Friday, February 01, 2008

Matinköp

Har fått ett par frågor om dels en nybörjarguide för att leva "the miljonär innan 30 way" och dels lite billiga mattips. Tänkte börjar med mattipsen så får det bli en mer utförlig nybörjarguide i helgen.

Mitt grundtänk är att varje måltid högst får kosta 10 kr, med gratis mellanmål på jobbet i form av frukt blir det 30 kr per dag. På en månad brukar jag landa på 700-800 kr beroende på att många måltider blir billigare än 10 kr och att min ibland äter gratis.

En måltid per dag består alltid av antingen fil med müsli eller havregrynsgröt. Vanligtvis frukosten, men äter dessa ibland till middag också.

Den dyra ingrediensen är ju att hitta en billig och bra proteinkälla. Jag räknar med ca 20 gram protein per måltid gärna från ett animaliskt alternativ vilket motsvarar ca 100 gram kött/fisk. Sen får man ju lite protein även från tex pasta om man äter det till ca 30 gram per måltid bör det bli. Det ger resultatet att köttprodukterna högst bör kosta 60 kr per kg (6 kr för 100 gram + pasta/ris/potatis + grönsaker = 10kr). Även ägg, ost och mjölk klarar kalkylen billigt protein för pengarna dvs max 5-6kr för 20 gram protein.

Köper mest billiga grövre grönsaker där man får mycket näring för pengarna. Inte gurka, tomat, sallat etc som mest är vatten. Äter också en del böner vilket ger protein så man kan minska portionen kött/fisk.

17 comments:

  1. Anonymous3:28 PM

    Jag tycker att du har en slapp inställning till pengar.

    Om du väntar tills dina kollegor ätit upp sin lunch kan du få se vilka godbitar de slänger, du kan utan problem fiska upp en massa gott ur soppåsen efter dem.

    Om du använder detta fiffiga trick kommer du kunna skära ner dina matinköp med minst 350:-/mån. Detta innebär ju ca 125 000 kronor på 14 års sikt med 10% avkastning.

    Att bli rik är bara en fråga om hur dedikerad du är.

    ReplyDelete
  2. Anonymous3:39 PM

    Helt rätt!
    Shape up för fan- du börjar tappa konceptet!

    ReplyDelete
  3. Anonymous5:43 PM

    Lite god mat får du väl unna dig. Du verkar nästintill manisk i ditt sparande.

    Intressant att följa din blogg...fått lite inspiration själv.

    ReplyDelete
  4. Anonymous6:05 PM

    har det blivit en fnurra på tråden mellan dig och "Hur jag blev rik"-Jakob?

    du har tagit bort hans länk & ersatt den med finanskvinnans..??

    ReplyDelete
  5. Anonymous6:20 PM

    Åh vad roligt att få läsa om din mat! Ser fram mot att få höra mer ingående om exvis en hel veckas alla måltider.

    Bönor, linser och liknande är oerhört gott och riktigt billigt, framförallt de torkade varianterna.

    ReplyDelete
  6. Anonymous8:05 PM

    ...men för restan av VÄRLDEN?

    Det är kanske billigt för dig med besprutade, övergödda, grönsaker som växer som sjutton, men är det så bra för miljön?

    Billigt griskött från Danmark lockar kanske dig, men är det inte rena djurplågeriet, det de håller på med där nere?!

    Kött från brasilien finns det gott om, men hur påverkar det regnskogen och mänskligheten, om man köper det köttet?

    Har du funderat på sådana frågor eller är du så besatt av ditt sparande och välbefinnande att du skiter i din omvärld?!

    ReplyDelete
  7. Anonymous9:06 PM

    Bra inställning tycker jag.

    Jag försöker att bara köpa krav-märkt mat, och då blir det ibland några ören dyrare. Men om man kan klara sig utan kött några dagar per vecka så går det ändå att hålla kostnaderna nere.

    ReplyDelete
  8. Anonym4: Märkte helt enkelt att jag många gånger själv klickade på Jakobs blogg för att kunna klicka på hans länk till Finanskvinnan. Och när mina länkar försvann så jag fick lägga om dom så tänkte jag att då kan jag lika gärna länka direkt till Finanskvinnan.

    Billig mat för dig: Du har rätt, jag är besatt av att bli rik och funderar därför inte på om jag kan betala mer för köttet än nödvändigt för att djuren eller regnskogen eventuellt ska må bättre. Min livsstil är rätt sparsam mot miljön överlag misstänker jag.

    ReplyDelete
  9. Anonymous12:22 AM

    Precis, med tanke på hur lite miljonären konsumerar så måste han ju vara en ren dröm ur miljösynpunkt.

    ReplyDelete
  10. Anonymous1:42 AM

    tjena småspararn. fick precis ut min bonus, blev 600 000 efter skatt. Snart två miljoner på banken. Jag är 28 år och lever gott. skulle det inte vara bättre att lägga mer energi på att öka dina inkomster istället för att dumsnåla som du håller på???

    ReplyDelete
  11. Anonymous10:05 AM

    Du skulle varit med på skidresa i Val Disere. En lunch i backen bestående av en Spagetti Bolognese, en bulle + en dryck till fick man för futtiga 22 Euro =). Intressnat att tänka på att du kan äta lunch ett par veckor för den summan....

    ReplyDelete
  12. Anonymous11:35 AM

    Om du har problem att komma över kött till superpris varje gång du behöver proteiner så har jag ett förslag. Köp lite kosttillskott i form av proteinpulver. Lös upp 1 portion i mjölk så får du enkelt i dig 25gram protein för 5kr. Det finns riktigt billiga och bra proteinpulver att köpa, speciellt över nätet.

    ReplyDelete
  13. Anonymous3:11 PM

    Visst är det intressant att läsa, alla är vi olika. Tycker det är kul med allas åsikter om hur man ska leva ett liv. Har man sen en blogg där man beskriver sitt liv kan man inte undvika kritik, och det är väl det som får denna sida att leva. Men jag saknar lite mer ekonomiska råd. Och då menar jag inte hur man dumsnålar med maten. Jag skulle bli glad om jag kunde få lite råd i PPM till exempel.. Hur ska man välja nu

    ReplyDelete
  14. Anonymous9:21 PM

    Jag tror inte att bloggaren har någon som helst koll på grundläggande ekonomisk teori utan endast lyckats köpa fonder och placerat sitt skrivande i en uppgång.

    Det finns dock bra spartips för den som vill...

    ReplyDelete
  15. Anonymous2:10 PM

    Haha skadad blogg. Du verkar lite för manisk, man måste ju njuta av livet också!

    När jag hör talas om folk som håller på och gnetar som du gör så föreställer jag mig vederbörande om 10 år när han skall hämta sina pengar. Glatt leende går han till banken och när han skall korsa gatan för att gå in på banken blir han överkörd och har därmed kastat bort sitt liv på att gneta med korvören...

    Nej lev livet medans du besitter det! Imorgon kan det vara borta! :D

    ReplyDelete
  16. Anonymous1:32 PM

    Jisses... öka inkomsterna!

    Jag har alltid behövt mer pengar och sett till att tjäna mer hela tiden.

    Men hur kul har du egentligen i livet. Kan tänka mig att du är en sådan som sitter och snor åt dig dricksen när du splittar en nota med polarna.

    *kräks*

    ReplyDelete
  17. Anonymous4:46 PM

    Till övriga här, visst är det bra att öka inkomsterna men det är ändå de små utgifterna som gör en rik! miljonären är nog lite mer snål än vad jag skulle vilja vara men det är en bra princip sen om man vill lägga 10 eller 50 kronor om dagen på mat är en smaksak problemet är när pengarna bara rinner iväg utan en plan. Själv har jag lyckats spara ihop ca 1 Miljon de senaste åren och reser nu på en 'gratis' resa varje år bara med hjälp av direkt avkastningen på ca 30 000 efter skatt...å det kan jag göra resten av livet! Själv är jag ju dock gammal hela 31...så jag missade målet med ett år:-)

    ReplyDelete