Saturday, August 27, 2016

Anchoring

Har ju skrivit ett par gånger om att jag börjat köpa lite Johnson&Johnson (JNJ) igen nu när den har kommit ner lite. Ett tydligt exempel på vad Elin Helander pratat om i alla ekonomipoddar dvs Anchoring. Jag köpte mina första aktier långt under $100 under förra året. Sen gick den upp till 107 (oj vad dyrt väntar till den går under 100 igen), 115 (nu är det ju omöjligt att köpa), 124 (haha vad är det frågan om?) och sen ner till 118 (perfekt äntligen kan man köpa lite). Tror effekten blir ännu tydligare när något går från 95 till 105, jämfört med från 70 till 78. Dvs samma anledning som att saker ofta kostar 99 kr.

Jag kommer ju ihåg att jag tänkte att 115 var helt orimligt dyrt för ett halvår sen, men att 118 känns ok nu. Dvs bara att kursen varit upp i 124 gör att 118 känns billigare. Vet ju om att jag lurar mig själv, men egentligen fokuserar jag inte så mycket på kursen. Utan mina köp är ett direkt bet på framtida utdelning och även om det inte är optimalt är jag villig att köpa vissa bolag till under 3% utdelning om det verkligen ger en stabil utdelare med lång historik av höjning varje år och utdelning i dollar som komplement. Och där kan jag inte hitta något bättre exempel än JNJ.

Kan jag klara mitt mål för kommande års utdelning genom att köpa JNJ istället för Ratos så bör jag ju utdelningen en jättetjänst på lång sikt, eller så har jag satt upp ett för lågt mål på utdelning nästa år.

5 comments:

Anonymous said...

En grej som jag brukar kolla på är OMX 30. Där känns det bättre att köpa i dalar än i toppar. Har inte kikat nått på JNJ men SP500 ligger ju på ATH och bara det tycker jag talar emot aktier i USA. Litar du nått på teknisk analys?

Miljonaren said...

Tittar extremt lite på teknisk analys. Men att undvika att köpa på ATH har jag eftersträvat väldigt mycket de senaste 10 åren. Med blandad framgång. Nu är dock planen att få in sista likviderna på börsen och sen aldrig sälja mer.

Miljonär efter 30 said...

Jag funderar på att minska i JNJ.

For the past six years, however, J&J’s consumer business has been struggling, in part because of lacklustre sales of the baby range. The company sold roughly $2bn of babycare products last year, about 10 per cent less than in 2010. In April, it announced that it would relaunch the range after US sales in the first three months of 2016 fell to $95m, their lowest in more than a decade. Caruso said the company was losing out in the battle for “millennial mums”, who have been switching to organic, natural products

Daniel said...

Jag brukar (medvetet eller omedvetet) tycka om att bolag varit dyrare än de är när jag köper. På något sätt inbillar jag mig att om det en gång kostat 1000 kronor så kommer det säkert kosta 1000 kronor någon gång i framtiden också.

Mänsklig, ickeperfekt.

Kaizenliv said...

Anchoring är en farlig känsla. Det är förmodligen bäst att köpa till aktuell kurs utan att försöka "tajma", speciellt när man är så långsiktig som du är. Det jämnar ut sig i slutändan. Viktigast är att man köper stabila bolag som gör vinst.