Saturday, February 09, 2008

Ensam helg

Min tjej jobbar hela helgen så tänkte ta tillfället i akt att vara själv och tänka lite. Kommer därför åka till mina föräldrars stuga och vara själv, elda i öppna spisen och lösa sudoku under 36 timmar.

Har jobbat väldigt mycket på slutet, kommit hem från jobbet runt 19, jobbat runt en timme med mitt egna företag, ätit middag, fixat matlåda, kollat jobbmailen en sista gång och strukturerat morgondagen (samt givetvis sett till att svara på de mail som går till folk inom företaget så alla ser att man jobbar sent) mellan kl 22 och 23 på kvällen.

Tror inte det är någon större risk att man blir utbränd så länge man tycker det är så roligt som jag tycker det. Jag inser att jag inte får lön för allt arbete på kort sikt, dock övertygad om att det kommer löna sig på längre sikt (8-10% löneökning även i år bör det bli och fortsätter jag med den löneökningen ett par år till blir det riktigt bra, ränta på ränta funkar även på lön).

Men tror också att det är nyttigt att ha långtråkigt ibland, kommer ihåg när man var yngre och inte hade ett skit att göra på en söndag. Nu har jag alltid något att göra och aldrig långtråkigt, mest tack vare internet. Slutsatsen i min teori är alltså att 36 timmars långtråkighet och total stillhet en gång i kvartalet ska göra att jag orkar hårt tempo fram till 40. Jag ska ju orka 14 år till innan jag kan dra mig tillbaka med en drink i min bungalow i ett varmt land.

10 comments:

  1. Anonymous12:04 PM

    Allvarligt...

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:28 PM

    Angående utbrändhet finns det egentligen två skiljda typer. Den först som beskrevs var just unga, framgångsrika affärsmän, som jobbade extremt mycket och som tyckte det var roligt hela tiden. Plötsligt gick de in i väggen och allt rasade. Den andra typen är personer med lite egenkontroll och slitiga och enahanda jobb som har tråkigt hela tiden och till slut blir mer och mer "utbrända". Denna typ är väl egentligen den vanligaste.

    Men du löper faktiskt risken att bli en som går in i väggen. Det behöver inte bli så förstås, men återhämtning och vila är viktigt för att man ska orka ett helt arbetsliv, och även fram till fyrtio.

    /H

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:44 PM

    What happened to "live every day like your last"?

    ReplyDelete
  4. Tråkhelgen blev såpass bra att jag nästan misstänker att den inte var tillräckligt tråkig!

    ReplyDelete
  5. Anonymous10:13 PM

    Ett tips är att man i många mailklienter kan ställa in så att mailet skickas vid en senare tidpunkt. På så sätt kan du "imponera" på dina arbetskamrater, utan att behöva skicka dem vid 22-23.

    Dock tror jag de flesta inte bryr sig ett dugg om när mailen skickas, från mig egen erfarenhet alltså...

    ReplyDelete
  6. Anonymous7:27 PM

    För att bli utbränd på jobbet måste man verkligen ha brunnit för jobbet, och det låter ju som att du gör.

    ReplyDelete
  7. Anonymous10:28 PM

    Jag har läst att man ska investera i sådant som är tråkigt och deprimerande, så i stället för att ha tråkigt är det bättre att leta efter det som är tråkigt och det är kanske tråkigt det med. Har för mig att Lynch nämnde begravningsbyrå som exempel på en bra investering

    ReplyDelete
  8. Anonymous12:14 PM

    Ingen månadsstatistik?

    ReplyDelete
  9. Imponera på sina kollegor ?
    Funkar verkligen det ?

    Att ha tråkigt ibland gör ju som du säger att man uppskattar vardagen bättre!

    www.ekonomibloggar.com

    ReplyDelete
  10. Anonymous12:17 AM

    Ett förslag: strunta i möjligaste mån att lämna egna kommentarer här och lägg dem i stället i själva bloggen. Du kan faktiskt skriva superkorta inlägg i bloggen, som kommentaren här ("Tråkhelgen blev såpass bra att jag nästan misstänker att den inte var tillräckligt tråkig!") Mycket hellre det än att inte uppdatera själva bloggen på ett par dagar. För läsarna känns det som det händer mer här och dessutom går inte alla in och läser kommentarerna.

    ReplyDelete