Tuesday, April 08, 2014

Rapport snålmånad

Nu har jag kört på en dryg vecka på den så kallade snålmånaden. Funkar bra tycker jag, håller budget och har inte köpt något annat än mat. Tanken är att dra ner maten med ett par hundralappar under månaden, samt att nolla kläder (normalt 500 per månad), transport (normalt 100 kr per månad) samt övrigt (500 per månad).

Det stora syftet med månaden är ju egentligen inte att få upp sparandet med 1000-1500 kr utan mer att testa gränserna och att det är lite kul. Samt att de vanliga månaderna känns lite lättare efter en sån här månad då man tycker det känns lyxigt att ha 4 stycken tunnelbaneresor att fördela ut över månaden. Man kan väl sammanfatta det att det för min del är en betydligt större uppoffring att leva på den här nivån och spara drygt 25.000 i månaden jämfört med att leva som vanligt och spara knappt 24.000 i månaden. På sikt rent sparmässigt är det absolut inte värt att leva såhär i längden för att öka sparandet med 5%. Men just nu känns det toppen och kommer inte vara några problem att köra 3 veckor till!

4 comments:

  1. Anonymous12:07 PM

    Håller med, det kan bli lite för mycket med 'snålandet' i längden men det är ett intressant test av vad som går att göra.

    Om man var i en annan fas i livet eller hade lägre inkomster skulle det ju vara helt OK att leva riktigt sparsamt en tid för att komma igång med ett sparande.

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:02 PM

    Läste någongång att skillnaden mellan att vara snål och att vara sparsam är att man är snål om man själv eller andra blir lidande pga ens sparsamhet.

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:34 AM

    Hela charmen med att läsa din blogg är ju just att du vågar tänja gränser. Rent personligt tror jag bara att det är viktigt att ha konkreta mål, och "fira" dessa och känna att man verkligen har uppnått något. Annars riskerar man att bli fångad av "lyckan av jämna tal". Keep up the good work!

    ReplyDelete
  4. Anonymous12:36 AM

    Jag är miljonär - i minnen/upplevelser. Skulle aldrig i livet radera minnena mot 1 mille när jag fyller 30. Och mitt konto är inte tomt heller. Kan ha nuvarande livstil i drygt ett år om pengarna skulle sluta rulla in.

    Pengar är inte värt ett skit om dom inte används (med måtta).

    ReplyDelete