Wednesday, October 18, 2017

Urstarkt av JNJ

Igår kom ett av mina favoritbolag, nämligen Johnson & Johnson, med sin kvartalsrapport. Det var verkligen en stark rapport.

Jag har "bara" 180 aktier i JNJ, mest beroende på att den har känts dyr sen jag köpte 150 st aktier under sommaren 2015 för mellan 90 och 100 dollar per styck. Jag har egentligen hela tiden sen dess siktat på att vikta aktien som en av mina tyngsta, men till en direktavkastning på runt 2,5% har jag inte klarat av att göra mer än enstaka småköp.

För närvarande delar de ut 84 cent per kvartal (3,36 dollar per år). Vinstprognosen för 2017 höjdes nu till 7,25-7,30 dollar per aktie.

Även om vi räknar offensivt (men fullt realistiskt med tanke på vinstprognosen) med 90 cent i utdelning per kvartal nästa år så är det en direktavkastning på 2,55% på dagens kurs. Det är ju dessutom ett par kvartal bort innan det blir aktuellt med höjning. Även om dollarn gått ner lite under året är den inte på någon extrem nivå, så att spekulera i dyrare dollar och därmed högre utdelning i SEK känns meningslöst.

Utdelning är som bekant inte allt. Och JNJ har urstarka finanser och en låg utdelningsandel vilket möjliggör investeringar som ligger till grund för denna starka tillväxt. Att växa med 15% inom det största benet läkemedel för ett bolag i den här storleken är imponerande. För mig som ska börja leva på pengarna inom kort blir det ändå tufft att prioritera att köpa JNJ med en direktavkastning på 2,5%.

Men några fler aktier i JNJ jag försöka tvinga mig själv att köpa det närmaste halvåret. Efter det får det bli ren bonus om jag får ihop pengar till fler köp. Så målet om 250 aktier känns rätt avlägset just nu. Man kan inte köpa allt hela tiden, och jag kommer prioritera Castellum och Investor högre närmaste månaderna. En högre direktavkastning och även här goda utsikter för utdelningstillväxt på minst 5% om året fäller avgörandet.

Idag utgör JNJ ca 4% av min totala portfölj (inkl fonder) och ca 6% av min aktieportfölj. Kan de fortsätta höja utdelningen med 5-7% om året så blir det en fin bidragsgivare till mitt mål att utdelningen på aktieportföljen som helhet över tid ska stiga organiskt med minst 3% per år.

Kvartalsrapporten sammanfattad. Man slog inte bara motsvarande kvartal förra året rejält utan även marknadens förväntningar. Det gjorde att aktien gick upp över 3% igår.

7 comments:

  1. Anonymous7:37 AM

    Kul att det går bra för dem. Själv satsar jag på REITs t.ex. Omega som har en betydligt högre direktavkastning. JNJ är ju ett superfint bolag att äga för t.ex pensionsportföljen eller en barnportfölj som ska leva väldigt länge innan den avyttras. 2,5% är under min gräns för vad jag köper, då vår horisont inte är fullt så lång och vi har en aningen aggressivare investeringsplan.

    ReplyDelete
  2. Mycket härligt bolag. Gjorde en liten kalkyl på din utveckling om du investerat i 93 aktier år 1972:
    http://www.kronantillmiljonen.se/rorande-bolagen/frisk-start-pa-rapportperioden/

    ReplyDelete
  3. Anonymous3:25 PM

    Och här är varför de säljer så bra: https://youtu.be/TVTnwSAFNsQ

    ReplyDelete
  4. J&J är som definitionen på "buy quality, cry once". Biter varje gång i det sura äpplet över att jag varit för snål och inte köpt mer redan.

    Samtidigt har aktien en YOC runt 2,5% och mitt nuvarande årsgamla innehav är faktiskt bara upp knappt 9% vilket är klart under index (och förstås beror på valutanedgång på minst 12 procent). Bra aktie men tyvärr får man också betala dyrt för kvalitet. :(

    Hade jag varit i din sits och redan varit ekonomiskt oberoende hade jag helt klart växlat över mer i J&J.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Med 2,5% direktavkastning blir det inte så fett nästa år när lönen försvinner. Därav tvingas jag begränsa andelen JNJ.

      Delete
    2. Är det nu säkert att lönen försvinner nästa år eller kan det bli ytterligare ett år i trogen tjänst?

      Delete
    3. Det är helt säkert. Pappren påskrivna. Sista lönen blir 25 januari.

      Delete