Saturday, November 10, 2007

Resultat veckotävlingen

Följande fonder var de som jag hittat som slutade på plus under veckan som gick.

Josh – Exact Bear + 3,4
Koppe - Baring Global Resources +2,1%
Wallen - MLIIF World Gold Fund +1,3%
Miljonären – East capital ryssland +0,6%

"Gänget som la sig likvida" +0,1%

Grattis Josh, även om vi som sagt tycker det är halvfuskigt att ta en Bear-fond. Motiveringen till det är att det ju finns så många fonder att välja på vid uppgång men så få vid nedgång. Om vi säger att börsen går upp 60% av veckorna och ner 40% blir det rätt ofta den som väljer Exact Bear först som kommer vinna tävlingen. Medan övriga 10-20 deltagare ska dela på 60% av segrarna.

Det blir lite som ifall man ska tippa vem som vinner en tennismatch och om man väljer ena spelaren måste man dessutom gissa exakt rätt på setsiffrorna, medan man på den andra räcker att gissa rätt person som vinnare. Får se om det blir fler tävlingar och vilka regler det i så fall blir.

Annars kan jag passa på att berätta en pinsam sak som hände igår. Brukar ibland smyga iväg till den stora Coop-Forum butiken (tror det heter Forum, det är iaf en sån där jättebutik som ICA Maxi ungefär) för att smygläsa den senaste Rockytidningen och lite andra tidningen. Brukar ta en eller två tidningar i en kundkorg och sen strosa runt i butiken tills jag kommer till en avskild hörna bland kläder/träningsredskap och annat lull-lull. Där sätter jag mig på en pall och läser tidingarna. Igår kom det en tant från butiken och avslöjade mig och frågade om jag inte visste att man inte fick läsa tidningen inne i butiken. Som tur var hade jag planerat och lagt lite annat i korgen samt förberett undanflykten att jag väntade på min tjej som var och kollade julgrejer. Och att jag givetvis skulle köpa tidningen, jag bara bläddrade lite medan jag väntade. Jag tror hon svalde det hela till viss del iaf, men tveksamt om jag vågar åka tid och gratisläsa igen.

17 comments:

  1. Anonymous8:51 AM

    Och då är det bekräftat: Du är en närig free-rider.

    Det kommer slå tillbaka, det är jag övertygad om.

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:06 AM

    Haha, underbart. Mer sådant. Vem har inte läst gratistidningar. Ser jag en intressant artikel när jag är i affären så tar jag tidningen och läser. Kunde faktiskt inte bry mig mindre om vad folk tycker om det. Lyssna inte på alla negativa idioter här.

    ReplyDelete
  3. Anonymous1:17 PM

    Jag vann haha!

    Och det är inte fusk alls, det speglar vad jag gör i verkligheten. Medans ni andra backar med era glädjefonder, går jag på plus med min Bear fond :-)

    ReplyDelete
  4. Anonymous2:07 PM

    Sparsamhet = Åka snålskjuts på andra?

    Väx upp.

    ReplyDelete
  5. Anonymous3:25 PM

    Hahaha. Helt underbart ju! Jag tycker du gör helt rätt! Läsa tidningar i butiken är ju bara klockrent!

    Sen tycker jag det har blivit väldigt dålig stil på kommentarerna i många inlägg. Så många som klagar. Jag är på din sida iaf! Du gör ju inget olagligt. :) Så bara kör hårt och skit i vad alla andra tycker!

    Hittade en artikel som jag tycker du borde läsa. Min egen inställning är att det ligger väldigt mycket sanning bakom men däremot vet jag inte riktigt hur detta påverkar ditt framtida sparande, läs själv...
    http://www.privataaffarer.se/newsText.asp?src=pa&a=23486

    ReplyDelete
  6. Anonymous3:35 PM

    Det jag gillar med dig och bloggen är att det finns en ärlighet. Det är så många som säger "jag bryr mig inte om pengar" eller "allt handlar om pengar", men innerst inne vill de inget hellre än att bli rika.
    Våra politiker - även de "röda" som redan har mycket - vill ha ännu mer. Det är bevisat, annars skulle de inte låta skattebetalarna stå för sina klädinköp osv.
    Alla frågor i politikten rör ju pengar, om hur det ska fördelas.
    Kolla på "Efterlyst" en kväll så ser man att i stort sett alla brott i grunden rör som om pengar (förutom oprovocerat gatuvåld).
    Så sanningen är förstås det jag sagt länge: "När jag var ung trodde jag att allt handlade om pengar. Nu när jag är gammal vet jag att det är så."

    Nu till min fråga: Du säger att du vill bli rik. Men var går gränsen för att vara rik? Hur mycket ska man ha för att vara rik med tanke på att var femte eller var sjunde svensk är miljonär.

    ReplyDelete
  7. Anonymous4:11 PM

    Jag hittar inte Exact Bear någonstans. Letar jag så uselt? Hjälp!

    ReplyDelete
  8. Anonymous4:15 PM

    Anna.. Leta bland börshandlande fonder. Där ligger Bear. Den handlas som en aktie, men är en fond så att säga..

    ReplyDelete
  9. Anonymous7:33 PM

    Ohh tvåa det är jag jätte nöjd med. Sålde mina Baring hong kong förra veckna och köpte Baring Global Resources istället. Om de inte varit så j*vla söliga på PPM hade det blivit riktigt bra...

    Gratis tidningar, gå till bibblan där brukar de ha mycket att välja på. Ellr om du har någon högskola i närheten. Ha D// Kobbe

    ReplyDelete
  10. Håller med Kobbe om tidningar på vanliga bibliotek och högskolebibliotek.

    ReplyDelete
  11. Anonymous1:21 AM

    haha pinsamt!

    ReplyDelete
  12. Anonymous8:47 AM

    ARTIKEL I DI: Sveriges populäraste finansbloggar

    http://di.se/Index/Nyheter/2007/11/10/256427.htm?src=xlink

    Finanskvinnan är med, men inte miljonären HOHO!!

    ReplyDelete
  13. Anonymous11:59 AM

    läsa tidningar gratis?! fan hur gamla är ni

    ReplyDelete
  14. Anonymous9:33 AM

    Hmm... Jag kom inte med på topplistan, trots att min SHB Ryssland har ökat med hela 0,27% ;>.. på morningstar ligger den på -.1% men jag förstår inte riktigt hur.. den lanserades för 100kr och ligger på 100,27kr (efter första veckans slut)...

    förklaring? fondavgiften dras automatiskt av varje gång kursen ändras? =)

    ReplyDelete
  15. Anonymous12:52 PM

    "Kolla på "Efterlyst" en kväll så ser man att i stort sett alla brott i grunden rör som om pengar (förutom oprovocerat gatuvåld)."/bp;s inlägg.

    Hm du är ingen socialarbetare va? Det flesta brott går inte ut på att bli rik. De flesta brott handlar om missbruk, av narkotika eller alkohol. Sedan finns det en del ekonomiska brott också förståss. Vill även tillägga att ALLA vill INTE bli rika. Visst pengar underlättar en hel del men är absolut inte min mening med livet. Då skulle jag valt ett annat jobb. Jag jobbar med och för människor. Vill självklart ha pengar så att det går runt och så att jag kan roa mig utan att behöva oroa mig för morgondagen. Men det är viktigt för mig är att jag känner att jag gör nytta för andra människor vilket i slutändan gör mig lycklig.

    ReplyDelete
  16. Anonymous10:49 PM

    Läsa tidningar på ICA maxi är det väll okey. Pluggade tidigare i Australien, där har de till och med soffor och stolar vid tidningssektionen i bokaffärerna så man ska kunna sitta och läsa, och de flest gör det.

    Såklart man kollar in Kalle Anka och M3 när man ändå är och shoppar...

    ReplyDelete
  17. Du kan alltid läsa de flesta tidningar gratis på biblioteket.....

    ReplyDelete