Tuesday, November 08, 2016

Utmaning med att inte ha någon lön

Att sluta jobba vid 35, 40 eller 45 innebär att man går ganska långt utanför det som är norm i samhället. Att inte ha någon lön kan då ställa till det lite när det kommer till saker som att teckna bolån eller köpa något på avbetalning eller faktura.

Tydligen tycker många telefonbolag och tex Klarna att en person med 0 kr i kapital och 20.000 kr i lön från sin anställning som tidningsbud i glesbygd (framtidsbransch?) är en säkrare kund än den med 7 miljoner i kapital och 20.000 kr i månaden från en väldiversifierad aktieportfölj bestående av bolag som aldrig sänkt utdelningen.

Värt att tänka på då ett beslut att sluta jobba kan vara på 30 års sikt vilket är en tidshorisont svår att överblicka ens framtida behov av bolån etc. Personligen har jag svårt att se att vi någonsin ska bo dyrare än idag. Men som sagt 30 år är lång tid.

Ofta verkar det vara individuell prövning vid bolån så kanske går att prata sig runt problemet med någon vettig person på banken även om första automatiska prövningen säger nej.

Hur gör daytraders, pokerproffs och andra utan registrerad lön?


26 comments:

Anonymous said...

Varför nämner du igenting om det amerikanska presidentvalet på bloggen? Känns som utgången kan påverka marknaden under en ganska lång tid framöver..

Miljonaren said...

Jag köpte ju extra aktier i slutet på förra veckan på Trump-oro. Så tror på Hillary och att vi går upp någon procent imorgon. Sen är nog allt som vanligt igen.

Lord Metroid said...

Om du behöver bolån och har en stor portfölj så kan du ju alltid fråga din bank så som Nordnet eller Avanza för deras bolån de erbjuder sin storkunder.

Marcus Andersson said...

Då jag kom tillbaka efter flera år arbete utomlands på hög chefkivå kunde jag inte ens teckna det billigste telefon abonnemanget. Samma problem som du nämnde- ingen registrerad lön då de tittade på föregående års lön.

Miljonaren said...

Har redan bolån via Avanza. Men även de tar hänsyn till lön vid tecknande av nytt lån. Trots max 50% lån och flera miljoner i portföljen i deras bank.

Miljonaren said...

Tack Marcus för kommentar. Helt klart värt att tänka på.

Anonymous said...

Håller med om att detta är bisarrt. Försökte en gång hyra en lägenhet av en hyresvärd som ville se anställningsavtal eller lönebesked. Jag hade inget jobb då men erbjöd mig att betala hyran för hela perioden i förskott (det var ett korttidskontrakt). Men det gick inte - lön skulle man ha, allt annat var orelevant.

pdahlberg said...

Intressant fråga, ser fram emot fler svar.

Hur löste du det Marcus? Fick du skicka in bevis på din kreditvärdighet etc. eller gick det inte att ta sig igenom byråkratin förrän du återigen hade anställning/företag här i Sverige

Turben said...

"Jag köpte ju extra aktier i slutet på förra veckan på Trump-oro. Så tror på Hillary och att vi går upp någon procent imorgon. Sen är nog allt som vanligt igen."

Det verkar som att det blir så långt i från "vanlig ordning" man kan komma idag:/

Hur resonerar du nu? Köper du mer omgående på raset?

Anonymous said...

Som jag skrev igår, du tycks missbedömt läget. Ska bli intressant att se hur stort raset blir idag, tror inte det kommer repareras lika snabbt som efter Berexit...

Anonymous said...

Det gick visst snabbare än efter Brexit...

Anonymous said...

Folk tror tydligen att det här är början av någon slags domedag enligt vissa kommentarer

Anonymous said...

Ska man leva på sitt kapital bör man nog ha löst bostadsfrågan för överskådlig tid framöver, vilket sannolikt är den bästa trygghet man kan ha. Skaffa dig en egen villa där du trivs nu och i framtiden, energieffektivisera så att du bor billigt och njut sedan av rekordlåga boendekostnader.

Johan said...

Man kan ju köpa kontant också. Även det är väldigt ovanligt idag. Men då äventyras inkomster från kapital. Egentligen lite konstigt att inkomst från kapital inte likställs med förvärvsinkomst... men så är såklart normen i Sverige. Du får kanske spara lite mer :)

Anonymous said...

Har samma problem, sitter på en inkomst på 35 000kr efter skatt varje månad och ett sparat kapital på 14+ miljoner. Men pga att jag inte har jobbat senaste 10 åren så får jag inte ens ta ett lån för bostad. Så just nu lutar det emot att kasta bort pengar och spara ihop en miljon på 0 räntekonto så man kan betala saker kontant. Har nån ett bra tips hur ni hanterar dessa "problem" så dela gärna med er. Allt kapital är "fast låst" så den enda egentliga summa att röra sig med är "månadslönen" samt ett sparkonto på ~60 000kr. Ringde och pratade med en kvinna på Handelsbanken och hon trodde att jag ljög och förstod verkligen inte om jag VERKLIGEN hade 14+ miljoner, vad ska jag med ett lån till? Oproffsigt och inte rätt person på rätt jobb om du frågar mig.

Anonymous said...

Har aldrig märkt av några problem, när jag bytt mobilabonnemang!

Utan inkomst men med några obelånade fastigheter,om nu det gjort någon skillnad?
Kalle56

Humankapitalistens Aktieblogg said...

Jag har ett förflutet som professionell pokerspelare och har många bekanta än idag som lever på pokern, eller på friheten som pokeråren har möjliggjort. Det är ett typ av yrke som verkligen inte passar inom byråkratins ramar, det är en sak som är säker.

En av de allra vanligaste lösningarna är att fläska fram pengar och erbjuda sig att betala i förskott och liknande. När det kommer till lån så är det svettigare. Jag tror många av de riktigt duktiga heltidsspelarna väljer den "enkla vägen". Spela ihop summan och sedan betala direkt.

Det här, tillsammans med utebliven pension och så vidare, är anledningar till att jag själv inte rekommenderar någon att spela på heltid om personen inte gör omrking det dubbla mot vad denne hade gjort i ett vanligt yrke. Det är min åsikt, vissa tycker att det räcker med mindre. Andra mer.


//Humankapitalisten

Anonymous said...

"tillsammans med utebliven pension och så vidare"
menar du att du inte deklarerar vinsterna?

Anonymous said...

Jag tror mig förstå delvis hur banken tänker:

En fast inkomst är "alltid" en fast inkomst, den t.o.m ökar med minst 2-2,5 % per år enligt praxis så länge du innehar din anställning, jämförbart med en förmögenhet där absolut INGEN kan se in i framtiden hur tex utdelningar kommer att arta sig år 1, 2 eller 3.

En fast inkomst kommer i potter månadsvis, bla för att betala dina lån.

En förmögenhet är däremot oftast mer lättillgänglig än en lön, du styr den själv från din dator/telefon och han omplacera den eller shoppa hur som helst för den. Dvs totalt omöjligt att beräkna avkastningen under ett år, då banken inte har en susning hur mycket som shoppats upp.

Och ni som inte tror mig, fråga eran arbetsgivare (om ni har någon) imorgon om ni kan få 9 månadslöner i förväg för att ni ska shoppa en bil till helgen, för varför skulle han inte kunna betala ut det, han vet ju absolut att du jobbar kvar om nio månader, att du jobbar lika hårt som innan då inget har ändrats eller hänt i ditt liv, eller ??

mvh/ Den tänkade miljonären.

Anonymous said...

Och vad stoppar dig ifrån att låna t ex, 5 miljoner på banken där de ser ditt fina välbetalda jobb och efter du fått pengar säger upp dig? Om det inte finns någon garanti åt ett håll finns det heller inte åt det andra.
Banken är inte dum, du har ju huset (som du lånar pengarna till) som garanti. Kan du inte betala tar de huset och får så sätt tillbaks sina pengar. Så hur du har din inkomst om det så är via "tillsvidare anställd" eller har 14 miljoner investerat i olika fonder och aktier borde inte spela större roll så länge du betalar amorteringen? Och även om mina aktier störtdyker, världen går på halvkant.. Vad stoppar mig ifrån att ta ett jobb igen? Behöver jag pengar fixar jag det på ett eller annat sätt? Nej, skulle vilja haft ett konkret sätt att lösa det på, sitter "fast" i min lägenhet och vill köpa ett hus, utan att sälja av 4 miljoner och på så sätt påverka min framtida "passiva inkomst"

Anonymous said...

Är arbetslös på 50% och sjukskriven på 50% Utöver detta har jag 15.000 per månad från utdelningar. Sa till banken att jag kanske kommer helt leva på mina utdelningar och fick ändå lånelöfte på 1,3 miljoner tillsammans med sambo.

Humankapitalistens Aktieblogg said...

Till anonym som frågade om jag/pokerspelare inte deklarerar vinster så rekommenderar jag att ta en titt på de två länkarna från Skatteverket. De flesta svenska pokerspelare väljer att spela på sidor som är skattefria. Även att spela poker live utomlands men inom EU är skattefritt.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/internationellainkomster/deklarerainkomsterfranutlandet/deklarerapokervinster.4.133ff59513d6f9ee2eb5465.html

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/internationellainkomster/deklarerainkomsterfranutlandet/deklarerapokervinster/skattepliktigapokersidor.4.133ff59513d6f9ee2eb5471.html

//Humankapitalisten

Anonymous said...

Jag hade samma problem som Marcus. Kom tillbaka till Sverige efter många års utlandsjobb med en rejäl (sjusiffrig) sparslant på kontot. Det var inga problem att få låna två miljoner från banken för att köpa hus. Däremot fick jag avslag på mina ansökningar om telefonabonnemang, parabol-tv och till och med på OK/Q8 kort (!) eftersom jag hade 0kr i registrerad inkomst från tidigare år. Det gick inte att resonera med varken Telia eller Viasat så det slutade med att min pappa fick ställa upp och teckna telefon och tv abonnemang åt mig :)

Anonymous said...

Tack Humankapitalisten för länkarna

Anonymous said...

lite konstigt är det ju med dessa miljardföretag, att de inte förlitar sig mer på "antal betalningsanmärkningar" istället för årsinkomst.
En förmögenhet och 0 betalningsanmärkningar borde ju borga för att företagen får betalt för sina fakturor.
Men inom epititet nolltaxerare ryms många gamar.

Anonymous said...

samma anonymous som ovan.

Å andra sidan, om fakturan gäller ett tv/tele-abbonemang för några 100 i månaden blir alltid en strulande kund en olönsam kund!! Ickebetalande själ en hel del huvudbry= kostsam tid.