Thursday, December 08, 2016

Sparmål 2017

Som en liten fortsättning på inlägget igår om att jag inte gör något budget kommer här något som på sätt och vis går stick i stäv med det.

När det kommer till aktieköp gillar jag verkligen att planera och skriva upp mina kommande köp och vad jag räknar med att det kan kosta och hur många nya aktier jag tror mig kunna hinna köpa under en viss period. Det är ju också en form av budget. Så jag erkänner att jag inte är helt konsekvent.

Nu går mitt sparande in i en ny fas och jag räknar med att "bara" föra över 22.000 kr till portföljen varje uppesittarkväll (jämfört med planerade 25.000 som i verkligheten blev nästan 27.000 kr under 2016).

Såhär planerar jag att fördela mina aktieköp under 2017. Detta är en grov plan och jag har som ni ser dels en pott för spontana köp på 25.000 kr, vilket skulle kunna bli en preff eller något nytt spännande bolag eller mer av befintliga. Jag är också ganska frikostig med att flytta runt lite i siffrorna framförallt under andra halvåret om jag redan fyllt kvoten i något bolag, som när H&M handlades under 250 kr i år köpte jag vidare trots att jag egentligen var klar med den. I år har förutom H&M även Investor fått stor del av kakan. Investor ligger fortfarande högt upp på priolistan som ni ser.

Planen är alltså att köpa aktier för 350.000 kr under nästa år. Sen behövs lite pengar för skatt. Alla dessa inköp är räknade på dagens priser. Så kommer börsen gå upp under 2017 får jag skramla ihop några kronor till eller köpa färre aktier. Går börsen ner så får jag råd med några aktier extra.

Utdelningen på ca 100.000 kr för nästa år kommer återinvesteras vilket gör att behovet av insättning är 264.000 kr vilket motsvarar 22.000 kr per månad.


Huvudsyftet med detta är att kunna göra en prognos på utdelningen 2018, men också jobba långsiktigt och mot ett mål och inte få infall i att köpa Fingerprint helt plötsligt bara för att den faller i pris. Är också väldigt motiverande att köpa 3 st Investor en måndag morgon och mata in det i excelarket och se antalet aktier öka med 3 och kvarvarande målköp under året minska med lika många.

Vad tycks?

9 comments:

  1. Jag tror det är perfekt att göra som du gör, då slipper man ta massa beslut också. Jag gör på liknande sätt men har betydligt fler olika innehav än dig.

    Hur ser du på Fortum och Telia? Jag gillar inte tanken på sänkta utdelningar och vinster. Sålde faktiskt av mitt innehav i Telia häromdagen och köpte fler preffar istället.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    ReplyDelete
  2. Jag gissar att Telia kan bli stabila en bit över 2 kr och på några års sikt till och med börja höja. Står sig väl till kurs runt 35 kr jämfört med alternativet preffar tycker jag.

    Men som syns så är det inga stora köp i Telia som planeras.

    ReplyDelete
  3. Vilken kurs plockar du in Castellum på? Under 115? Mvh

    ReplyDelete
  4. Anonymous8:17 PM

    vad säger du om sparpoddens analys av dina sparmål, " han kanske har en tråkig vardag" när han vill gå i pension så tidigt" b.la.

    ReplyDelete
  5. Gillar tanken om målsättning för köp. Försöker också tänka i de termerna men har inte fullt specificerat i antal aktier under året utan bara en övergripande plan i procent för kärninnehav och sektorer/aktietyper.

    Den stora fördelen med det tycker jag är att man med gott samvete kan öka ordentligt i den av målinnehaven som för tillfället är billigast i vetskap om att man sannolikt kan kompensera genom att istället öka ordentligt i ett av de andra nästa månad.

    I oktober ökade jag t.ex. rejält i H&M, i november tredubblade jag innehavet i TransAlta Renewables, nu i december fokuserar jag på kvartalsutdelare och har köpt Bosjö + Sydsvenska Hem. Även om större köp i enskilda aktier ger obalans på kort sikt jämnar det ut sig på längre sikt.

    Hur väljer du antal aktier du ska köpa i varje aktie? Målprocent av totala portföljen du vill ha om ett år?

    ReplyDelete
  6. Köper gärna Castellum på denna nivå. Blir en aktie som fylls på med redan i januari. Mer bekymrad för Investor där jag blivit bortskämd av att köpa mycket under 300 och nu har den dragit en bit.

    Sparpodden gjorde en helt riktig analys i att jag inte tycker så mycket om min vardag med jobb och minimalt styre över min vardag. Tack vare det utanför jobbet sparandet, bloggen, min fru och min träning lever jag ett bra liv ändå. Men det skulle vara så enormt mycket bättre utan de där 9 timmarna per dag som kallas jobb.

    Valet i antal aktier är lite att jag ser vilka jag ligger längst ifrån mitt mål på och vilka jag vill prioritera att nå målet på så snabbt som möjligt. Lite i kombination med vad jag tycker känns köpvärt just nu när jag gör planen. Sen är jag som sagt ganska frikostig med fördelningen när året börjar närma sig slutet och tillåter mig finjustera om jag har en bra motivering.

    ReplyDelete
  7. Jag är intresserad av hur du räknat fram schablonskatten.

    Den är inte endast på kommande års inköp va? Du måste mena att den baseras på din totala portfölj?

    :)

    ReplyDelete
  8. Ja det var en höftning baserat på hela portföljens värde. Men måste ju ta pengar från utdelningen eller insättningarna.

    ReplyDelete
  9. Anonymous9:09 PM

    Köpa Fingerprint nu?

    ReplyDelete