Thursday, November 19, 2015

Lagt säljorder Ryssland

Trots att det saknas lite till kurs 50 kr som var planen för sälj i Carnegie Rysslandsfond la jag idag en säljorder på motsvarande ca 150.000 kr dvs motsvarande drygt 11% av mitt befintliga innehav i fonden (sålde samma mängd i maj också på något högre nivå än dagens). Så nu väntar ett par svettiga dagar innan kontanter finns på kontot.

Lite imponerad av ryska börsen senaste veckan som gått starkt trots ett oljepris som vägrar studsa upp. Mindre imponerande ett det ska ta 3-4 bankdagar att sälja en fond. Hoppas på vidare uppgång så jag kan sälja för lika mycket till några procent upp från dagens kurs om en vecka eller två.

9 comments:

  1. Hur kommer det sig att du säljer av dem nu? Har varit helt insnöad på den svenska marknaden det här året och helt missat Rysslandsfonderna.

    ReplyDelete
  2. Anonymous7:39 PM

    Helt off topic, men vad tror du om lucara diamond? i mina ögon är den sjukt undervärderad. I nuläget har dom en kassa på ca 25% av börsvärdet och handlas till pe 5-6 för 2015 och en utdelning på ca2% (0,26kr), meddelade idag att man hittat den genom tiderna näst största diamanten (1111carat) och bara den beräknas vara värd minst 10% av nuvarande börsvärde samt att de hittat en till på 800nånting karat som även den hör till värdshistoriens största, jag ser bolaget som ett bolag med stora tillväxtmöjligheter, och att ett sådant värderas till pe 5-6 är inte rimligt, kolla lite på det och återkom gärna med dina åsikter :)

    ReplyDelete
  3. Joachim: Ligger nu ca 25% plus vilket jag tycker är en rimlig nivå att ta hem lite vinst. Men hoppas att jag kan få sälja av resten på högre nivåer. Rysslandsfonder med hög avgift är inget jag vill ligga alltför tungt i resten av livet. Så planen är att vikta över till utdelningsaktier som jag ska köpa och behålla.

    Ingen koll på lucara diamond tyvärr.

    ReplyDelete
  4. Anonymous9:14 PM

    Kolla upp :) grym potential enligt min tro

    ReplyDelete
  5. Klok idé att vikta om från fonder till aktier om du har intresset. Fundera på vad du har för avkastningkrav så att du inte köper aktierna för dyrt bara. Jag är imponerad av dina beslut under din bloggresa, du går din egen väg, vilket är fördel när man håller på med aktier.

    ReplyDelete
  6. Anonymous1:49 PM

    Lucara diamonds hade jag när jag hade "nordnet"...har precis bytt till Avanza pga att dom har ISK.
    När jag köpte låg dom på ca 4kr sen flög dom upp till ca 15kr, droppade till 11-12 efter det.
    Tyvärr så hade jag precis börjat spara på aktier, så jag hade inte mer än en tusing att investera :(
    Men jag tror på LD, nu har jag iofs inte lagt pengar på dom i Avanza pga att jag endast vill ha lite avkastning på skiten jag köper, så att jag kan investera mer i aktier (bygga upp lite mer pengar helt enkelt), men när jag gör det så kommer jag lätt att bonka in LD igen.
    Skååål :D

    ReplyDelete
  7. Anonymous3:16 PM

    Anonymous 1:49 pm:

    Vad menar du med att du bytt till Avanza pga att dom har ISK? Det har ju Nordnet också?

    /Tomas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous11:59 PM

      Skulle gissa han syftar på aktiedirekt/nordnetdirekt.

      /tofo

      Delete
  8. Anonymous2:07 PM

    bra gjort med 25% plus!

    ReplyDelete