Sunday, April 20, 2008

Månadsrapport


Då var det äntligen dags för en lite roligare månadsrapport. Blev faktiskt överaskad att uppgången varit så bra sista månaden i flera fonder. Båda de gamla klassikerna Baring Hong Kong och Simplicity Indien har gått upp över 10% sen förra månadsrapporten. Har ju också en del fonder i Nordea sen gamla goda tiden och dom verkar ha bra flyt på Nordea för tillfället. Både Nordea Indien och Ryssland hävdar sig bra jämfört med övriga fonder i respektive land.

I övrigt inte mycket att rapportera. Skulle vara pengarna i bolaget då där jag tidigare räknat med att få behålla 50% av det jag fakturerade (exkl moms). Som jag skrivit tidigare om hade jag ett större uppdrag nyligen där jag fakturerade 15.000 kr, och har dessutom fått in ytterligare knappt 2.000 kr i bolaget. Har helt ovetenskapligt sänkt den summa jag redovisar i månadsrapporten till 40% av det jag fakturerat denna månad då jag räknar med höjd skatt nu när min ordinarie lön gått upp. Vet inte riktigt hur jag ska få till det där på ett korrekt sätt i månadsrapporterna.

Börjar också bli såpass mycket på firmans plusgiro att det snart är läge att plocka ut lite och investera i någon aktie eller fond. Kanske ska ta pengar även därifrån till Kapitalförsäkringen jag skrev om i förra inlägget.

11 comments:

  1. Anonymous7:31 PM

    Ser ju fint ut det där, och fort kommer det gå när börsen vänder nästa år och sticker uppåt en sisådär 20-30%. Då är du nära miljonen=)

    ReplyDelete
  2. Anonymous8:21 PM

    Lägenheten ? Why ?

    ReplyDelete
  3. Anonymous8:57 PM

    ang. lägenheten...

    Dra inte upp det där igen, det blir lite tröttsamt när det kommenteras varje månadssammanställning... ;-)
    Om miljonären väljer att räkna så spelar väl ingen roll när han ändå kommer att ha >10 miljoner på banken om tio år!

    ReplyDelete
  4. Anonymous8:59 PM

    Appropå lägenheten och alla kommentarer. Är det inte så att man ska behandla sin privatekonomi på samma sätt som ett företagsekonomi för att lyckas? Om man då som företag inte tar upp fastighet som en tillgång blir det inte många rätt i bokföringen eftersom man betalat för den. Sen ska dessa värderas till anskaffningsvärdet eller skrivas upp om värdet ökat etc...

    ReplyDelete
  5. Håller helt med "anonymous" här. Ens nettoförmögenhet är det man har i rena pengar när allt har likviderats (inom rimliga gränser...). Dvs, inklusive om man säljer lägenhet och bil, betalar sina skulder, och flyttar till hyresrätt.

    Innan jag började med budgetar etc så gjorde jag en balansräkning, det är en bra utgångspunkt.

    ReplyDelete
  6. Anonymous11:26 PM

    Om nu lägenheten måste vara med i din glädjekalkyl, så bör du reducera värdet på runt 10-15% för de tre senaste månaderna.

    Själv borjag i Storbritannien och marknaden här börjar kollapsa totalt, likaså i USA. Tro inte att ni är skyddade från detta i Sverige.

    Det är uppenbart att det här sprider sig, bara de senaste dagarna så har svenska banker skrivit ner hundratals miljoner i dåliga lån. Vem får betala det? Jo, låntagarna genon högre räntor. Vad händer då? Lägre priser på bostäder!!!!!!!

    ReplyDelete
  7. Anonymous11:09 AM

    läser inte folk Rich Dad poor Dag?? då skulle de förstå varför inte lägenheten ska tas upp

    ReplyDelete
  8. Anonymous2:17 PM

    läser inte folk one up on wall street?? då skulle de förstå varför lägenheten ska tas upp

    ReplyDelete
  9. Anonymous12:24 PM

    tror de flesta håller med om att rich dad poor dad är auktoriteten inom detta område. Boken används ofta som undervisningsmaterial och har bland annat nämnts i the Economist. Professor Robert Kiyosak är allmänt accepterad som den främste inom sitt område. Läs hans bok så kommer du förstå varför.

    ReplyDelete
  10. Anonymous4:16 AM

    Haha,
    Du vet väl att hur din Robert Kiyosak blev rik?
    Genom att sälja "how to get rich" böcker till folk som dig.

    ReplyDelete
  11. Anonymous8:10 AM

    Om du söker på the economists hemsida kommer du att se att Robert Kiyosaki ger 0 träffar medan Peter Lynch ger 8 träffar...

    ReplyDelete