Saturday, April 29, 2017

Första veckan som författare

Vi börjar närma oss en vecka sen min bok lanserades och det har till absolut största del varit en väldigt rolig och lyckad vecka på alla sätt. Jag har svårt att berätta några detaljer om försäljningen då jag dels inte vet hur officiell försäljningen i varje kanal är, jag har heller inte fått uppdaterade siffror från alla håll. Men vi närmar oss 1500 sålda böcker på bara en vecka.

Om vi börjar med det positiva:

+ Försäljningen av signerade exemplar via förlagets hemsida
Beställningarna slog i taket direkt i söndags kväll när vi öppnade upp. Det är jättekul att man uppskattar ett lite mer personligt exemplar även om jag är en anonym bloggare som man inte känner. Jag signerade 300 ex under 4 timmar i måndags kväll för att få ut de så snabbt som möjligt. Men fler än så är beställda av er läsare, vilket gör att några av er fortfarande väntar på bok. Återkommer till detta längre ner.

+ Försäljningen via Privata Affärer
Tidningen Privata Affärer har publicerat en artikel om mig samt gjort ett utskick med koppling till beställningsmöjlighet av boken på deras hemsida. De har stor erfarenhet av försäljning av böcker tidigare, inte minst via sin egen skribent Marcus Hernhags böcker. Men försäljningen har slagit alla förväntningar där. Att Marcus som är en känd profil bland Privata Affärers läsare säljer bra är ju mer väntat, men givetvis jättekul att så många av läsarna valt att slå till på en bok av mig. Trots att jag antar att många aldrig hört talas om mig eller bloggen.

+ Försäljningen via e-bokhandlare
Var ju närmast en chock när jag såg mig själv på topplistan hos Adlibris i måndags kväll men tolkade det som att det var folk som hade förbokat via deras hemsida under helgen samt många som köpte första dagen som buffrade upp och samlades under en beställningsdag. Så förvåningen var om möjligt ännu större att jag lyckades kriga mig kvar på topplistan ända fram till i torsdags. Adlibris hörde till och med av sig till förlaget angående den oväntat stora försäljningen. Nu är dock topplistan ett minne blott.

+ Marknadsföringen
Har skickat lite böcker till kända profiler och olika kontakter inom blogg och Twittervärlden. Jättetacksam för villigheten att dela och den draghjälp jag har fått. Mycket kärlek som fin sammanhållning. Så tack Günther Mårder, Olle "Snåljåpen" Qvarnström, Lundaluppen, Marcus Hernhag, Stefan Thelenius, Petrusko och alla andra som så generöst hjälpt till att sprida infon om att min bok existerar. Har några roliga ess i rockärmen här till nästa vecka också, som jag hoppas kan nå ut i lite nya kanaler än till de redan frälsta.

+ Mottagandet
De första böckerna har landat i brevlådan hos de som köpt både via förlaget och bokhandlare. Jag har redan fått jättemånga fina bilder från er läsare på er och era böcker. Några har hunnit börja läsa och bland er har det varit idel glada tillrop.

Stefan Thelenius blev först med att läsa ut boken och recensera den.

Så till det neutrala:

+ Biblioteken
Att man blivit så inspirerad av min blogg att man inte ska köpa boken utan låna den på biblioteket har varit en återkommande kommentar. Troligtvis halvt på skämt ibland för att retas lite. Men jag ser absolut inga problem med att böckerna kommer in på bibliotek. Så ni som vill låna den, fråga efter den på det lokala biblioteket. Det är 11 i kö på Stockholm Stadsbibliotek och 18 i kö på Göteborgs Stadsbibliotek. Så hoppas de köper in fler böcker annars riskerar kön växa och de sista få vänta ett halvår på boken.

Har också fått höra av flera läsare att biblioteken inte vill ta in böcker som just getts ut av okända författare innan de sett recensioner av boken. Men svårt att analysera läget efter bara en vecka. Som biblioteksälskare skulle jag absolut vilja finnas på så många bibliotek som möjligt, även om det rent ekonomiskt inte är någon bra affär för mig.

+ Mediaintresset:
Vi hade en pressträff i tisdags där jag tog mod till mig och körde omaskerat, tyvärr blev det många sena avhopp. Men några intressanta samtal som jag hoppas kan leda till lite publicitet. Förstår att stockholmsmedian är svår att locka när det kommer till ett smalt område. Men med artikel i Privata Affärer och alla trevliga bloggare som har så bra räckvidd kanske vi kan leva med att det inte blev några helsidor i kvällspressen.


Och till sist det som krånglat lite och som gnagar i mig:

- Logistiken kring signeringen

Vi har helt enkelt inte varit rustade för den stora anstormningen av främst signerade böcker. Det i kombination med att jag "råkade" lova alla som köpte boken via förlaget ett signerat exemplar har ställt till det lite. Jag väntar fortfarande på leverans av fler böcker hem till mig som jag ska signera.

Problemet är att jag är bortrest i jobbet onsdag-torsdag nästa vecka. Kommer böckerna till mig på tisdag kommer jag signera de på tisdag kväll och se till att de kommer till förlaget innan jag åker bort onsdag morgon. Kommer inte böckerna på tisdag så får jag hoppas min fru kan ta emot dom och jag får sen signera natten till fredag vilket gör att det inte bli leverans förrän början av veckan efter. Det innebär alltså i värsta fall att någon som beställde boken i måndags får vänta 2 veckor på leverans, vilket är tråkigt när man försöker göra sitt yttersta för att alla ska få sin bok så snabbt som möjligt.

Det har varit datahaveri på huvudlagret, fel på transporter och allt möjligt strul. Hade jag inte behövt jobba på vardagarna hade jag lånat en bil och åkt upp till huvudlagret i Falun och hämtat böckerna! Tyvärr är lagret ett gigantiskt lager som administrerar böcker för massa förlag, så att få tag på någon som kan åka dit och öppna under helgen känns också svårt. Går det att lösa så åker jag upp till Falun imorgon eller på måndag!

Inom en vecka är vi dock garanterat ifatt igen och efter det ska det vara kort leveranstid oavsett om man beställer signerad bok via förlaget eller i andra kanaler. Vi fortsätter alltså med att ni som beställer via förlaget får boken signerad.

Beställ signerad bok via förlaget här
eller
Hjälp mig att göra comeback på Adlibris topplista här (Med kampanjkod VARYRA2017 får du 10% rabatt dvs priset 179 kr fram till 1/5)

Tack för allt ert stöd den senaste veckan. Och hör gärna av er till mig med tankar om boken när alla ni som fick boken innan helgen har hunnit börja läsa.

Nästa stora utmaning blir att nå ut till alla som om en månad är i behov av att hitta en studentpresent. Tips på kanaler att nå ut i detta forum mottages med stor tacksamhet!

26 comments:

  1. Trodde man kunde få hyfsade pengar via bibliotekskanalen? Hur ser modellen ut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biblioteket köper in boken som vanligt dvs blir en såld bok. Sen verkar man få ca 1 kr per lån. Men oklart hur det stäms av och betalas ut.

      Delete
  2. Ser att Stadsbiblioteket i Göteborg har beställt sammanlagt 4 exemplar. Lägger man ihop biblioteken i Sverige är det troligt att de för en sådan här bok kommer svara för halva försäljningen.

    ReplyDelete
  3. Hej Miljonären!
    Grymt kul att läsa om hur din bok har tagits emot. Jag har ännu inte beställt den då jag inte gillar att läsa böcker men här får jag ju göra ett undantag så klart:)

    En helt annat fråga jag skulle vilja ha ditt perspektiv på:

    Min pappa har precis ärvt 2.000.000 kr i från dödsbot från sina föräldrar. Han äger idag en bostadsrätt med lån på ca 1.000.000 (värderad till 2.300.000) och går i pension om 4 år. Hans pensions är ganska god och han har haft en bra lön vilket gör att han kommer att kunna ha det ganska gott ställt som pensionär. Hans fru jobbar i 14 år till innan hon går i pension.

    Jag skulle vilja få min pappa att investera arvet i aktier med god direktavkastning vilket skulle kunna ge honom en rejält bättre pension om han vill. Han har lite vana av värdepapper och placerat en del i fonder under åren som gått väldigt bra men jag tror inte han känner till det här med utdelning och avkastning osv.

    Det är ju mycket pengar och det känns lite riskabelt kanske att gå in med allt på börsen men jag ser det som en investering för honom samt för mig som kommande arv när det är dags att få ärva honom.

    Nu till min fråga:
    Hur hade du gjort om du var i samma situation som jag och min far?
    2.000.000 kr skulle ju kunna ge honom en bra avkastning och skulle ge honom och hans fru en bättre standard och högre pension. Jag tror inte han är intresserad av att spendera pengarna. Möjligtvis kanske han skulle vilja betala av sin bostad men jag får inte den uppfattningen heller.

    Tar tacksamt emot dina synpunkter då jag tänker prata med min far om detta inom en snar tid.

    Ha det gott!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vill inte pappa spendera pengarna och får en pension som räcker borde pengarna kunna investeras långsiktigt på börsen.

      Men är ju frågan vad vitsen med att skicka pengar vidare generation efter generation är. Bättre du och ev syskon får några 100.000 nu som ni själva kan investera mot att pengarna ska växa till 10 miljoner som ni får om 30 år.

      Delete
  4. Anonymous11:26 AM

    Du kanske inte vill avslöja, men jag undrar om hur många ni ska sälja för breakeven.? Intressant för att veta hur stor risk ni tog vid utgivning och vid vilken försäljning du börjar tjäna pengar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Break even låg vid ca 750 böcker. Och efter det får jag 30-50 kr per bok beroende på försäljningskanal. Förlaget tog hela risken dvs har tagit alla kostnader.

      Delete
  5. Mullansson12:21 PM

    Om man inte är så noga med miljonärens signatur har Adlibris 10 % rabatt på allt fram t.o.m. måndag. Beställde just själv därifrån, 180 sek för boken inkl. gratisfrakt.

    ReplyDelete
  6. Grattis igen! Hur stor är första upplagan?

    Apropå biblioteken brukar man ju kunna be dem om att beställa in nya böcker och finns det intresse från flera gör de ofta det. Bra sätt också att ställa sig i kö tidigt och slippa vänta. Har gjort det med ett par böcker tidigare och det har alltid fungerat bra men då har det varit författare som de tidigare tagit in böcker av. Hänvisar man till att boken finns på bibliotek i Stockholm och Göteborg bör också mindre bibliotek kunna överväga att ta in den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Första upplagan är 3000 böcker. Så vid 2000 sålda får vi planera för nytt tryck.

      Ja jag brukar själv fråga efter böcker på biblioteket och de tar nästan alltid in. Så lite förvånad att de sagt nej till några som frågat med motiveringen att boken var ny och okänd.

      Delete
  7. Jag tror inte min pappa vill ge mig det redan nu faktiskt. Han vill väl någonstans känna att arvet är hans även om jag och min bror i vår tur ska ärva.

    Jag tänker att han kan få extra guldkant på tillvaron genom att få en hel del utdelning månadsvis/kvartalsvis under sin pension.
    Och senare är det dags att få "pengamaskinen" i arv.

    Vad finns det för eventuella risker med att köpa utdelningsaktier så som du gör?
    I dag är det helt skattefritt med utdelning på ISK va? Vad är största risken? Att bolagen slutar dela ut eller att det kanske sker någon lagändring som inte tillåter det vara lika fördelaktigt längre?

    ReplyDelete
  8. Grattis - vad härligt att höra! Hoppas det löser sig med leveranserna.

    ReplyDelete
  9. Anonymous2:08 PM

    Jag var först med att önska den i Uppsala och de har nu beställt den, dock bara i ett enda exemplar. Sen har jag beställt den iaf, så lär låta någon annan få den på en gång om det inte är så att bibliotekets ex kommer före mitt. Det verkar vara flera som önskat den efter mig dock eftersom det finns 3 i kö, men den inte kan sökas fram än. Hittills har de alltid tagit in de böcker och filmer jag önskat, men det har tagit olika lång tid. Bra om det är en krona per utlån du får, det finns säkert en hel del därute som inte skulle lagt pengarna, men kan "kosta på sig" besväret att låna. Så har jag själv känt med Hernhags böcker tex.

    Utifrån ditt ägg-inlägg har jag funderat allt mer på hur du resonerar över "hade kunnat vara"-intäkter. Du har förr behandlat svängningar på aktiemarknaden och hävdad att du inte påverkats nämnvärt av att börsen går upp och ned eftersom det inte är fritt kapital på samma sätt som en krona in eller ut på bankkontot och jag håller absolut med dig! Men nu har jag råkat ut för ett bakslag i motivation när en bekant rekryterades till mitt jobb och gick in på en betydligt högre lön på en lägre befattning än jag och hen är dessutom yngre med kortare utbildning. Hur jag än nu kämpar på med Traderaförsäljningar, billiga ägg-inköp och panelundersökningar så kan jag inte släppa att om jag bara hade varit vassare i löneförhandlingen så hade jag haft flera tusen mer i månaden nu (och redan för ett par år sedan). Hur släpper man intäkter man hade kunnat ge sig och fokuserar på de där småsummorna som vi alla vet ändå gör skillnad? Hur håller du med tiden uppe energin till ägginköp på Maxi och hur hanterar du bakslag likt mitt? /P.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra fråga om motivation/bakslag. Ska försöka få ihop ett helt inlägg om det.

      Delete
  10. Anonymous4:26 PM

    1 krona per lån? Dags att springa runt i förorterna och låna din egen bok om den skulle vara ledig?? Erkänn, det fanns en tid där du utan att tveka skulle göra det! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om det nu är så att man verkligen får 1 kr per lån även som anonym författare så erkänner jag villigt att tanken är lockande.

      Delete
  11. Anonymous7:05 PM

    Var i bokhandeln i mitt lokala köpcentrum idag (ett av landets största centrum). Konstaterade att antal hyllmeter för kokböcker är ca 5 gånger så stort som de för "samhälle/ekonomi". Av böckerna under samhälle/ekonomi så såg jag bara 2 st som behandlade ekonomi, resten var politik.
    Funderade på om det beror på att alla i detta geografiska område redan har sån koll på sin ekonomi så att böcker om privatekonomi slår in öppna dörrar eller om de inte har nån koll på ekonomi alls och egentligen borde behöva såna böcker.

    En anekdot: När en kompis skulle köpa Hernhags senaste bok på stora Akademibokhandeln i Stockholm i höstas så såldes den över disk (fanns inte utställd i hyllorna). Det var nämligen den mest stulna boken på länge. De hade blivit av med ganska många exemplar.
    /Spargrisen

    ReplyDelete
  12. Anonymous7:08 PM

    Det hände relativt nyligen att några lånade sina egna e-böcker på bibliotek för att tjäna pengar. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/bluff-pa-bibliotek-forlag-lanade-sina-egna-e-bocker

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intressant att ersättningen var så hög vid utlåning av e-bok. Men bra att fusket upptäcktes.

      Delete
  13. Anonymous8:37 AM

    Kul att det går så bra! Funderar på om det goda mottagandet av denna typ av bok rentav säger något om var i konjunkturcykeln vi befinner oss? Är det något du reflekterat över? Eller till och med tagit hänsyn till när du funderat på tillfälle att göra författardebut?

    ReplyDelete
  14. Har inte tagit hänsyn till detta med konjunktur/börs när jag planerade boken. Fick tummen ur att kontakta förlag förra sommaren (efter att flera år lekt med tanken utan att riktigt tro på det själv) och sen jobbade jag på så efter bästa förmåga efter det.

    Men tror absolut att du är något på spåren. Dvs att boken kommer sälja bättre närmaste året om börsen går upp 10% till jämfört med om börsen rasar 50%.

    ReplyDelete
  15. Mullansson12:22 PM

    Plats 3 på Adlibris topplista i skrivande stund. Det går bra nu! Kul!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja boken återuppstod och har varit på topplistan igår och idag på plats 2-4. Systrarna von Sydow har dock varit omöjliga att hota.

      Fikarecept är tydligen intressantare än ett liv i frihet ;-)

      Delete
  16. Anonymous1:33 PM

    Nu har jag läst din bok :-).
    Utöver att jag förväntade mig att få läsa om ränta-på-ränta, lite nyckeltal och att inspireras (vilket jag självklart fick läsa om - såklart :-)) så hade din bok en rad nya grepp som jag gillade. "Passiva utgifter" var ett sådant nytt begrepp som jag både gillade och tog till mig. Just värdet på pengar och förhållningssätt till pengar tycker jag också att du hade många kloka tankar kring. Även att din bok får ett mer livsfilosofiskt helhetsgrepp som många andra böcker i genren saknar gillade jag -tex dina tankar kring pension och hur det ekonomiska livet som tidig pensionär kan te sig. Jag har många vikta "hörn" i mitt exemplar som jag kommer läsa igen. Stort lycka till med den fortsatta bokförsäljningen! Hälsar Lars D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Lars. Tack för din kommentar och vad kul att du gillade boken!

      Delete
  17. Kollade på biblioteket här i Göteborg nu. Det var 47 reservationer. Har aldrig sett så många, kanske rekord?

    ReplyDelete