Friday, October 03, 2008

Läser på di.se

Egentligen en helt meningslös artikel på di.se om hur riksbankens ledare gör med lån och sparande. Men stycket om Svante Öberg gjorde ändå intryck på mig.

"Svante Öberg äger enligt sin rapport till Riksbanken varken aktier eller fonder. Däremot lägger han extra krut på att bli av med sitt bolån snabbt. Han har fem olika lån, alla i Stadshypotek. Två av lånen har rörlig ränta, men lejonparten är bunden till räntor på 3,75 och 4,48 procents ränta. Lånesumman på 2,3 miljoner kommer att vara avbetalad inom några år, eftersom Öberg amorterar hela 300.000 kronor om året, eller 25.000 kronor i månaden."

Vet inte varför just det stycket kändes så mycket mer spännande än att Inves hade intjänad pension på över 3 miljoner. Något med det där stora månadssparandet som tilltar mig. Även om jag tycker strategin att lägga rubbet på att bli av med lånen var lite väl tråkig.

29 comments:

  1. Anonymous11:08 AM

    Ja, inte är Svante Öberg en vanlig löntagare. Skulle gärna göra slut på mitt lån också, och duktig var jag för hälften är ju borta - och fattar inte ens hur det gick till, men den andra hälften ligger ju tyvärr kvar.

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:01 PM

    Detta har varit min strategi i två år. Jag kan inte förklara beteendet, men det känns nice att vara skuldfri om det brakar.

    ReplyDelete
  3. Anonymous2:44 PM

    Om man har bostadsrätt och betalar av hela lånet som man har på lägenheten så är man fortfarande beroende av hur mycket skulder föreningen har och hur pass bra grannarna är på att betala en högre avgift i tid.
    Då kan man visserligen flytta om man inte har några lån men ändå... Personligen kan det vara bra att göra både-och, speciellt nu när börsen har sjunkit så är det nog mer "riskfritt" att investera i aktier och dylikt.

    I övrigt ska silvret upp till $196 från nuvarande $11,5 och då kan man betala tillbaka sina lån ;)

    ReplyDelete
  4. Anonymous2:44 PM

    ...ovan: enligt goldprice.org

    ReplyDelete
  5. Anonymous3:09 PM

    Till saken hör att anställda på riksbanken genom sin anställning har mycket lägre räntor än andra. Väldigt förmånligt.

    ReplyDelete
  6. Anonymous8:48 PM

    Nu räddar bush världen igen..
    Det gick ju bra i Irak !!!

    ReplyDelete
  7. Anonymous12:26 PM

    Det gav antagligen intryck på dig eftersom vi mellan raderna läser "höga bolån under lång tid framöver"...

    ReplyDelete
  8. Anonymous12:36 PM

    Sedan ar det val ocksa sa att dessa statsanstallda tjansteman inte ar varken investerare eller foretagare. Deras uppgift ar val i stort att kontrollera risker, vilket speglar sig i deras eget beteende med sin personliga ekonomi.

    ReplyDelete
  9. Anonymous12:44 PM

    Svante är lite tråkig ja, men jag tror att hans möjligheter att handla med värdepapper är rätt så begränsad med tanke på hans yrke.

    Verkligen grymt att armotera så kraftfullt (nu vet jag visserligen inte vad Svante har i lön).

    Kan säga att jag är utomordentligt nöjd att jag till slut köpte en BR i en förening utan lån. Vi är helt opåverkade av den höjda räntan. Var VÄLDIGT många Brfer när jag letade som hade stora lån tecknade 2003-2004 och som löpte fem år. Medlemmarna i dessa kan räkna med en liten överraskning snart...

    Kollade på en BR i en relativt nybildad Brf där räntekostnaderna utgjorde 50% av sammanlagdakostnaderna och lånen var bunder till 2,5% fram till november i år...
    Räkna med en hyreshöjning på nätta 50%...

    Förstår fortfarande inte varför man inte är mer vanligt att man strimlar lånen ner till medlammarna och drar nytta av ränteavdraget.

    ReplyDelete
  10. Anonymous1:18 PM

    Omaha Pot-Limit

    ReplyDelete
  11. Anonymous8:08 PM

    Hur går det med fonderna? Nattsvart?

    ReplyDelete
  12. Anonymous8:57 PM

    Man kanske är lite unik, när min situation ser som följer

    *Inga lån ( inte ens CSN)
    *200 000kr på ett SÄKERT sparkonto
    *Bor i en hyresrätt

    Kanske är något för alla giriga kapitaliser att ta efter.

    ReplyDelete
  13. Anonymous10:50 PM

    vilket fantastiskt köpläge på börsen nu! har gått in tungt i högutdelande aktier, helt underbart!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  14. Anonymous10:56 AM

    Till dig som skrev:

    " *Inga lån ( inte ens CSN)
    *200 000kr på ett SÄKERT sparkonto
    *Bor i en hyresrätt"

    Hej, jag är en girig kapitalist och här är min situation:

    ¤Inga Lån (inte ens CSN)
    ¤ 44 miljoner på banker och i statsskuldsväxlar. Ytterligare 32 miljoner i aktiemarknaden.
    ¤Bor i en fastighet värderad till 4,2 miljoner Euro

    Och förresten jag är inte så girig, du är inte så unik som du verkar tro, och det finns antagligen inte så många kapitalister som vill ta efter dig.

    ReplyDelete
  15. Anonymous1:17 PM

    Mijonären: försöker du förtränga månadens sammanfattning, eller varför blir det ingen uppdatering?

    ReplyDelete
  16. Anonymous5:47 PM

    ¤Inga Lån (inte ens CSN)
    ¤ 44 miljoner på banker och i statsskuldsväxlar. Ytterligare 32 miljoner i aktiemarknaden.
    ¤Bor i en fastighet värderad till 4,2 miljoner Euro



    HAHAHAH!
    Och jag då!

    *Inga Lån
    *Ett slott på månen
    *Cash på banken i överflöd

    Ingves hörs av sig titt som tätt för att säkra upp statskassan.
    Sen funderar jag på att köpa upp Island. Men jag har inte kommit på vad jag ska ha den skit ön till. Så jag har börjat att vända blickarna mot Manhattan.

    Så det så!

    ReplyDelete
  17. Anonymous6:28 PM

    Osedvanligt låg nivå just nu. Kan ju bara gissa vem som skrivit inlägget om hus värderat till 4,2M EUR...

    Patetiskt effektsökeri. Vad fan sitter du här för?? Får du några goda råd av "miljonären"?? HAHAHAHA

    ReplyDelete
  18. Anonymous8:00 PM

    Rikemannen är givetvis här för Miljonärens matlagningsrecept!

    En kall kranvatten i glas med lite makaroner..

    Eller varför inte värma Nudlar i handfatet på hotellrumme. det var det roligaste inlägget av alla på denna blogg.

    ReplyDelete
  19. Anonymous12:05 AM

    Vad har hänt miljonären, deppig, fy fan kan tänka mig, men jag trodde faktiskt att du var mer modig än så, hur kan du låta dig påverkas av en nedgång? Är inte det vad vi smarta visste skulle komma? Och kommer inte det att ge oss billigare aktier?

    Ryck upp dig, vändningen är mycket nära, när alla tror att det blir en total kollaps så är vi på botten. Ena dagen går världen under, för att nästa dag köra en 10% race upp och deklarera att alla korten är på bordet och krisen är över. Det blir som i en krigsfilm efter bombningar dimman drar sig undan och man skådar förödelsen, välkommen till historien! Cheers!

    ReplyDelete
  20. Anonymous12:46 AM

    hehe....

    jag är grymt positiv, har dubblat mina positioner i finans och fastighetsbolag. vändningen är nära. och när de vänder, så blir det sjuka kursrusningar.

    ReplyDelete
  21. Anonymous2:28 AM

    datum i manaden da sammanstallningen gjorts de senaste manaderna: 17e - 19e

    dagens datum: 7e

    kanske kan vanta 10 dagar eller sa innan ni borjar tjafsa om att miljonaren fortranger sammanfattningen?

    ReplyDelete
  22. Anonymous10:52 AM

    Jag sitter här för att det är intressant att följa en människa med mål i livet. En person som vågar vara annorlunda och sträcka sig mot sina drömmar och visioner. Precis så som jag en gång gjorde.

    Jag lämnade dock Sverige just på grund av alla dessa bittra Jantemänniskor som visar sig bland annat i denna blogg. Människor som aldrig kommer att åstadkomma något av värde i sina liv, som önskar alla sin sin omgivning det sämsta livet har att erbjuda, som är skadeglada, ger skarp kritik mot folk som på något sätt sticker ut (tänk om den där miljonären skulle bli rik, vad dåligt man skulle må då), och rättfärdigar sin egen medelmåttighet och avsaknad av ambitioner med "jag är hellre lycklig än rik".

    Och till dig som skrattade har jag bara en sak att säga:

    HAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAA.....

    Att du inte tror på mina uppgifter säger mycket om vad du tror är möjligt och om vart du är på väg i livet.

    Till miljonären vill jag bara säga följande. Din blogg är intressant, och jag läser den med nöje. Lyssna inte på alla onda människor som tycker det är kul att dina innehav har minskat i värde. De är små människor som aldrig kommer att åstadkomma något av värde själva. De kan inte hjälpa det själva, det är trots allt en del av den svenska folksjälen att önska olycka till sin granne.

    Jag tror på dig, du har helt rätt inställning. Just nu känns det antagligen tungt men på sikt kommer du att nå mycket längre än du trodde var möjligt. Ge aldrig upp. Det är värt det i slutändan.

    Mvh

    Rik OCH lycklig

    ReplyDelete
  23. Anonymous2:17 PM

    Miljonären: Någon kommentar om sista tidens rabalder om finanskrisen? Hur går det för dig med allt just nu? saknar liksom de andra din månadsrapport...

    ReplyDelete
  24. Vad yrar ni om för jävla månadsrapport? Den kommer alltid mellan den 15e och 20e varje månad.

    ReplyDelete
  25. Anonymous3:59 PM

    Rik OCH lycklig

    Grattis, får man väl säga.

    Bra skrivet! Det "roliga" med människan är att vad man än gör så försöker man hävda att just sitt liv är bäst att leva. Att man gjort rätt val här i livet.

    Mitt liv kanske inte någon annan vill leva.. precis som jag inte förstår mig på hur andra kan orka och stå ut med sina s.k. liv. Hur står de ut? Jag har åtminstone ett mål att ta mig någonstans.

    Var och en strävar efter sin egen lycka. Men jag har också svårt för folk som ska dömma en för att man inte lever som dem. Fan allt behöver inte vara så jävla normbetingat. Jantelag precis.

    Jag är också rätt trött på vissa människor instängda mentalitet, men jag gissar att det är liknande överallt, okunskap kanske man kan säga? Jag lär lämna detta land på vintern framöver jag också. Det är ingen höjdare nu direkt. Men en fin svensk sommar är svårslagen!


    \PD (inte riktigt fri än)

    ReplyDelete
  26. Anonymous4:29 PM

    Jag vet inte hur jag skall skriva det här på ett snällt sätt så jag skriver som jag skulle sagt det till dg om vi träffades ansikte mot ansikte:

    Du är en idiot! Det finns ingen säkrare investering än att bli av med sina lån. Lån i sig bygger på att den som ger dig lån skall tjäna pengar på att du har lånat pengar. Det är inte häftigt eller cool att bli av med lån utan en ekonomisk sund strategi! KAnske alla inte kan amortera 25.000.- i månaden men den som inte amorterar är dum.

    Du satsar på det som är hätigt och i skriket och jag tror att du kommer bli en fattig man. Möjligen att du har en miljon när du är 30 men det kommer vara tack vare inflationen.

    Jag tror även att du kommer vara ensam om ett par år för du verkar smått manisk i vad du anser är sparande som endast är spekulationer.

    ReplyDelete
  27. Anonymous5:07 PM

    VPD, jag håller med Dig. En solig svensk sommar går inte att slå. Jag försöker alltid komma till Sverige ett tag under sommarmånaderna för att njuta. Sverige är fantastiskt på sommaren!

    R & K

    ReplyDelete
  28. Anonymous8:49 PM

    wow, vilken bloggskrivare förolämpar sina egna läsare? stön - du kommer dö ensam och fattig mannen. sätt allt i kina och indien vet ja!! kanonbra :-)))

    ReplyDelete
  29. Anonymous1:53 PM

    Det är en nedgång som varit väntad i dekader. Det handlar om banker och försäkringar. Innan ni köper föreslår jag att ni läser 'The Great Crash, 1929'. Sedan är det som hänt tills nu bara moset på grädden som jag ser det. Sök efter 'A Look At Wall Street's Shadow Market'. Banker har slagits samman och skapat fantasi kapital i Dekader för utlåning. Titta på Italien t ex. Skillnaden mellan -29 och nu är att vi denna gång är ännu mera 'uppknutna' till varandra. Ingen som läst 'kejsarens nya kläder' här?

    Ahh, jag glömde. Ni ska ju bli miljonärer :)

    ReplyDelete