Saturday, July 22, 2017

Lördag hela veckan

Lördag idag. Vilket inte spelar någon större roll när man har semester. Dagen började med ett besök på Willys och biblioteket. På vägen till Willys passerade jag via soprummet vilket tog 45 sekunder och resulterade i 12 kr i pant. 14 burkar som såg normala ut, men det var tydligen 2 importerade utan pant.

Norska Tomra tog emot panten, ett bolag som jag funderat mycket på att köpa. Men det har aldrig blivit av.

På biblioteket hämtade jag ut denna bok som jag stått i kö på några veckor.

Jag fick mycket följdfrågor på gårdagens inlägg om bilen på blogg, mail och Twitter. Främst om hur noga vi jämfört priser och bilmodeller innan vi valde en Ford. Inte så jättenoga är svaret som säkert förvånar många. Min fru har mer intresse och åsikter än mig om bilar. Tex att Skoda, Dacia, Citroën, Seat och Kia är dåliga bilar (ja kommentera jättejärna nedan och berätta allt om hur bra dessa bilar är). Vi tittade på och provkörde hos Toyota och Ford. Finns ju många åsikter om reparationer, andrahandsvärde etc och jag kollade lite snabbt på det. Vi funderade mer på lämplig ålder än bilmärke och tyckte 3 år gammal var lagom.

Kan kanske verka konstigt att man plockar burkar för 12 kr och sen inte lägger ner flera veckor på att lusläsa varje jämförelse mellan olika bilar och jämföra alla tänkbara parametrar när det står tusentals kronor på spel. Men som jag brukar säga sparande ska vara kul. Vill jag göra tråkiga saker som att jämföra bilar, när man inte är intresserad, kan jag lika gärna jobba någon månad extra vilket ger mycket mer pengar än skillnaden mellan bil A vs bil B. Nu sköt vi några år på bilköpet, köpte en liten bil, köpte en flera år gammal bil, valde en svagare motor. Allt annat är detaljer.

Nu blir det ett löppass, 6 km med 10 x 300 meter inbyggt . Sen middag och glass till efterrätt. Bra pris på SIA-glass med vit choklad den här veckan. Och det är ju som sagt lördag.

39 comments:

  1. Anonymous7:37 PM

    Fina fisken! Har inte kört många av de märken du tar upp men Skoda och Kia var sjukt positiva överraskningar även om de modeller jag provat inte är de mindre hos respektive märke.

    Ståvila i det intervallpasset eller minimal uppjogg/nerjogg?

    Med vänlig hälsning,
    Skägget

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous7:40 PM

      PS För övrigt ganska intressant att just Helikopterrånet och Topp Dogg är två av de böcker jag lyssnat på i sommar. DS

      /Skägget

      Delete
    2. Konstant löpande i 6 km, ca 100-150 meter lugn jogg mellan fartökningarna.
      1 km uppvärmning och 0,5 km nedvarvning är i minsta laget egentligen. Men jag var lite slö med det idag för att hinna hem till middagen.

      Jag kör oftare 10x400 meter eller 5x1 km med ståvila. Tycker det är rätt tufft att som idag jogga vidare även under vilan.

      Delete
    3. Anonymous9:06 PM

      Personligen föredrar jag tempopass/snabbdistans då det mer simulerar den grisiga verkligheten av en löptävling.

      Tyvärr har min kropp (läs baksida lår) passerat bäst före datum för länge sedan så de riktiga fartdagarna är förbi. Gråter inte blod för det utan uppskattar mer och mer tiden ute i skog och terräng i längre stintar.

      Kör så det ryker!

      Med vänlig hälsning,
      Skägget

      Delete
    4. Absolut. Testlopp på 5-10 km är bra test av kropp och psyke. Min erfarenhet är att 15 km kuperat riktigt hårt bygger form 4-7 dagar senare. Men tror det sliter att köra för ofta.

      Skador är ett skit med löpning. Har själv problem. Framförallt om jag springer för mycket mängd. Fart funkar konstigt nog bättre.

      Delete
    5. Anonymous11:34 PM

      Svårt att räkna i rödpåksdimman men 130kg i bänk och 39:10 på milen var landar man då i din poäng?

      Delete
    6. 52 poäng om vi bjuder på de 10 sekunderna. Riktigt bra!

      Delete
    7. Anonymous6:34 PM

      Tyvärr inget jag gör idag utan ihoptussande av mina fornstora dagar, milresultatet iofs ett par år sedan. Nu kanske ner mot 42min på milen och bänk vette katten.

      Delete
  2. Anonymous10:25 PM

    Nog ditt tråkigaste inlägg hittills...
    Men resten är bra

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tycker själv jag fick till det ovanligt bra. Men smaken är olika.

      Delete
    2. Anonymous11:04 PM

      Nja, du kan inte ta kritik. Det är du dålig på.
      Så fort någon går emot dig eller inte tycker som du börjar du försvara dig.

      Din bok, som jag beställde var inte bra så bra som jag hoppats på.

      Jag hade hoppats på så mycket mer.
      Vad ville du nå ut med den?

      Delete
    3. Ville göra en så heltäckande guide som möjligt för hur man som nybörjare kan spara och investera sig till frihet eller stor rikedom.

      Trist att du inte gillade boken. Eller blogginlägget. Eller mitt sätt att ta kritik.

      Delete
    4. Anonymous8:36 AM

      Martyr. Ta det lugnt. Alla kan inte gilla allt.

      Det verk är imponerande, men du är inte lyhörd eller öppen för vad andra säger.
      Så fort någon påtalar något du inte vill höra går du i försvar. Som med framsidan av din bok tex.
      Den är förskräcklig, men det kunde du inte ta utan skulle istället hävda dig med hur bra den säljer.
      Absolut, men varför ska du ha en belöning hela tiden så fort någon "kritiserar"?

      Delete
    5. Tack för feedback!

      Delete
    6. Anonymous8:39 PM

      Att ge kritik är också en konst.
      /Anonymous 2

      Delete
  3. Hej

    Jag skulle vilja veta varför du/ni inte skrivit äktenskapsförord?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi ser inget större behov. Vi har samma syn på pengar, liknande lön och har som ambition att bygga upp ett bra gemensamt kapital.

      Skulle det skita sig delar vi helt enkelt på det vi tillsammans byggt upp.

      Delete
    2. Problemet är att ni delar på allt!!
      Inte bara på det ni tillsammans byggt upp.

      Är framtida arv från din respektive din frus testamenterade som enskild egendom ?

      Delete
    3. Framtida arv från vem?

      Delete
    4. Dina föräldrar, eller din frus föräldrar ?
      Fast din farsa kanske inte ger dig något med tanke på att du tar betalt för att hjälpa till ;)

      Delete
    5. Det styr väl deras testamente?

      Tror inte det kommer vara något skrivet om enskild egendom. Utan de överlåter det beslutet till oss. Men inget vi pratat om och det är förhoppningsvis minst 20 år bort.

      Delete
    6. Anonymous11:02 AM

      Tror inte?

      Låt säga att dina föräldrar går bort och de inte skrivit något testamente.
      Dödsboet delas upp och sedan vill din fru skilja sig.
      Du är medveten om att arvet från dina föräldrar då ingår som giftorättsgods?

      Delete
    7. Absolut. Ser inga problem med att min fru får hälften av mina föräldrars pengar om det skulle ske.

      Delete
    8. Anonymous11:26 AM

      Och i förlängningen kanske hennes nya partner och barn får ärva dina föräldrar?

      För mig skulle det kännas mycket konstigt att mina föräldrars arv går till någon helt okänd och en fru man en gång levt med.

      Lägg till att hennes föräldrar testamenterat eller förordat sitt arv som enskild egendom....

      Delete
    9. Storugglan2:06 PM

      Jag tycker att man ska tänka på att ett äktenskapsförord i lika hög grad finns till för att skydda den man gifter sig med mot en själv. Man ska inte underskatta det djävulskap man själv är förmögen till vid osämja. Då är det bra att redan innan ha tänkt ut och reglerat hur det ska vara för att bli rätt och riktigt.

      Jag kan tycka att man är skyldig den man gifter sig den självinsikten, även om det kan vara jobbigt att se sig själv i vitögat. Eller vad säger du, Ullis?

      Delete
  4. Anonymous9:15 AM

    Hej! Vill börja med att säga att jag gillade din bok.
    En sak jag tänkt på efter att ha läst din blogg i många år är att du inte förändrats och blivit dryg trots att du är tät. Hur gör du för att behålla fötterna på jorden??
    Eller är det just att du hårdsparat ihop kapitalet och därför är ödmjuk (att det inte är arv eller någon annans pengar du hanterar?)
    Bara grejen att du inte ville ha äktenskapsförord visar att även om pengar är mycket så är det inte det största. Att lita på kärleken och att vårda den är större.
    Önskar er många goa år tillsammans när ni båda är fria, ni kommer kunna vårda er kärlek på ett helt annat sätt än andra som inte är arbetsbefriade.

    Jag gläds åt att ni hittat en bil (Ford är ju ett tryggt märke)

    Mvh,
    Ullis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack. Har inte gjort något aktivt för att öka chanserna att behålla fötterna på jorden. Har aldrig känt att det skulle vara ett problem. Känner mig ju inte rik och kommer nog aldrig bli. Eftersom jag väljer att sluta jobba så tidigt. Med 15-20.000 i månaden är det lätt att ha fötterna på jorden.

      Delete
  5. Varför skulle man bli dryg bara för att man har 4 miljoner på kontot? Det resonemanget hänger inte jag med på.
    Är rika personer oftast mer dryga än andra?

    Ett äktenskaps förord tar ju å andra sidan bort pengarna ifrån förhållandet och låter det enbart fokusera på vad det är tänkt, nämligen kärlek :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous10:35 AM

      Rika människor jag träffat är giriga när det kommer till ekonomi, och låter gärna andra betala för dom med, men skryter sen gärna om dyra resor och hur mycket husrenovering, båtar, bilar etc kostat. Jag har aldrig hört någon som valt bort äktenskapsförord som är rik. För mig låter det som att kärleken är i fokus just för det inte finns äktenskapsförord.
      Skryter man inte så är det inte en lycksökerska man hittar att bli kär i.
      Jag är medveten om att jag inte tycker som andra här på sidan, men ville skriva några rader ändå :-)
      /Ullis

      Delete
    2. Vad betalar andra personer för dem? Resor, renoveringar, båtar och bilar?

      Man vet aldrig vad man kan komma att råka ut eller ställas inför.
      Du bor väl inte utan hemförsäkring i din bostad med hoppet eller tron om att det aldrig kommer kunna hända någonting i hemmet?

      Äktenskapsförordet är precis som en försäkring! Dvs; jävligt bra att ha om den behöver användas.

      Delete
    3. Anonymous1:17 PM

      Jag har både hus o bilförsäkring. Men den dan jag gifter mig blir det med en likasinnad som också gillar att spara, så som miljonären med fru.
      /Ullis

      Delete
  6. Anonymous12:09 PM

    Kommer aldrig att gifta mig utan äktenskapsförord. Har redan gått genom en bodelning efter ett dödsbo med giriga ingifta. Har lärt mig den hårda vägen att personer kan förändras.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den biten verkar inte miljonären räkna med.
      Undrar om han har någon försäkring på sin bil:)

      Delete
    2. Har både bil- och hemförsäkring.

      Delete
  7. Anonymous9:40 AM

    med andra ord.....ni som jobbar på stockholms bibliotek kan nu säkert avslöja miljonärens identitet då ni har boktiteln och lånedag : )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du har väl sett filmen Seven? Där använder de bibliotekets register för att hitta mördaren.

      Kan bli en version 2 här...

      Delete
  8. snålmiljonären10:34 AM

    Jag såg den ett par gånger när den kom men kommer inte ihåg just den biten......när jag tänker efter så har jag i stort sett glömt bort hela filmen så det är dax att se den igen. Den var ju en jättesucce.

    Jag undrar vad expressen skulle betala för en identitets-avslöjad bestsellerförfattare?
    50 lakan?
    Du kan ju be en trojansk häst avslöja dig, ge hen 5000 för hjälpen och behålla 45 själv.
    Stephen King ville ju testa om han kunde slå igenom igen nån gång på 80talet och släppte en bok under psydonym (?)som självklart sålde hur bra som helst. En slug kvinnlig journalist var dock väldigt tidig med "follow the money"-tänket som andvänds idag i utredningar i allt större grad, hon kollade igenom jätteförlagets alla ut inbetalningar under avsevärd tid och till sist kom in på ett spår som ledde till "Kingen".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tror du överskattar intresset från pressen kring mig och min person rätt grovt.

      Delete
  9. Snålmiljonären10:22 AM

    vänta tills denna bok och nästa "sålt klart".

    Pressen är totalt tokiga, vänta in ett läge när det råder nyhetstorka, du kan nog få en 2 veckors budgetsemester betald iallafall : )

    ReplyDelete