Wednesday, August 12, 2015

Cerberus

Jag var igår på lite information från investeringsrådgivningsföretaget Cerberus. Vet inte riktigt varför jag och min sambo blev inbjudna, men gratis mat och dricka och gratis biofilm tackar man ju inte nej till. Var en ganska hög snittålder och fick för mig att målgruppen inte var så superintresserad av sparande och aktiemarknad. Inte alls samma klientel som på Avanza forum eller när jag varit på någon träff med Skagen fonder.



Det inleddes med lite säljsnack som ska underlätta deras telefonsamtal där de ska bjuda in gästerna på personligt möte (där de ska erbjuda några dyra fonder misstänker jag). Har inga planer på att gå på personliga mötet. Svårt att säga så mycket utifrån deras information men fick inget större förtroende.

Sen fick man mat och 2 glas dryck innan det var dags för filmen prästen i paradiset med Kjell Berqvist. Var väl ok men ingen man kommer minnas att man sett om ett år.

Vilka av er läsare har någon erfarenhet av Cerberus? De lovade även 500 kr om man gick på personliga mötet men inte fick några råd som förbättrade ens sparande. Fattade dock inte vem som skulle avgöra om råden var tillräckligt bra för att förbättra ens sparande.

7 comments:

  1. Anonymous11:07 PM

    Jag har erfarenhet från Cerberus. Jag gick också på film (robin Hood med Russel Crowe) och fick en gratismacka. (lite reflektion om namnet. Dom har ingen relation med det amerikanska företaget Cerberus Capital Management utan råkar(?) bara ha samma namn)
    Gick även på säljmötet efteråt. Dom hade en snabb genomgång av intäkter och utgifter samt mitt sparande. Dom ville då att jag skulle spara minst 500 tkr i en kapitalförsäkring (tror inte att jag skulle få någon rabatt via dom, andra företag med liknande upplägg har ibland rabatter på kapitalförsäkringsavgifterna) och att dom sedan skulle sköta fortsatta investeringar. Jag tror vi aldrig gick in på vilka produkter det skulle vara men uppfattade det som olika komplicerade produkter. Gjorde några sökningar på bla Flashback fick då uppfattningen om att det är sannolikt var en del provision bakom vilka val dom gjorde.
    Jag hade ytterligare ett möte men valde sedan att inte investera hos dom.
    Spontant känns 500 kr ganska lite om dom vill att man ska investera mycket pengar. Det räcker med en promille i provision på 500 tkr så har dom tjänat igen dom 500 kr och du kan ha förlorat en del.
    Jag skulle själv inte investera pengar hos dom idag då jag föredrar att själv ta beslut och ha min egen strategi. Det finns tillräckligt mycket forskning som talar för indexinvesteringar och att det är svårt för dom flesta investerare att slå index. Det kostar iofs inte mer än tid att gå på ett säljmöte och se vad dom går för.

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:20 AM

    Jag har också varit på bio med tilltugg samt på uppföljningsmöte, dock försökte de bara pracka på oss en mängd olika strukturerade produkter. Behöver jag säga att det bara blev ett möte...

    ReplyDelete
  3. Anonymous4:58 PM

    Jag har en del bekanta som jobbat för dem, merparten är hästsäljare. Bättre villkor hos gammelbanken.

    ReplyDelete
  4. Anonymous3:39 PM

    På deras hemsida www.cerberusradgivning.se under våra tjänster/villkor/ersättning står ersättningen som rådgivaren får för "investeringsrådgivningen", eller säljmöte är kanske mer passande. Kapitalförsäkring i Folksam med löpande premie ger 25 % up-front (antar att det är årspremien då?), sen har rådgivaren annulationsansvar och blir återbetalningsskyldig ifall kunden stoppar sparandet. Lämpligtvis lägger de sparandet i sin egen fond-i-fond lösning (Atals Offensiv/Defensiv) avgift kring 2,5% och rådgivaren får då 0,6-1,85% i beståndsersättning. Då tillkommer givetvis avgiften i kapitalförsäkringen någonstans kring (0,7%+290kr)... Hittills iår har fond-i-fondlösningen gett 1 % i avkastning.

    Med kostym och det "förtroendeingivande leendet" kommer man långt. Frågan är ju om kunderna är medvetna om vad de betalar för?

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Anonymous4:47 PM

    Cerberus allokeringsfond är en av marknadens dyraste, med den offensiva med en avgift på över 3%! Den presterade bra 2016, vilket däremot inte behöver vara en garanti för framtiden.

    Samtidigt går jag i min egen fälla, avgifter betyder i sig ingenting, enbart nettoavkastning. De som tjatar om dessa förbannade indexfonder har inte förstått att 1) forskningen och jämförelserna oftast är medvetet missförstådda. Samlar du alla skitforder i en kategori så ja, men plocka ut lannebo, Didner Gerge och Carnegie och jämför dem på 15 år mot index 2) de indexfonder du köper är oftast inte samma index som de aktiva jämförs mot 3) det finns agenda bakom "passa dig för avgifter". Tror du kattmördaren Claes Hemberg lever på luft?

    Cerberus och alla mindre förmedlare lever på s.k upfronter vilket dribblar upp folk på läktaren kring. Rekommenderar man Folksam-försäkringar eller liknande som skapar inlåsningar och inte är i ä närheten lika flexibla som ens nyare isk:er hos storbanker som gör man inte det för kundens skull utan sin egen.

    Att folk kan få rådgivning är bra, alla är ju inte födda aktiesavanter som de flesta här, men då ska det vara sjysta villkor och transparens, inte fulsälj.

    ReplyDelete