Monday, August 17, 2015

Sparkvot och fördelning av mina 10 miljoner

Har fått flera frågor kring hur jag tänker mig fördelning och sparande den dagen jag kommit upp i 10 miljoner. Ett kärt ämne jag varit inne på några gånger tidigare men som jag gärna återkommer till då frågan återkommer.

Grundtanken är något i stil med detta:
7,5 miljoner i aktier med stabil utdelning (främst svenska men ev även något amerikanskt)
1,4 miljoner i en helt avbetald bostad som jag äger till 50% (kan säljas på sikt om vi flyttar utomlands)
1 miljon i indexfonder global och tillväxt
0,1 miljon på sparkonto

Tanken är att aktierna ska generera utdelning som ger mig ett kassaflöde att leva på. Värdeökning eller rättare sagt höjd utdelning ska kompensera för inflationen så jag klarar mig livet ut och aldrig behöver sälja någon aktie. Indexfonderna är en buffert går de upp mycket kan jag sälja av lite och ha som reserv i år av kris och sänkt utdelning. Målet att alltid ha en miljon på det kontot.

Sparkontot är för kortsiktiga oväntade utgifter där årets utdelning inte räcker. Kommer förmodligen aldrig behöva användas.

Tycker ni det låter som en rimlig fördelning?

33 comments:

  1. Anonymous9:10 PM

    Fördelningar ser klok ut. Frågan är när aktiekurserna sjunker till de nivåer så att du kan göra inköp? Blir det i höst? Om inte vad är din strategi?

    ReplyDelete
  2. Tycker det låter som en väldigt bra fördelning!:) Jag ska nog istället ha hälften i aktier och hälften i fastigheter tror jag:)

    ReplyDelete
  3. Ingen aning om när köpen sker. Men skulle gissa på att iaf några aktier når min uppsatta köpkurs under 2015.

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:55 PM

    Är det inte vettigare att ha mer i indexfonder. Gissningsvis så är du inte radikalt bättre än andra på att investera. Jag är det inte, ingen av mina grannar heller. Så indexfonder bör vara en bas. Sen kan du komplettera med aktier du vill följa och kanske gå på stämmor hos. Att sitta i styrelser är både kul och lärorikt. Dessutom givande.
    Satsa på 70 % indexfond, 10 % räntor och 20 % direktägda aktier.

    ReplyDelete
  5. Anonymous11:18 PM

    Förstår inte varför ni säger att han ska ha 50 % i massa fonder eller räntor. Han ska ju leva på utdelningar och inte avkastning från fonder. Sen spelar det ju ingen roll om man slår index eller inte. Det är storleken på utdelningen som räknas..

    ReplyDelete
  6. Anonymous11:50 PM

    Det finns ju rätt många av den här typen av bloggar som vill leva på utdelningarna.
    Men finns det någon som verkligen checkat ut eller ens är nära?
    Det rullar på ett tag och sen ändras förutsättningarna med barn, villa, volvo och vovve.

    Hur ställer Miljonären sig till ett eventuellt krav på att skaffa barn? Spolar su sambon då?

    ReplyDelete
  7. Anonymous9:46 AM

    "Hur ställer Miljonären sig till ett eventuellt krav på att skaffa barn? Spolar su sambon då?" börja inte med det där igen - läs blogginläggen innan du kommer med sådant

    ReplyDelete
  8. Bra fördelning på dina framtida tillgångar. Eventuellt lägger du pengarna på indexfonder till en insats i ett eget bolag istället. Så har du något att pyssla med när du sagt upp dig från anställningen. Lycka är resan till målet, när du uppnått målet kan en tomhet uppstå. Starta därför ett eget företag den dagen! Lycka till :)

    ReplyDelete
  9. Ziggzagg10:35 AM

    Volvo dippar till 99 kr. Kina börsen -6%. Många aktier med exponering till Kina kommer att dippar med. Som du tänker jag bygger ett portfolj men orolig att värden krymper.
    Har en bekant som levde på utdelningar, mycket skön, inga krav eller måsten, är nästan avundsjuk på hen.

    Med vänlig hälsning/Ziggzagg

    ReplyDelete
  10. Anonymous11:20 AM

    Hej miljonären!

    Vad är senaste på rysslandsfronten? Hur mycket har du tjänat / förlorat totalt och hur ser strategin ut fortsättningsvis?

    ReplyDelete
  11. Tycker att det är märkligt att vilja ha 10 miljoner som du aldrig tar av. Med de levnadsomkostnader som du har nu skulle du klara dig på drygt en miljon. Med 5 miljoner skulle du inte heller behöva ta av besparingarna och ändå leva i sus och dus. Om du sakta tar av kapitalet - vilket du borde göra för jag förstår inte varför man ska dö med 10 miljoner på banken, särskilt när man inte har barn - så behöver du betydligt mindre än så.

    Du gör naturligtvis som du vill men om du verkligen vill sluta jobba så finns det ingen logik i att vänta tills du har 10 miljoner som du aldrig tar av, såvida du inte vill leva lyxliv. Du kan sluta jobba idag och ha mer än du någonsin kommer att behöva. Men det verkar som att siffran 10 miljoner har fått något slags egenvärde för dig. Risken finns kanske att du ångrar dig när du är 85 bast och har 10 miljoner på banken och saknar arvingar? Då inser du att du kunde slutat jobba långt innan du faktiskt slutade.

    ReplyDelete
  12. Jag och min sambo är överens om att inte skaffa barn. Om hon (eller jag) helt plötsligt skulle ändra uppfattning får vi ta en diskussion. Men ser inte risken som så stor.

    Att starta eget ser jag absolut som en möjlighet. Men det måste vara på den nivån att det är en ren hobby och jag kan leva på utdelningen från aktierna. Annars blir det minst lika jobbigt och mycket press som att jobba.

    Ang Ryssland ligger jag ca +10% idag på det innehav jag har. Sålde en del runt 30% plus tidigare i våras. Planen är att köpa tillbaka om det går ner runt min inköpskurs. Och fortsätta sälja om det går upp till tidigare säljkursen. Gränsen för köp är 40 kr för Carnegie Rysslandsfond och gränsen för sälj är 50 kr. Idag står vi runt 44.

    Problemet med att börja ta av besparingarna redan nu är att de ska räcka i 50-60 år till. Det blir en "omvänd ränta på ränta effekt" med allt snabbare urholkning för varje år då jag har mindre kapital kvar och priserna går upp. Jag vill kunna ha 250-300.000 kr per år i dagens penningvärde att leva på. Jag känner att 10 miljoner är vad som krävs för att kunna slappna av helt och leva på den nivån och hänga med inflationen uppåt. Sen är det så klart ingen mening att dö med 10 miljoner kvar. Men ser inte riktigt hur jag ska kunna komma runt det utan att riskera att pengarna tar slut 10-20 år för tidigt.

    ReplyDelete
  13. Robert2:43 PM

    Sparkonto med 100k fast ser jag som helt meningslöst. Troligen kommer du klara dig gott på utdelningarna som rullar in på ett "lönekonto". Kommer det någon stor och oförutsedd utgift så är det bara att sälja av lite aktier eller fonder för att lösa det.

    ReplyDelete
  14. Anonymous2:56 PM

    istället för sparbuffert kan du ju utnyttja kortare belåning om du behöver cash (Avanza och Nordnet har ju båda lån till mindre än 2% ränta)

    ReplyDelete
  15. Anonymous7:51 PM

    Jag försöker på en halvdan variant av miljonärens strategi. Jag har ett eget företag och lägger allt som blir över på aktier och indexfonder som företaget (ett aktiebolag) äger. Det finska skattesystemet gynnar att göra på det sättet. Nåja tanken är ju då att jobba mindre och mindre (säljer tjänster som konsult) och låta aktierna dra in mer och mer. Jag har i år valt att jobba ca 7 månader och vara ledig övrig tid (ca 3 månader utomlands). Jag kan fortfarande spara en hel del. Fördelarna jag ser med detta system är att jag kunnat börja ta ut ledighet nu (är 38 år och vill leva som jag vill nu) och att jag fortsättningsvis kan jobba in pengar och därmed minskar risken kopplad till börsen. Hatten av för dig miljonären! Du jar sparat på bättre än bad jag klarat och det är häftigt att visa att livet kan bli vad man vill (som du gör). Det jag undrar är hur ser du på risken på börskrasch efter att du slutat. Vad göra om 11 miljoner (du har hunnit få ngt bra börsår) mitt allt blir 5,5? Skulle du se det som att du ånyo är halvvägs till målet? Eller avvakta? (Att ha lite företagande som backup låter sjyst enligt mig..)

    ReplyDelete
  16. Anonymous7:55 PM

    Ursäkta språket (skickat från mobilen).. Och för att förtydliga är jag finne /finlandssvensk (finska skatteregler).

    ReplyDelete
  17. anonym, spelar ingen roll för honom om han har 5,5 miljoner eller tio miljoner, så länge utdelningen täcker hans utgifter, därför han vill ha drygt 10 miljoner för att vara säkert på att få tillräckligt med utdelning även fast det skulle bli börskrasch och utdelningar minskar "lite" notera lite för det är väldigt sällan som utdelningen slopas helt, iallafall i stora och stabila företag som just miljonären vill ha.

    ReplyDelete
  18. Anonymous8:21 PM

    Tjaa, fast varför kan målet inte lika gärna då vara 5,5 miljoner?

    ReplyDelete
  19. Anonymous8:27 PM

    Är 10 miljoner en börskraschsäker nivå? En krasch kan ju innebära att all säkerhetsmarginal raderas ut och utdelningarna sjunker under lång tid. Någonstans måste man förstås sätta gränsen, men jag skulle känna viss oro just för den saken (vilket kan vara helt obefogat).

    ReplyDelete
  20. Finns ju många bolag som aldrig sänkt utdelningen men visst finns risken att flera av dem måste sänka utdelningen ett och samma år. Därav tanken om fonder och sparkonto som kan täcka upp för några år med lägre utdelning.

    ReplyDelete
  21. Sen har jag ju en säkerhet i bostaden också som kan belånas om kassaflödet försvinner/minskar. Köper helt resonemanget att sparkonto är onödigt då jag lätt kan låna på bostaden med låg ränta.

    ReplyDelete
  22. Anonymous9:19 PM

    Ok, och sämsta möjliga utfall (mycket osannolikt) är att du skuldfri (lågt bolån räknas inte när man har stort kapital) och med ett fortfarande stort kapital lever sparsamt igen och eller hittar något kneg (vilket någon med din vilja alltid gör). Så även katastrof scenariot är ganska ofarligt.

    ReplyDelete
  23. Ja ska man vara helt säker får man ju köpa en stuga i skogen, gevär och 45.000 konservburkar.

    ReplyDelete
  24. Hallar7:53 AM

    Jag tycker det låter som en klok och jordnära strategi. Jag är medveten om att det är svårt att slå indexfonder och man lika gärna kan sälja av 2% av fonden per år men på något sätt känns det mer verkligt när det tickar in utdelning på kontot. Miljonären är på god väg och att sluta vid 40 år är väl vettigt. Personligen satsar jag också på att kunna sluta när jag är 40 men planerar inte att göra det. Det är mer tryggheten som jag är ute efter. Vem vet nu när jag är 30 gillar jag mitt arbete, men det kanske jag inte gör om 10 år. Då är det rätt skönt att ha alternativet att göra något annat.

    ReplyDelete
  25. "Jag känner att 10 miljoner är vad som krävs för att kunna slappna av helt och leva på den nivån och hänga med inflationen uppåt. Sen är det så klart ingen mening att dö med 10 miljoner kvar. Men ser inte riktigt hur jag ska kunna komma runt det utan att riskera att pengarna tar slut 10-20 år för tidigt."

    Om du klarar dig på cirka 15000 kronor i månaden (mer än vad du spenderar idag) skulle du kunna ta ut dina besparingar och klara dig på dem i över 50 års tid. Då har jag inte räknat med inflation (låg idag) men inte heller med värdeökningen och avkastningen som sker eftersom du inte tar ut allting på en och samma gång. Men jag menar inte att du ska leva helt på dina besparingar, däremot känns det onödigt att aldrig ta av dina 10 miljoner - då riskerar du att sitta där med en massa pengar på ålderns höst som du kunde ha tagit ut i kortare arbetstid som ung. Dessutom har du väl en vanlig pension att vänta? Det är knappast som att du kommer att skjutas av i skogen som åldring (alltså när du är över 90 år och ändå har låga utgifter).

    Jag sparar själv och siktar på 3 miljoner, då anser jag mig vara ekonomiskt oberoende och kan sluta jobba i trygg vetskap att jag klarar mig på pengarna livet ut, särskilt om jag räknar med den pension som jag redan tjänat in. Politikerna kommer inte att avskaffa grundpensionen, det skulle de inte överleva om de gjorde. Dessutom tror jag att vi går mot en ljus framtid med ökad tillväxt och ny teknologi.

    ReplyDelete
  26. Sedan kanske du har ett arv av dina föräldrar att vänta också. Vi är många som har föräldrar med villor som värdeökat en massa.

    ReplyDelete
  27. http://www.mrmoneymustache.com/2012/06/07/safety-is-an-expensive-illusion/

    Det här är en bra artikel på temat. Att vilja ha 100% säkerhet (istället för 99,99%) kan leda till riktigt dåliga beslut. I det här fallet tror jag dock inte bara att det handlar om riskaversion utan också om att du matar in en del konstiga premisser i kalkylen, missar sådant som pension osv.

    Men - för att avsluta positivt - så är det grymt imponerande och inspirerande att följa din resa.

    ReplyDelete
  28. Anonymous3:39 PM

    Säg att du har 10 mille.
    Du har inte funderat på att t ex köpa ett hus utomlands för kanske 2.5 mille och leva på 7.5 mille med räntor och en lägre kostnad utomlands, t ex Portugal.
    Jag menar, då kanske man inte behöver 250-300000 om året, utan kanske klarar sig med 180000/år och ändå ha det jävligt gött med värme o bad.
    Jag själv är jävligt intresserad av att fly Sverige, om jag får råd med det när det blir pensiondax.

    ReplyDelete
  29. Bra kommentarer. Och 10 miljoner är ett mål som jag jobbar mot just nu. Börjar jag vantrivas på jobbet när jag har 7 miljoner kanske jag tar ett beslut att säga upp mig redan då. Men just nu jobbar jag stenhårt med ett enda mål framför ögonen. Och det är 10 miljoner.

    ReplyDelete
  30. Anonymous8:09 PM

    Har du funderat på att gå in på ryska börsen igen? Vi närmar oss med snabba kliv nivån vi såg i jan-feb 2015

    ReplyDelete
  31. Anonymous8:09 PM

    Har du köpt på dig Volvo och Atlas Copco nu när de nåt dina inköpspriser?

    ReplyDelete
  32. Har köpt Volvo. Men inte Atlas där jag satte köpkursen till 198 kr.

    ReplyDelete
  33. Anonymous7:30 PM

    Köp 10000 Obducat för 90KSEK imorgon och få samma resa som Fingerprint inom 1.5 år.

    ReplyDelete