Sunday, November 26, 2006

Extrajobb

Har börjat fundera på att skaffa ett extrajobb. Jobbar ca 45 timmar i veckan på vanliga jobbet men känner att jag har mer att ge. Har funderat på att om det är bäst att jobba några timmar per dag på vardagarna (typ tidningsbud innan jobbet) eller hela dagar på helgerna. Uppskattar verkligen att sova ut en lördagsmorgon och kunna ta det lugnt en hel helg så det lutar åt tidningsbudandet. Får jag bara ledigt hela helgen så känns det lättare att slita på i veckorna. Med ledig helg är det också lättare att fixa i ordning saker man inte hunnit under vardagarna, vara i tvättstugan etc.

Som tidningsbud tjänar man ca 4.000 i månaden på att jobba 2 timmar varje vardagsmorgon enligt Premo. Dvs en rätt dålig timlön med tanke på arbetstid och att det troligtvis är rätt jobbigt. Ser man det däremot som betald konditionsträning är det ju rätt hyffsat.

Det verkar som att man börjar mellan 3 och 4 på morgonen vilket skulle kräva att jag lägger mig någon gång vid ungefär kl 20-21 för att få 6-7 timmars sömn som jag är van vid.

En dag skulle då kunna se ut såhär:
03.00 Uppstigning
03.30 Börjar dela tidningar
05.30 Kommer hem duschar, frukost och kollar asienbörserna.
06.30 Åker till jobbat
17.00 Kommer hem från jobbet, fixar middag och annat nödvändigt.
18.00-20.00 Fritid.
20.00 Sova

Bör inte vara omöjligt. Jag söker jobb som tidningsbud så får vi se vart det leder. Första målet för bli att köra ett år vilket skulle kunna innebära i runda slängar 35.000 extra på kontot.

9 comments:

  1. Anonymous12:17 PM

    Visst kan ett extrajobb vara en intressant ide, hade själv övervägt det om jag inte pluggat och drivit eget företag vid sidan om mitt heltidsjobb.

    Tänk dock på att det är viktigare att må bra än att bli rik riktigt fort så bränn inte ut dig.

    Vet inte hur mycket man tjänar på tex McDonalds men något sådant kan ju också vara ett alterantiv om du vill ha extrajobb, snabbmatsrestaurangerna brukar alltid behöva folk och de har ju nästan öppet dygnet runt så man borde kunna hitta timmar som passar en.

    ReplyDelete
  2. McDonalds känns inte särskilt lockande för mig. Tror inte man kan jobba så lite som ett par timmar åt gången där vilket är nödvändigt för att passa med mitt vanliga jobb.

    Hörde dock att man tjänar riktigt bra på att köra taxi på nätterna. Ofta kör man tydligen in runt 5.000 per natt på helgerna och av det får man behålla ca 40% som jag fattat det. Enda problemet är väl att man måste ta taxikort vilket kanske är lite omständigt bara för ett extrajobb.

    ReplyDelete
  3. Anonymous7:20 PM

    Jag har lagt till din blogg som bokmärke, tänker följa den eftersom jag är inne på liknande tankar. Har ca 20 tusen ut varje månad, ska betala av 28 tusen i skulder, sedan hoppas jag kunna spara runt 10 tusen i månaden. Har mest fonder, men har öppnat en depå, ska bara läsa på lite först. Lycka till!

    ReplyDelete
  4. jag undrar om det är ett lätt val att spendera sin ungdom genom att lägga sig 8 på kvällen, jobba + gå upp 03 för att köra ut tidningar och bara käka pasta för att vara rik om ett par decennier.
    personligen skulle jag inte "sälja" min ungdom mot några miljoner i framtiden, men jag tycker du har ett intressant koncept....

    ReplyDelete
  5. Anonymous: Tack för lyckönskningen. Men din lön bör det inte vara några större problem.

    texas: Givetvis ska man inte göra uppoffringar som gör det plågsamt att leva. Jag är däremot väldigt motiverad för detta projekt för tillfället.

    Man skulle kunna beskriva det som att jag får större tillfredsställelse av att se hur tillgångarna ökar med några tusenlappar jämfört med den lycka det skulle ge att köpa dyrare kläder eller gå på restaurang för samma pengar.

    ReplyDelete
  6. Anonymous12:51 AM

    Det bästa tipset för extra knäck på helger där du kan tjäna mycket pengar är; försäljning av korv ute på stan. Det är inte svårt och det är mycket goda marginaler.

    ReplyDelete
  7. Anonymous9:05 PM

    Jag börjar nästan gråta när jag läser detta. Varför jobba och jobba och aldrig få använda en krona, för nåt som kommer sen. Livet är nu. Man kan spara LAGOM och samtidigt leva och ha en bra fritid. Det verkar nästan lite autistiskt, vill du inte ha tid att träffa vänner, skratta och ha kul? Resa och känna solen värma dig en januaridag i Thailand? Pengar är inte allt.

    ReplyDelete
  8. Anonymous10:28 PM

    Jag har redan kört detta och mitt råd är bara att se till att du också ändrar dina mat intag med rätt antal timmar emellan, så allt kommer som en vanlig dag annars rasar magen. Lycka till

    ReplyDelete
  9. Anonymous6:43 AM

    "18.00-20.00 Fritid."

    Ha ha ha, har aldrig skrattat så gott. Ho ho ho. Du gör ett helvetes bra jobb må jag säga. Önskar dig all lycka med att skrapa ihop till den där miljonen. Fy fan vad duktigt du är!

    ReplyDelete