Thursday, March 19, 2015

Återgår till normalt månadssparande i Ryssland

I mitten av december när ryska börsen rasade som värst höjde jag ju upp mitt månadssparande i Ryssland från 15.000 kr till 40.000 kr. Vilket innebär att jag inte bara sparade av lönen utan även sköt till drygt 15.000 kr i månaden från sparkontot.

Detta gjorde att jag snittade ner mig rätt fint under främst december och januariköpen då kursen var ca 20% lägre än idag. Men nu har jag bestämt att jag återgår till det normala sparandet på 15.000 kr i månaden och alltså återigen fyller på sparkontot med 9-10.000 kr i månaden. Sparkontot ger ju ingen vidare ränta men syftet är att vänta in en börsnedgång i Sverige som ger mig tillfälle att komma in billigare för att köpa de utdelningsaktier som jag ska leva på resten av livet. En väntan som nu pågått i 2 år och där jag missat en fantastisk uppgång.

4 comments:

  1. Anonymous2:45 PM

    Hej miljonären, hur mycket har du totalt i Ryssland idag?

    ReplyDelete
  2. Ca 1,35 miljoner i ISK/KF (dvs räknar inte med PPM där jag har 33% Ryssland också). Dessa 1,35 är inköpta för ungefär 1,2 miljoner dvs ligger drygt 10% plus.

    ReplyDelete
  3. Anonymous12:04 AM

    Vilket index (OMXS30) väntar du på? 1100? Evighet är en lång tid att vänta.

    ReplyDelete
  4. Jag börjar köpa vid 20% ner från en topp. Vilket alltså kommer vara på en högre nivå än där jag sålde. Värdelöst, men vet inte hur jag ska reparera mitt misstag att sälja 2 år för tidigt.

    ReplyDelete