Thursday, February 07, 2008

Adsense

Sen jag la till annonserna på bloggen för lite över ett år sen har de dragit in 1300 dollar. Dvs ca 100 dollar på månad i snitt. Bra/dåligt jämfört med era hemsidor/bloggar?

Det känns ju som man skulle kunna sköta 6-7 bloggar rent tidsmässigt utan problem och på så sätt kunna spara hela lönen och bara leva på Adsensepengar från bloggarna. Men frågan är vad man skulle fylla de andra bloggarna/hemsidorna med för innehåll? Tror inte jag har så många fler intressen än att spara pengar som kan intressera omvärlden...

19 comments:

  1. Anonymous8:28 AM

    Inget av dina senaste inlägg handlar om börsen?

    Hur går det med dina Kina fonder egentligen?

    ReplyDelete
  2. Det är betydligt mer än min blogg drar in, men jag har inte så många besökare där heller.

    Det är lätt att tänka att bara man smäller upp 6-7 likadana webbplatser, så tjänar man 6-7 ggr mer pengar, men det är inte så enkelt.

    Du måste uppnå samma besökarantal på flera bloggar, vilket kräver mycket arbete. Du måste också hitta lämpliga nischer med lika bra betalning som privatekonomi. Vissa nischer ger mycket sämre betalt, eller saknar annonsörer helt.

    Jag skulle snarare rekommendera att du lägger all din kraft på att få den här till en en auktoritativ blogg och satsar på flera olika inkomstkällor. Det ger mer pengar för mindre arbete.

    Läs artiklarna på Dosh Dosh så ska du se att du kan tjäna ännu mer.

    ReplyDelete
  3. Hur många besökare har du?
    Jag har ett snitt på 100 dagsunika men drar inte in ett jota.

    I mitt fall är det nog för att jag inte har nischat mig, bara använder bloggen för att skriva av mig. Väldigt spretigt.

    ReplyDelete
  4. Anonymous9:44 AM

    "Måste" man skatta för Adsense-pengarna?

    ReplyDelete
  5. Anonymous10:56 AM

    Har du funderat på affiliateprogram? Om du inte vet vad det är så fungerar det så att om någon klickar på reklamen du lägger upp så registreras deras
    ip-nummer och sedan får du provision på allt dem handlar från den hemsidan du skickade dem till..
    http://www.notlagret.se/affiliates/?a_aid=11
    Enkelt och lätt att gå med hos dem och bra provision..

    ReplyDelete
  6. Anonym: Man måste skatta, tror det görs via hobbyblankett.

    Jag får nog ungefär samma intäkter som du, miljonären.

    ReplyDelete
  7. Jag är helt övertygad om att för man ska kunna lyckas på det viset som du gjort med din blogg så krävs det att den handlar om något man verkligen brinner för och som man samtidigt kan presentera på ett sådant vis att det blir intressant för besökarna.

    Jag har svårt att se att särskilt många människor skull brinna på samma sätt som du gör för att spara och investera för 6-7 olika saker.

    Resultet blir nog oftast upp som en sol och ned som en pankaka, dvs man tröttnar efter någon månad eller två och bloggen dör.

    Däremot är ju grundtanken god, om vi i stället använder ordet webbsidor i stället för bloggar. Dvs att du har ett gäng webbsidor som drar in en summa var. Det är mycket på det viset som jag själv bygger upp för att bli ekonomiskt oberoende. Men då bör man nog söka sig andra vägar, försöka hitta sidor som man själv kanske inte måste bidra lika mycket med som man behöver vid en blogg. Kanske en sida där man får användarna att bidra med mycket av innehållet.

    En annan ide som skilling banco nämner är att man bör diversifiera sin inkomstträd. Jag tjänar hellre 1 000 kr var i månaden på 10 olika saker på min webbplats än vad jag tjänar 10 000 kr i månaden på en sak. Vad händer tex om Google bestämmer sig för att stänga av dig från AdSense, då försvinner alla din intäkter.

    Så försök hitta olika vägar att tjäna pengar på din blogg genom, om ditt mål med bloggen är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det finns andra mål man kan ha med, själv har jag många tanka på långsiktighet, bygga upp varumärke och kanske använda bloggen för att lansera andra saker både offline och online.

    /Jakob -hurjagblevrik.se

    ReplyDelete
  8. Jag tycker att du ska vara nöjd. Det kanske finns ett mervärde i att börja publicera bilder på bönburkar etc;)

    Har du några funderingar på andra "internetprojekt"?

    ReplyDelete
  9. Tack för alla bra kommentarer, synpunkter och tips.

    Livsjakten: Det ska känna av på något sätt vad det är för innehåll i bloggen och då koppla annonserna till samma område.

    Anonym: Brukar få kritik när jag skriver om hur börsen går eftersom man kan läsa om det var som helst. Men ska ventilera mina känslor lite mer när det går upp eller ner 5% på en dag i kina.

    Bollkoll: Ligger på runt 1000 per dag.

    ReplyDelete
  10. Anonymous9:24 PM

    kolla in på blondinbella.se. hon tjänar tydligen så mycket på sin blogg så att hon kan köpa en lgh..

    ReplyDelete
  11. Anonymous10:34 PM

    Så många bloggar är kanske i överkant, men 2-3 st kanske hade gått. Men jag får nog i stort hålla med om vad andra tidigare sagt.

    ReplyDelete
  12. Anonymous8:53 AM

    MILJONÄRENS IDENTITET ÄR ÄNTLIGEN AVSLÖJAD!!! HÄR ÄR HAN ALLIHOPA!!

    http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleId=2008\02\07\17477&from=dise

    ReplyDelete
  13. Anonymous8:56 AM

    NY LÄNK!!!

    http://dinapengar.se/Avdelningar
    /Artikel.aspx?ArticleId=2008\
    02\07\17477&from=dise

    ReplyDelete
  14. Jag är spillans ny på det här med adsense. *rodnar* Hur och var ser man hur mycket man har genererat?

    ReplyDelete
  15. Anonymous12:41 PM

    Ibland kan en blogg räcka:

    http://blogg.expressen.se/kina/entry.jsp?messid=339923#trackback

    ReplyDelete
  16. Anonymous4:14 PM

    Tack för Firefox och adblock, så man slipper se annonserna

    ReplyDelete
  17. Anonymous12:13 AM

    Har knappt alrig sett en Adsense reklam i hela mitt liv, då jag använder Adblock. Där borde du gå miste om en hel del, 20-30% minst iallafall

    ReplyDelete
  18. Anonymous5:52 PM

    Öppnade min sida i november. Listar de du behöver för att bärja tjäna pengar på din hemsida.
    Har inte mycket besökare ännu max 50 unika per dag så inte mycket, men sen november har jag ändå dragit in ca 250 dollar. Tycker det är ganska bra för att starta nyligt.

    Kika in på www.youbet.be

    ReplyDelete
  19. Anonymous7:46 AM

    Bra blogg tycker jag:) Ska klicka lite på dina adsense annonser som mer stöd:)

    //Shoppingtipsaren

    ReplyDelete