Sunday, November 19, 2006

Ränta på ränta

Hur realistiskt är det då att jag ska hinna bli miljonär bara genom att spara några tusenlappar i månaden? En sak är klar, på lång sikt kommer ett uthålligt och regelbundet insättande av några tusenlappar i månaden ge en mycket kraftig tillväxt tack vare "ränta på ränta effekten". Under förutsättning att man får ränta på sitt sparande vill säga. Några exempel:

Med ett startkapital på 100.000 kr samt ett månadssparande på 6.000 kr (ganska likt mitt nuvarande läge) kommer man med 10% ränta (är ungefär den ökningen som man fått av aktier på riktig lång sikt i Sverige) få följande ungefärliga slutresultat:

5 år = 644.000
10 år = 1,5 miljoner
20 år = 5,2 miljoner
30 år = 14 miljoner
50 år = 103 miljoner

Vi ser snabbt att ränta på ränta ger en enorm effekt på lite längre sikt. Ju tidigare man kan börja spara desto större är chansen att hinna bli ekonomiskt oberoende innan man dör med andra ord.

Men vi ser också att det krävs något mer än mina nuvarande 6.000 i månaden för att jag ska hinna upp till delmål nummer 1 dvs att bli miljonär innan jag fyller 30. Större sparande eller en högre tillväxt än 10% per år. Frågan är dock om det är realistiskt ens med 10% per år fram till 2011? Det mesta talar ju för att vi någon gång de närmaste 5 åren får en ganska kraftig nedgång i aktiemarknaden med tanke på utvecklingen de senaste åren. I nuläget där jag bara sparar ungefär hälften i aktier/fonder är det helt orealistiskt att få 10% per år på hela beloppet då räntefonderna bara ger någon enstaka procent. Jag är medveten om det, men det är också en del av min strategi.

Min strategi är att i nuläget spara ungefär halva månadssparandet i räntefonder. Detta för att efter en nedgångsperiod på 1-2 år, som jag misstänker kommer inom högst ett par år, kunna öka spartakten till runt 10.000 i månaden i rena aktiefonder. Förhoppningsvis kommer jag lyckas pricka in denna ökade spartakt till några år med kraftiga kursuppgångar (liknande dom som vi haft på senare år efter nedgången i början på 2000-talet). Däremot vågar jag inte redan nu kliva av tåget och övergå helt till sparande i räntefonder då uppgången mycket väl kan hålla på ett bra tag till.

Hur skulle det påverka kassakistan med ett startkapital på 150.000 samt ett sparande på 10.000 i månaden under 3 år där räntan är 30% per år? Jo på bara 3 år får man då ihop nästan hela miljonen nämligen 952.000 kr.

9 comments:

  1. Enligt din definition är jag faktiskt miljonär,kul tycker jag fast sex år försent.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Anonymous4:48 PM

    Bra plan, men tyvärr missar du två stora faktorer. 1) Du måste betala skatt på ränteinkomster, 30%. Dvs om du får 10% avkastning så får du själv kvar 7%. Dessutom måste du räkna med inflationen om drygt 2% per år och därmed blir plötsligt den "effektiva" räntan bara 10%-3%-2%=5%. På 50 års sikt så motsvarar skillnaden mellan 10% ränta och 5% ränta en faktor 10 på slutbeloppet.

    ReplyDelete
  4. Jag tror att du har en bra strategi med att spara i räntefonder så att du kan gå in mer i aktier och aktiefonder efter att börsen gått ned om ett par år. Har själv också valt denna strategi. Dock byter jag ut räntefonder mot bankkonto.

    // Classresenären

    ReplyDelete
  5. Anonymous8:03 AM

    Nja, dina beräkningar stämmer inte helt. På 10 år får du snarare in 1,2 miljoner efter skatt.

    Testa gärna min ränta-på-ränta-miniräknare.

    ReplyDelete
  6. Anonymous8:41 PM

    Hej! Hitta din blogg via google. Kommer följa den med stor spänning! Hittade den här miniräknaren för att räkna ut ränta på ränta. Kan vara värt att testa...

    ReplyDelete
  7. Anonymous3:26 PM

    Jävlar vad snyggt att pricka in finanskrisen ett par år i förväg sådär.

    ReplyDelete
  8. Anders Eklund3:26 PM

    Har för mig att det var Albert Einstein som sa: “The most powerful force in the universe is compound interest”

    Här finns en ytterliggare ett verktyg för att räkna ut ränta

    Det är rätt kul att sitta och leka med siffror.

    ReplyDelete
  9. "Frågan är dock om det är realistiskt ens med 10% per år fram till 2011? Det mesta talar ju för att vi någon gång de närmaste 5 åren får en ganska kraftig nedgång i aktiemarknaden med tanke på utvecklingen de senaste åren." Kul att läsa såhär i efterhand!

    ReplyDelete