Thursday, May 25, 2017

Bilden av en miljonär

När jag startade bloggen för drygt 10 år sen var ju ordet "Miljonär" centralt. Det var ett ganska avlägset mål och en mäktig milstolpe. Miljonär, tänk när man blivit det...

I takt med att lönen gått upp, sparandet har ökat, avkastningen gjort sitt men säkert också bostadsmarknadens utveckling (där man hör saker som 7,5 och 9,3 miljoner på så gott som varje fikarast på jobbet där någon kollega budar på en lägenhet) så har det magiska med 1 miljon försvunnit. Vem fan är inte miljonär tänker jag snarare idag.

När man på Nyhetsmorgon vid trisskrapet hör en exalterad Tilde ropa "du har blivit miljonär" så reagerar jag med förvirring.

Nu har tidningen VA Finans skrivit en artikel om min bok. Då tänkte någon på tidningen "Oj en artikel om en miljonär, imponerande, vad ska jag välja för bild?" Det som uppenbarligen kom upp i huvudet var en sportbil. Ganska långt från bokens andemening. Men det är väl kanske fortfarande bilden av en miljonär på vissa håll?

Artikeln och den fina bil(d)en hittar ni här: http://www.vafinans.se/aktier/nyheter/Hemlig-svensk-foerfattare-Haer-aer-7-enkla-steg-foer-att-bli-miljonaer-innan-30-och-pensionaer-innan-40-1002039120

Kul med uppmärksamhet kring boken så klart! Över 3000 sålda exemplar nu vilket var (det högt ställda) målet för hela 2017. Det tog alltså knappt en månad. Kan jag bara hålla takten av ett par hundra i veckan ytterligare några veckor och sen gå över på en basnivå om 50 i veckan under hösten så borde 5000 under 2017 vara fullt möjligt. Då slutar jag jobba vid årsskiftet!

Signerat exemplar köper du via förlaget

Osignerat exemplar köper du några kr billigare tex via Adlibris

18 comments:

  1. Håller helt med att med dagens löner, bostadsvinster mm är det inte svårt att bli miljonär. Alla som äger en bostadsrätt har ju bra förutsättningar. Vad får man för 1 miljon i dagens samhälle?? Gäller att inte bli "nöjd" bara för att man sparat 1 miljon även om de är en dröm för många. Kommer man upp i 6-10 miljoner kan man ju känna sig lite lugnare om man vill leva på kapitalet=)

    ReplyDelete
  2. Haha bildsättaren till artikeln kan knappast ha läst din bok. :)

    Jag äger inte heller någon bil över huvudtaget. Så länge man inte bor på landet och behöver den är det en stor utgiftsbov (och utsläppsbov). Hyr bil eller lånar av släktingar vid de tillfällen jag behöver och det är sett över helåret mycket billigare.

    Håller med om att ordet miljonär inte har samma klang längre, inflationen har gjort sitt. Idag kan vem som helst med en vanlig medianlön och låga boendekostnader bli miljonär på 6-8 år bara genom insättningarna om man har en hög sparkvot.

    ReplyDelete
  3. Fast jag tänker nog inte migsjälv som miljonär för att mitt nettovärde säger att jag är det. Utan först när jag har siffran 1.000.000 tillgängligt på ett konto.

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:08 PM

    1 milion dollar ok, men inte svenska.

    ReplyDelete
  5. Anonymous11:42 PM

    Riktigt bra och inspirerande blogg! Jag är relativt ny när det gäller aktiehandel. Tänkte mest höra vad du/ni tror om att börja investera i Kinnevik B i dagsläget. Eller den är alldeles för högt värderad? Hur skulle den stå sig mot en möjligt kommande börsras?
    Tack för en grym blogg ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hade gärna ägt Kinnevik men inte blivit av än. Så talar för att jag inte varit nöjd med priset. Men vem är jag att avgöra rätt pris?

      Delete
  6. Anonymous7:25 AM

    Jag kan rekommedera boken "The millionaire next door". En amerikansk studie över vilka miljonärerna är i USA, deras vanor, familjeförhållanden o.s.v. Det visade sig att de flesta miljonärererna som kom till intervjuerna kom i slitna begagnade bilar.

    Över 80 procent kom i bilar som var äldre än 2 år.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har läst den och skulle inte rekommendera den för att den är så ointressant för folk i Sverige, och pratig, och har några år på nacken, men sammanfattningen är intressant. De flesta som är (dollar)miljonärer lever inte "lyxigt".

      Delete
    2. Anonymous5:13 PM

      Jag fann den så intressant att jag läste uppföljaren också, "The millionaire mind".

      Delete
  7. Grattis till trevliga nyheter! Inte oväntat att boken säljer bra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Fast det är ju en bit kvar till storheter som dig...

      Delete
  8. Jakob1:08 PM

    För mig är det väldigt stor skillnad på att ha en bostad som är värde en miljon eller mera och på att ha finansiella tillgångar (likvida medel, aktier fonder osv) som uppgår till en miljon.

    En miljon är en rolig milstolpe i de flestas sparande och investerande och jag tror de flesta av oss minns när vi nådde den där första miljonen som att vi hade nått ett av våra mål. Men en miljon i dag är ingen enorm summa och det var det inte för tio år sedan heller, du får gå betydligt längre tillbaka i tiden för det.

    Jag har inte källkritiskt granskat följande webbplats så jag vet inte om den är korrekt, men om den är det så om du vill ha motsvarande köpkraft som 1 miljon gav 1950 så behöver du 19 miljoner i dag och hoppar du tillbaka till 1940 så krävs det nästan 26 miljoner kronor.
    http://www.historia.se/Jamforelsepris.htm

    Så det är rätt stor skillnad på när nån i dag talar om en miljon mot hur det var när tex våra mor och farföräldrar var mitt i karriären.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jakob1:12 PM

      Och för att ta det hela åt andra hållet, nån som hade 38.900 kr 1940 har motsvarande 1 miljon kronor i dag, så att nå första miljonen för oss motsvarar ungefär vad att nå 38.900 kr var 1940 motsvarande siffra för 1950 är 52.400 kr.

      Delete
  9. Haha! Blir precis lika förvånad som dig när det nuförtiden ropas ut "miljonärsförhoppningar" i t.ex. trav, lotto och dyl. Och den där bilden, på en sportbil, har jag svår att förlika mig med trots att jag förmodligen ses som själva definitionen av målgruppen.

    Upptäckte själv att jag blivit netto-miljon(är) härförleden och blev faktiskt lite överraskad över min reaktion eller avsaknaden av den.

    Visst är det en milstolpe men om man som vi eftersträvar ett så kallat "friare" liv har vi också fått insikten om att det inte räcker med en miljon. Frågan jag har om det överhuvudtaget har gjort det under min livstid; 40+?

    Har inte hunnit läsa din bok ännu men semestern är snart här så det blir förhoppningsvis tid till det då.

    ReplyDelete
  10. Jimmy4:50 PM

    På va.se är bilden mer "down to earth" med två flasköl i solnedgången :)

    https://www.va.se/nyheter/2017/05/26/svenske-35-aringen-sa-blev-jag-miljonar-innan-30---och-pensionar-innan-40/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag noterade att de valt en bättre bild till samma artikel. Öl gillar jag!

      Delete
  11. Kanske påverkar också digitaliseringen och fastighetspriserna? Blev själv förvånad över min egen icke-reaktion när vi nyligen fick veta värdeökningen på vår bostad. Det handlade om mer pengar än jag någonsin haft på banken, och även om vi kunde realisera delar av den genom att omfördela lite i ekonomin så uteblev lyckokänsla helt.

    Grattis till boksäljandet!

    ReplyDelete
  12. Betydelsen av en miljon blir nog betydligt mycket större om man inser och vet hur man kan leva på kanske 2-3st. Tror däremot inte majoriteten är beredda att offra det som krävs för att möjliggöra det.

    ReplyDelete