Tuesday, June 19, 2018

Billig midsommarmat

Vi ska fira midsommar med släkten. Misstänker att det blir typisk midsommarmat. Men jag tog ändå det säkra före det osäkra och slog till på lite sill och potatis på Willys igår. Blir perfekt till 2 luncher här i veckan då min fru jobbar och hon inte är någon sillälskare.

50 öre per kg potatis är svårslaget. Och 2 burkar sill för totalt 10 kr är inte fel det heller. Förra veckan var det medlemskväll på ICA Maxi med superklipp på bland annat cocktailtomater och ägg.


Helt ok lunch för 8 kr. Vi äter ganska lite pasta, ris och potatis i vanliga fall och då brukar jag äta betydligt mer grönsaker av grövre sort. Men såhär års blir det en del potatis.

Finns säkert finsmakare där ute som känner skillnad på Garants sill för 5 kr per burk och dyrare varianter. Och som tycker egen potatis direkt från landet är oslagbar. Men jag är lyckligtvis en enkel person som skulle ha svårt att skilja det åt i ett blindtest.

Imorgon blir det ärtsoppa till lunch. Kostar ungefär samma. Sen äter jag upp resten av sillen på torsdag. 3 goda och nyttiga luncher för totalt 25 kr får anses ok.

20 comments:

  1. Både gott och billigt. Härligt!
    /Pappa betalar?

    ReplyDelete
  2. Bra där. Lägger till två ytterligare adjektiv: gott, billigt, lättlagat och nyttigt!
    Att klicka i alla fyra kräver en hel del av en maträtt och är därför ganska ovanligt.

    ReplyDelete
  3. Anonymous2:53 PM

    Shit vad torftigt! Det där ser för dassigt ut. Varför varför????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Är det gräddfil som saknas eller vad är det som ser dassigt ut? Mina luncher hemma brukar snarare vara enklare än såhär.

      Delete
    2. Anonymous7:27 AM

      Det där kan du inte bjuda kvinnan på bror. Du måste ha lax lite bra såser, lite grönt så att ögat blir glad. Tänk om någon annan hane bjuder din kvinna på riktig mat. Kvinnor gillar inte torrfoder. Så ge henne riktig mat istället och köp ett smycke till henne, kvinnor gillar saker som blänker. Nä det där funkar inte....Bättring nu!

      Delete
  4. porschelover2:58 PM

    Håller fullständigt med,jag är en gourmet och tittar inte på pris utan kvalite,en av livets höjdpunkter för mig är god mat

    ReplyDelete
  5. Anonymous3:39 PM

    Hej

    Har ett delikat "problem". Hade påbörjat min resa mot pensionär och hunnit ungefär så långt som KTM. Har samtidigt satsat alla övriga tillgångar utom månadslönen på ett kort på ett företag inom onoterat som nu efter många år äntligen realiserats. Det blir ca 27,5 miljoner netto som kommer in.

    Jag har ju redan utdelningsaktier som jag sparar månadslönen i och den strategin klar. Min fråga är därför hur du hade gjort? Hade du även tryckt in pengar i några fonder för att sprida detta lite? Samt även hur lång tid hade du avsatt för att köpa in aktier och ev fonder?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beror på vad du vill göra. Nöjer du dig med att kunna leva för 50.000 i månaden livet ut eller siktar på mot 100 miljoner.

      Delete
    2. Anonymous5:48 PM

      Har läst din bok och håller helt med din filosofi att man står inför dessa två val: 1. Bli fri 2. Bli rikast

      För mig är det solklart nr 1 som gäller. Att inte behöva gå till jobb mer väger tyngre än 100 miljoner och ändå inte vara helt fri i min mening.

      Svaret är 50.000 i månaden livet ut.

      Delete
    3. Du har 3 gånger så mycket i tillgångar som miljonären och frågar vad han skulle gjort?

      Gå i pension är väl svaret antar jag, vilken jäkla fråga. Tillgångsslagen är ju bara att kopiera om du sen känner för det.

      Delete
    4. Då skulle jag köra ungefär samma fördelning som jag har mellan aktier med utdelning och indexfonder. Men kanske lägga 5 miljoner i trygga preferensaktier med runt 6% DA.

      Delete
    5. Anonymous11:38 AM

      Tack Miljonären för ditt svar. Det känns som en bra fördelning.

      Till gggg: frågar man får man väl inget veta? Skum kommentar. Det spelar väl ingen roll om jag har mer tillgångar än MI30, utan jag frågar självklart för att han har större och längre erfarenhet än mig med sparande. Jag skrev ju att jag kommit ungefär så långt som KTM. Tänk till lite och ändra attityd tack.

      Delete
  6. Anonymous3:53 PM

    Tja.

    Vilken aktie köpte du senast?
    Vilken aktie sålde du senast och varför?
    Hur ofta kollar du till portföljen?

    Hade jagg varit du hade jag nog lyxa till det lite med gräddfil och klippt gräslök :)

    MVH!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Köpt senast Johnson&Johnson.
      Sålt senast Balder pref

      Kollar portföljen/börsen 1-4 gånger om dagen. Men agerar sällan.

      Delete
  7. Anonymous8:29 PM

    Dyrt porslin?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja jag har för mig det kostade en del trots att det köptes på outlet.

      Delete
  8. Varför lyxa till det ytterligare? Sill är lyx nog, he he.

    ReplyDelete
  9. Anonymous11:43 AM

    Hahaha, jag älskar att maten din är billig som tusan, men tallriken du äter ifrån är Rörstrands Swedish Grace för drygt 200Kr st xD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Är frugan som sköter porslinet så vet inte exakt vad det kostade. Men vågar lova att det var billigare än 200 kr styck. Inköpt på Ittala outlet.

      Delete
  10. Anonymous9:19 AM

    Tips från Magnolia mannen: https://www.abba.se/sillkampen/

    ReplyDelete