Saturday, March 21, 2015

Gott om poddar

I takt med stigande börs så ploppar det upp fler och fler poddar på temat sparande, ekonomi och aktier. Här är de jag lyssnat på med ett kort betyg:

Sparpodden: 5/5 
Finns mycket som kunde vara ännu bättre men fick jag bara lyssna på en podd varje vecka skulle det bli Sparpodden. Skulle till och med kunna betala 5 kr per avsnitt nu när inte Jan och Günther kommer kunna göra det med Nordnetlön i framtiden.

Fondpodden: 4,5/5
Blir bättre och bättre. Duktig intervjuare och bra spridning på gästerna. Man lär sig verkligen något. Lite mer fokus på gästernas eget sparande som en stående avslutning hade varit intressant kuriosa.

Börspodden: 4/5 
Duktiga, frispråkiga och roliga killar. Dock för mycket kortsiktigt tradingfokus för att ge mig något mer än underhållning. I början var det väldigt mycket varannan vecka om börsen skulle upp eller ner och tveksamt om de haft mer rätt än fel över tid. Nu på slutet har de varit mer konsekventa i att börsen ska ner vilket ju är lättare att överblicka om det varit rätt eller fel såhär långt.

Placera Stockholmsbörsen: 4/5 
Också lite för mycket aktier och för lite privatekonomi för att komma upp i en femma. Men trevligt och kompetent snack.

Nasdaq talks: 2,5/5 
Ny podd som inte riktigt funnit sin nivå känns det som. Verkar ibland som man vänder sig till totala nybörjaren som ska göra sitt första månadssparande i en fond. Men så har de chefen för Stockholmsbörsen som gäst och pratar om Olof Stenhammars betydelse för svensk aktiehandel. Haltar lite. Dock plus för bra gäster första avsnitten.

Stora ekonomipodden: 2/5 
Spretigt och kan knappt lyfta fram en enda detalj från de ca 20 (av 39) avsnitten jag hört. I Sparpodden kommer jag ihåg mer eller mindre varje diskussion från de 78 (av 78) avsnitten jag hört.

Aktiespararna aktiepodden: 2/5 
Ingen vet ju hur börsen ska gå på kort sikt och att slå index är svårt. Så att de utan vare sig tempo, humor eller inlevelse prata om ett bolag i 5 minuter och komma fram till att "om det går som prognoserna fram till 2018 är bolaget nog ganska rimligt värderat" blir ju ingen kioskvältare. 

Kreditvärden: 2/5
Säkert inget fel på själva podden men lite smalt och segt ämne för mig. Har bara hört 4-5 avsnitt så viss reservation för att jag missat några höjdaravsnitt. 

Har dessutom Ekonomiekot, P1 Plånboken och Aktiespararnas Ekonomiska klubben i min podd-app men dessa har inte lockat mig tillräckligt, så har bara blivit några bitar här och där i dessa. 

Är det några andra poddar som påminner om de jag gett de högre betygen som jag missat?

12 comments:

  1. Anonymous11:51 PM

    Skulle nog placera börspodden högst pga underhållningsvärdet. Men annars är det ganska jämnt. De flesta pratar ju om samma nyheter så det blir ganska same same.

    1.Börspodden
    2.Analyspodden
    3. Placeras/Sparpodden

    Brukar blanda med några utländska poddar t.ex
    Freakonomics Radio
    Motley fool money
    Listen money matters
    Planet money

    ReplyDelete
  2. Har aldrig hittat en Svensk pod som kommer upp i kvalitet till dem Amerikanska så som Motley Fool

    ReplyDelete
  3. Anonymous8:58 AM

    Aktiespararnas ekonomiska klubben tycker jag är riktigt bra

    ReplyDelete
  4. Ok ska ge de amerikanska och ekonomiska klubben lite extra fokus. Tack för tipsen.

    ReplyDelete
  5. Anonymous12:49 PM

    Lyssnar på Sparpodden och Analyspodden varje vecka, och Börspodden ibland men den känns knappast omistlig.

    Har precis upptäckt och gillar hittills skarpt intervjupodden SoMoney med Farnoosh Torabi. Intervjuer med Mr Money Mustache, Tim Ferriss med flera.

    Listen Money Matters! var skoj i några avsnitt men det blev för tramsigt för mig efter ett tag. (Är långt ifrån målgrupp för den podden ska sägas.)

    Gillade även intervjun med bloggarna Mrs & Mr Frugalwoods av Financially Blonde, men det berodde inte direkt på intervjuaren.

    (Läsvärd, kul och välskriven blogg för övrigt, den där Frugalwoods. I lite samma anda som Mr Money Mustache. Inte så många investeringstips dock, utan mer fokus på sparande.)

    ReplyDelete
  6. Anonymous3:46 PM

    Dave Ramsey Show borde ju ligga i miljonär innan 30s intresse då den enbart fokuserar på privatekonomi. Radioprogram som är inspelat till podd och hålls av en självgod, ultrahöger amerikan med filosofi om att man inte ska låna pengar och spendera mindre än man tjänar. Lyssnare ringer in och berättar om sina ekonomiska bekymmer som han reder ut med att säga att man ska leva under sina tillgångar. Men på nåt sätt väldigt underhållande då han är klok, fyndig och väldigt självgod.

    ReplyDelete
  7. Anonymous6:47 PM

    Själv lyssnar jag varje lördag på amerikanska Sharpe Trades podcast Week in Review med Dan och Brad.

    http://www.sharpetrade.com/category/podcast/

    Jag tycker dom är bra.

    /Patrik

    ReplyDelete
  8. Tack för fler tips. Lyssnade på Motley Fool i morse på vägen till jobbet, och måste tyvärr säga att jag inte blev supersugen på att lyssna vidare. Men ska ge den fler chanser och även övriga amerikanska poddar ni tipsar om.

    ReplyDelete
  9. Lyssnar på alla tre timmar (effektiv tid 3x40 min) av Dave Ramsey varje vardag och vet fortfarande inte riktigt varför...

    Han är som sagt amerikansk sydstatshöger och med många svårsmälta åsikter men det finns något som håller mig kvar, kanske det vackra i att människor hjälps ur ett livslångt kreditkortsmissbruk, eller bara det faktum att det i varje program är nya personer som förklarar att de just blivit skuldfria.

    ReplyDelete
  10. Jag blir rörd av det fina betyget! Jan och jag har fantastiskt roligt i studion och det är tack vare alla frågor som ni lyssnare skickar in. Utan frågorna hade det aldrig blivit en podd. När det gäller framtiden så skulle fem kronor per lyssnare vara aptitligt - innebär mer än 250 000 kr per avsnitt med dagens lyssnarsiffror! Om jag fick bestämma så skulle Jan och jag gärna fortsätta med poddande - även om #sparpodden-konceptet stannar hos Nordnet. Tack igen.
    Poddhälsningar
    Günther Mårder

    ReplyDelete
  11. Hej Günther. Det är vi som ska tacka för alla timmar av inspirerande och lärorik underhållning. Också väldigt kul när du som en av mina "idoler" kommenterar min blogg, vilket jag vet att du gjort ett par gånger tidigare.

    Att få mig att vilja betala 5 kr per avsnitt säger det mesta...

    ReplyDelete
  12. Bra inlägg!

    Jag skulle också ranka Sparpodden högst i podsfären, och jag är kräsen :-). Vill rekommendera EconTalks med Russ Roberts som iofs har ett bredare ekonomifokus, senaste avsnittet berörde tur vs skicklighet i investeringsstrategier och har även haft fokus på reglering av banker, inflation, feds roll mm

    Lyssnar också på digitalpodden och Planet Money (som någon kanske nämnt?)

    ReplyDelete