Saturday, June 28, 2008

Svar på några frågor

Dykt upp den del frågor i kommentarerna till förra inlägget. Komplettera gärna med fler frågor om jag missat någon.

Ligger du totalt sett på plus eller minus vad gäller dina finansiella innehav (aktier + fonder)?

Sen bloggen startade är det sen några veckor på minus.

Lägenheten som tillgång ?
Japp, och en tillgång som utvecklat sig bättre än börsen de 3 senaste åren.

Med tanke på börsen är, så tycker jag att din månadsrapport är riktig bra. :)Synd bara att Asien ska gå lite knakigt.
Det känns viktigare för mig att få till ett bra månadssparande och få in nya fondandelar än om börsen gått upp eller ner en enskild månad. Ju fler andelar jag har desto större blir uppgången när det väl kommer. Sen får vi se om det blir på måndag eller om 5 år som det vänder uppåt.

hej!jadu jag lär nog bli miljonär innan dig iallfall, jag förlorar inga 15.000kr i månaden på aktier eller fonder!!!!! klantigt!
Tacksam för alla tips jag kan få av er ickeklantiga proffsplacerare.

det är fan tungt att jobba heltid, sätta in pengar i fonderna, för att se de minska i värde... jag vet hur du känner mannen.mvh,kroniskt trött
Jag tycker faktiskt inte det är så jobbigt. Visst är det roligare med en månadsrapport när börsen gått upp 10%, men det är ju bara siffror då jag inte ska använda pengarna på 10-15 år.

Tror du att du någon gång kommer att kunna njuta av miljonerna? Eller har ditt maniska sparande lett till att du aldrig kommer att kunna lägga pengar på något onödigt? I så fall: Vad ska du med pengar till? Ha som isolering så att du slipper använda så mycket el?
Jag tror jag kommer ha mycket nytta av pengarna och den passiva inkomst som gör att jag får en månadslön utan att behöva jobba. Eller få dubbel månadslön (en från räntan och en från jobbet) om jag tycker det är så kul att jobba att jag inte väljer att gå i pension vid 40 som planen är. Framförallt får jag friheten att göra vad jag vill i framtiden, utan uppoffringen att avstå från något som jag vill i nuläget.

Miljonären har tydligen inte tid att kommentera mera.
Ber om ursäkt att det varit långt mellan inläggen. Men det kommer nog vara så närmsta tiden. En månadsrapport per månad och sen 2-5 inlägg mellan rapporterna.


Håller precis på att bli lite mer aktiv i mitt sparande. Har alltid varit "buy and hold" men tänker bli lite mer aktiv på marknaden. Sitter på fonder för 350' och aktier för 120' spridda på flera marknader fast med fokus på norden och östeuropa ca 70' cash. Min fråga till dig är hur ditt upplägg ser ut rent praktiskt. Drar mig att månadsspara med tanke på courtageavgifter på köp. Ju mindre köpen är desto mer äts dom upp procentuellt av avgifter. Sitter du på en kaptialförsäkring eller en vanlig depå och tar smäll på smäll så att säga. :-) Några tips/råd för att få ner utgifterna på själva sparandet?Tack på förhand!:: J
Jag har både vanlig fonddepå och kapitalförsäkring. Då jag månadssparar i fonder utan köpavgift så spelar det ingen roll om jag köper en fond för 500 kr i månaden eller 6000 en gång varje år. Aktieköpen gör jag alltid för minst 10 000 åt gången när jag sparat ihop en klumpsumma.

17 comments:

  1. Anonymous12:10 PM

    Jag hoppas du inte köper fonderna i din kapitalförsäkring, isåfall blir det en rejäl förlustaffär om du har tänkt ha dem där i 10-15 år.

    ReplyDelete
  2. Anonymous4:08 PM

    anonymous - varför? kan du utveckla din kommentar?

    ReplyDelete
  3. Anonymous4:27 PM

    Tack för ditt svar på min fråga. En följdfråga. Omfattar kapitalförsäkringen dina aktier och fonder eller bara dina fonder? Oavsett, skulle det vara intressant om du förklarade ditt val.

    anonymous: Vore intressant om du förklarade ditt resonemang. Är det mer lönsamt att inkludera fonder i kapitalförsäkringen på kort sikt? Varför?

    Tusen tack för svar!

    ::J

    ReplyDelete
  4. Jag har lite fonder i min kapitalförsäkring men mitt månadssparande gör jag i vanliga fonddepån.

    Alla mina aktieköp görs numera i kapitalförsäkringen.

    Anledningen till uppdelningen är helt enkelt att sprida riskerna lite, dvs om börsen går dåligt så är ju kapitalförsäkringen ett sämre val och vise versa.

    ReplyDelete
  5. Anonymous11:18 AM

    Varför skriver du aldrig om hur du snålar mera ?
    Kanske du blivit en smygslösa som finanskvinnan ?

    Jag vill läsa om när du skiter på arbetsstid för att du får lön då (och tar hem ett par ark wcpapper för att spara lite) eller att du tar hem gammalt kaffe från jobbet och värmer i mikron.

    "Riktiga" placeringsbloggar finns i överflöd men inte riktiga snålbloggar, eller ? Tips mottages.

    ReplyDelete
  6. Anonymous1:34 PM

    Undrar lite hur du ser på den norska finansiella marknaden?
    Den norska kronan går redan bra men hur mycket mer kommer den att öka nu med tanke på oljan?
    Tacksam för svar.

    Mvh

    Stolly Bolly

    http://stolly-bolly.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. Anonymous3:21 PM

    bor du själv i lägenheten eller hyr du ut den för att få en passiv inkomst? (obs! endast om du hyr ut den är det en tillgång, http://en.wikipedia.org/wiki/Rich_Dad,_Poor_Dad)

    ReplyDelete
  8. Anonymous6:01 PM

    "Varför skriver du aldrig om hur du snålar mera ?
    Kanske du blivit en smygslösa som finanskvinnan ?

    Jag vill läsa om när du skiter på arbetsstid för att du får lön då (och tar hem ett par ark wcpapper för att spara lite) eller att du tar hem gammalt kaffe från jobbet och värmer i mikron.

    "Riktiga" placeringsbloggar finns i överflöd men inte riktiga snålbloggar, eller ? Tips mottages."

    Detta har jag försökt förklara för miljonären, men han vill inte ta åt sig och göra bloggen intressantare.

    Skönt att någon annan påpekar exakt det jag påpekat för några inlägg sen.

    ReplyDelete
  9. Anonymous8:31 PM

    Skatt på kapitalförsäkringen - bra kommentarer! Det hade jag faktiskt inte tänkt på. Dvs om det går ner så "förlorar jag på detta".

    Jag håller tyvärr inte med er som anser detta.

    Jag har cirka 300,000 kr i aktier i en kapitalförsäkring. Varje år för jag runt 25,000 kr i aktieutdelningar - skattefritt!

    Detta räcker mer än väl för att betala de 3000 kr jag måste betala i skatt. Jag går därmed aldrig "back" såsom vissa påstår.

    ReplyDelete
  10. Anonymous10:52 AM

    Du skriver att Du gör Dina aktieffärer i klumpsummor om 10 000. Var gör Du dessa affärer, och vad betalar Du för courtage?

    Ofta kan ju minimicourtaget göra att det kostar för mycket procentuellt sett om man gör denna typ av "småaffärer".

    ReplyDelete
  11. Anonymous2:27 PM

    Aktieutdelningar är inte skattefria i kapitalförsäkringar.

    ReplyDelete
  12. Anonymous2:29 PM

    Tack för att du tar dig tid och svara. Fråga; vad driver dig, mer än att du skall ha det bra i framtiden?

    Jag är inte helt olik dig, har vid 29 års ålder slitit, snålat och spekulerat ihop drygt två miljoner. Det som driver mig är dock inte bara att jag och min fru skall ha det bra utan även mina barn. Jag har förstått att du inte är intresserad av att skaffa barn vilket jag respekterar, men det föder min fråga. Vad driver dig på riktigt lång sikt?

    ReplyDelete
  13. Anonymous10:19 PM

    Eftersom det verkar saknas en riktig snåljåpsblogg så tog jag mig friheten att skapa en.

    Tyvärr så har jag inte hunnit lägga till några tips ännu men jag lovar er en blogg som uppdateras ganska ofta och med både ekonomiska och komiska inlägg :D

    snaljapen.blogspot.com

    ReplyDelete
  14. Anonymous12:10 PM

    Utdelningar är visst skattefria i kapitalförsäkringar, förutom utländska då givetvis.

    ReplyDelete
  15. ffs skriv skriv skriv

    ReplyDelete
  16. Anonymous7:06 PM

    Vad ska du göra med all din lediga tid när du väl slutar jobba? Ägna dig åt några särskilda intressen eller leva ett stilla, tillbakadraget liv? (Eller ta sikte på miljarden?)

    ReplyDelete