Tuesday, December 06, 2016

Dyrare SL-kort

Just när jag ska börja lyxa till det med SL-kort för att kunna åka tunnelbana till och från jobbet så höjs priserna för första gången på 6-7 år. Typiskt min otur.

Verkar som priset höjs den 9 januari så lutar åt att jag köper 3 månader i början av året till det lägre priset. Efter det ska det väl börja närma sig vår och möjligt att springa och cykla till jobbet igen.

Blir spännande att se hur det känns att stå där vid automaten den 2 januari och betala över 2000 kr. Men ska nog gå bra...

15 comments:

Alasevt said...

Följer din och ett par andra bloggar och alla har sin nisch. Din nisch är att kostnader är en tjuv på sparkvoten, eller hur man nu vill uttrycka det. Du gör det på bitvis ett humoristiskt sätt och jag kan skratta till när jag känner igen mina tankar i dina.

Jag bor själv inte i Stockholm, men är där och då och då. Mina kolleger i Stockholm tjänar marginellt bättre än vad jag gör. Bodde förr (snart tio år sedan) i en av Sveriges tre största städer. Betalade ca 5000:- för en skitlägenhet som alla avundandes att jag hade, pga läget. Man kunde fan inte parkera bilen ens, fick till slut ett garage för 900kr/mån. Hur kan det vara "ett läge" att snurra runt runt hela tiden. (Bil behöver jag pga jobbet). Trångt och jävligt i stan. Ursäkta bitterheten, men jag står inte ut där det är trångt.

Nä, jag fick nog av storstadslivet flyttade till utkanten av en mindre håla ca 5 mil utanför ej namngivna storstad. Köpte mig ett fyra år gammalt stenhus på 120kvm och garage och uppfart med plats för 5 bilar :-), så gäster kan komma hit med bil utan att behöva lägga en p-lapp innanför vindrutan. Månadskostnad just nu 7000:-, 40% belåning. Det tog 4-5 år innan insatsen var ihopsparad igen via lön och vinster mm. Puh.

Vad vill jag ha sagt med detta inlägg?
Jo, att spara så in i bänken tycker jag man skall göra, men man skall göra det smart. Men smart kan vara olika saker för olika människor. FÖr mig var smart att slippa stan, parkera gratis, spara tid, boendekostnad i paritet med lägenheten som hade "rätt läge", men bor nu dubbelt så stort och fräscht. Huset har inte gått upp så mycket här ute på vischan, kanske 400 000:-. Men jag bryr mig inte.

För din del Miljonären, är du en city-slicker, eller hade livet utanför Stockholm funkat? Det är ju jättefint i Skokloster t ex. Vore det inte bättre att flytta från Stockholm öka standarden (ifall du har låg standard på boendet) och bibehålla kostnadsmassan? Det är inte säkert att du hade behövt gå ner i lön? Beror så klart påvilken bransch du är inom.

Detta inlägg är inte för att reta upp dig, utan för att utmana tanken inom dig till ett annat liv samtidigt som du kan fortsätta din finansiella utmaning, vilket jag gjort.

Miljonaren said...

Det är inte omöjligt att jag flyttar utanför stan när jag (vi) slutar jobba. Vi bor väldigt billigt nu och behöver ingen bil i stan. Så kostnad per månad kommer snarare gå upp av att flytta. Däremot är jag sugen på att få loss ett par miljoner som idag är bundet i boendet.

Även om boendekostnaden blir lite högre så skulle 2 miljoner till på aktiemarknaden ge fint kassaflöde från utdelningar.

Daniel P said...

Typiskt av SL, de drar ner på avgångar och service men höjer priserna. Vet du hur mycket de kommer att höja med?

Miljonaren said...

830 kr istället för 790 för månadskort och 30 kr istället för 25 för enkelresa med reskassa.

Anonymous said...

SL är helt värdelösa. Bytte till cykel för drygt ett år sedan och inte ångrat mig. De få gånger jag försökt att åka kommunalt var det signalfel eller löv på spåren (överdriver inte, varje gång). Och så trängseln. Man knuffas och skuffas runt i en ström av stressade människor med ryggsäckar på ryggen som pressas in i ens ansikte. Inklämd mellan en influensasjuk och någon annans svettiga armhåla står man med andnöd och förtvivlat önskar att misären bara ska upphöra.

Jag har cyklat i ur och skur, ibland riktigt knepigt snöoväder. Oftast när vädret varit cykel-ovänligt får jag höra av kollegorna att kollektivtrafiken stod still. När man behöver dom mest har de mest problem med andra ord. Finns alltså ingen anledning att åka kommunalt.

Anonymous said...

Jag håller helt med om att åka kommunalt är en halv skräckupplevelse.
Idag har jag möjlighet att åka bil till jobbet...dyrt, men sparar en hel del tid och så kan barnen få skjuts på samma gång. Om några år är tanken att lämna igen förmånsbilen och börja åka kommunalt, men jag bävar redan nu...

Miljonaren said...

Tycker kommunalt är toppen. Bara drömma sig bort genom att surfa och lyssna podd. Skyddad från regn och is och inget ansvar eller behov av parkeringsplats. Ingen slump att det blir min första åtgärd när jag ska börja slösa efter nyår.

Anonymous said...

sluta aldrig blogga miljonären.
Jag måste ge dig cred för din målmedvetenhet. Ibland har jag blivit irriterad på din snålhet t e x när du tog betalt av farsan din vid däckbyte :) Bloggen är beroende framkallande och jag tycker det är otroligt coolt att du kommit så långt och snart faktiskt kan dra dig tillbaka från arbetslivet.

Jag jobbar också mot samma mål som dig, men det kommer att ta ett antal år för att nå dit. De är då härligt att få läsa din blogg och leva drömmen genom din blogg. Kör hårt!

/Gnetaren

Miljonaren said...

Tack Gnetaren. Kul att höra. Hoppas du inte tappar intresset nu när jag ska börja leva i lyx och bara spara 70% av lönen från årsskiftet.

Anonymous said...

Hej!

Du kan ju alltid bli student igen nu när du ska pendla, det finns hur många kurser som helst via distans på en rad olika universitet. Du kan välja fritt vilket ämne du vill och lära dig något kul på vägen och som lök på laxen får du ett studentkort på posten. Det gäller ett halvår i stöten och sänker SL-kortet från 830 till 550 spänn per månad.
Vissa kanske tycker det är tvivelaktigt och i moralisk gråzon, känns det tungt kan du ju alltid klara kursen, men student blir du ju sekunden du kom in på kursen
PS. det är inte bara SL som ger billigare saker till studenter

/J

Kör hårt! Gillar din blogg

Anonymous said...

Folk har klagat varje gång SL höjt priserna.
Min fråga är om det hade klagats mindre om de istället hade höjt litegrann varje år istället för en större höjning varje år?
Dessutom är det relativt billigt jämfört med vad de tar betalt i andra län.
För er som "trängs" i kollektivtrafiken: Flextid är grymt. Jag åker en timme innan alla andra och åker hem en timme innan alla andra.
Inte trångt alls.

#slutaaldrigblogga

Miljonaren said...

Bra tips om att bli student. Men tror jag sparar det som en tänkbar utväg till när jag inte ska jobba längre. Är inte helt främmande för att ta någon kurs då när jag har hur mycket tid som helst med ambition att även klara kursen.

Samt kanske ta någon termin med CSN-bidrag? På tal om moraliskt tveksamt...

Tror också det hade märkts mindre om SL höjt lite varje år. Fast 20% upp på resor med reskassa svider oavsett när det är nära 0 i inflation i övriga samhället.

Anonymous said...

Är det verkligen 0 i inflation? De flesta saker som är svåra att undvika går ju upp. Såsom SL-kort, försäkringar, akasse-avgift, elräkningar, abonnemang, hyra. Hjälper föga att tv-apparater blivit billigare.

Alasevt said...

Med tanke på att penningmängden sedan 2006 ökat 3-4 ggr, så ser vi ju uppblåsta fastighets och andra tillgångspriser. Så nej, vi har högre inflation än 0%. Mätmetoderna anser jag vara orsaken

Anonymous said...

Enkelresepriset höjs men samtidigt införs ett rättvisare system där zonerna slopas vilket för mig har tidigare inneburit att en resa på 500 m kostar mer än att åka från Farsta-hässelby, pga att jag rest över en zongräns.