Tuesday, December 30, 2008

Placeringsstrategi 2:2

Då var det dags av en sammanställning av ca 2,5 års placeringar som ni har kunnat följa här på bloggen. All fakta är hämtad från bloggen så det går utmärkt att gå tillbaka och läsa mer om hur jag tänkte och funderade vid olika tidpunkter.

Hösten 2006

Strategin under hösten 2006 var att spara 6 000 kr varje månad. Varav 3 000 i aktiefonder (tillväxtmarknader + sverige) och 3000 i räntefonder. Varannan månad spara ytterligare 4000 kr som placeras med högre risk.

Strategin var att spara 50% i en räntefond för att få ihop kapital att kunna sätta över till aktier när börsen gått ner 1-2 år var hyffsat bra analys såhär i efterhand. Såhär skrev jag:

”Det mesta talar ju för att vi någon gång de närmaste 5 åren får en ganska kraftig nedgång i aktiemarknaden med tanke på utvecklingen de senaste åren. Min strategi är att i nuläget spara ungefär halva månadssparandet i räntefonder. Detta för att efter en nedgångsperiod på 1-2 år, som jag misstänker kommer inom högst ett par år, kunna öka spartakten till runt 10.000 i månaden i rena aktiefonder.”

”Däremot vågar jag inte redan nu kliva av tåget och övergå helt till sparande i räntefonder då uppgången mycket väl kan hålla på ett bra tag till.”


Detta var ju väldigt bra tänkt, tyvärr skulle det visa sig att övergången till enbart aktiefonder kom alldeles för tidigt, redan våren 2008, men mer om det senare.

Våren 2007
Såhär i efterhand var jag skrämmande nära att en succé vad gäller placering 2005-2008. Under våren 2007 pratade jag om att sälja rubbet under sommaren och köpa Xact Bear. Hade jag gjort det och fortsatt i samma spartakt hade tajmingen varit läskigt bra och miljonen varit klar redan nu. Detta visar dock att det är lättare att diskutera en stratagi som man ska inleda om några månader (om det har fortsatt upp eller ner då) än att slå till och göra slag i saken.
Under våren 2007 började jag betala av 5000 i månaden på mina lån för att inte placera för mycket i en börs som gått upp ett antal år i rad samt att räntan på räntefonden var sämre än lånets ränta. Gjorde detta under några månader bara. Tanken var att istället för att ha pengar i en räntefond som kan sättas i på börsen kom jag på att det min minimala lån på lägenheten lätt går att belåna lägenheten i framtiden för att köpa aktier (något jag också gjort). Större delen av tiden 2006-2007 satsades alltså ca 50% av mitt sparande i säkra kort som ränta eller avbetalning av lån. I väntan på att börsen eventuellt skulle bli billigare.

Sensommaren 2007
Under sen sommar 2007 började börsen svänga mer kraftigt. Detta ledde mig också tyvärr bort från mina tidigare tankar om att sälja rubbet och successivt flytta över det till Xact Bear. Jag började också tänka mer i banorna att jag kommer bli en stor sparare även kommande 5-10 åren. Dvs den uppgång som jag glatts åt mer eller mindre dagligen under 2005-2007 kanske inte var så klockren. Kanske är detta ett sätt att hantera att börsen går ner att man försöker tänka positivt?

Hösten 2007
Under hösten 2007 ökade jag mitt månadssparande till 10 000 kr. Sparandet i räntefonden låg kvar på 3000 kr vilket gjorde att den på ett knappt år minskat från 50 till 30% av mitt sparande. Börsen började nu närma sig toppen och dessa aktiefondköp som jag gjorde sommaren/hösten 2007 har i efterhand visat sig dyra.

Vintern 2008
Precis i slutet på 2007 och början av 2008 övergick jag till följande fördelning på månadssparandet som jag då fått upp i 12 000 kr

Ryssland 5000
Indien 2000
Ränta 5000

I slutet av januari 2008 hade börsen gått ner 20-30% från toppen och redan i februari 2008 slutade jag med sparandet i räntefonden och övergick till 100% av månadssparandet i aktiefonder med stor tyngt mot Ryssland. Hade då en bit över 100 000 kr i räntefonder som jag bestämde fick räcka som buffert.

Överflyttning från rändefonden och aktieköp
I mars 2008 gjorde jag första överflyttningen av 10 000 kr från ränta till aktiefond (Indien). I april flyttades ytterligare 10 000 kr över då till en rysslandsfond. I April köpte jag Mekonomenaktier för 30 000 kr till snittkursen 95 kr. I juni köpte jag Kungsleden för 10 000 kr. Större delen av dessa köp togs från räntefonden som alltså halverats från drygt 100 000 kr till ca 50 000 kr under våren/sommaren 2008.

I augusti köpte jag SCA och Kungsleden för ca 15 000 kr styck. Detta skedde istället för att köpa fonder och med pengar från lönekonto/enskilda firman. För detta köp behövde jag alltså inte flytta över pengar från räntefonden. Min aktieporfölj hade alltså gått från 0 till 60 000 kr från April till augusti.

I oktober 2008 har börsen gått ner i ungefär ett år och med ca 50% i de flesta länder jag sparat i. Jag tar då nästa steg i att kliva in på aktiemarknaden, men vill inte urholka min räntefond totalt då det alltid är bra att ha lite pengar som buffert. Därför lånar jag 100 000 kr med lägenheten som säkerhet och köper aktier i Kungsleden (38 kr), Mekonomen (68 kr) och H&M (265 kr). Samtidigt minskar jag mitt månadssparande i fonder för att betala av på lånet med 5000 kr i månaden. I praktiken innebär det alltså att jag sparar i aktier i en klump istället för att sprida ut inköpen på 5000 kr i månaden i 20 månader. För att jag tror att vändningen uppåt kan komma inom 20 månader.

Här befinner jag mig nu vid årsskiftet 2008/2009. Nästa steg blir att fylla på aktieportföljen, troligtvis med mer SCA i början av januari (ca 15 000 kr). Sen fortsätter jag att spara minst 5000 kr i månaden i tillväxtmarknader och betala av lån med 5000 kr i månaden. Skulle börsen fortsätta ner till efter sommaren 2009 är jag inte främmande för att försöka låna ihop 100 000 kr till att föra in på börsen.

Kortare aktieköp och försäljningar (alla redovisade i realtid i bloggen)
I början hade jag en mindre summa pengar att mer aktivt köpa och sälja med. En strategi som jag helt slutat med. Så här med facit i hand har satsningen varit lyckad med enbart vinster och vissa rätt bra vinster i % med hänsyn till hur kort tid jag ägde aktier. Men inser att det varit mycket mer tur än skicklighet. Så nu är det slut på denna typ av fyndjakter. Här kommer de aktieköp och försäljningar jag gjort på kortare sikt.

Under vintern 2006/2007 gjorde jag en riktig chansning med bolaget CISL som jag köpte i två omgångar. Var medveten om den höga risken, och hade så mycket tur att jag lyckades sälja med liten vinst. Strax efter min försäljning gick CISL ner med ganska precis 100%. Det blev en nyttig lärdom att man inte ska placera i alltför obskyra bolag genom rekommendation från folk man inte känner på börsforum.

Under augusti 2007 gjorde jag mitt första inhopp i Mekonomen där jag på 2 veckor fick ca 10% uppgång. Gjorde det på ett tips från en kompis, dvs ingen större skillnad från CISL mer än att jag kände personen som tipsade istället för att ha läst det på ett forum.

November 2007 ägde jag WSIB i ungefär ett dygn med 7% uppgång som resultat.

42 comments:

  1. Anonymous3:49 PM

    lagg ner bloggen snalla, den ar sa trakig och du ar snal och sjalvgod. Vad ar en miljon i dagslaget?

    Min arslon ar £150k och jag jobbar som VP pa en internetbolag i London. Jag kan spara ihop en miljon ett ar pa enbart min lon. Det ar ganska komiskt att lasa din blogg och se hur du gnetar o kampar.

    Det finns battre alternativ an att snalspara, jag lovar dig!

    ReplyDelete
  2. Anonymous4:39 PM

    1 # Men om du nu lyckats gneta till dig ett finansjobb i London så är du väl inte så jävla dum i huvudet att du tror att det är någon som tvingar dig att läsa bloggen?

    ReplyDelete
  3. Anonymous5:21 PM

    Du i London kan ju bara dra...
    Varför skall du säga vad miljonären skall göra. Jag tror att miljonären fullständigt struntar i om du kan spara till en miljon på 1 år. Han kör sin egen stil, det borde du ocksa göra...//ICE

    ReplyDelete
  4. Anonymous5:22 PM

    En annan sak är att om miljonären var i din sits skulle han kunna prestera mycket bättre med din lön än vad du gör...//ICE

    ReplyDelete
  5. Anonymous7:31 PM

    du ljuger londonbo.
    Eftersom du skryter med sådan lön
    är det högst troligt att du ljuger.
    stick och stanna i london för f-n.

    ReplyDelete
  6. Skit i den anonyma london-mijonären nu. Kommentera istället min strategi (inte resultatet då det är enkelt med facit i hand) de senaste åren.

    Vad tycker ni om min strategi. Att spara 50% i aktiefonder och 50% i räntefond under ett par år fram till börsen toppat och börjat gå ner ca 20%, för att därefter enbart spara nya pengar i aktiefonder tills börsen gått ytterligare lite, och sen successivt flytta över sparade och lånade pengar till aktiemarknaden när börsen går ner ca 40%.

    ReplyDelete
  7. Anonymous11:51 PM

    Tycker att du har en bra strategi faktiskt. Ha pengar redo liksom när börsen dalar och ta hem vinster när börsen är på topp, sedan vänta ut stormen och gå in i börsen igen. // ICE

    ReplyDelete
  8. Anonymous12:46 PM

    ursäkta miljonären,
    att jag utnyttjar ditt forum för en persnlig undran.jar har detta året sålt fonder med ca 283000 kr i förlust 2008.Hur mycket kan det bli tillbaka på skatten.har betalat ca 120000 i inkomstskatt 2008.
    tack för en trevlig och intressant blogg.Gott nytt år oc lycka till 2009.
    KITAN

    ReplyDelete
  9. Anonymous2:30 PM

    Hej Kitan,

    Om du har totalt förlust på 283 000 så blir det 0,7*0,3*283000=59430 kr.
    Rätta mig om jag har fel miljonären // ICE

    ReplyDelete
  10. Anonymous2:32 PM

    Läste i Veckans Affärer att Bo Lundgren (Riksgäldschef) tyckte att man skulle spara kontracykliskt dvs spara i högkonjunktur och konsumera i lågkonjunktur. Det är ju bra för samhället om man gör så - men som aktiesparare bör man som du göra tvärtom. I lågkonjunktur är aktier billiga. Utnyttjar du att obligationsfonder stiger vid fallande räntor också ? Dvs växlar du dina ränteplaceringar mellan korta och långa räntor i din kapitalförsäkring ?

    ReplyDelete
  11. Anonymous3:44 PM

    Tack ICE.
    jag tror ditt svar är inte helt
    korrekt.därför det är något med de
    100000 första kronorna och sedan mindre och mindre.
    MIn teori är 100000*0.7*0.3=21000
    183000*0.7*0.3*0.7=26901
    totalt 47901 kr
    tacksam för svar
    KITAN

    ReplyDelete
  12. Anonymous4:40 PM

    Verkligen kul att lasa din investeringsstrategi. Osis att du inte kopte xact bear sommaren 2007, som du funderade lite pa att gora. Samtidigt ar det som du sager oerhort svart att pricka ratt, och jag har ocksa markt av den phykologiska effekten att, precis som du skriver, man soker efter positiva signaler trots att man forlorar pengar (kanske i hopp om att det snart vander och att man inte vill missa uppgangen).

    Strategin att dela sparandet i rantefond/aktier ar nog bra. Maste ju kannts ratt bra att ha 100000 i rantefonden nar borsen rasar. Din strategi for 2009 later ocksa ganska bra- far se nar det vander.

    For egen del hade jag valdig tur i att pricka borskrashen. Jag flyttade utomlands sommaren 2007 och salda alla mina aktier i Sverige och satte in pengarna pa ett sparkonto. Sedan krashade som sagt borsen och jag vagade inte kopa aktier och fonder (vilket jag tankt). Nu har jag de senaste manaderna forsiktigt borjat kopa igen. Jag lagger laga bud och koper lite aktier da det dippar (mest bankaktier hittills, samt google och best buy). Tankte fortsatta sa under 2009, och forsoka sprida kapitalet sa mycket som mojligt.

    Tack for underhallande lasning!

    ReplyDelete
  13. Anonymous9:07 PM

    När jag ögnar igenom ditt år och placeringar tror jag att du kanske är öppen för idéer om varför placerare gör som de gör?

    "...uppleva hur det känns både att tjäna stora pengar och brutalt förlora allt. Du får bevittna hur en personlighet förändras i medgång och motgång, men också hur William lär sig av misstagen och börjar agera med insikt och förnuft."

    En aktiespekulants psykologi av C-G Gyllenram & Tony Ugrina, finns på biblioteket.

    ReplyDelete
  14. Anonymous5:41 AM

    En eloge till dig miljonären! Jag har varit hård i mina andra inlägg, men nu är du på rätt väg. Att analysera sina förluster och placeringsstrategi gör att man blir bättre och förhoppningsviss inte gör om samma misstag i framtiden.

    Jag ska skicka en länk till dig när jag kommer till min dator. Berättar mer i nästa kommentar.

    /Pokerspelaren.

    ReplyDelete
  15. Anonymous12:52 PM

    Jag läser din blogg då och då. Tycker att det är bra att du har ett mål i livet. Pengar är ju ändå frihet. Vet inte vad du tjänar men det folk tjänar omsätter de i huvudsak till konsumtion. Bra för samhällsekonomin men mindre bra för den egna plånboken. Har själv varit ett "offer" i konsumtionsträsket. Har på senare tid uppmärksammat hur vanliga hushållsutgifter börjat sluka allt mer av pengarna, ex. maten. Jag ett bra jobb (inkomst 30 000 kr före skatt) och ett par extra knäck, en som genererar en liten slant extra varje månad (ca 1800 kr efter skatt) och en som ger några tusenlappar ett par gånger per år. Hur många tusenlappar beror på hur mycket arbete jag åtar mig men säg 5000kr/gång före skatt dvs. 10 000 kr per år. Maken har något lägre lön från sitt fasta arbete men i genlängd jobbar han extra i genomsnitt varannan helg. Vi har med andra ord båda extra knäck vars inkomster som vi planerar att placera i sparande. I dagsläget har jag ett litet kapitalsparande som är låst 10 år, båda har pensionssparande och så har vi naturligtvis ett buffertsparande för semestrar och annat. Vi har ett hus i Norrland som inte var så dyrt att köpa och som vi amorterar 4000 kr/månad på. Vi har ett huskonto som vi också har ett sparande till i fonder avsett för extra utgifter i huset ex. reparationer eller byte av vitvaror o dylikt. (Fonden gick upp 25 % under 2008). Vi har bränslekostnader på ca 3000 kr/månad för resor till och från arbetet. Vi har hyggliga elpriser - min man har varit duktig på att välja elavtal. Vi har tre barn. Kan du ge oss tips på hur mycket vi skall spara och i vad vi ska placera? Hälsningar från en som med stort intresse följer din blogg.

    ReplyDelete
  16. Anonymous1:15 PM

    "En aktiespekulants psykologi av C-G Gyllenram & Tony Ugrina, finns på biblioteket."

    Jag har också läst den boken och kan intyga att den är bra. Ger en hel del att tänka på för oss som handlar med aktier eller har genuint aktieintresse. Även Tradingguiden av Bernardsson är bra.

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. Tjäna pengar på bara 60 kr!
    Då kanske du kan komma närmare din miljon....
    -----------------
    http://jagarbra.blogspot.com/2009/01/tjna-pengar.html

    ---------------

    ReplyDelete
  19. Anonymous3:42 AM

    Birgitta> Det du talar om är ett klassiskt pyramidspel. Ingen blir lurad säger du...gå och se efter i spegeln en gång till vetja. Det finns alltid några idioter där ute som går på detta typ av "spel" (därav du uppenbarligen) och de kanske man kan blåsa på någon tjuga, men att lägga ut sin adress på nätet så som du gjort? Hahaha priceless.

    ReplyDelete
  20. Anonymous3:50 AM

    Miljonären> Alla har olika strategier till att bli rik. Din tankebana är inte helt tokig men jag blir lite rädd när du skriver om placeringar och nämner Ryssland och i nästa mening skriver, jag tänker placera resten i hög risk. Vi kan väl definiera Ryssland som högrisk fr.o.m nu va? ;)

    Det elementära du gjort fel är att satsa alla ägg i samma korg. Jag vet själv hur ivrig man blir när man tror på något, stenhårt. Sen vill man inte riktigt inse att det gick åt helvete. Hur du vill göra med Ryss/Indien är din sak att avgöra men din satsning på kvalitetsbolag i Sverige tror jag stenhårt på i dagsläget. Fler aktier in i portföljen nu, sälj av mer av räntefonderna o köp mer aktier...bank är högre risk just nu, men tänk vilken potential. Svenska banker har skött sig väldigt bra och lärt sig läxan sen 90-talet verkar det som. Det kommer de att belönas med när krisen är avvärjd genom skyhög börskurs från dagens nivåer.

    Framförallt vet du vad du köper. Du har ju knappt en aning i fonderna i indien och även om du vet företagsnamnet så läser du ju aldrig några nyheter därifrån om det företaget. Noll koll...det ska vara en krydda i portföljen, inget mer. Basportföljen skapar du genom stabila svenska företag som kan köpas billigt just nu.

    Lite enkel matematik säger att om börsen rasar från nivå 100 med 50% så har vi en ny nivå på 50. För att börsen åter ska ta sig upp till 100 så krävs alltså en 100% börsuppgång. Detta kan kanske vara en tanke också, XACT BULL och Avanza Zero eller andra dylika indexfonder. Oftast väldigt billiga och du får en inbyggd basportfölj.

    ReplyDelete
  21. Anonymous12:25 PM

    Ryssland har ju trots allt gått upp med 1000% de senaste 10 åren. EC har gått upp med 1615% under samma period. Bästa sverigefonden har gått upp med 274%...

    ReplyDelete
  22. Anonymous12:30 PM

    Sen att du inte köper EC Explorer i stället för Rysslandsfonder är för mig en gåta. Du hade kunnat dubbla ditt innehav på 1 dag eftersom EC Explorers substansvärde är 80kr/aktie

    ReplyDelete
  23. Anonymous12:42 AM

    Det är just det som är problemet att diskutera detta med folk.

    Vad miljonären KUNDE ha gjort, är ju skitsamma när det redan står klart hur fan man skulle gjort. Om jag vetat att Lehman skulle gått omkull så hade jag ju självklart lagt in lite optioner på det, samt blankat aktier osv osv...lånat som en galning och skulle blivit miljardär över en natt. Klart som korvspad att han kunde gjort saker anorlunda. Det säger han ju också. Diskussioner som börjar med meningen "han skulle ha gjort..." är jävligt irrelevanta och leder ingenstans.

    Du säger att en satsning på svenska aktier är fel då bästa ryssfonden gått upp 1615% på senaste 10åren..ja absolut. Den som ändå var med på East Capitals resa från start har gjort grova stålar. Inget snack om saken. Den som köpte Ericsson på 3kr/aktie gjorde också en jävla bra deal...och det tog ju knappast 10år...

    Det går liksom inte att jämföra så. Vad som hänt har ju redan hänt. Det kan miljonären inte tjäna stålar på, eller hur?
    Har du varit med o fått 1615% avkastning??
    Jag pratar om vad jag tror på framöver och det är att placera lugnt o försiktigt i stabila svenska företag för att inte se sina stålar försvinna i tomma intet. Du blir matad med nyheter om svensk ekonomi och företagens affärer varje dag. Vad vet du egentligen om rysslands ekonomi? Vad vet du om Yukos t.ex.? Vad vet du om något annat valfritt ryskt företag som finns i en typiskt rysslandsfond? Förmodligen är svaret INTE ETT SKIT på alla de frågorna. Detta borde onekligen höja risken betänkligt. Det borde därmed också finnas skäl till att öka sina avkastningskrav när man då inte sitter med all information. Jag skulle kräva klart bättre avkastning för högre risk och så tänker alla...men just nu är alla väldigt riskaverta och vågar inte ta denna risk...alltså tror jag att det kortsiktigt bästa är svenska kvalitetsbolag. Det kan ta flera år innan ryssland repar sig. Vad händer om Ryssland startar krig i Ukraina igen? nej tack..inte närmsta året tack.

    ReplyDelete
  24. Anonymous2:59 PM

    Vad händer om Sverige startar krig i Norge igen?
    Annars har jag lämnat över ansvaret på att analysera företag till Vostok Nafta och EC då jag tror att Ryssland pga din "rysskräck" gör att företagen värderas lägre även om de har högre potential.
    Hur gick det för Nasdaq när USA startade krig i Irak igen? Men du kanske anser att USA får starta krig men inte Ryssland? Ryssar är onda och otäcka...

    Dina svenska "kvalitetsbolag" säljer inte så mycket nuförtiden har jag hört... Sen ska man väl inte utesluta svenska företag helt och hållet - H&M är ganska bra...

    ReplyDelete
  25. Anonymous3:01 PM

    I skolan lärde man sig om den ryska ekonomin - men du kanske missade dessa kurser?

    ReplyDelete
  26. Anonymous7:17 PM

    Jag håller med dig,begåvningsexperten i dit utlägg om svenska kvalitetsbolag.
    Vill gärna rekommendera min strategi,ca 75%-80% AVANZA ZERO och sedan resten (ca 5-10)valfria aktier på svenska börsen,gärna med historisk hög direktavkastning som krydda.Lugnt och fint,mer och mer.

    ReplyDelete
  27. Anonymous7:20 PM

    ursäkta, jag menade givetvis-begåvningsreserven

    ReplyDelete
  28. Anonymous10:52 PM

    Det handlar inte om ryss-skräck. Det handlar om RISK. Ryssland är för mig ett jävla paradis för fifflare. Hur tror du att oligarkerna blivit så satans rika? Hur tror du Putin utövade sin makt? Om Kreml får för sig att ett företag "försöker smita från skatt" så har vi sett vad som hänt eller hur!?...jo, då tar ryska staten över hela skiten och aktierna blir värdelösa. Risken finns att det händer igen nu när oljan inte längre ger de stora intäkterna som den ryska statskassan behöver. Deras årliga gräl med Ukraina om pipelinen är ett riskmoment. Alla deras utbrytarrepubliker är riskmoment. Oljepriset rent allmänt (inkl. dollarnivån) är ett riskmoment.
    Framförallt, som jag redan nämnt, så ligger den stora risken i statsskicket.

    Ovan nämnda problem har du inte i USA, där finns dock andra problem, som gör att jag inte tänker investera mina pengar där heller. Så det är ganska viktigt att du inser att jag faktiskt inte alls har jämfört med nasdaq eller USA. Det är DU som gjorde. Jag sa att jag skulle råda miljonären till försiktighet och avhållsamhet från risk ett tag framöver. Avanza Zero och svenska kvalitetsföretag är klockrent. H&M är ett företag men det finns fler. Det finns företag som varje år drar in bra med stålar. Kassakor helt enkelt. Några sådan i en stund framöver tror jag kan vara en helt ok affär. Då har man garderat sig för att börsen dels kan rusa i höjden, varpå du följer med i dina aktier, men garderar dig även i fallhöjd då du sitter på lågrisk aktier. När man börjar ana hur 2009 bär hän så kan man börja omformulera dessa tankar givetvis. Känner man att all statistik pekar mot ett gynnsammare läge. För all del, placera i högriskländer och köp högrisk aktier. Men att gå all in i ryssland nu bara för att EC lyckats få 1615% på 10år bakåt i tiden, nej du min vän. Det är inte ett hållbart argument.

    ReplyDelete
  29. Anonymous12:48 AM

    Tips:

    IStället för att köpa Rysslandfonder köp East Capital Explorer.

    Kostar 42 kronor på börsen. Då får du en aktie som har 50 kr (!) på banken och 30 kr i östeuropeiska fonder.

    ReplyDelete
  30. Anonymous8:47 PM

    EC Explorer har noll i utdelning - därför är det bara en lottsedel att östeuropas börser ska stiga. Investeringar som inte ger direktavkastning är enbart mer eller mindre riskfyllda parkeringsplatset.

    ReplyDelete
  31. Anonymous1:48 AM

    Ja, aktieägarna i Berkshire Hataway håller säkert med dig anonym.

    ReplyDelete
  32. Anonymous11:42 AM

    All-in i Eniro direktavkastningen är 50% och den är garanterad eftersom Eniro lämnar utdelning alla andra företag är lottosedlar fatta företag som lämnar utdelning kan inte gå dåligt

    ReplyDelete
  33. Anonymous7:37 PM

    citat "företag som lämnar utdelning kan inte gå dåligt".

    Förstå att de visst kan gå jävligt dåligt. Det kan vara ett enkelt sett att trycka upp aktiekursen lite. Det är också ett bergsäkert sätt att visa att investeringsmöjligheterna är usla och framtiden ser mörk ut.

    Eniro har väl lite problem med sina telefonkataloger har jag hört...säljer jävligt dåligt med reklam där i nuförtiden då ingen bläddrar i den där "boken".

    lycka till med den satsningen ;)

    Aktier utan utdelning eller låg utdelning siktar på intern värdeökning. Alla stålar satsas på egna investeringar då företagsledningen tycker att de dom gör är klart lönsammare för aktieägaren än att dela ut deras pengar så att aktieägaren kan investera dom någon annanstans.

    ReplyDelete
  34. Anonymous6:18 PM

    samma trams varje gång, när skall du redovisa ditt likviditetsflöde? Du är en förlorare som inte erkanner det för sig själv helt enkelt...

    ReplyDelete
  35. Anonymous4:53 PM

    Vill bara varna för att det nu i slutet av Januari förmodligen kommer ytterligare ett stort ras på börsen. Vid en snabb analys av läget i USA och Obamas planer på att utöka det stödpaket som Bush startade gör att USA´s utlandskulder kommer överstiga $1.5 TRILJONER vilket kommer leda till att det mer eller mindre kommer rasa på andra sidan Atlanten.

    Hade jag varit dig hade jag inte investerat ett enda öre de närmsta 30 eller 40 dagarna. Vare sig vi vill eller inte kommer USAs nationalekonomi spela en stor roll första kvartalet 2009 och tyvärr inte till någon fördel. Att det dessutom lutar åt att vi får ytterligare ett större krig i mellanöstern gör att allt kan hända nu. Om du nu ändå verkligen känner att du måste investera i något och inte har några som helst moraliska betänkligheter så investera i oljebolag. Jag, liksom många andra är säkra på att oljepriserna kommer stiga i raketfart snart igen. Så om det enda du vill med ditt liv är att bli rik på kort tid så investera i olja och vapen. Om du däremot vill bli lycklig så skulle jag råda dig till att ta dina nuvarande tillgångar, göra dig helt skuldfri och sedan börja investera i till exempel förnyelsebara energikällor. Men det är bara vad jag skulle ha gjort :)

    ReplyDelete
  36. Anonymous7:23 PM

    50/50 aktiefonder och räntefonder...hmmm, varför inte sprida på fler alternativ.
    Jag nämnde fysiskt guld för drygt ett och ett halvt år sen, det har ju gott rätt så fint.
    I dagsläget borde det väl även vara läge att gå in hårt på olja. Inte via aktier i oljebolag, utan som indexföljande certifikat. Bra potential utan allt för hög risk om man har råd att ha tålamod.

    Ett tips är att du bör passa dig lite för dina belåningsspekulationer...farligt,farligt!

    Lycka till och håll bloggen vid liv! /

    MangeUdon

    ReplyDelete
  37. Anonymous9:08 AM

    Hej!

    Har bara en fråga till MangeUdon, hur kan man få tag på aktie eller indexaktie som följer oljan då... har letat men hittar inget.. Heja miljonären...

    Mvh
    Steff

    ReplyDelete
  38. Anonymous8:20 AM

    Tråkigt att miljonären bara bloggar när börsen går upp. Typiskt spelberoende beteende att förneka sina förluster.

    Tänker du skriva ett inlägg per månad eller vågar vi hoppas på mer?

    ReplyDelete
  39. Anonymous10:54 AM

    Olja:

    http://markets.rbsbank.se

    ReplyDelete
  40. Anonymous10:55 AM

    Klicka på Open end certifikat

    ReplyDelete
  41. Anonymous6:50 PM

    Jag har själv kikat mkt på RBS open end certificates och just olja, både valutasäkrad o icke. Det jag slås av varje gång är hur liten omsättning det är i dessa certar. Hur blir det t.ex. om jag går o köper oljecert big time och vill kränga dom för mångadubbla om ett par år, och alla tror på oljenedgång...är dom likvida överhuvudtaget då? Någon som har erfarenhet kring detta.

    ReplyDelete
  42. Anonymous11:34 AM

    RBS tvingas hela tiden att sätta ut ett orderdjup - så det behöver du inte oroa dig över.

    ReplyDelete