Thursday, May 07, 2009

Misslyckad löneförhandling

För 2 år sen fick jag upp lönen med 15%, förra året var höjningen 10%. I år fick jag nöja mig med ca 5% eller 1300 kr i löneökning. Hade faktiskt trott på 700-1200 kr till, så jag är besviken.

Konjukturläge och annat trist hade chefen som motiv. Dessutom sa han att ledningen använt argumentet att de flesta hade fått mer i plånboken tack vare ränta och skatt. Men det var det sämsta argument jag hört på länge...

Det långsiktiga målet jag haft är att varje år få minst den dubbla höjningen jämfört med genomsnittssvensken. Tror standardhöjningen på min arbetsplats var 3% och sen hade varje chef en pott att fördela ut där jag fick stor andel av min avdelnings pott. Så ur den aspekten är det väl ok, men som sagt 5% per år är inte en takt jag är nöjd med på sikt.

Får se hur mycket denna löneförhöjning blir netto i praktiken. Finns risk att min ökning av matkontot får vänta till nästa år.

27 comments:

  1. Anonymous7:14 AM

    Låter som om det är tid för dig att byta jobb!

    ReplyDelete
  2. Du måste se till den reela höjningen!
    Dvs höjningen i förhållande till inflationen. Då skilljer det inte längre lika mycket skulle jag tro

    ReplyDelete
  3. Anonymous8:03 AM

    Bästa sättet att höja lönen är att byta till ett annat jobb. Så har man höjt lönen 30% åt gången :)

    Du kan räkna ut din netto lön här

    http://rakna.net/index.html

    ReplyDelete
  4. Anonymous8:19 AM

    Instämmer att bästa sättet att få upp lönen är att byta jobb. Jag fick 30% sist jag bytte för 2 år sedan. Vid löneförhandlingen på nya arbetsplatsen fick jag bara 3 %.
    Ett annat sätt är ju så klart få nya arbetsuppgifter med mera ansvar. Har du möjlighet till det på din arbetsplats? Prata med chefen och säg att du vill ha mer, mer arbetsuppgifter och mer lön.
    LR

    ReplyDelete
  5. Har fått mycket mer ansvar och till stor del nya arbetsuppgifter. Chefen är också mycket nöjd med min insats vilket gjorde att jag fick stor del av den pott han hade att fördela.

    Jag har fått 33% löneökning på 3 år vilket ju är ganska bra. Så jag kommer med all säkerhet ge jobbet chansen ett år till och hoppas att detta var lite av ett "mellanår".

    10% nästa år annars jävlar!!!

    ReplyDelete
  6. Anonymous11:39 AM

    Vad har du för lön nu miljonären?

    ReplyDelete
  7. Anonymous11:45 AM

    Då är det ju riktigt dåligt att det bara blev en "vanlig" löneförhöjning.
    LR

    ReplyDelete
  8. Anonymous2:03 PM

    Med det menar jag att det var dåligt av dina chefer att inte uppmuntra dig mer än så.
    LR

    ReplyDelete
  9. Eller så drar du till Norge.. eller Danmark kanske. Är själv i Oslo-regionen.

    100% högre lön i sek (vid ca 20% högre växelkurs) efter skatt för min del som vanlig ingenjör, allt inräknat. Boendet betalt utöver detta o 2 ordentliga luncher på företaget varje dag för 35kr som dras på lönen före skatt.
    37,5 h arbetsvecka fördelat på 4 dagar mån-tors.

    Ska du ha lika mkt pengar kvar här efter skatt så är det VD eller nån högre chefsposition som gäller.
    Fattar inte vad det är med Sverige.

    Går inte o tjäna pengar här hur man än bär sig åt ju. Snacka om att sänka folks motivation till bidragstagare.

    Har inga planer på o nånsin jobba här mer om jag inte absolut måste. Inte som vanlig anställd iaf. Då får det vara i företagsform isåfall o sen låta så mkt som bara möjligt stå kvar i företaget o slippa iaf en del av statens legaliserade stöld o utsug.

    ReplyDelete
  10. Anonymous2:38 PM

    Miljonärens lön borde väl ligga kring 26 000 kronor före hans löneförhandling om man använder matematikkunskaperna lite logiskt...

    /Ardel

    ReplyDelete
  11. Anonymous10:29 AM

    Läser just nu "The Millionaire Next Door" . Finns många exempel i den på t.ex. bröder där den ena tjänar multum och den andre är typ lärare eller något annat med låg lön. Vem är miljonär eller på väg att bli det ? Jo, den med den lilla inkomsten - han lever sparsamt, kör en gammal bil och investerar klokt.

    Den andre har hög inkomst men är 'tvungen' att spendera mycket för att upprätthålla statusen. Lyxbilar, resor till Europa etc.

    Dessutom har de fruar och barn som hjälper till att slösa. Faktum är att en av de viktigaste faktorerna i att bli rik är att ha en sparsam partner, eller som en miljonär sa:

    "I can't get my wife to spend any money!"

    Hoppas du har en sparsam fru, miljonären...

    ReplyDelete
  12. Men jag undrar. Tar denna bok "The Millionaire Next Door" upp varför det skulle vara så bra att vara miljonär?

    Okej att det är bekvämt med en ekonomisk buffert. Men det räcker väl vara på ungefär tre månadslöner.

    Vad ska man med en miljon till om man ändå lever som en snåljåp?

    ReplyDelete
  13. Anonymous5:00 PM

    Ingenting! Ifrågasätt inte hela tiden. Håll käften bara. Jag kan ha 100 miljarder US dollar och ändå bara äta vita bönor med tomatsås som kostar 4,75kr på Willys, vilket jag också kommer att göra. Mitt val.

    Håll käften bara.

    ReplyDelete
  14. Anonymous7:19 PM

    Hurra! En beaf! Vad blir nästa drag....

    ReplyDelete
  15. Anonymous7:41 PM

    Sven är ett troll - Mata inte trollen.

    ReplyDelete
  16. Anonymous4:29 PM

    Lite tråkigt att de flesta väljer att vara anonyma på det här forumet.
    Killen som är lite irriterad och säger håll käften hade säkert inte gjort detta ansikte mot ansikte mot någon annan. Han är säkert en mycket osäker människa i själva verket..............

    /Anders

    ReplyDelete
  17. En liten tråkig grej med debattforum etcetera är att "troll" ofta är synonymt med en person som ifrågasätter saker. Och vad ett troll säger är automatiskt fel.

    På internet ska man alltså hålla med alla och inte stöta sig med någon. Då mår alla bra.

    ReplyDelete
  18. Anonymous11:37 PM

    Nej Sven, ett troll är någon som drar igång en argumentation för att få till ett gräl - han/hon behöver inte anse det han skriver.

    Jag antog att du var en sådan - eftersom jag inte kunde föreställa mig någon som verkligen anser att det är bra att vara fattig.

    ReplyDelete
  19. Faktum är att jag sympatiserar med miljonären och att leva ett sparsamt liv.

    Men det finns tider då man behöver spendera och tider då man lever mer sparsamt.

    När man är gammal t.ex. har man inte lika mycket behov av pengar. De flesta orkar inte åka utomlands etc.

    Därför är jag skeptisk till att spara för sparandets skull. Jag hade en släkting som dog med miljoner på kontot utan att ha unnat sig eller sina barn något.

    Det gäller att sluta spara i tid och börja spendera.

    ReplyDelete
  20. Anonymous10:48 AM

    Du ör ny på marknaden, första lönehöjningen är oftast mellan 15% och 20%, den andra runt 10% och sedan faller det ner till ungefär 5% och därefter fastnar du i massans löneförhöjning. Skall du öka lönen med ungefär 10% per år kommer du antagligen behöva byta arbete ofta eller söka dig in i chefssnurren.

    Nu kanske inte är den bästa arbetsmarknaden att söka nytt i men chansa om du tror på dig själv, glöm dock att bli rik på arbete då detta är en av de hårdast beskattade aktiviteterna i vår ekonomi!

    ReplyDelete
  21. Själv fick jag 0% löneökning i år. Men kan får vara glad att man inte får lönesänkning i alla fall vilket många verkar få just nu.

    Har dock börjat med automatiserad valutahandel (se min blogg) som ger relativt god avkastning.

    ReplyDelete
  22. Anonymous11:03 AM

    Tomte!
    Inse att du kommer att få standardhöjningar framöver, om du inte byter arbetsgivare vill säga. Räkna med ett 0-bud nästa år, med bakgrund av konjunktur och fackliga ök.

    ReplyDelete
  23. Anonymous11:41 PM

    Jag tycker det mest låter som att du är girig. Var glad för det du får, du har antagligen bättre betalt än x antal i det här landet.

    ReplyDelete
  24. Anonymous8:19 PM

    hej.tycker det är dags att börja skriva varje dag i din blogg.

    ReplyDelete
  25. Anonymous11:53 PM

    skulle faktiskt rekommendera en mycket bra bok om hur man kan tänka angående jobb: Rich Dad Poor Dad. Där lär man sig bland annat : "Don't work for money, work to learn". Alltså jobba inte för pengarna, utan för vad du kan lära dig, ty dina kunskaper är vad som kommer ge avkastning framöver.

    ReplyDelete
  26. Naivt att tro på sådana löneökningar i snitt framöver. De löneökningar du fått senaste två åren är säkert korrigeringar för att du haft för låg lön. Oftast finns det dessutom ett "tak" för vissa tjänster/arbetsplatser".

    ReplyDelete
  27. Med det menar jag att det var dåligt av dina chefer att inte uppmuntra dig mer än så. LR

    ReplyDelete