Wednesday, August 16, 2017

Att min fru ska jobba vidare

Jag tänkte att det kunde vara på sin plats att förklara det här med att min fru kommer jobba vidare när jag slutar. För jag håller med om att det inte är självklart. Vi hade istället kunnat lägga upp det på annat sätt. Bakgrunden är denna:

Min fru har dels ett bättre "momentum" i sin karriär än mig. Klart bättre löneökningar senaste åren och även chans till utveckling framåt i form av variation i arbetsuppgifter etc inom befintlig arbetsgivare. Jag har däremot kört fast lite på en nivå både vad gäller ansvar och lön (inget jag bekymrat mig om av förklarliga skäl då problemet främst uppstått senaste året då jag vetat att slutet varit nära).

Min fru är dock precis som jag inne på att sluta jobba och lägga tiden på annat istället. Så det är en relativt kort period vi pratar om.

Vi tänker oss något i stil med att hon jobbar vidare 1 år efter mig, dvs preliminärt 2018 ut. Huvudskälet är att få in mer pengar dvs större säkerhetsmaginal. Vilket vi ju hade kunnat lösa med att vi båda hade jobbat ett halvår istället. Det senare hade ju även varit bättre skattemässigt då skatten på 2x6 månaders jobb blir lägre än 1x12 månader.

Anledningarna till att vi ändå valt denna lösning med att hon jobbar vidare är inte bara rättvisa i form av att hon är yngre och hunnit spara ihop lite mindre pengar. Vi tycker visserligen båda att det ligger lite i ett sånt rättviseresonemang, men ser vi givetvis framförallt vår ekonomi som en helhet där vi båda jobbar för att skapa bästa helheten som gynnar oss på totalen.

Genom att jag slutar jobba först får vi en lite mer successiv övergång till livet i frihet. Jag har också lättare att dryga ut både tid och plånbok med uppdrag via boken, bloggen och min enskilda firma. Den dagen min fru slutar jobba som anställd kommer det nog innebära ett mer abrupt slut än det kommer göra för mig. Med betoning på "nog", då det ju finns alla möjligheter för mängder av olika varianter på jobb, hobbys och blandningar däremellan även för henne den dagen friheten är här.

Även om planen nu alltså är att hon jobbar vidare hela 2018 så kan det ju ändras under resans gång. Vi är ju tex i ett läge där minsta strul, tråkigheter eller negativa förändringar på jobbet gör att hon kan ställa krav och välja att sluta om det inte känns bra. En årslön extra ska vi nog kunna dra ihop vid annat tillfälle under de kommande 30 åren.

24 comments:

  1. "Vi är ju tex i ett läge där minsta strul, tråkigheter eller negativa förändringar på jobbet gör att hon kan ställa krav och välja att sluta om det inte känns bra."

    Definitionen av Dra åt helvete-pengar :-)

    Newman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja verkligen, vilken känsla!

      Passar det inte mig så går jag... och då kommer det säkert bli ett bra sista år, just för att inställningen är sån.

      Delete
  2. Fint att kunna belöna sig med att prova på livet som ni har drömt om.

    Jag menar - det vanliga svenssonlivet finns ju kvar där och väntar på er om ni skulle vilja ändra er längre fram.

    Skepp ohoj!
    Seglarn

    ReplyDelete
  3. Anonymous8:27 AM

    Hur ser du framför dig att samtalet ser ut när du säger upp dig?

    Miljonaren: Hej, jag tackar för denna tiden men skall nu säga upp mig.
    Chefen: Vad tråkigt, tack själv. Vad skall du göra istället?
    Miljonaren: Rulla hud, åka rullskidor och äta glass. Själv då?
    Chefen: Vadå, har du vunnit på lotto eller?
    "Miljonaren slänger upp artikeln om boken": That's me, motherfucker. Happy Reading.

    Typ så eller?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Får klura på någon rolig formulering om hur lätt det varit att spara 70-80% av lönen med tanke på hur överbetald jag varit. Eller något annat minnesvärt.

      Delete
    2. Ge chefen ett ex av boken bara, den säger väl allt? :)

      Delete
    3. Anonymous6:21 PM

      Ett signerat ex ska det vara! ;)

      Delete
  4. Verkar ju smartare att vara kall och försöka få till en deal med arbetsgivaren så du kan gå med några månadslöner.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det vore ju optimalt. Men ingen omorganisation eller uppsida för arbetsgivaren i sikte. Så vet inte hur jag skulle lägga upp det. Bara att säga att jag är omotiverad duger nog inte.

      Delete
  5. Anonymous5:52 PM

    Håller med, här borde väl finnas utrymme för någon kreativ lösning som ger några extra månadslöner, annars kan du ju alltid göra dig omöjlig?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanken har slagit mig. Men klarar nog tyvärr inte av det psykiskt.

      Delete
  6. Varför jobbar du inte ett par månader in i nästa år? Borde väl vara väldigt taktiskt skattemässigt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tänker att sparad semester, bokförsäljning, bloggen och något roligt konsultuppdrag blir lagom skattemässigt.

      Delete
  7. Anonymous9:44 PM

    Missköt dig så pass mycket, lite sexuella trakasserier, förskingring och ett par riktigt dåliga beslut som kostar företaget ett par hundra mille. Borde räcka för att få sparken med ett par årslöner. Verkar funka för andra....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Är inte riktigt på den nivån. Men visst 6 månadslöner skulle jag säkert få om de ville bli av med mig. Tyvärr vill de ju inte det.

      Delete
  8. Anonymous8:51 AM

    Jag skulle rekommendera sjukskrivning. Utmattningssyndrom är bästa kortet. Då kan du köra minst 6 månader med sjukpenning. Och dåligt samvete? Varför då? Skattepengar slösas monumentalt i massiv invandring så att du förtjänar att ta en bit av det (du jobbade hårt och betalat mycket skatt sista åren).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag håller inte med om att man som frisk ska sjukskriva sig 6 månader utan dåligt samvete.

      Delete
    2. Tack för det Miljonären, tror samhället skulle spara mycket om fler tänkte som du och inte utnyttjade systemet. Hitta på en sjukdom och lura en läkare till sjukskrivning är i mina ögon kriminellt. Du stjäl från staten. Men vi har uppenbarligen helt olika moraliska kompasser.

      Delete
  9. Fint att du är hederlig. Har man sparat och gnetat i 11 år vill man nog köra ända in i kaklet för att kunna känna sig riktigt stolt och nöjd sen.

    En fråga: varför inte en liten tävling bland bloggens läsare, "Bästa kommentaren till chefen"? Det finns säkert många roliga förslag bland bloggens läsare!!

    ReplyDelete
  10. Jag tycker att Albins förslag om att ge chefen en signerad bok är hysteriskt kul :) Tänk dig att be chefen om ett möte, och komma in och ge henne/honom först boken och sedan ditt uppsägningsbrev - eller tvärtom. Lycka till med slutspurten på jobbet och med ditt nya liv!

    ReplyDelete
  11. Anonymous6:08 PM

    Bra med moral och heder, även om Miljonären i ett par inlägg diskuterat A-kassa. Enligt reglerna så får man A-kassa efter en karenstid vid egen uppsägning har jag för mig. Man ska också aktivt söka jobb, men en slarvigt ihopsatt ansökan kan man få till då och då.

    Så där är det nog mera att utnyttja systemet. Fast man kan nog kalla det stöld också.

    ReplyDelete
  12. Anonymous1:04 PM

    Frågan vad man ska säga till chefen dyker väl alltid upp för den som säger upp sig. Accepterade svar (hos vanligt folk) är: "vi ska flytta till xx", "jag ska plugga" eller "jag ska segla över Atlanten". Mindre accepterat (hos chefer) är "jag har fått jobb hos konkurrenten".
    En gång när jag sa upp mig så ville jag inte tala om vad jag skulle göra, mest då mina kolleger och chefer ofta hade rackat ner på företaget jag skulle till. De blev helt ställda för de trodde att jag inte hade något alls. "Nä vi får se vad jag gör" är ett utmärkt svar till nyfikna.
    Eller så säger du att du inte har tid för att du ska träna till Vasaloppet/ska bli fotbollstränare/har så mycket annat kul att göra.

    ReplyDelete