Monday, February 27, 2017

Det ska va kul att spara, annars kan det kvitta

Ny vecka. Bara tugga på så är den snart över och en vecka mindre kvar till pensionen. Men samtidigt komma ihåg att leva i nuet och njuta av höjdpunkterna i vardagen.

I helgen tog jag beslutet att strunta i att sätta in 2000 kr i fonder hos Nordnet för att få 200 kr i bonus. Hade ju varit lättförtjänta pengar i jämförelse med att besöka soprummet på jakt efter pantburkar. Men kände ingen motivation att ha ytterligare en nätmäklare och krångla med och då fick det vara. Hade jag tyckte det kändes tråkigt att gå till soprummet för att hitta pant för 7 kr hade jag inte gjort det heller. Men det har blivit en rolig "hobby" där pengarna på ca 500 kr per år är en bonus.

För att orka spara hårt månad ut och månad in i 10-30 år vilket krävs för att bli ekonomiskt oberoende tror jag man måste göra sparandet till något lustfyllt. Känns det bökigt och trist att göra något som ökar en månads sparande med under 1% (200 kr i fonder hos Nordnet jämfört med mitt månadssparande på 23.000 kr) tycker jag man kan strunta i det med gott samvete. Även om timpengen givetvis är mycket bättre än mycket annat jag gjort.

Så just nu blir det inget Nordnetkonto och inget Shareville för min del.

22 comments:

  1. Anonymous10:08 AM

    Gör som jag och skaffa ett Shareville konto men använd det inte mer än till att prenumerera på de konton som intresserar dig, så får du ett automatgenererat mejl varje gång någon av de du följer köper eller säljer något.

    /Mangolia

    ReplyDelete
  2. Anonymous11:18 AM

    Vart hittar man detta erbjudande? :) sökt på Nordnet utan att finna...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kolla deras Facebook. Inlägg från ca 1,5 vecka sen.

      Delete
  3. Anonymous12:57 PM

    Helt rätt

    ReplyDelete
  4. Anonymous1:53 PM

    jag nappade på liknande erbjudande för ett år sedan och nordnet är helt obegripligt dåligt. Men på plussidan: man orkar inte sälja/köpa där pga krånglig sida (har varit bra i mitt fall) och fonden man fick 200 spänn i har gått bra!

    ReplyDelete
  5. Hej, några av dina större innehav har sänkt/kmr sänka sin utdelning. Behöver du skjuta fram din "pensionsdag" eller tänker du om på något sett?

    ReplyDelete
  6. Sänkningarna för Telia och Ratos var väntade och låg i min plan. Jag kommer slå utdelningsmålet för 2017 med marginal och pension sommaren 2018 gäller.

    ReplyDelete
  7. Nordnets hemsida är så jävla usel att 200 kr inte är något i jämförelse med frustrationen som uppstår när man försöker klura ut hur den skall användas.

    ReplyDelete
  8. Håller med Gustav om att deras hemsida, därför lämnade jag NN för länge sedan!
    Bra påminnelse av miljonären att man kommer 1 vecka närmare pensionen, gäller inte bli stressad bara!

    ReplyDelete
  9. Anonymous6:39 PM

    Fattar inte hur man kan hela sitt kapital på ett ställe, för riskfyllt. Själv använder jag 5 st. nätmäklare/banker med en gräns på 500 tusen på varje utom på en storbank där jag har en miljon. Jag har jobbat upp depån på Nordnet till gränsen och nu gått över till Avanza mestadels. Börjar fundera på vad jag ska använda efter Avanza, har någon erfarenhet av degiga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous6:42 PM

      Degiga--->deGiro

      Delete
  10. Snålmiljonären7:07 PM

    Helt rätt......man bör anpassa sig efter insättningsgarantin.


    Jag har ett tips till alla sparsamma miljonärer, det pratas mycket om pantburkar hit och dit och det är inget fel med det, men jag tycker det är viktigt när man handlar att man hamnar på rätt sida av öresutjämningen, dvs 59:43 kr kommer att avrundas nedåt och 59:52 uppåt, det har sparat mig många sköna enkronor genom åren!!

    ReplyDelete
  11. Att ha konton hos många olika banker blir bara rörigt för en själv i slutändan. Vad det gäller insättningsgarantin är det väl inte många som har närmare en miljon kronor i likvider hos sin bank? Är pengarna investerade i aktier eller fonder är de ju åtskilda från bankens tillgångar, så att du får ut dem även om banken skulle råka konka.

    ReplyDelete
  12. Vad för knäppgökar slängar pantburkar i sopprummet!? Låter som en guldgruva, önskar jag hade tillgång till en sådan, kanske ska ta mig en titt omkring.

    ReplyDelete
  13. Anonymous10:48 PM

    Vill passa på att tacka för en riktigt bra och inspirerande blogg.
    Håller själv på med aktier och skulle vilja passa på att ställa en fråga...
    Jag har ca 3,5 MSEK i besparing som jag behöver placera. Har en KF och en ISK men just nu ligger kanske 200 TSEK i aktier resten ligger i räntefonder.
    Jag satsar huvudsakligen på stora, stabila bolag med bra historik. Dvs samma strategi som du själv har.
    Vad hade du gjort i min situation? Vänta in större nedgång och köpa billigt eller via Avanza minicourtage köpa dagligen.
    Jag vill gärna tro att snart borde börsen få en rejäl korrigering men kan ha fel..

    tack på förhand.. mvh Martin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Martin. Trist med över 3 miljoner i räntefonder med dagens räntor. Lurigt läge med så mycket pengar utanför börsen. Jag skulle nog låta det ta iaf 2 år att bli fullinvesterad. Så säg 125.000 kr i månaden in på börsen?

      Som sagt svårt. Du får själv avgöra vad som känns bäst och hur bra tålamod du har för att vänta in "rätt läge".

      Delete
  14. Anonymous11:20 PM

    Rörigt med flera banker ? Bara om man är rörig själv. "But to each his own" - vad vet jag, jag är en sån där trist typ som tyckte det var kul när man deklarerade att se till att man fick en skatteskuld på 24 kronor - ty skatteverket efterskänkte all skuld under 25 kronor.

    ReplyDelete
  15. Anonymous3:02 PM

    Vad vore ett lämpligt sätt att investera 100k på 1 år? Tanken är att låta dem växa för att slutligen bli handpenning till ett hus, just nu ligger pengarna på ett konto med noll ränta. De flesta fonder (avanza zero, spiltan) som jag läst lite om ser mer ut som en 5-10års plan.

    ReplyDelete
  16. Svår men vanlig fråga vad man ska investera i på ett 1 års sikt. Att byta från ett konto med noll ränta till ett konto med lite över noll ränta är nog tyvärr bästa tipset. Får du 0,5 så har du 500 kr på ett år på dina 100.000 kr. Känn själv om det är värt det.

    Men skulle inte börja trixa med aktiefonder på 1 års sikt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hur ställer man sig om man vill göra liknande sparande fast över 3-5 år? /En annan handpenning-sparare

      Delete
  17. Anonymous3:28 AM

    Nordnet är bra att ha för utvalda aktier då man enklare får tillbaka källskatten. Tex vid Danska aktier...

    ReplyDelete
  18. Hej tittare, jag är Nelson och håller på att dela mitt vittnesmål här, min mamma introducerade mig för Great Baba Ogbogo när hon upptäckte att jag inte kunde få min fru gravid efter 3 år av vårt äktenskap. Sedan förde dessa så mycket problem i mitt äktenskap och ledde till en skilsmässa. hon sa, han är mycket andlig och kan få min fru att återvända till mig i glädje och vi kan få barn tillsammans. Till att börja med tvivlade jag inte förrän jag kontaktade honom och sedan kastade mäktiga trollformler på mig och fick min fru att återvända till mig efter att ha gjort det som begärdes av mig och det behövande. Nu är vi också nöjda med vackra barn. Redan från dagen arbetade Great BaBa Ogbogo för mig och löste mina problem. Jag gjorde ett starkt löfte om att så länge jag lever, jag kommer att fortsätta att vittna om godheten i hans stora verk, och för de där ute som står inför förhållanden och äktenskapliga svårigheter ska snabbt kontakta honom och bli en lycklig vittnesbörd som jag. Jag släpper hans kontakt här, e-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller hans WhatsApp-nummer. +447440557868 ...

    Han fick min ex fru att återvända till mig i glädje

    Han botade mig från en impotent man till en riktig man.

    ReplyDelete