Thursday, November 01, 2007

Testar nytt snåltips denna vecka

Jag försöker ju träna en del och även om jag äter billigt är jag noga med att maten ska vara bra och inte hämma mina träningsresultat. Efter att ha läst den här artikeln så tänkte jag att det kunde vara värt att testa att hoppa över frukosten vissa dagar.

Det är nämligen så att jag vissa dagar inte äter matlåda till lunch utan äter på jobbet med kunder/affärspartners på besök eller om vi har teammöte. Då äter vi vanligtvis i lunchmatsalen på kontoret där man själv lägger på maten på tallriken.

Tanken är att i de perioder där jag äter många såna luncher kunna hoppa över frukosten, få gratis lunch på jobbet, ta 2-3 frukter på jobbet och därmed gå ner på 1 måltid per dag som jag får bekosta själv. Har testat denna vecka mån-ons att inte äta någon frukost och tycker det funkar jättebra. Äter då inte heller någon frukt på förmiddagen utan dagens förstå måltid blir lunchen. Matkontot ligger på runt 10 kr per dag under dessa dagar mot ca 30 per dag normalt. Lunchmötena går att påverka i viss utsräckning själv och går jag in för det kan jag nog komma upp i ca 75 fria luncher på ett år. Med denna metod innebär detta inte bara en besparing på 75 lunchmatlådor utan även 75 frukostar.

Har inte upplevt att det är svårare att koncentrera sig eller så. Hungriga vargar jagar bäst!

16 comments:

  1. Anonymous10:03 AM

    Haha, underbart! Fortsätt med den här typen av manisk sparsamhet! Jag håller med dig, frukosten ÄR överskattad...

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:14 AM

    Nu vet jag inte hur ni har det på erat jobb, men på vårat fick man ta EN frukt per dag, det var vad det räckte till. Vissa giriga skulle ju dock naturligtvis skita i det i hederlig svensk anda och tyckte att det var helt okej att roffa åt sig både två och tre och för den delen fyra frukter. Såna människor kunde man ju bli vansinnig på, så låt inte din sparsamhet gå ut över andra.
    Med reservation nu för att det funkar annorlunda hos er.

    ReplyDelete
  3. Anonymous1:40 PM

    Grattis på bloggfödelsedagen! =)

    ReplyDelete
  4. Anonymous5:15 PM

    skönt inlägg!

    ReplyDelete
  5. Anonymous9:48 PM

    Det där har jag praktiserat länge, skrev i en tidigare kommentar att du borde dra ner på ätandet, lågt kaloriintag ger längre liv dessutom
    (vetenskapligt bevisat på råttor).

    ReplyDelete
  6. Anonymous10:56 PM

    VARNING FÖR KINA


    Klipp ur financial times idag"


    Few places run the gauntlet of boom and bust more nimbly than Hong Kong but the latest rally at least passes a few sanity checks. The benchmark Hang Seng Index is trading at about 22 times next year’s earnings, comfortably below the tech frenzy of 2000.

    - p/e 22 på hong kong börsen... hmmm?

    ReplyDelete
  7. Anonymous5:40 PM

    Haha kul inlägg! Nu blev plötsligt värd ett klick på adsense-anonnsen

    ReplyDelete
  8. Jag praktiserar ofrivilligt den metoden, eftersom jag är väldigt morgontrött och prioriterar sömnen. Tyvärr har mina oregelbundna matvanor lett till att jag får magkatarrkänningar emellanåt, så jag försöker äta frukost nu.

    Tycker det verkar dumt att störa dina hälsosamma matvanor.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Frukosten är underskattad. Käka på bestämda tider är ett råd. Jag kan tipsa om den här sidan för dig som tränar http://www.kolozzeum.com/forum/

    Sidan inriktar sig mest till styrketräning men det finns en del tips på bra kost, recept osv.

    ReplyDelete
  11. Anonymous2:10 PM

    men snälla nån, nu går du väl ändå för långt?

    vad tycker din mamma om allt det här?

    kan din mamma skriva ett inlägg på bloggen?

    ReplyDelete
  12. Anonymous4:00 PM

    Jag har just dunkat in 700' i Kinafonder vid nedgången. Undrar vad mina 700' blivit om två år? ;-)

    ReplyDelete
  13. Anonymous8:08 PM

    Miljonären: Är du medlem i Svenska kyrkan? Det medlemskapet är ju inte direkt gratis om man säger så..

    ReplyDelete
  14. Anonymous6:47 PM

    En måltid om dagen för att spara pengar?? Är du jude eller snyltare? Eller en förskräcklig hybrid-variant...Fy fasen, pengar och rikedom i all ära men inte fan till vilket skamset pris som helst! Ät och må väl, njut av livet och pengarna.

    ReplyDelete
  15. Anonymous1:54 PM

    dum snålt

    ReplyDelete
  16. Anonymous9:17 AM

    Att endast äta frukt fram till lunch eller middag är inget illa. Det är så vi är menade att äta. Äta tung föda det första du gör hindrar effektivt den avsöndringsprocess som startats under natten (eller när du nu sover) i och med att du sätter igång matsmältningen med en tung frukost. Frukt är i princip redan smält men innehåller energi varför det är det perfekta att äta för att dra ut på denna avsöndringsprocess. Ni som hört talas om detox-kurerna där du avgiftar kroppen på en vecka kan relatera, genom att bara äta frukt på första halvan av dagen håller du kroppen konstant avgiftad, eller ren från avsöndringar. Artikeln miljonären postade är inget nytt, det finns en metod som varit känd sedan 80-talet men av någon anledning hamnat i skymundan av mindre bra metoder som GI t.ex.

    ReplyDelete