Wednesday, April 26, 2017

Psykologi när börsen går starkt

Sen den 1 mars har min portföljs värde ökat med ca 300.000 kr. Och igår när Volvo kom med en fin rapport så steg bara mitt innehav i Volvo med ca 17.000 kr i värde. Då jag inte ska sälja mina aktier är detta inget som jag har så mycket nytta av på kort sikt. Den fina rapporten ökar givetvis chanserna för att Volvo i framtiden kan höja utdelningen och därmed ge mig ökad inkomst. Men på kort sikt spelar det ingen roll om aktien kostar 110 eller 150 kr, då jag just nu inte ska köpa fler. Och givetvis inte sälja.

Idag på vägen hem från jobbet kommer jag göra en mindre omväg för att passera ICA Maxi och köpa bland annat ägg som de har kampanj på just denna vecka istället för att köpa det tillsammans med övrig mat på Willys. Kommer spara 10-15 kr på att handla just denna maten på ICA jämför med att köpa allt på Willys. Vilket ju är ganska lite om man sätter det i relation till aktieportföljens utveckling upp eller ner enskilda dagar.

Men detta är två viktiga principer för mig.

- Att portföljens pengar och dess kortsiktiga utveckling inte ska blandas ihop med mina dagliga levnadsomkostnader. Jag räknar med 7-8% per år långsiktigt och kortsiktiga svängningar under tiden är ointressant. Bättre då att låtsas att börsen stiger med 1/365 del av 7-8% om dagen istället för upp 1% idag och ner 0,9% imorgon.

- Sparande måste vara kul för att funka långsiktigt. Hade det ställt till ett logistiskt problem eller obehag att ta mig till ICA Maxi som inte hade motiverat besparingen på 10-15 kr skulle jag inte gjort det. Tex om jag under samma tid kunnat jobba över och få betalt för övertidsjobbet, marknadsfört min bok så jag sålt 1 extra bok eller något annat som gett bättre avkastning utan att vara tråkigt för samma tid. Men att passera ICA Maxi på vägen hem från jobbet är varken tråkigt, jobbigt eller något annat negativt för mig. Och jag kommer hinna med allt annat jag vill göra idag även med denna omväg som tar kanske 15 minuter extra. Och då är besparingen värd jobbet även om timpengen är dålig och pengarna små.

15 comments:

  1. Anonymous3:29 PM

    Handlade på Willys idag och kan meddela att även de hade kampanj på ägg, ca 1:-/st :)

    ReplyDelete
  2. Hmm. Kanske något lokalt erbjudande? Enligt min research så är det 20 för 20 kr på ICA och 24 för 29.90 kr på Willys för närvarande. Eller så är det jag som missat något.

    ReplyDelete
  3. Om någon aktie går upp väldigt mycket och direktavkastningen därmed blir lite för låg så skulle du ju dock kunna sälja av och investera i något annat med högre direktavkastning. Så hur kurserna rör sig är ju inte helt oväsentligt.

    ReplyDelete
  4. Problemet är bara att då riskerar det att bli det som när jag sålde SCA på 150 (efter 100% uppgång och 3% direktavkastning) och köpte Telia på 50 kr (med 6% direktavkastning) för pengarna. Men tanken är mycket lockande. Därför har jag regeln att inte sälja bolag och hoppas att den ökade värderingen tids nog kommer ge effekt på utdelningen.

    ReplyDelete
  5. Anonymous5:34 PM

    Min ide kring aktier är mer eller mindre att vara en om en hora, att sälja till "varje pris".

    Jag köpte 100 st dedicare i fredags för 142,5 (tror jag, orkar inte kolla exakt nu), sålde på måndagen för strax under 150(de rusade pga "avskiljningsdagen" för utdelningen).

    Vet att det stod 4,86 procent i vinst, 686 kr, ganska ok för 4-5 tryckknapp men man blir ju arg på sig själv att man inte köpte 200 st.

    /SNålmiljonären

    PS I morse tjänade jag 41 öre på öresutjämningen när jag tankade, så tänk på öresutjämningen vad ni en gör DS

    ReplyDelete
  6. Anonymous7:54 PM

    Osmaklig kommentar

    ReplyDelete
  7. Trevlig överraskning att du släppt en bok! Perfekt när man fått presentkort med! +1 på sålda böcker och även om den mot förmodan är helt värdelös ger jag hellre mina presentkortspengar till dig än någon annan! Mitt tack för enda bloggen jag följt i många många år.

    Keep it up!

    ReplyDelete
  8. Anonymous10:20 PM

    Har du en fanclub man kan gå med i? Du borde sälja din story till tabloiderna. Tänk på löpet "Miljonär innan 30s SNÅLCHOCK: gratisbajsade i tvättstugan!"

    ReplyDelete
  9. Anonymous7:01 AM

    Låter som du kör samma still som Snålgrisarna, nämligen att handla smart. Att göra omvägar etc om det lönar sig och inte är för stora omvägar, för då kostar ju bensin etc en hel del.

    Kul att se att du har skrivit en bok, antar du har hållit på ett tag med detta sparandet. Tack för en bra och läsvärd blogg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hade givetvis inga kostnader som bensin el dylikt. Då försvinner snabbt lönsamheten.

      Kul att bloggen är uppskattad.

      Delete
  10. Bra inlägg, jag gillar principerna. Alla kronor är lika viktiga!

    ReplyDelete
  11. Anonymous12:06 PM

    Hej

    Går det att se någonstans vad du har för GAV på dom olika aktierna i portföljen ?

    ReplyDelete
  12. Tänk på att varje krona är början på en ny miljon :)
    Så att köpa ägg på extrapris är en bra grej!

    ReplyDelete
  13. Lever och tänker på samma sätt och trivs med det.
    Skillnaden är att jag lever på min pension, varför förmögenhetsökningen har mindre betydelse.

    Den ger mig dock möjlighet att glädja andra med små gåvor.

    ReplyDelete
  14. Anonymous5:51 PM

    Anonym 5,34

    Att ha som strategi att sälja till varje pris verkar ju vara en riktig supertaktik!!! bara att köpa, vänta tills det går upp och sen sälja!! Fan vad smart, det ska jag också börja med

    ReplyDelete