Thursday, April 03, 2014

Snålmånaden är igång

Då är jag sen ett par dagar igång med bloggutmaningen "Snålmånad i April" som går ut på att jag ska sänka mina kostnader utanför boendekostnaden från 2800 kr i månaden till 1400 kr i månaden. Till detta kommer min nya boendekostnad som sambo på 1600 kr som ger en total på 3000 kr ut under hela april. Det är min lägsta månadskostnad någonsin. När jag gjorde snålmånader i bloggens början var målet att landa på 4000 kr i månaden. Övning ger färdighet.

När jag i maj återgår till det normala kommer målet vara att leva på 4400 kr i månaden under resten av året. Dessa siffror ska jämföras med min nettolön på 28500 kr, som jag hoppas går upp med ca 500 kr under vårens lönerevision.

Mat är egentligen är det enda jag köper under en snålmånad, men det kan ju bli lite duschtvål, deo eller toapapper också. Hade varit enkelt att hålla matbudgeten om man bara ville överleva, men jag försöker äta så nyttigt som möjligt och vill dessutom gärna komma upp i minst 120 gram protein per dag, gärna 150 gram. Jag har en bas i maten som jag äter nästan varje dag oavsett om det är snålmånad eller inte. Basen består av 100 gram havregryn, 1 liter mjölk, 2 ägg, 2 morötter. Vardagarna när jag är på jobbet tillkommer 2 frukter. Sen kompletteras detta upp med varierad billig mat som pasta, ris, potatis, blodpudding, ärtsoppa, bönor, och billiga grönsaker/rotfrukter. Jag scannar alltid av butiken efter billigt kött och fisk. Där jag vill ha rena fina alternativ till under 60 kr kilot. Utanför en smålmånad kan jag tänka mig att betala lite lite mer för tex lax där jag nog betalat upp mot 90 kr/kg ibland. Men under snålmånaden måste jag hålla hårt på 60 kr/kg som gräns.

13 comments:

  1. Anonymous10:55 AM

    Bra att du lägger fokus på nyttig mat med. Har du och din sambo en gemensam hushållskassa? Jag och min fru har en gemensam där vi skriver ner alla utgifter kopplade till hushållet dvs mat, bil, barn osv och vad vi betalat. Sedan justerar vi i slutet på månaden.

    ReplyDelete
  2. Robert1:50 PM

    Eftersom du tränar och duschar dagligen (antar jag) kan du sluta använda duschtvål/schampo. Själv har jag inte schamponerat håret på tre år.

    Trappa ner användningen så anpassar sig håret och blir inte fett.

    Samma sak gäller egentligen deo. Använder du deo för att inte lukta svett, snarare än för att lukta frukt och blommor, så kan du dumpa deon. Har du inte ett fysiskt krävande arbete så hinner du inte bli svettig på en dag.

    Parfym och schampo härstammar från en tid då folk tvättade sig sällan.

    ReplyDelete
  3. Anonymous6:27 PM

    Ska man bli imponerad?
    Har levt på 1000 kr i månaden utöver hyra, el och försäkringar i ca 3 år.
    Inga problem.
    Är frisk och väldigt pigg.
    Klart att man ska äta nyttigt, det behöver du inte ens påpeka.
    Att äta onyttigt är bara korkat.
    1400 kr är mycket pengar.

    Lev lite också, en resa eller två innan du dör.
    Du kan ju falla ihop om en minut. Vad har du då för glädje av dina pengar på banken och trista leverne.

    ReplyDelete
  4. Förstår dina mål, men verkligen sjukt tråkigt för en som njuter av bra mat...

    Till i kväll har jag köpt härlig torskrygg för typ 400 kr/kg och i morgon blir det hemgjorda hamburgare på mörad högrev, från kossor som ätit gräs. Knappast billigt men det bidrar ju också till en bättre värld.

    ReplyDelete
  5. Storugglan4:49 PM

    Re: Stringfellow:

    Kan förstå din prioritering av det du anser vara god mat. Men du ska nog inte göra dig några illusioner om dyrt kött bidrar till en bättre värld. Snarare tvärtom, som all annan animaliekonsumtion (vilket den senaste internationella klimatrapporten pekade på). Djurens lidande kommer du knappast heller undan. "Glada" djur har det bättre på marginalen. Se t.ex.:
    http://zenhabits.net/vegan/

    Det är förmodligen med ätande som med investerande. Bättre att göra det med öppna ögon utan onödiga illusioner.

    ReplyDelete
  6. Storugglan:

    Där har du fel, att äta kött som framställts på ett bra sätt är BRA för miljön. Det bidrar till ekologisk mångfald och öppna landskap. All mark går inte att odla förstår du, men passar utmärkt som bete.
    Det mesta kött som framställs görs av djur som ätit människoföda tyvärr. (t.ex. majs och spannmål).
    Vi kan inte äta gräs men det kan kossor.

    Här kan du läsa mer: http://www.gronagardar.se/uppfodning/miljo/

    ReplyDelete
  7. Storugglan6:23 PM

    Från din länk: "Ängar har en förmåga att genom kolinlagring binda kol från atmosfären, på samma sätt som skog gör. Det finns indikationer på att den areal ängar som behövs för att föda idisslare tar upp mer växthusgaser än vad djuren ger ifrån sig i form av metangas."

    Dvs. tar vi bort djuren får vi definitivt ett plus i kolinlagring med hjälp av godtycklig växtlighet. Med djur finns det indikationer på att vi inte får ett minus. Där bidrar med andra ord inte djuren så vitt jag kan se - även om det kanske är bättre än att äta djur uppfödda på spannmål etc. Men det jag syftade på var det problematiska med animaliekonsumtion som sådan. Jag dömer ingen som äter kött etc. - det är ett fritt val - men gör man det så är det för ens egen skull, inte för miljöns eller djurens välbefinnande.

    Den andra aspekten är det lidande som djuren utsätts vid all hantering. Den berör inte köttsajten Gröna gårdar.

    Läs gärna även du den artikeln med vidarelänkar jag tipsade om.

    ReplyDelete
  8. Anonymous7:38 PM

    Äter själv billigt och nyttigt.

    Om man är okej med väldigt enformigt som jag är så är det lätt. (sedan går det ju såklart och lägga till gröt osv som du gör utan något särskild ökning av priset)

    Kyckling (god) gör att köpa här till runt 49:- kg. 2kg förpackning. Sedan alaskan pollock på det för att få i sig nyttiga fetter och liknande. Och en kesellabas som mellanmål.

    120+ protte per dag utan problem. Till en väldigt lågt pris. =) Fyller även på med lite whey-80 bara för att. Sedan ligger fläskytterfilen ibland (som idag) på galna 34:- kg.

    Nyss börjat investera i aktier/fonder. Så jag gillar din blogg!

    Take Care

    ReplyDelete
  9. Storugglan:

    Där håller jag med dig delvis, och det är ju det jag kritiserar miljonären för, han har jäkligt gott om pengar men jagar kött för under 50-80 kr/kg, hur tror du dom djuren haft det?

    ReplyDelete
  10. Storugglan2:10 PM

    Stringfellow:

    Hur djuren som kostar >50-80 kr/kg haft det kan man bara fundera på en kort stund utan att börja må illa. Så den som den väljer den vägen bör vara okunnig eller ha rymligt samvete för att det inte ska vända i magen. Det räcker med att läsa om hur djuren har det i köttfabrikerna runt Östersjön, som köttproduktionen samtidigt håller på att ödelägga med alla utsläpp. Eller läsa om djurtransporterna i vårt eget exemplariska land.

    Vill man göra sin egen hälsa en tjänst och samtidigt gynna både plånboken och samvetet så lämnar man animalierna därhän. Vad är problemet? Någon som vet?

    ReplyDelete
  11. Anonymous4:19 PM

    @storugglan & stingfellow. Skulle vilja ge er båda rätt. Det råder inget tvivel om att vi behöver äta mindre kött för bli mer miljövänliga och det kött vi köper behöver vara producerat på ett rimligt sätt. Sverige är ett land som lämpar sig bra för ett varierat jordburk det vill säga att man på en gård odlar flera olika grödor och har flera olika djurslag för att utnyttja marken på bästa sätt. Om vi åt mindre men bättre kött skulle vi bidra till en förändring i den riktningen.

    ReplyDelete
  12. Storugglan7:19 PM

    Re frivid42.com

    Ja, det är ofta den bästa vägen framåt. Öppna ögon och pragmatism.

    ReplyDelete
  13. Det finns en mycket intressant video på Ted talks som behadlar djuruppfödning på icke odlingsbar mark. http://www.ted.com/talks/allan_savory_how_to_green_the_world_s_deserts_and_reverse_climate_change#t-5730

    Ta en titt!

    ReplyDelete