betalt. Vore ju dumt att inte göra det.

    ReplyDelete
  5. Bara de inte blir som petrusko, den bloggen har jag helt slutat läsa pga all reklam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det kommer som sagt handla om något enstaka inlägg per kvartal, eller ännu mindre. Och inga inlägg vars enda syfte är att landa i en affiliate-länk.

      Så hoppas och tror att det kommer bli bra för alla inblandade.

      Delete
    2. Anonymous8:02 PM

      Nej men petrusko har väl aldrig hållt någon vidare kvalitet. Aktieanalyser baserat på innehållet hallon i syltburkar från willys och ica. Jag har ett större förtroende för miljonären.

      Delete
    3. Att vara bloggare tar otroligt mycket tid och även om man ska se det som en hobbyverksamhet tycker jag att det är bra att kunna få in ett par kronor så att man kan köpa lite extra saker till bloggen och mixtra med.

      Dessutom klassas det ju som hobbyverksamhet om det inte sker i allt för stor skala och allt det du får in går till själva intresset.

      Delete
  6. Anonymous6:47 PM

    Jag har - som läsare av din blogg - inte heller något emot att du får lön för mödan du lagt ner genom att du hittar samarbeten du tror på själv. Håller med en tidigare kommentar att Petrusko helt tappat sin integritet som känns som en reklamsida mer än något annat just nu. Priset togs när han började göra reklam för "Rikemanscoachen" Bolmesson - som mest är känd för att lura småsparare... Petrusko har jag efter det slutat läsa...

    ReplyDelete
  7. Själv tycker jag Petrusko skriver en hel del intressanta artiklar. Bland annat har jag hittat ett flertal bra ljudböcker genom hans sida. Men givetvis kan reklam gå till överdrift. Är själv helt emot spelannonser då jag tycker det är oetiskt. Av den anledningen skulle jag själv inte aldrig ha sådan reklam på min sida. Men vi alla tycker olika. Skulle miljonären göra alldeles för mycket tråkig reklam kommer han givetvis tappa läsare. Men man får väl utvärdera om reklamen är värd det tapp av läsare som det ger. Annars tycker jag inte det är något fel med lite inkomster genom bloggen.

    Mvh Slimis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gillar också Petrusko.

      Spel- och tobaksreklam och liknande faller givetvis på punkten att jag ska kunna stå för och rekommendera det. Då det inte är saker jag själv nyttjar.

      Delete
  8. Anonymous12:58 AM

    Håller med tidigare inlägg om Petrusko. Ta Petruskos blogg som ett varnande exempel på hur man kan förstöra en blogg. Att sen försvara sponsrade inlägg med att det är liknande som vinterstudion, är bara patetiskt.
    Även jag har slutat läsa hans blogg, då förtroende för honom sviktar.
    /Kalle

    ReplyDelete
  9. Instämmer men föregående talar, jag har också slutat läsa Petruskos blogg.

    ReplyDelete
  10. Anonymous8:33 AM

    I ett inlägg menar Petrusko att inget kan slå index. Och indexfonder är det övertid bästa. Sen i nästa inlägg skriver han om diverse aktier, givetvis länkat med affliate länkar.
    Sen att han skriver, ja jag vet om att jag är bra på att skriva. Det har väl ingen somhelst betydelse när folket inte har förtroende för honom.
    Petrusko har gått för långt med att kräma ur pengar, från bloggen. Trovärdet har sjutit i botten. Skulle inte förvåna mig om Petrusko blir tvungen att lägga ner sin blogg inom 3 månader.
    //Kalle

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous7:47 AM

      Jag tror "tyvärr" att Petrusko är lite för "pengahungrig" och intresserad av att få "klick" för att inse att han behöver börja om från början med sin blogg. En gång i tiden höll jag Petruskos & Lundaluppens bloggar som de två bästa. Det känns när man tittar på dem idag som väääldigt länge sedan. När man idag tittar på dem så känns den jämförelsen som att jämföra två helt olika världar där Petruskos blogg mer liknar en reklamsida för konserverad gröt.

      Delete
  11. Anonymous11:29 AM

    Hej!

    Även jag måste tyvärr hålla med, jag har helt slutat läsa Petruskos blogg, av flera orsaker.

    - Innehållet i hans inlägg är "urvattnade", det är tydligt att han skriver för att tjäna pengar. Han skriver inlägg dagligen även om han inte har något att förmedla.
    - Reklamen har tagit över hans blogg, jag har påtalat för honom att det gör bloggen svårläst men han menar på att han "ändå inte tjänar några pengar på det".
    - Han formulerar medvetet sina rubriker på blogg och Twitter för att locka besökare att bli nyfikna, oerhört tröttsamt.
    - Han måste "godkänna" kommentarer innan de publiceras på hans blogg (= censur).

    Trots allt det negativa jag skrivit om Petruskos blogg är jag ändå positiv till att Du Miljonärinnan30 börjar med lite samarbeten i "lagom" omfattning. Ta bara till dig av alla varningar så tror jag att du kommer kunna balansera detta riktigt bra.

    ReplyDelete
  12. Uppskattar verkligen din ärlighet och integritet miljonär innan 30! Tycker till upplägg för samarbeten låter suveränt vilket visar på kvalitén på denna blogg.

    Måste tyvärr instämma med övriga om att jag har slutat läsas Petruskos blogg, det har mer börjat handla om att maximera antal inlägg och affiliate länkar för att bistå som lön nu när han är "ekonomiskt fri", den friheten är dock på bekostnad av hans blogg.

    Med vänliga hälsningar
    Studenten A

    ReplyDelete
  13. Fortsätt att skriva torrt och sakligt om någorlunda oviktiga grejer så kommer jag fortsätta läsa iaf

    ReplyDelete
  14. Anonymous10:06 AM

    Kika igenom Petruskos senaste inlägg och du kommer se att inte ett enda inlägg är utan nån form av affiliatelänk eller annan reklam. Varje aktie som tas upp har en prydlig liten affiliate-länk kopplad till sig. Helt tröttnat på den bloggen också :S

    ReplyDelete
  15. Anonymous6:34 PM

    Instämmer i kommentarerna om Petrusko som avskräckande exempel. En av de första ekonomibloggarna jag följde, men nu helt ointressant och urvattnad.

    Hoppas och tror på en vettigare hållning av miljonären.

    ReplyDelete