Thursday, March 23, 2017

#uppesittarkväll och kalendermånad

Äntligen dags för månadens höjdpunkt, uppesittarkväll. Imorgon lön och nya aktieköp. Börsen dessutom lite billigare än i början av veckan.

Har sett på lite olika bloggar att många tycker det är lite lurigt hur man ska stämma av sparandet månadsvis, vilket jag även fått lite frågor om från er läsare. Frågan är alltså om månaden börjar när lönen kommer eller om månaden börjar den 1:a. Jag räknar att sparåret börjar samma dag som jag får lön i december. Det jag då för över runt julafton till aktieportföljen räknas som januari månads sparande. Sparandet i januari avslutas sen samma dag som jag får lön runt 25/1 då för jag över eventuella kvarvarande pengar från lönekontot till portföljen, så lönekontot är nollställt till när nya lönen kommer in.

Det går säkert att argumentera för andra metoder också. Men bara man är konsekvent så jämnar det ju ut sig.

Idag på eftermiddagen för jag alltså över pengar som finns kvar på lönekontot. Det blir inte mycket då jag köpte ett par nya löparskor i veckan (vilket jag egentligen hade behövt redan i januari). Men några stackars hundralappar åker över till portföljen idag, vilket tillsammans med en liten skvätt som ligger och skvalpar i portföljen blir ganska lagom för ett sista köp för månaden på strax under 1000 kr. Efter det är mars månad stängd och avslutad. Givetvis noteras alla överföringar i excelbladet där jag i efterhand kan se exakt hur mycket jag sparat varje månad.

Imorgon är det alltså april och då ska det fyllas på desto mer i portföljen.

Vi ses ikväll i #Uppesittarkväll-flödet!


12 comments:

  1. Håller med dig. Det är viktigt att vara konsekven. Det blir mer korrekt och underlättar när man ska följa sin utveckling.
    Just det... #uppesittarkväll 😊😊😊

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:17 AM

    Vad blev det för löparskor? Köper du skorna i Sverige eller importerar via utländska sidor? Det blir alltid en het debatt ifall det är ok att testa skorna i svensk butik för att sedan köpa skorna på nätet med 30-50 % rabatt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blev ett par saucony över nätet. Samma modell som jag haft tidigare, så behövde inte besöka butik och prova.

      Delete
  3. Jag har exakt det problemet, å andra sidan har jag så pass bra koll på budgeten så det handlar vanligen om någon enstaka % av sparkvoten som är osäker vid "löning".

    http://www.tradevenue.se/fantastiskafarbrorfri/uppesittarkväll-hur-ser-portföljen-ut-ur-utdelningsperspektiv

    ReplyDelete
  4. James5:04 PM

    Själv så erkänner jag den gregorianska kalendern, tycker att det är enklast så.

    ReplyDelete
  5. Jag kör den praktiska men lite udda modellen att jag beräknar insättningar per löneutbetalningsdatum och totalt sparande per sista dagen i månaden.

    ReplyDelete
  6. Eftersom jag får lön 27 jämnt blir det överföring i slutet av varje månad.
    Spelar ju ingen roll men uppesittarkväll blir inget för mig pga detta.
    Och som jag skrivit om sätter jag in pengar i en färdig portfölj på aktieinvest

    ReplyDelete
  7. Anonymous7:34 PM

    Intressant det här med uppesittarkväll, kanske syns vi på twitter ikväll ;) Jag passade på att läsa ditt inlägg och ta upp ämnet uppesittarkväll i senaste avsnittet av Snålvargsylet http://snalvargen.se/posts/snalvargsylet-avsnitt-4

    Om du har nåt gammalt favoritinlägg eller nåt du tycker fått för lite uppmärksamhet är det bara att höra av sig så kan jag se om jag kan ta upp det i podden :)

    Återigen, tack för en inspirerande blogg!

    ReplyDelete
  8. Kerstin8:30 AM

    Har just hittat hit och tycker det är mycket intressant läsning. Har själv haft ett uppehåll i allt vad aktier heter på ca 15 år, men är nu taggad igen. En lite ringrostig fråga men är det A eller B aktier du köper och vad är skillnaden?

    ReplyDelete
  9. Skillnaden är att du får fler röster med A-aktierna, vilket inte spelar någon roll i storbolag om du inte har ett antal miljarder och vill ta över makten i bolaget. Så jag köper den som är billigast. Eftersom de har samma utdelning i kronor blir utdelningen i procent högre på billigaste alternativet. Se bara så den billigaste aktien har tillräcklig omsättning om du vill kunna köpa och sälja snabbt. För mig som köper och behåller är omsättningen dvs möjligheten att snabbt få aktierna sålda av mindre intresse.

    ReplyDelete
  10. Anonymous10:41 AM

    Jag kör kalendermånad, främst för att det är lättast att följa upp i efterhand. Allt som är bokfört en kalendermånad hör till den kalendermånaden.

    ReplyDelete
  11. Emelie11:58 AM

    Jag har det problemet. Men nu kör jag när lönen kommer och stämmer av hur månaden har gått i mitt fina excel blad!
    Trevlig helg nu, och mkt bra inlägg gör du :)

    /Emelie

    ReplyDelete