Thursday, November 22, 2007

Vaken sent

Brukar försöka lägga mig innan halv tolv på vardagarna men nu är klockan en bra stund efter tolv och jag har fortfarande inte börjat göra mig redo får sängen.

Anledningen var att jag hittade en intressant länk på finanskvinnans blogg, en film från Nordets ekonomikväll förra veckan. Innehöll en hel del intressant måste jag säga https://www.nordnet.se/mux/page/nordnetkvallen.html

Gillar numera Charlie från lyxfällan lite mer då hans föredrag på filmen var rätt trevligt, men är fortfarande rätt säker på att han är något av en bluff. Får känslan att något inte ligger rätt till där, tror tex inte han är speciellt rik även om han försöker göra gällande att han är mer eller mindre ekonomiskt oberoende.

Blir inget spar i räntefonden denna månad utan trycker in rubbet i aktiefonder nu. I PPM har jag viktat om lite. Ligger fortfarande på 50% plus, och sänker nu risken något genom att minska innehaven i Kina och Indien till hälften till förmån för räntefond. Ligger dock kvar i MLIIF New Energy som tidigare. Tror inte vi nått slutet på miljödiskussionen än och alternativ energi borde ha en bra framtid närmaste året.

9 comments:

  1. Anonymous7:50 AM

    Charlie har inte dåligt med pengar precis. Hur gör han sken av att han är ekonomisk oberoende? Klart han kan det han jobbar med annars skulle han väl ändå inte ha de klienterna som han har...

    ReplyDelete
  2. Anonymous8:17 AM

    Madness, or genius, only time will tell.

    ReplyDelete
  3. Charlie säger i filmen att han är ekonomisk oberoende...

    Han tog ut runt 7.000 i månaden i lön från sitt bolag för ett par år sen enligt vad jag läst på nätet.

    Tycker han borde föregå med gott exempel och leva snålt och återinvestera pengarna istället för att ta ut en så hutlöst hög lön som 7000 i månaden, förmodligen till för ren lyxkonsumtion ;-)

    ReplyDelete
  4. Anonymous12:03 PM

    Inkomst och förmögenhet är ju offentliga.. så spring ner till Skatteverket och kolla istället för att tro. ;-)

    ReplyDelete
  5. ...eller kör en i princip gratis kreditupplysning på ratsit.se

    ReplyDelete
  6. Tror inte hans utlänska fastigheter finns med på ratsit vare sig de existerar i verkligen eller bara i hans fantasi.

    Ingen annan som känner att det är en hund begraven med killen?

    ReplyDelete
  7. Hej!

    Vad bygger du ditt ställningstagande om att Charlie Söderberg är en bluff?
    Definiera gärna vad DU menar med att vara rik. Det är, som jag uppfattar Söderberg, det som är en av hans poänger i det resonemnag han för. Vad är att vara rik?

    Balanskursdeltagare

    ReplyDelete
  8. Anonymous9:55 AM

    Har fått exakt samma känsla om Herr Söderberg, det är något som inte står riktigt rätt till där...Jag drar raskt lite kopplingar till ett par vänner som har snöat in på nätverksköret och tror nu att dom skall bli rika på och sälja taskig tvål till kreti och pleti. Lögner om ekonomisk framgång är för dem vardagsmat. "Fake it until you make it" är det många som kör med, undrar om inte Herr Söderberg är inne på samma spår...

    ReplyDelete
  9. Anonymous1:45 PM

    Hur rik Charlie är vet jag inte, men jag är tämligen säker på att han gillade boken Rich Dad Poor Dad, eftersom han kopierat vissa delar rakt av både till sin bok och till sina tal.

    Känns väl kanske inte helt rätt att göra så...

    ReplyDelete