Saturday, August 19, 2017

Årets värsta helg

Helgen innan man ska börja jobba efter semester. Årets värsta dagar? Ja de två senaste åren skulle jag nog säga att det varit så. I år känns det faktiskt något bättre. Om än inte bra.

90 arbetsdagar kvar till jul. Och troligtvis till min sista arbetsdag. Med sparad semester blir det nog en lön i januari också. Det betyder 6 månadslöner och 6 Uppesittarkvällar kvar, rätt ok utdelning på 90 dagars jobb. Sparkvoten blir lite lägre för att bygga upp lite mer likvider. Tanken är ju att leva på 2018 års utdelningar först från 1/1 2019. Men januarilön och ersättningen för bokförsäljning löser huvuddelen av 2018.

Jag har kommit igång bra med träningen under semestern. Så den ska det bli kul att köra vidare med i höst och få lite mer rutiner i vardagen. Ska dessutom skärpa till kosten och gå ner några kg i vikt i höst. Jag fyller på rikskortet med max laddning lunchpengar varje månad men 3 dagar i veckan ska jag träna på lunchen och äta snabb, kalorisnål och billig matlåda. 6000 kr laddat på rikskortet vid nyår blir fin krydda på pensionärslivet under 2018.

Nu ska jag bara få tag på 90 cm långt måttband och börja klippa en cm per dag när jag kommit hem från jobbet.

17 comments:

  1. Petter4:28 PM

    "Nu ska jag bara få tag på 90 cm långt måttband" kan bli svårt att hitta ett som är exakt 90 :)

    Vad är det du jobbar med nu igen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous1:34 PM

      De har alltså börjat marknadsföra trollformler nu?
      Fantastiskt det blir med svensk översättning..

      Man kan ju undra hur många som köper det varje år?

      mvh

      Delete
  2. Dubbelkolla att du får behålla rikskortet efter avslutat anställning för säkerhets skull.

    Ha en bra lördag!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan de verkligen konfiskera ett kort där jag fått pengar insatt istället för lön. Och dessutom skattat på? Låter sjukt.

      Delete
  3. Feel you. Göttigt värre att slippa den ångesten och ha "semester på heltid"

    /Miljonista - 21åring med mål att vara miljonär vid 25

    ReplyDelete
  4. Anonymous5:42 PM

    Ikea har gratis måttband 100cm, Klipp av 11cm första dagen så känns det nog som en bra start på arbetsveckan ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så få det bli! Ska se om jag hinner förbi redan innan måndag kväll. Annars får det bli 12-13 cm direkt.

      Delete
    2. Anonymous1:07 PM

      ATOM - alla talar om muck, fick associationer tiil de där måttbanden man hade mot slutet av militärtjänsten, då man klippte bort dag för dag. Fanns ju andra akronymer också - CVA, civilaspirant, jag tror det var 3 dagar innan muck. Solis - så oerhört långt innan slut... dvs nyinryckta värnpliktiga. Kommer ihåg en del ramsor också t.ex "Solis står vid grinden och gråter, basse kommer aldrig åter". Det fanns andra ramsor också, som min anständighet förbjuder mig att citera, det räcker att nämna att den gemensamma nämnaren var att solis slavade i lumpen medan den utryckte f.d bassen idkade könsumgänge i det civila...

      Delete
  5. Anonymous6:00 PM

    När är "uppsägningsdagen"?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sista september (3 mån). Men ska nog vara snäll och förvarna innan.

      Delete
  6. Passa dig för att förvarna. Då kan de kräva att du ska säga upp dig direkt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous12:35 AM

      Om de skulle kräva det vore det rena drömläge. Typ "jag packar ihop nu, men ni pröjsar lön under uppsägningstiden" ...

      Delete
    2. Jag har svårt att se hur de ska kunna kräva det.

      Delete
  7. Anonymous10:05 AM

    Jag har Sodexo (rikslunchen). Tror det kortet går att använda 6 månader eller kanske 12 månader efter senaste laddningen, när du sagt upp dig. Så borde funka, men är nog klokt att kolla upp! Mitt kort går att handla i matbutiker med så behöver ju inte gå till restauranger ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. 12 månader verkar det vara på rikskortet. Tur jag kollade. Men det bör funka bra. Går ju att handla mat på det i matbutiken också.

      Delete
  8. Anonymous10:50 AM

    Ska bli intressant att se vad du får för reaktion på att du säger upp dig, kommer du vara öppen med till arbetsgivaren vad du tänker göra istället? :D

    MrB

    ReplyDelete
  9. Anonymous8:08 AM

    Vad kul det vore om du säger upp dig, chefen frågar vad du ska göra istället, fu bestämmer dig för att hålla masken och säger "bara vara ledig och leva på sparpengar" . Chefen säger "så DET är du som är miljonär innan 30, har jag misstänkt länge". :D

    ReplyDelete