Wednesday, November 28, 2007

Intressant artikel

Trots kreditoro och turbulens på världens börser tror fondproffsen fortfarande på tillväxtmarknader. Samtidigt ser den svenska aktiemarknaden billigare ut än på länge, det var proffsens budskap på Stora Aktie- och fonddagen på tisdagskvällen.

Läs hela artikeln på
http://di.se/Index/Nyheter/2007/11/27/259284.htm?src=xlink

Nytt månadssparande åker in på fondkontot idag. Har plockat ut 10.000 från det plusgirokonto som jag har kopplat till enskilda firman som även det åker in i aktiefonderna idag. Så idag blir det 20.000 i fondköp. Betalar vissa kostnader med pengar från detta plusgirokonto, samt räknar bort 50% av vinsten i skatt innan jag plockar ut från dessa pengar givetvis.

11 comments:

  1. Anonymous8:26 AM

    30 procent menar du väl?

    ReplyDelete
  2. Anonymous8:46 AM

    29% egenavgift också så det blir ungefär 45-50%

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:31 AM

    Å ena sidan är det kul och se att du satt upp ett mål som du tycks vara på väg att nå. Men, en del av dina inlägg är ju skrämmande... är det verkligen värt att nå ditt mål på bekostnad av att vara riktigt, riktigt sniken? Ett par av dina tidigare inlägg gör mig uppriktigt mörkrädd, när du sitter där med dina miljoner kommer du förmodligen vara så snål att du aldrig kommer att vilja nagga på dem. Vad är det för vits med att leva ett sparsamt liv, när man egentligen kan unna sig en hel del gott? Min mål liknar dina, men jag unnar mig mycket gott här i livet.

    ReplyDelete
  4. Anonymous9:32 AM

    Rickard?

    ReplyDelete
  5. Anonymous11:43 AM

    Nu har jag plöjt igenom hela din blogg från början fram till nu. Det är med skräckblandad förtjusning jag säger att jag beundrar din målmedvetenhet och disciplin. Jag är däremot inte särskilt imponerad över ditt sätt att leva. Vissa inlägg är roliga och tänkvärda, men som någon tidigare skrev så är en del inlägg ganska skrämmande.

    Ska bli intressant att följa dig och din blogg.

    ReplyDelete
  6. Anonymous3:17 PM

    Visst är det intressant på ett sjukt vis. Man läser och förvånas över miljonärens tankar om pengar och dess betydelse. Minns när någon frågade hur han såg på att skänka pengar eller ha fadderbarn och inteligent som han verkar vara ;O) Svarade han att han inte hade råd, ha ha ha, det visar en hel del tycker jag. Pengar är en del av livet men inte så stor, tycker jag. Men men tur att vi alla är olika, annars skulle världen vara ännu sämre. Om alla sparade pengar för att bli rika skulle det ju bli katastrof. Det är dock en bra blogg, som jag skrev tidigare sjuk men samtidigt intressant.

    ReplyDelete
  7. Anonymous8:08 PM

    ähh ni låter ju nästan omognare än honom genom att vara trångsynta.

    Han behöver ju inte tänka på barn/fadderbarn och dylikt än..
    har ju många år kvar..
    Senare måste man tänka på andra och då är det inte lika lätt längre att jobba för endast egna mål.
    Man ska passa på när man är ung, och köra stenhårt på de målen man vill nå, så länge man kan..

    Jag tar det också lugnare och njuter av livet genom att även slösa, men leva livet kan man göra på många olika sätt för att nå en självbelåtenhet!

    /z

    ReplyDelete
  8. Anonymous12:47 PM

    Jag menade inte att alla måste skänka eller ha ett fadderbarn, men att säga att man inte har råd. Det är väl ändå... Tycker inte att man är trångsynt genom att ha en åsikt om hur miljonären väljer att leva sitt liv då han gärna skyltar med det. Trångsynt tycker jag är att klaga på folk man möter på till exempel IKEA och som man inte vet någonting om. Jag skrev tidigare att alla är vi olika. Men man får väl ha en åsikt utan att kallas trångsynt och omogen, det är väl lite det som är meningen att genom bloggen trissa andra att tycka och tänka

    ReplyDelete
  9. Anonymous11:36 PM

    Rent lingvistiskt så är det väl egnt "fördomsfull" än "trångsynt"? Trångsynthet handlar om saker man har kännedom om medan fördomar per definition är "en generell osanning". Sålunda är det en eventuell fördom att gruppera in alla mjukisbyxbärande ikea-besökare. Trångsynt kan han nog bara vara om han har rätt i sin fördom och sen inte accepterar att dom är på det viset...

    Sug på den! =)

    ReplyDelete
  10. Anonymous4:09 AM

    Jag tycker det bara är skönt att Miljonären är så olagom. Det gör att vi andra får lite mer svängrum men ändå inte vara värre än "han den där". :)

    Någon som testar hur det är åt en och tar ev smällar, sen så kan man själv plocka ur godbitarna och applicera i sitt eget liv.

    ReplyDelete
  11. Anonymous3:37 PM

    Man skall passa sig för vad analytiker säger, de kan haussa en aktie för att de själva vill sälja.

    De kan t ex komma med ett köp/säljråd för att öka handeln i en aktie och därmed generera mer courtage åt den mäklaren han jobbar för.

    Aktieanalytiker har ofta dubbla lojaliteter. Detta får man se upp med.

    ReplyDelete