Monday, November 03, 2014

Förtydligande kring Private Bankning och Avanzas bolån

Såg i kommentarerna att jag tydligen var lite otydlig i det förra inlägget angående 3 miljoner i kapital när det gäller Avanzas superbolån. Förutsättningarna är alltså att man får ha max 50% belåning och dessutom måste ha 3 miljoner i kapital hos Avanza för att få detta lån, som nu har fantastiska 0,99% ränta.

Jag har idag mindre än 50% belåning på min lägenhet och också lite mindre än 3 miljoner i kapital (här räknar jag inte in bostadens värde på något sätt). Tanken var alltså att låna kanske 200.000 till på lägenheten får att då få dessa pengar kontant att sätta in på Avanza och med hjälp av dessa ta mig över 3 miljoner. Men självklart kan jag inte räkna in bostadens värde i de 3 miljonerna, dock är ju en högre värderad lägenhet något som skapar förutsättning att få låna ett högre belopp inom ramen för 50% belåning och på så sätt få loss mer pengar att räkna in i de 3 miljonerna. Hoppas det blev lite klarare.

Någon nämnde också möjligheten att slå ihop kapitalet med min sambo för att på så sätt lättare ta mig över 3 miljoner. Det är absolut en lösning då min sambo har en del aktiefonder och även ett bra månadssparande. Dock har hon en annan bank sen tidigare och vi har ju bara varit sambos ett halvår, så det känns lite tidigt att "tvinga över" henne till Avanza för att få ner mitt bolån. Vi kanske flyttar till ett gemensamt boende eller att hon köper in sig i min lägenhet i framtiden så vi delar på lånet då skulle det kännas enklare att slå ihop våra konton på Avanza men för närvarande är tanken att jag ska bli Private Bankingkund på egna meriter.

14 comments:

  1. Tuxie9:13 AM

    Glöm inte att även tjänstepensionskapitalet räknas bland de 3 miljoner som krävs. Har du tjänstepensioner hos andra aktörer, flytta dem till Avanza. Själv har jag samlat 5 st pensionskonton hos Avanza.

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:16 AM

    Fast, förstår ändå inte. Du kan knappast ha två bolån på samma lägenhet? Att låna 200kkr extra på ditt nuvarande bank/lån för att sen flytta till Avanza. Det är ju lägenheten i sig som är säkerheten?

    Tycker det är ett "reptrick" du försöker göra ;)

    /Fredrik
    (jag som ställde frågan i förra tråden också)

    ReplyDelete
  3. Tuxie: Tyvärr verkar det inte gå att flytta min tjänstepension till Avanza. Gjorde iaf ett halvseriöst försök för ett år sen utan att lyckas.

    Fredrik: Tanken är ju att lösa bolånet på gamla storbanken och flytta lånet till Avanza.

    Exempel (ej mina aktuella siffror utan bara ett försök att förtydliga med hjälp av jämna tal)
    Värdering lägenhet 2,5 miljoner
    Nuvarande bolån 0,5 miljoner
    Kapital hos Avanza 2,5 miljoner

    Tar istället 1,2 miljon i bolån hos Avanza, dvs 0,5 miljoner betalas till gamla banken och 0,7 miljoner till mig. Har efter det 3,2 miljoner i kapital hos Avanza och under 50% belåning. Inget lån kvar på gamla banken.

    ReplyDelete
  4. Från den 1:a september i år får man flytta all tjänstepension från offentlig sektor och kommunalt/statligt ägda bolag via http://www.pensionsvalet.se

    Jag hade en pension från en tidigare landstingsanställning hos KPA som de tidigare vägrade att låta mig flytta. Nu i oktober flyttade jag den hos pensionsvalet.se och det gick helt smärtfritt. Avanza ersatte mig för alla de 800 kr som flytten kostade.

    ReplyDelete
  5. Anonymous12:42 PM

    Men du får ju inte PB-bolånet innan du verkligen har 3 miljoner. Var får du de första 500kkr för att nå dit i exemplet?

    /Fredrik

    ReplyDelete
  6. Funkar ju att höja upp lånet på gamla banken först så man får loss kontanter och sen löser lånet rakt av om det är så noga. Men när jag pratade med Avanza verkade det inte behövas. Utan det funkade att ha över 3 miljoner 5 minuter efter att de löst lånet också.

    ReplyDelete
  7. Anonymous1:25 PM

    Aha! så flexibla förstod jag inte att Avanza var när jag läste och hörde mig för tidigare.
    Tja, det funkar nog för dig då.

    (Jag har tyvärr högre bolån, både i belopp och i procent av värdet (mer än 50%) och behöver då större överskott. Funderar på om det är värt det i slutändan pga det).

    ReplyDelete
  8. Anonymous9:44 PM

    Hej tack för intresant läsning..

    Hur gör du med dina investringar i ryssland mm? Hur länge gissar du på att börsen går upp innan det rasar?

    ReplyDelete
  9. Anonymous7:09 PM

    Tråkig nog går det inte längre att sätta in nysparande i statlig tjänstepension in i avanza.

    ReplyDelete
  10. Har ungefär en miljon i Rysslandsfonder och sparar där 15.000 kr i månaden. Planen är att börja sälja om/när index når 1500 (ca 40% upp från min snittkurs) för att vara helt ute ur Ryssland om/när index når 2000 (en nivå där index varit tidigare). Om det tar 1 eller 10 år har jag ingen aning om.

    ReplyDelete
  11. Anonymous7:13 PM

    Index? Det spelar ju ingen roll. Det är valutan som står för största delen!

    ReplyDelete
  12. Anonymous8:20 PM

    Kort sagt, Du har verkligen inspirerat mig! Startade själv mitt miljonmål för 3 år sedan. Har nu 9 månader kvar till 30 år och 940 000 kr i kontanter och värdepapper! Miljonen bör jag klara så vidare inte börsen kraschar totalt.

    ReplyDelete
  13. Grattis. Kul att kunna inspirera!

    ReplyDelete
  14. Anonymous9:02 PM

    Ryssland känns otroligt svagt för närvarande. Med ett oljepris på väg ned mot 75 dollar och fortsatta ekonomiska sanktioner från EU och USA är det inte otroligt att index kan dra sig ned mot 800. Nu när den ryska centralbanken i praktiken släppt rubeln fri är det inte otroligt att Rubeln sjunker till 60:1 mot dollarn.
    Fallhöjd härifrån 40 % sålunda.

    ReplyDelete