Saturday, October 18, 2008

Månadsrapport

Ja man blir fattigare och fattigare helt enkelt. Trots nysparande i fonder på över 10.000 kr förra månaden har nettoförmöghenheten gått ner med nästan 15.000.

Köpte under slutet på förra veckan aktier för 100 000 kr fördelat jämnt mellan H&M (kurs runt 265), Mekonomen (kurs runt 68) och Kungsleden (kurs runt 37). Pengar till detta lånade jag med lägenheten som säkerhet.

Har nu en bit över 400.000 kr i aktiefonder/aktier (har lite kvar i räntefond som buffert ifall kylen pajar eller så). Så nu skulle verkligen en uppgång på aktiemarknaden ge effekt på riktigt. Skulle kurserna återhämta sig till sina toppnoteringar från förra året, innan min 30-årsdag skulle jag nå miljonen utan att göra en enda nyinsättning. Men under åren fram till dagen då jag räknar med att ha nått målet kommer jag tillföra ett antal 100.000 kr. Så trots nedgångarna och att jag tappat månad efter månad ser jag egentligen inte hur jag ska kunna misslyckas med mitt mål att bli miljonär innan 30. Men den som lever får se.

Står börsen som idag eller lägre nästa höst skulle jag tro att jag lånar 50-100.000 kr till och sätter in i aktiemarknaden. Tillsammans med nysparandet skulle jag då uppskattningsvis ha 500-600.000 i aktier+fonder nästa höst.

57 comments:

  1. Anonymous11:07 AM

    Modig satsning. Jag tror det kommer att visa sig om några år att du, även om du inte lyckades pricka in den absoluta botten, köpte in dig väldigt billigt.

    ReplyDelete
  2. Anonymous11:44 AM

    verkar som du äntligen läst rich dad poor dad

    ReplyDelete
  3. Anonymous12:11 PM

    Mitt tips om Transatlantic då?

    Tipsade dig förra veckan när aktien kostade 29 kronor. Idag står aktien i 38.4 kronor och stiger snabbt.

    Där missade du 30 snabba procent.

    Tror att Transatlantic på tisdag nästa vecka står i 50 kronor per aktie.

    ReplyDelete
  4. Anonymous5:05 PM

    Kolla in “rich dad 2008 predictions” på you-tube i stället! Boken är gammal...

    ReplyDelete
  5. Anonymous8:15 AM

    PUCKO!

    ReplyDelete
  6. Anonymous1:16 PM

    "Who dares wins"

    SAS motto (Storbritanniens kommandostyrka, inte flygbolaget)

    ReplyDelete
  7. Anonymous2:51 PM

    Enligt Rich Dad predictions 2008 så "CASH IS TRASH". Vad tror miljonären om detta, är CASH TRASH eller är CASH IS KING ???

    ReplyDelete
  8. Anonymous4:52 PM

    11:44 AM
    Vad grundar du det på? Miljonären agerar knappast som Robert. Förutom att miljonären satsar på det han tror på.

    Jadu, friskt vågat. Vore intressant att höra vad du grundar dina köp på?

    Mekonomen kanske fungerar skapligt, folk kommer nog reparera sina bilar mer själv de närmsta åren, men i övrigt är jag skeptiskt till detaljhandelns närmaste framtid.. I dåliga tider använder folk de gamla trasorna man har gissar jag.

    Har du riktig tur lyckas man pumpa upp ballongen en sväng till och då är det du som är vinnaren. Men jag håller mig i princip utanför.. Jag måste satsa på det som jag tror på på lång sikt. Jag vet att jag kommer få rätt, men vet bara inte hur länge jag måste vänta. Så j-vla svårt med timingen och nu när staten är inne och trixar med marknaden ändras spelreglerna.

    \PD

    ReplyDelete
  9. Anonymous7:44 PM

    Det är som de som kan säger; "When nobody is afraid, be fearful; when everybody is afraid, be bullish." Alla andra skriver "pucko" som enda kommentar... ;)

    ReplyDelete
  10. Anonymous9:01 PM

    kul länk som passar in lite, iaf ett skratt kan man få om andra; https://www.flashback.info/showthread.php?t=258279

    Men jag gillar din blogg och önskar att jag vore lite som dig, men du inspirerar mig hurusomhelst. Hoppas du börjar skriva mer ofta.

    ReplyDelete
  11. Anonymous1:23 PM

    Tror du att detta aktieäventyr kommer att sluta bättre än när du hade ett bombsäkert tips på CISL?

    ReplyDelete
  12. Hade jag ett bombsäkert tips på CISL?

    Har jag någonsin rekommenderad köp i någon aktie på denna blogg?

    ReplyDelete
  13. Anonymous8:48 PM

    Här följer en intressant artikel - sluta bråka nu era jävla fjortisar och koncentrera er på att tjäna dineros:

    ----------------------


    Finansproffs lär ut hur man blir rik
    Mitt i finanskrisen kommer boken om att alla svenskar kan bli miljonärer. Författare är finansprofilen Per Håkan Börjesson.

    - Jag har läst amerikanska fackböcker och lärt mig vilka grundtips man ska ge när man ska spara, när man ska bygga upp en förmögenhet. Det är ganska enkla råd, men det har inte varit så vanligt i Sverige. Här har vi haft mer av att det är staten som ska ta hand om dig när du blir gammal och pensionär, säger Per Håkan Börjesson, vd för investmentbolaget Spiltan.

    Att sätta av 10 procent till sig själv varje månad när lönen kommer, oberoende av hur mycket man tjänar, är första steget på vägen mot att bygga upp en förmögenhet, menar Börjesson.
    Pengarna ska man ha i någon typ av långsiktigt sparande.

    - I Sverige är det nästan ingen som har några privatförmögenheter. De flesta har ju lönekonto och det är tomt i slutet på månaden, och så har man inga övriga besparingar. Då blir man ju utsatt när det dyker upp något överraskande och tvingas låna pengar, det är inte bra.

    Det första är att spara till är en kontantinsats på den egna bostaden, tycker Per Håkan Börjesson:

    - Att köpa en egen bostad är ofta den bästa långsiktiga placeringen man kan göra. Så länge du kan amortera och betala räntor på ditt hus kommer inte banken och tar det ifrån dig.
    Ofta har folk som byggt upp stora förmögenheter en sak gemensamt: De har köpt och behållit aktier, säger Börjesson.

    Dagens börssituation är ett bra tillfälle att byta månadssparande som de flesta har till ett bättre alternativ och samtidigt försöka dubbla inbetalningarna, tycker han.

    - Börsen kan fortsätta gå ned men vi är nog nära botten.

    ReplyDelete
  14. Anonymous12:24 PM

    Miljonären,

    Har du någon strategi för till vilka nivåer du tänker behålla aktierna eller på vilken tid?

    ReplyDelete
  15. Anonymous8:43 AM

    För mig låter det lite konstigt att du "bara" förlorat 16 000 kr på fonderna senaste månaden, de har ju verkligen rasat. Tycker förlusten borde vara större där...

    ReplyDelete
  16. Anonymous11:10 AM

    Det låter på dig som om du hade hoppats på mer. Jag har förlorat mer än 16 000 på mina fonder.

    Se där, nu kanske du kan sova lite bättre inatt.

    ReplyDelete
  17. Anonymous2:57 PM

    Vad hände med den bloggande blivande miljonären som skrev om blodpuddingsmiddagar och gratis frukt på jobbet?

    Jag vill läsa om hur du spar pengar på att inte göra saker- inte läsa en massa kommentarer på dina månadsrapporter..

    Shape up för fan- du kan ju det här!

    ReplyDelete
  18. Har inte bestämt något tillfälle för försäljningen av aktierna. Jag lever gärna på enbart utdelningarna om några år, dvs har inget emot att behålla dom livet ut.

    Angående förlusten på 16.000 på en månad ska det ju dessutom läggas på ett nysparande i fonder på över 10.000 kr. Värdeminsknignen på det befintliga fonderna var alltså ner nästan 30.000 kr.

    ReplyDelete
  19. Anonymous6:10 PM

    Oki, då förstår jag hur det ligger till angående de 16 000 kr. Klart jag inte vill att ngn ska förlora pengar.

    ReplyDelete
  20. Anonymous2:00 AM

    blir det nån miljonär av dig innan du fyller 30?

    ReplyDelete
  21. Anonymous9:40 AM

    Detta tjat om Transatlantic-aktien, den går ju bara ner och ner, kan inte varit ett bra köp! Haha...

    ReplyDelete
  22. Anonymous11:06 AM

    Ni som verkar vara "experter" på aktie handel. vad tror ni om HM? Uppgång? Nergång?

    ReplyDelete
  23. Anonymous11:10 AM

    Någon som vet en bra sida där man kan se indexen i olika länder på typ 10 års tillbakablick?

    ReplyDelete
  24. Anonymous12:48 PM

    håll ut mannen - vi vet att dessa börsfall är jobbiga just nu.

    ReplyDelete
  25. Anonymous8:21 PM

    Index:
    http://stock.rbc.ru/demo/index.0/intraday/index.eng.shtml?sort=LAST_CHANGE_PERCENT&dir=DESC

    ReplyDelete
  26. Anonymous5:55 PM

    hur kan man köpa aktier för 100.000kr och sätta lägenheten i pant för det??? otroligt korkat!

    ReplyDelete
  27. Anonymous6:51 PM

    HAHA vilken idiot. Låna till 5% och få 10% i avkastning...och handla när börsen går ner och inte när den är som högst...helt otroligt dumt. Och sen köpa skitföretag som H&M som lär gå i konkurs om max ett år pga höga skulder!

    ReplyDelete
  28. Anonymous7:47 PM

    Se över var dina pengar tar vägen, du har denna månad förlorat 30.000 och talar om att fonderna gått ner 15.000! Det är fundamentalt fel. Lös dina lån så kommer du att ha en garanterad besparing på ~500 kronor i månaden som du kan månadsspara i valfri fond. Inga skulder gör att du är säkrare i din lägenhet och kan hålla dig solid i svåra tider. När andra måste sälja lägenheten står du och välkommnar nya grannar.

    ReplyDelete
  29. Anonymous7:36 PM

    "och handla när börsen går ner och inte när den är som högst" ...
    LoL@u! osv

    ReplyDelete
  30. Anonymous8:15 PM

    Man har länge trott att man handlar billigt, men billigare och billigare blir det ändå. Frågan är hur länge till. Men i längre perepektiv har nog alla inköp de senaste månaderna varit till extrapris. Det är vad jag själv hoppas på i alla fall..

    ReplyDelete
  31. Anonymous12:50 PM

    Du är modig - låt oss hoppas för Din skull att vi inte har en likadan katastrof som under 90-talet framför oss....

    ReplyDelete
  32. Anonymous7:45 PM

    VAD TROR DU OM GULD??

    ReplyDelete
  33. Anonymous8:06 AM

    fan.. .jag orkar snart inte mer... investerar i fonder och lite aktier, det är skitjobbigt att se hur det går ner i värde varje dag....

    någon som känner likadant? jag är dock övertygad att på "lång sikt" så är detta bra, men det är inte så jävla lätt att intala sig när ens sparpengar förintas..!

    ReplyDelete
  34. Anonymous12:45 PM

    Jag gjorde en sammanräkning helgen som var och även här har det tappats. Visst det är tråkigt, och svårt att tjäna pengar just nu. Men det är å andra sidan spännande tider. Sällan har det varit så intressant att följa ekonominyheterna.
    Jag känner viss oro för framtiden vad gäller konjuktur osv.. Ser mörkt ut framöver.
    Och staten gör juh allt för att dra ut på eländet istället för vi tar ett snabbt stålbad..

    Runt omkring en pratar taxichafförer och andra proffs att nu är det dags att tanka.. Det brukar peka på att det inte alls går som man tror. Men ett mindre rally är nog att vänta snart. Sen är det ner igen.

    Men det är inte undra på såsom regeringar tror man kan ösa papperspengar och skapa pengar genom skuld.. Klart det inte håller i längden. FIAT system har aldrig hållit om man tittar bakåt i historien.

    \PD

    ReplyDelete
  35. Anonymous8:27 AM

    kan du inte skriva nåt miljonären, du kan inte driva en blogg med ett inlägg per månad, då är det lättare att du tar bort bloggen helt

    ReplyDelete
  36. Anonymous9:23 AM

    Mekonomen går ju lysande just nu.
    Upp ca 25% på en vecka.

    ReplyDelete
  37. Anonymous9:48 AM

    Nej, den har tom ökat 30% senaste veckan. Ligger på 82 kr nu.
    Jag köpte den på 95 så jag är fortfarande inte helt nöjd.

    ReplyDelete
  38. Anonymous1:50 PM

    Varför mörkar du hur mycket du drar in på Google Adsence hela tiden? Ser massa som frågat men du svarar aldrig. Trist..

    ReplyDelete
  39. Anonymous7:44 PM

    hej miljonären,

    hur tänker du göra med mekonomen nu när det rasade 10%, på en dag där index går upp 6%?

    ReplyDelete
  40. Anonymous3:02 PM

    Det är inte bara världsekonomin som behöver ett stålbad, utan även den här bloggen.

    ReplyDelete
  41. Anonymous3:43 PM

    Vem kallar detta en blogg?

    ReplyDelete
  42. Anonymous6:50 AM

    Ryck upp dig nu miljonären, lär komma fler sådana här motgångar innan du når ditt stora mål om 10 millar.

    ReplyDelete
  43. Anonymous5:24 PM

    Du har väl inte gått och hängt dig?
    /Marcus Hbg

    ReplyDelete
  44. Anonymous8:07 PM

    Var det inte vid ett sånt här ekonomiskt klimat som Kreuger tog saken i egna händer och sköt sig?

    Var överbelånad och såg ingen utväg.

    Hoppas ingen här är inne på samma spår!
    Ljuset finns säkert efter den långa tunneln.

    ReplyDelete
  45. Anonymous7:37 AM

    Men ni förstår väl hur jobbigt han måste ha det. Han har kämpat som en gnu för att tjäna ihop lite pengar, sen så försvinner en stor del av det! Men det är ju smällar man får ta. Ett tips till "miljonären", börja ett nytt liv. Värdera lite annat här i livet, som t.ex en semester:) Det här med investeringar verkar inte vara din grej...

    ReplyDelete
  46. Anonymous6:59 PM

    Visst det är tungt, men det finns dom med belånade lägenheter som förlorar 100 tusentals kronor nu.

    Väldigt bra video om hur vissa har det i usa: http://www.kcet.org/socal/2008/09/foreclosure-alley.html

    Jag själv blir 30 om några månader och min sparade halvmiljon har halverats under krisen. Jag hänger inte läpp för det, pengarna (från jobb) fortsätter komma in och när börsen går upp blir vi miljonärer på nolltid.

    ReplyDelete
  47. Anonymous9:34 AM

    Akta er för ljuset i tunneln det är eeeevil. nä personligen tror jag att miljonären är en klipsk 14 åring som roar sig med att skriva här :D

    ReplyDelete
  48. Anonymous4:38 PM

    "Det här med investeringar verkar inte vara din grej..."

    HAHA dagens bästa... Har Lunarstorm slängt ut dig så att du måste "klaga" på miljonären i stället???

    ReplyDelete
  49. Anonymous6:38 PM

    "HAHA dagens bästa... Har Lunarstorm slängt ut dig så att du måste "klaga" på miljonären i stället???"

    Stämmer inte det om man nästan gått all in i Ryssland som rasat 80% på några månader?

    ReplyDelete
  50. Anonymous7:23 PM

    jag, frmodligen den mest optimistiske börshaussaren i sverige, har idag gått ur börsen och sålt av rubbet! betalat alla mina skulder, och tänker ta en lång fet semester.

    det är nog bara miljonären kvar på brsen nu!

    ReplyDelete
  51. Anonymous8:01 PM

    "Stämmer inte det om man nästan gått all in i Ryssland som rasat 80% på några månader?"

    Jo det är klart, miljonären var ju dum nog att inte veta att börsen skulle rasa 80%. Nu ligger P/E-talen på 1 och han är fortfarande dum nog att ha kvar sina fonder... Nu ska man köpa dollar och amerikanska aktier, de kommer säkert att gå upp flera 1000%. Se bara på Zimbabwe, där är alla brutalt rika... Ho ho, haha...

    (Tillbaka till Lunarstorm...)

    ReplyDelete
  52. Anonymous8:50 PM

    "Stämmer inte det om man nästan gått all in i Ryssland som rasat 80% på några månader?"

    HAHAHAHAHAHAHHA....några månader...hahahahhaha...hohoho.

    Hört talas om långsiktighet? Varför säger Buffett att man ska investera på minst 5 års sikt? Eller du kanske är en mer kompetent investerare än Buffett?

    ReplyDelete
  53. Anonymous11:25 PM

    Buffet må vara en rik man men ALLT han säger ska man inte ta för en sanning. Den som satsade på börserna för 10 år sedan har mindre i plånboken idag. Ta i stort sett vilken börs som helst o jämför så får du se.

    ReplyDelete
  54. Anonymous8:45 AM

    HAHAHAHAH....Den som satsade på börserna för 10 år sedan har mindre i plånboken idag. Ta i stort sett vilken börs som helst o jämför så får du se....MOHAHAHAA....

    Hört talas om utdelningar?

    ReplyDelete
  55. Anonymous1:59 PM

    Kom igen nu miljonären, lever du? Vi vill veta hur det går!

    ReplyDelete
  56. Anonymous8:51 PM

    JA - kom igen nu fan! :-) vi fattar också att du förlorar stålar... vi vill veta hur mycket!

    ReplyDelete
  57. Jag återkommer med månadsrapport efter helgen (samma datum som alltid) så får ni se exakt hur mycket jag förlorat eller vunnit sista månaden.

    Angående all-in i Ryssland så vet jag inte hur du läser av min månadsrapport. Tycker det är ganska jämnt fördelat mellan ett antal olika poster. Och då är fonderna och aktierna uppdelade på flera olika. Så någon all-in är det varken tal om när det gäller lägenhet, aktier eller fonder.

    ReplyDelete