Wednesday, March 18, 2015

Boende och amorteringskrav

Lyckades ju aldrig flytta över mitt bolån till Avanzas Superbolån eftersom det stängde för ny utlåning lagom till jag hade fått ihop tillräckligt med pengar och värdet på bostaden hade stigit tillräckligt för att klara kraven (3 miljoner i kapital hos Avanza, minst 1 miljon i bolån och max 50% belåning). Men hoppas det öppnar igen snart, då ska jag hänga på låset.

Jag och min sambo bor ju sen ungefär 1 år båda två i min gamla lägenhet på 45 kvadrat, med en boendekostnad på under 3000 kr ihop, inkl allt som hemförsäkring, el etc. Funkar bra att bo två personer på 45 kvadrat och framförallt är det ju riktigt bra att bo i närförort i Stockholm för under 1500 kr i månaden. Vi har pratat om att flytta men inget konkret och vi har inte börjat titta på något nytt. Ett alternativ är också att hon skulle köpa in sig på halva nuvarande lägenheten.

Oavsett vilket kommer ju 50% belåning inte bli något problem när jag bara ska äga en halv lägenhet istället för en hel som idag. Så ett troligt amorteringskrav från hösten kommer inte påverka mig. Vi har därför pratat om att man skulle sätta igång ett fondsparande i en fond där båda sätter in tex 1000 kr i månaden. Sen säljer man av fonden och amorterar med hela försäljningsbeloppet så fort fonden ligger plus 10%. Man fortsätter hela tiden att sätta in 1000 kr i månaden i fonden tills hela bolånet av avbetalt. En lite roliga form av amortering och om fonden avkastar bättre än bolåneräntan så får man lite bonus på varje amortering.

Skulle vara skönt att ha ett helt avbetalt boende innan jag drar mig tillbaka från löneslaveriet.

11 comments:

  1. Anonymous11:34 AM

    45 kvadrat är lite väl lite tycker jag, ni skulle kanske dubbla boytan nu istället för senare, eller vill du flytta när du slutat jobba? :)

    ReplyDelete
  2. Hej Miljonären!

    Kul att sambon verkar vara ekonomiintresserad också, eller åtminstone sparintresserad. Det borgar för ett gott gemensamt ekonomiskt liv framöver.

    Jag har två frågor som är ganska viktiga för er ekonomiska framtid:

    1. Har ni tankar på att gifta er?

    2. Vill hon ha barn och i så fall,kan du tänka dig det?

    Jag frågar för att du tidigare har varit lite tveksam till barn. Jag kan intyga att kostnaden och i synnerhet förlorad inkomst kan bli enorm!

    ReplyDelete
  3. Anonymous8:24 PM

    vad spelar det för roll om han har eller inte har tankar på att gifta sig osv - vilka personliga frågor!

    ReplyDelete
  4. Vi kommer gifta oss. Tror jag. Men det ligger nog 2-5 år fram i tiden.

    Inga barn. Syftet med sparandet är ju frihet vid 40, att helt styra sin egen tid och bara göra det man känner för de sista 50 åren av livet. Att då få barn när man är 38 är ju ett säkert sätt att fastna i ekorrhjulet med ökade kostnader, föräldramöten och fast bostadsort tills man fyller 60.

    ReplyDelete
  5. Intressant att vissa ser barn som en kostnad, själv ser jag det som en investering. Förmodligen kommer denna insikt senare i livet...

    ReplyDelete
  6. Anonymous11:25 PM

    det är klart det är en kostnad

    ReplyDelete
  7. Anonymous4:03 PM

    Och en investering, vilka ska annars ordna så att du får din statliga pension...

    ReplyDelete
  8. Anonymous9:45 PM

    invandrare?

    ReplyDelete
  9. Lol tråd

    Har du någon uttalad ålder eller kapital när du slutar vara löneslav?

    ReplyDelete
  10. 10 milj innan 40 år är målet för pensioneringen.

    ReplyDelete