Thursday, November 13, 2014

Mitt driv

Fick en kommentar på förra inlägget att jag med mitt driv och min motivation skulle kunna bli rikare genom att starta ett företag jämfört med att spara och gneta. Frågeställaren tog sig själv som ett exempel där företagandet byggde på hans vilja att jobba hårdare än alla andra. Har flera gånger fått liknande kommentarer tidigare på bloggen. Men köper inte alls det resonemanget för min del.

Om jag jämför mig med kollegor och vänner som tjänar ungefär som mig men inte har något större sparande (så vitt jag vet) så skulle jag inte säga att skillnaden på oss är mitt driv och engagemang.

Typisk dag för mig:
Gå upp, gå och jobba, sno med mig en frukt hem från jobbet, gå till gymmet, duscha på gymmet med gratistvål från toan, gå hem, äta blodpudding till middag, läsa bok lånad på biblioteket, gratisbajsa på tvättstugans toalett, gå och lägga mig.

Typisk dag för en kollega till mig:
Gå upp, väcka barnen, lämna sonen på dagis, lämna dottern på skolan, tanka bilen, åka till jobbet, jobba, få ett samtal från dagis om att sonen är sjuk, åka hem vid lunch, vabba på eftermiddagen, hämta dottern på skolan med en sjuk son i bilen, laga middag, ringa mannen och berätta vad han måste handla på vägen hem från jobbet så det finns frukost, vänta tills mannen kommer hem och kan ta hand om sjuka barnet några timmar, jobba ifatt det som missades på eftermiddagen, natta barnen, städa efter barnen, jobba vidare med det som missades under eftermiddagen, fixa med renoveringen i källaren, plocka fram vinterdäcken ur garaget inför bytet imorgon, tvätta barnens kläder, bråka med mannen om räkningarna som ligger obetalda i skåpet, planera inför resan till sommarstugan i helgen då båten ska plockas upp, betala fakturan på dotterns danskurs, lägga upp bilder på facebook på de söta barnen som sover i sängen.

Att påstå att jag har energi och driv som unik egenskap tycker jag inte riktigt stämmer. Att vara lat och bra på att inte göra något utan att ha långtråkigt är bästa egenskapen för den som vill spara pengar.

44 comments:

Anonymous said...

Fan vilket roligt inlägg! Helt rätt.

Kalle Kr said...

Fan va bra...

Anonymous said...

Så alltså; inga barn för din del? ever?

Anonymous said...

Jag har barn (ett) och mitt liv ser mycket mera ut som ditt, minus blodpuddingen och tvättstugetoaletten.

Anonymous said...

Gratisbajsa ftw! :D

Anonymous said...

Tycker det stämmer bra! Vi effektiviserar vår vardag för att kunna vara så lata som möjligt. Det är nog också därför vi är så mycket mer förtjusta i passiva inkomster än folk i gemen.
Kalle56

Anonymous said...

Hej igen,
Det är ett roligt inlägg du skriver men givetvis är det fullständigt galet. Jag gissar att om du skulle fråga dina kollegor så ser det nog ut ungefär så här:
1. Jag gissar att ytterst få av dina kollegor har några mål, likt dina (definitivt inte skriftliga som är ett av det effektivaste sätten att lyckas med något)
2. Jag gissar att de är otroligt duktiga på att hitta på ursäkter till att inte börja spara, jobba hårdare, banta eller vad det nu har tänkt sig.
3. Jag gissar att de som trots allt lyckas komma igång med att jobba med sina mål så håller de bara ut någon eller några veckor innan de är tillbaka i sina vanliga hjulspår.

Ovan sammantaget gör att du har ett driv och en disciplin utöver det vanliga men som jag skrev tidigare så är den missriktad. skulle lyckas bättre som egen företagare. Du skulle kunna få ut mycket mer och samtidigt kunna sluta jobba tidigare än 40 som är ditt mål om du riktade din energi åt annat håll. Jag vidhåller fortfarande att du

Anonymous said...

Mitt bästa spartips är att aldrig skaffa bil och/eller barn. Det sparar man garanterat minst en miljon på.

Anonymous said...

Bra och kul skrivet! Betalar du för gymmet? Hemmaträning kan du göra gratis eller billigt.

Anonymous said...

Komiskt inlägg men egentligen ganska tragiskt. Att höjdpunkten skulle vara att skita gratis och att snika hem en gratis frukt och att livets negativa skulle vara att hämta sina barn. Jaja du har helt klart en trist bild på livet. Man lever bara en gång så passa på att skit även när det kostar pengar eftersom det är skönt att skita.

Anonymous said...

Det kanske till och med finns någon mer anonym miljonär bland dina kollegor?

Miljonaren said...

Japp lägger 300 kr i månaden på gymkort. Tränar 5-6 dagar i veckan så det är ett stort intresse som jag prioriterar.

Anonymous said...

Lite tragikomiskt detta, för det första så tror jag du grovt överdriver dina kollegors vardag... T ex att de "plocka fram vinterdäcken ur garaget inför bytet imorgon", som om det vore någon vardaglig sak?

Jag är väldigt sparsam/snål av mig, dock så måste man unna sig lite saker här i livet. Jag äger t ex en bil då det gör min vardag mycket enklare, även fast det kostar mig en hel del pengar.

Sen allt tjat om gratisfrukt, samt att skita gratis i tvättstugan? Tragiskt...

Miljonaren said...

Tror nog de flesta fattar att jag överdrev lite för att göra en tydlig poäng och ett roligt inlägg. Barnen är inte sjuka varje dag och vinterdäcken ska inte bytas mer än två gånger om året.

Men faktum kvarstår. Ju mer man äger desto mer jobb. Plus barn. Och folk med högst normala inkomster verkar ofta ha både hus, bil, sommarstuga och båt.

Anonymous said...

"gratisbajsa på tvättstugans toalett"

Men herregud... Den (och duschandet på gymmet) besparingen måste ju ha haft en obefintlig betydelse för att nå de första miljonerna. Och att sedan fortsätta med det när du har flera miljoner... Blodpudding mm förstår jag att det däremot gör en skillnad.

Anonymous said...

Varför tar du inte bara med dig toalettpapper ifrån toaletten på gymmet och jobbet. Då kan du ju mer eller mindes skita gratis hemma? Eller går det ifrån dina principer?

Martin said...

Spot on!

Miljonaren said...

Har beskrivit det där med att låna tvättstugans toalett tidigare. http://miljonar.blogspot.se/2014/08/sparande-som-livsstil-och-fix-ide.html

Är alltså mer en kul grej som jag får en bra känsla av än behovet att spara 7 öre eller vad det nu kan kosta med tvål och toapapper.

Anonymous said...

Heja miljonären !

Anonymous said...

Ser att du tränar lika mycket som mig, vill då fråga hur du gör med kosten? Köper du vad vi träningsnördar kallar "nyttig" och oftast rätt dyr mat, eller hur resonerar kring kosten?

Miljonaren said...

Tycker inte bra träningsmat är så dyr. Försöker få i mig en bit över 100 gram protein per dag. Vilket jag löser med i snitt 2-3 ägg, 5 dl mjölk, 200 gram kött eller fisk samt det protein jag får "på köpet" från kolhydraterna tex havregryn.

Anonymous said...

träningstips !
ladda hem Endomondo appen till nallen.
gratis program som hjälper en att göra träningen roligare.
GPS funktionen är rolig.
Håller koll på förbränningen och mycket mera !
https://www.endomondo.com/?signedout=true

Anonymous said...

Rolig läsning som vanligt. Vad är nästa steg i det asketiska levenet? Späda ut kranvattnet? ;-)

Angående investeringsstrategin - varför inte placera som värdeinvesterare? Det är väl rätt få som blivit rika på att kliva in och ut ur marknader med rätt market timing?

James said...

Han har ju slutat...

Sara.Hansson said...


Fri 2016 Credit Bank

Jag HAVANNA finansiella VERONIKA, särskilt för långivaren i en anda av att hjälpa lite förbjuden
Banken eller inte har nytta av banker till låneansökningar, inser jag mina pengar och seriösa människor
ärlig, som kan betala tillbaka lånet i normal tid de vill, i detta fall .Så tala om för mig
voulez- honom som ett lån och lånet, då jag skickar kreditmått
och förfaranden för att följa för att få ditt lån. Eftersom vi är begränsade till lån på ett kort avtal, medellång och lång sikt ett belopp på € 5.000 till € 1.350.000, med en investering på ett intresse av 2% under hela din återbetalning. till sina kreditansökningar mellan synnerhet kontakta mig: sara.hansson210@gmail.com

hälsningar

Sara.Hansson said...




Erbjuda lån mellan särskilt snabb och tillförlitlig

Den personliga kredit är en del av konsumentkrediter. Den personliga lån kännetecken är att det inte har tilldelats
ett specifikt projekt och därför dess användning är gratis. Emellertid är principen densamma som den för de övriga patentkraven:
en organisation som erbjuder ett visst belopp du måste betala varje månad med intresse. som
långivare kan personliga lån också kallas: konventionella lån, personliga lån, personliga kredit- eller avskrivnings. Men oavsett det namn som används, det är samma villkor som kommer att vara Erbjöd. Sedan kontakta oss med dina speciella önskemål om kredit miljoner € 5000 till € 5 för behövande
Finansiering / sara.hansson210@gmail.com

Sara.Hansson said...


Erbjuda lån mellan synnerhet

Jag uttryckte det med ett lån från 5000 var € 500, € 000 och mycket enkla förhållanden. Jag gör också investeringar och lån mellan individer av alla slag. Ger lån samarbete på kort, medellång och lång sikt med min advokat. Vi vet inte deras användning och våra överföringar från en bank för säkerheten transaktionen. För alla dina önskemål förslag från priser och iscensättning av betalningar och jag kommer att vara din hjälp. Slutligen, vänligen kontakta mig via mail: sara.hansson210@gmail.com

Sara.Hansson said...



Snabb och svår finansiering

Hello Mr / Mrs
Jag erbjuder lån mellan synnerligen allvarlig och mycket snabb
Justera liv, du behöver pengar, du är
fängslade utan tillgång till bankkrediter eller inte ni
bank behöver medel för dess konstruktion,
t fastighetsprojekt, skapar ditt eget företag, retur
personal, har du lust att göra och behöver pengar,
dåliga krediter eller behöver pengar för att betala
räkningar eller skulder, bildade en grupp och tillhörande stöd
valfritt belopp, och min återbetalningstiden
étudie.Contactez mig för mer information.
sara.hansson210@gmail.com

Sara.Hansson said...


Erbjuda lån mellan synnerhet

Hello Sir fru.
Jag är en individ, Schweiz, Kanada, Belgien eller franska och ett land jag dig ett lån som sträcker sig från 500 € att erbjuda 100.000 € någon möjlighet att betala tillbaka med en 3% ränta för alla -post intresserad och jag kommer att avstå inte allvarlig.
Vi är individer som erbjuder lån mellan människor som behöver allvarligt för små företag,
Investerings personliga intressen än 2% och 7% av det begärda beloppet för att göra lån till lokala och internationella lån till människor över hela världen.Vi ge lån som du betalar är minimala. Vår organisation är inte en bank. Kontakta oss idag och vi vet hur mycket pengar du vill låna. Vi är redo att tillfredsställa våra kunder inom 72 timmar efter din ansökan. Om du är intresserad, kan du kontakta mig via e-post: sara.hansson210@gmail.com

FRANCESCA said...

Behöver du ett lån för ditt hem, för din verksamhet, för bilköp, köpa motorcykel, till skapandet av ditt företag, för dina personliga behov mer tveksam. Vi ger personliga lån som sträcker sig från 500A, till ¬ 5.000.000â, ¬ med en nominell ränta på 2,20%, oberoende av beloppet. Vill du exakt oss i din låneansökningar det exakta beloppet som du skulle vilja och datum. Vill du skriva för dina lån personale.Ecco min e-post: francesca.cortes02@gmail.com

FRANCESCA said...

Behöver du ett lån för ditt hem, för din verksamhet, för bilköp, köpa motorcykel, till skapandet av ditt företag, för dina personliga behov mer tveksam. Vi ger personliga lån som sträcker sig från 500A, till ¬ 5.000.000â, ¬ med en nominell ränta på 2,20%, oberoende av beloppet. Vill du exakt oss i din låneansökningar det exakta beloppet som du skulle vilja och datum. Vill du skriva för dina lån personale.Ecco min e-post: francesca.cortes02@gmail.com

FRANCESCA said...

Behöver du ett lån för ditt hem, för din verksamhet, för bilköp, köpa motorcykel, till skapandet av ditt företag, för dina personliga behov mer tveksam. Vi ger personliga lån som sträcker sig från 500A, till ¬ 5.000.000â, ¬ med en nominell ränta på 2,20%, oberoende av beloppet. Vill du exakt oss i din låneansökningar det exakta beloppet som du skulle vilja och datum. Vill du skriva för dina lån personale.Ecco min e-post: francesca.cortes02@gmail.com

FRANCESCA said...

Behöver du ett lån för ditt hem, för din verksamhet, för bilköp, köpa motorcykel, till skapandet av ditt företag, för dina personliga behov mer tveksam. Vi ger personliga lån som sträcker sig från 500A, till ¬ 5.000.000â, ¬ med en nominell ränta på 2,20%, oberoende av beloppet. Vill du exakt oss i din låneansökningar det exakta beloppet som du skulle vilja och datum. Vill du skriva för dina lån personale.Ecco min e-post: francesca.cortes02@gmail.com

FRANCESCA said...

Behöver du ett lån för ditt hem, för din verksamhet, för bilköp, köpa motorcykel, till skapandet av ditt företag, för dina personliga behov mer tveksam. Vi ger personliga lån som sträcker sig från 500A, till ¬ 5.000.000â, ¬ med en nominell ränta på 2,20%, oberoende av beloppet. Vill du exakt oss i din låneansökningar det exakta beloppet som du skulle vilja och datum. Vill du skriva för dina lån personale.Ecco min e-post: francesca.cortes02@gmail.com

FRANCESCA said...

Behöver du ett lån för ditt hem, för din verksamhet, för bilköp, köpa motorcykel, till skapandet av ditt företag, för dina personliga behov mer tveksam. Vi ger personliga lån som sträcker sig från 500A, till ¬ 5.000.000â, ¬ med en nominell ränta på 2,20%, oberoende av beloppet. Vill du exakt oss i din låneansökningar det exakta beloppet som du skulle vilja och datum. Vill du skriva för dina lån personale.Ecco min e-post: francesca.cortes02@gmail.com

kathleen said...



Avsluta dina bekymmer av pengar medel mellan individer i Frankrike



kathleen.cassand@e-nautia.com

Bonjour Madame et Monsieur. Ekonomiskt stöd till ärliga människor jag vänder sig till alla personer i behov av sin andel I beviljar lån av pengar från 2.000 € till 900.000 € för alla personer som kan betala den med en ränta på 3% per år. Jag gör det inom följande områden: - finansiella lån - Home Loan - investeringslån - Auto lån - skuldkonsolidering - Förvärv av kredit - Personliga Lån - du har fastnat Om du är verkligen i behov, kontakta mig för mer information: kontakta: E-post: kathleen.cassand@e-nautia.com

Sara.Hansson said...


Erbjuda lån mellan särskilt snabb och tillförlitlig Whatsapp : 002 296 707 3147

Den personliga kredit är en del av konsumentkrediter. Den personliga lån kännetecken är att det inte har tilldelats
ett specifikt projekt och därför dess användning är gratis. Emellertid är principen densamma som den för de övriga patentkraven:
en organisation som erbjuder ett visst belopp du måste betala varje månad med intresse. som
långivare kan personliga lån också kallas: konventionella lån, personliga lån, personliga kredit- eller avskrivnings. Men oavsett det namn som används, det är samma villkor som kommer att vara Erbjöd. Sedan kontakta oss med dina speciella önskemål om kredit miljoner € 5000 till € 5 för behövande
Finansiering / sara.hansson210@gmail.com Whatsapp : 002 296 707 3147

Sara.Hansson said...


Erbjuda lån mellan särskilt snabb och tillförlitlig Whatsapp : 002 296 707 3147

Den personliga kredit är en del av konsumentkrediter. Den personliga lån kännetecken är att det inte har tilldelats
ett specifikt projekt och därför dess användning är gratis. Emellertid är principen densamma som den för de övriga patentkraven:
en organisation som erbjuder ett visst belopp du måste betala varje månad med intresse. som
långivare kan personliga lån också kallas: konventionella lån, personliga lån, personliga kredit- eller avskrivnings. Men oavsett det namn som används, det är samma villkor som kommer att vara Erbjöd. Sedan kontakta oss med dina speciella önskemål om kredit miljoner € 5000 till € 5 för behövande
Finansiering / sara.hansson210@gmail.com Whatsapp : 002 296 707 3147

Sara.Hansson said...


Erbjuda lån mellan särskilt snabb och tillförlitlig Whatsapp : 002 296 707 3147

Den personliga kredit är en del av konsumentkrediter. Den personliga lån kännetecken är att det inte har tilldelats
ett specifikt projekt och därför dess användning är gratis. Emellertid är principen densamma som den för de övriga patentkraven:
en organisation som erbjuder ett visst belopp du måste betala varje månad med intresse. som
långivare kan personliga lån också kallas: konventionella lån, personliga lån, personliga kredit- eller avskrivnings. Men oavsett det namn som används, det är samma villkor som kommer att vara Erbjöd. Sedan kontakta oss med dina speciella önskemål om kredit miljoner € 5000 till € 5 för behövande
Finansiering / sara.hansson210@gmail.com Whatsapp : 002 296 707 3147

Sara.Hansson said...


Erbjuda lån mellan särskilt snabb och tillförlitlig Whatsapp : 002 296 707 3147

Den personliga kredit är en del av konsumentkrediter. Den personliga lån kännetecken är att det inte har tilldelats
ett specifikt projekt och därför dess användning är gratis. Emellertid är principen densamma som den för de övriga patentkraven:
en organisation som erbjuder ett visst belopp du måste betala varje månad med intresse. som
långivare kan personliga lån också kallas: konventionella lån, personliga lån, personliga kredit- eller avskrivnings. Men oavsett det namn som används, det är samma villkor som kommer att vara Erbjöd. Sedan kontakta oss med dina speciella önskemål om kredit miljoner € 5000 till € 5 för behövande
Finansiering / sara.hansson210@gmail.com Whatsapp : 002 296 707 3147

florida sandrine said...

Ger lån på kort, medellång och lång

Hej mina damer och herrar, behöver du pengar utlåning mellan individer att hantera finansiella svårigheter att slutligen bryta dödläget provocerad av banker, med avslag på kreditansökan ? Vi är finansiella experter som kan göra ett lån för det belopp som ditt val med villkor som gör livet lättare. Det är områden där vi kan hjälpa dig: * finansiella skulder * hypotekslån * investeringslån * Auto lån * Konsolidering * Line of Credit * Topplån * Förvärv av kredit * personliga lån du har fastnat, förbjudna bank och du gör inte gynnar banker eller du bättre har ett projekt och behöver finansiering.

Så om du behöver kontanter lån tveka inte att kontakta oss via e-post: floridasandrine@gmail.com

florida sandrine said...

Ger lån på kort, medellång och lång

Hej mina damer och herrar, behöver du pengar utlåning mellan individer att hantera finansiella svårigheter att slutligen bryta dödläget provocerad av banker, med avslag på kreditansökan ? Vi är finansiella experter som kan göra ett lån för det belopp som ditt val med villkor som gör livet lättare. Det är områden där vi kan hjälpa dig: * finansiella skulder * hypotekslån * investeringslån * Auto lån * Konsolidering * Line of Credit * Topplån * Förvärv av kredit * personliga lån du har fastnat, förbjudna bank och du gör inte gynnar banker eller du bättre har ett projekt och behöver finansiering.

Så om du behöver kontanter lån tveka inte att kontakta oss via e-post: floridasandrine@gmail.com

florida sandrine said...

Ger lån på kort, medellång och lång

Hej mina damer och herrar, behöver du pengar utlåning mellan individer att hantera finansiella svårigheter att slutligen bryta dödläget provocerad av banker, med avslag på kreditansökan ? Vi är finansiella experter som kan göra ett lån för det belopp som ditt val med villkor som gör livet lättare. Det är områden där vi kan hjälpa dig: * finansiella skulder * hypotekslån * investeringslån * Auto lån * Konsolidering * Line of Credit * Topplån * Förvärv av kredit * personliga lån du har fastnat, förbjudna bank och du gör inte gynnar banker eller du bättre har ett projekt och behöver finansiering.

Så om du behöver kontanter lån tveka inte att kontakta oss via e-post: floridasandrine@gmail.com

florida sandrine said...

Ger lån på kort, medellång och lång

Hej mina damer och herrar, behöver du pengar utlåning mellan individer att hantera finansiella svårigheter att slutligen bryta dödläget provocerad av banker, med avslag på kreditansökan ? Vi är finansiella experter som kan göra ett lån för det belopp som ditt val med villkor som gör livet lättare. Det är områden där vi kan hjälpa dig: * finansiella skulder * hypotekslån * investeringslån * Auto lån * Konsolidering * Line of Credit * Topplån * Förvärv av kredit * personliga lån du har fastnat, förbjudna bank och du gör inte gynnar banker eller du bättre har ett projekt och behöver finansiering.

Så om du behöver kontanter lån tveka inte att kontakta oss via e-post: floridasandrine@gmail.com